سوزش واژن بعد از سزارین | علت و روش‌های درمان آن

مهر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سوزش واژن بعد از سزارین

سوزش واژن بعد از سزارین یکی از دغدغه‌های بزرگ مادران است. سوزش واژن بعد از زایمان سزارین برای گروه بزرگی از مادران رخ می‌دهد. علت سوزش واژن بعد از سزارین مساِئل گوناگون و مختلف است. بعضی از خانم‌ها از ناتوانی در برقراری رابطه جنسی یا رابطه جنسی دردناک بعد از سزارین شکایت می‌کنند. در این مقاله درمورد سوزش واژن بعد از سزارین، علل و درمان آن صحبت می‌کنیم. 

 

علت سوزش واژن بعد از زایمان سزارین چیست؟

آیا درد و سوزش واژن بعد از سزارین طبیعی است؟ در جواب این سوال باید گفت که بله؛ در اغلب موارد سوزش واژن بعد از زایمان سزارین طبیعی و جزء عوارض کوتاه مدت سزارین است. اگر بخواهیم درمورد علت سوزش واژن بعد از سزارین صحبت کنیم باید ابتدا بدانید که در زایمان سزارین چه اتفاقاتی میفتد.

زایمان سزارین در کشور ما در بیمارستان‌های دولتی تنها برای مادرانی انجام می‌شود که شرایط زایمان سزارین را ندارند اما در بیمارستان‌های خصوصی برای همه مادران متقاضی –به شرط نبود ممنوعیت- انجام می‌شود. اکثر زایمان‌های سزارین زایمان‌های سزارین اورژانسی هستند. این مسِئله به این معناست که مادر درد زایمان طبیعی را تا حدی تحمل کرده است ولی نمی‌تواند زایمان طبیعی انجام دهد پس به اتاق عمل برده می‌شود. زایمان سزارین نسبت به زایمان طبیعی خونریزی بیش‌تر و دوره نقاهت طولاتی‌تری دارد. 

نکته مهم درمورد زایمان سزارین این است که دو برش یکی در سطح شکم و دیگری در رحم ایجاد می‌شود. در انتهای سزارین این برش‌ها بخیه شده و مادر به اتاق ریکاوری برده می‌شود. این برش‌ها در وهله اول به عنوان آسیب بافتی شناخته شده و موجب می‌شود تا بدن به آن پاسخ دهد. عوامل التهابی و التیام‌دهنده زخم به محل زخم وارد شده و کار خود را آغاز می‌کنند. همین عوامل التهابی ناشی از برش یکی از مهم‌ترین ایجادکننده‌های سوزش واژن بعد از سزارین هستند. در عمل‌های جراحی التیام ناحیه برش‌خورده همیشه یکی از سخت‌ترین و دردناک‌ترین مرحله‌ها برای بیمار است و عمل سزارین هم از این قاعده مستثنی نیست.  بسیاری از مادران نه تنها سوزش واژن بعد از سزارین را تجربه می-کنند بلکه درد لگن و عضلات اطراف لگن را نیز تجربه می‌کنند. مادرانی که درد زایمان طبیعی را تحمل کرده و سپس زایمان سزارین اورژانسی می‌شوند به احتمال بیش‌تری سوزش واژن بعد از سزارین را تجربه می‌کنند.

سوزش واژن بعد از سزارین تا کی ادامه دارد؟

همانطور که گفته شد سوزش واژن، درد لگن و درد ناحیه بخیه زده شده بعد از زایمان سزارین برای مادر اذیت‌کننده است. سوال اینجاست که تا کی این دردها و سوزش ادامه دارد؟ در جواب این سوال باید گفت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به‌طورکلی درد، سوزش و خونریزی تا سه روز بعد از زایمان بسیار شدید است و به‌مرور زمان کم‌تر می‌شود تا اینکه تقریبا در پایان هفته ششم بعد از زایمان تمام می‌شود. بعد از گذشت دو هفته از سزارین مادران غلب قادر هستند فعالیت سبک را شروع کنند و در پایان هفته ششم زخم ناشی از برش سزارین تا حد زیادی ترمیم شده است و عضلات تا 90% توانایی قبلی خود را به‌دست آورده‌اند. در قسمت بعدی درمورد علائم خطر در سوزش واژن بعد از زایمان سزارین صحبت می‌کنیم.

