قرص لتروزول و دوقلوزایی باهم ارتباط دارند؟

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص لتروزول و دوقلوزایی

بعضی افراد به جای استفاده از انواع معجون برای تقویت تخمدان از روشهای دارویی استفاده میکنند. اینکه قرص لتروزول و دوقلوزایی ( یا همان قرص لتراکس و دوقلوزایی) با هم ارتباط دارند یا خیر، سوال بسیاری از خانم‌ها است. بسیاری از زنانی که تحت درمان‌های کمک باروری هستند، حتما حداقل یک بار استفاده از قرص لتروزول را تجربه کرده‌اند. به جز قرص لتروزول، قرص كلوميفن و قرص متفورمین نیز در درمان‌های ناباروری استفاده می‌شوند که هر کدام به نحوی و تحت شرایط خاصی احتمال دوقلوزایی را بالا می‌برند. البته به جز قرص استفاده از آمپول‌هایی که تخمکگذاری را تحریک می‌کنند و باعث می‌شوند که تخمدان، تخمک بیشتری تولید و آزاد کند، در دوقلوزایی تاثیر دارند. 

برای باردار شدن روش‌های مختلف و متعددی وجود دارد. امروزه گفته می‌شود که ناباروری بدون درمان نیست و تقریبا ناباروری به پایان راه خود رسیده است؛ اما واقعیت این است که بسیاری از زوج‌های نابارور از یک طرف نمی‌توانند از پس هزینه‌های سنگین درمان‌های ناباروری برآیند و از طرف دیگری هر روشی را برای باردار شدن و فرزند دار شدن نمی‌پسندد. در ادامه بیشتر در مورد مصرف این قرص توضیح خواهیم داد. همچنین میتوانید با جستجو در اینترنت ببینید کیا با لتروزول بدون امپول دوقلو باردار شدن.

 

عوارض و پیامد‌های استفاده از قرص لتروزول

گرچه قرص لتروزول به موازات تاثیراتی که دارد، به هر حال خالی از عوارض نیست، اما برای شروع، تکمیل و ادامه درمان‌های ناباروری و برای حامله شدن به کمک روش‌های کمک‌باروری استفاده از این قرص در پروسه درمان اکثر خانم‌های نابارور قرار می‌گیرد.

بارداری دوقلو آرزوی بسیاری از خانم ها است، خصوصا آنهایی که مدت ها ست تحت درمان های ناباروری هستند. واقعیت این است که ارتباط بارداری دوقلو با قرص لتروزول رد شده نیست، اما این اتفاق برای تمام کسانی که از این قرص استفاده می‌کنند، رخ نمی‌دهد. ممکن است تمام کسانی که با لتروزول دوقلو باردار شده‌اند تصور کنند که در هر بار استفاده از این قرص، حتما دوقلو باردار می‌شوند، اما واقعیت این است که قطعیتی در این مورد وجود ندارد و همه چیز در حد احتمال است. 

تاثیر قرص لتروزول بر جنسیت جنین 

تاثیر قرص لتوزول بر جنسیت جنین

جنسیت نوزادی که پس از استفاده از قرص لتروزول به دنیا می‌آید، به طور قطعی و حتمی وابسته به استفاده از این قرص نیست. به عبارت دیگر گرچه دوقلوزایی می‌تواند و ممکن است در نتیجه استفاده از قرص لتروزول باشد، اما قطعا و حتما جنسیت وابسته به این قرص نیست.   گفته می‌شود که اقدامات کمک باروری در جنسیت جنین نیز تاثیر دارند، اما واقعیت این است که تعیین جنسیت پیش از بارداری تنها در حد احتمالات است و نمی‌توان گفت که مثلا مصرف قرص لتروزول و دوقلوزایی پسر قطعی و حتمی است. با این حال تجربه ثابت کرده است که قرص لتروزول می‌تواند در پسر شدن جنین تاثیر داشته باشید. (در مورد قرص پسردار شدن تضمینی در این مقاله بیشتر بخوانید) تحقیقات نشان می دهد افرادی که برای باروری خود از قرص لتروزول استفاده می کنند، تا درصد زیادی صاحب پسر می‌شوند. در واقع داروی لتروزول پسرزایی را افزایش می دهد. هنوز هیچ دلیل علمی برای این موضوع ثابت نشده است و هیچ استناد علمی برای آن وجود ندارد و  البته همیشه استثنائاتی هم وجود دارد و هستند افراد زیادی که با مصرف لتروزول دختردار شده‌اند. 

خواص قرص لتروزول

لتروزول یک داروی هورمونی است که به دسته داروهای مهارکننده آنزیم آروماتاز تعلق دارد. قرص لتروزول به خودی خود برای درمان سرطان سینه تولید شده است؛ اما با توجه به کاربردی که دارد، به عنوان یکی از مهمترین داروهای درمان ناباروری شناخته شده است و توسط تعداد کثیری از پزشکان برای زنانی که دچار نازایی هستند، مورد استفاده می‌گیرد.

این قرص برای افرادی که با مشکلات تخمک گذاری مواجه هستند، به منظور القای تخمک گذاری استفاده می‌شود. 

به عبارت دیگر قرص لتروزول یک داروی خوراکی برای درمان ناباروری ناشی از مشکلات تخمک گذاری است. این دارو معمولا در خط دوم درمان برای افرادی است که با استفاده از کلومیفن باردار نشده اند.

نحوه مصرف صحیح قرص لتروزول

نحوه مصرف صحیح قرص لتروزول

نحوه مصرف قرص لتروزول برای دوقلوزایی چگونه است؟ معمولا مصرف قرص لتروزول از روز سوم تا پنجم قاعدگی شروع می‌شود و تا پنج شب مصرف آن ادامه دارد. البته لازم به ذکر است که تعداد قرص‌های مصرفی به نتیجه آزمایش رحم و تخمدان‌ها بستگی دارد و توسط متخصص زنان تنظیم می‌شود. توصیه می‌شود برای تنظیم کردن سطح هورمون موجود در خون، هر روز قرص را راس یک ساعت منظم مصرف کنید تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

اگر هم اکنون دوقلو باردار هستید یا به این موضوع فکر می کنید، بد نیست در مورد شیردهی به دوقلو یا چندقلوها یا جدول وزن گیری نوزادان دوقلو نیز مطالعه کنید. 

آیا امکان مصرف خودسرانه قرص لتروزول وجود دارد؟

باید بدانید که هر یک از داروهای کمک باروری مثل قرص یا آمپول تا درصدی (حتی کم) باعث چند قلو شدن می شوند؛ اما مصرف تمام این قرص‌ها باید تحت نظارت پزشک و بر پایه مشکل دار بودن بیمار است. بدیهی است که مصرف خودسرانه قرص دوقلوزایی پسر و دختر نه تنها تاثیرگذار نیست، بلکه عوارض بسیاری را نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد. 

موارد مصرف قرص لتروزول

قرص لتروزول برای چی خوبه ؟ مصرف لتروزول یا قرص فماتی برای بارداری و موارد زیر بسیار موثر است:

  • زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک 

با توجه به اینکه این افراد با اختلالات مربوط به بلوغ فولیکول‌ها و تخمک‌گذاری روبه‌رو هستند، مصرف لتروزول منجر به تحریک تخمک گذاری در آنها می‌شود. تاثیر قرص لتراکس بر تخمک گذاری در مقالات و موارد زیادی اثبات شده است.

  • افراد مقاوم به مصرف کلومیفن 

بعد از مصرف سه دوره کلومیفن و بی تاثیر بودن آن روی تخمک‌گذاری،معمولا از قرص لتروزول برای ادامه درمان ناباروری استفاده می‌شود. 

  • سرطان سینه

قرص لتروزول برای درمان سرطان‌های مرتبط با هورمون، مانند سرطان پستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • درمان اندومتریوز

در برخی افراد مبتلا به اندومتریوز، برای کاهش درد لگن از قرص لتروزول استفاده می‌شود. در این افراد هدف تخمک‌گذاری با لتروزول نیست، هدف رهایی از درد لگن است.

برخلاف تصور بسیاری از افراد در مورد قرص لتروزول و پسردار شدن این قرص تاثیری در تعیین جنسیت ندارد.

موارد منع مصرف قرص لتروزول

با وجود رعایت شرایط و نحوه مصرف قرص کلومیفن برای دوقلوزایی باز هم گروه‌هایی نباید از این قرص استفاده کنند:

  • افرادی که به این دارو یا ترکیبات مشابه مهار کننده آروماتاز آلرژی دارند. 
  • مادران شیرده
  • مادران باردار
  • افرادی که در معرض یائسگی هستند.
  • افراد زیر 18 سال

همه چیز در مورد قرص لتروزول امپول اچ سی جی و دوقلوزایی

ارتباط قرص لتروزول و آمپول hcg چیست؟ معمولا قرص لتروزول و آمپول hcg در درمان ناباروری مکمل یکدیگر هستند. در غالب موارد علاوه بر لتروزول آمپول HCG هم به بیمار داده می‌شود که در روزهای 16-14 عادت ماهیانه تزریق می‌شود تا تخمک آزاد شود. به این ترتیب شانس باروری افزایش پیدا می‌کند. 

گرچه قرص لتروزول و دوقلوزایی می‌توانند به یکدیگر مرتبط باشند، اما دوقلوزایی با مصرف لتروزول قطعی و حتمی نیست و فقط احتمال است. با این وجود اگر شدیدا از اینکه دوقلو باردار شوید، هراس دارید و اکیدا نمی‌توانید این موضوع را بپذیرید، بهتر است از مصرف لتروزول صرف نظر کنید، زیرا حتی اگر یک درصد احتمال بارداری با قرص دوقلوزایی پسر و دختر وجود داشته باشد و این اتفاق رخ دهد، ممکن است پذیرش آن برای شما سخت باشد. 

کلام آخر

  • به یاد داشته باشید آنچه در بارداری مهم است سلامت مادر و جنین است. گرچه قرص لتروزول و دوقلوزایی ارتباط نسبی با هم دارند، اما هرگز به منظور بارداری دوقلو به صورت خودسرانه لتروزل مصرف نکنید. 
  • به دنبال این باشید که نوزادی سالم از مادری سالم متولد کنید. در این بین قطعا جنسیت جنین یا تک قل، دوقلو و چندقلو بودن آن مهم نیست. سلامتی همواره و همیشه در درجه اول اهمیت قرار داد.