علت سوزش واژن بعد از زایمان

آیا می‌دانید در سوزش واژن بعد از زایمان سزارین کی باید به پزشک مراجعه کنید؟

این قسمت از مقاله درمورد علائم خطر در سوزش واژن بعد از زایمان سزارین است. همیشه در دوران نقاهت همه عمل‌ها علائم خطری وجود دارند که در صورت مشاهده آن‌ها باید به پزشکتان مراجعه کنید. این علائم خطر در سوزش واژن بعد از سزارین عبارتند از؛

  • درد و سوزشی که با گذر زمان از شدتش کم نشود یا شدیدتر شود.
  • خونریزی بعد از زایمان سزارین به صورت شدید (که باید به‌دنبال علت خونریزی بعد از زایمان بود).
  • بی‌حالی
  • احساس خستگی مفرط
  • سرگیجه
  • برنگشتن توان عضلانی به مرور زمان
  • استفراغ و حالت تهوع
  • ترشحات بدبوی واژن
  • بازشدن زخم
  • ترشحات عفونی از زخم
  • یبوست شدید

نکته مهم که ما به مادران میگوییم این است که اکنون زمانی برای قهرمان‌بودن نیست. میزان درد خود را هر روز با روز قبل مقایسه کنید. به‌جز سه روز اول که درد بسیار شدید است در بقیه روزها نسبت به روز گذشته باید شاهد بهترشدن وضعیت درد و سوزش واژن بعد از سزارین باشید.

درمان سوزش واژن بعد از سزارین

درمان سوزش واژن بعد از سزارین چیست؟

برای درمان سوزش واژن بعد از زایمان سزارین و جلوگیری از بروز عوارض بلند مدت سزارین مراقبت‌هایی وجود دارد که با رعایت‌کردن آن‌ها می‌توان سرعت ترمیم زخم را بهبود بخشید. در ادامه درمورد فعالیت فیزیکی، رژیم غذایی و مراقبت از زخم برای درمان سوزش واژن بعد از سزارین بایدها و نبایدهایی را خواهیم گفت.

  1. هر روز راه بروید؛ راه رفتن با وجود زخم برای شما سخت خواهد بود اما به ترمیم بهتر زخم و جلوگیری از لخته‌شدن خون کمک خواهد کرد.
  2. هر وقت خسته بودید استراحت کنید؛ فعالیت بیش از توانتان التیام زخم را کند می‌کند.
  3. هرگاه می‌خواستید بخندید یا سرفه کنید متکایی را روی محل بخیه قرار دهید.
  4. هیچ چیزی سنگین‌تر از نوزادتان را بلند نکنید.
  5. اگر می‌خواهید از تامپون به‌جای نوار بهداشتی استفاده کنید با پزشکتان مشورت کنید.
  6. روزانه دوش بگیرید اما تا زمانی که خونریزی شما متوقف نشده است به حمام‌های طولانی نروید.
  7. بدون اجازه پزشکتان ورزش‌های شکم را شروع نکنید.
  8. تا زمانی که پزشکتان اجازه نداده (تقریبا شش هفته بعد از زایمان) از نزدیکی خودداری کنید.
  9. خیلی از پله استفاده نکنید و اگر مجبور به استفاده از پله هستید بین فواصل پله‌ها استراحت کنید.
  10. از آشنایان برای نگهداری فرزندتان کمک بگیرید.
  11. آب کافی بخورید.
  12. رژیم غذایی سالم و پر فیبر داشته باشید.
  13. جای بخیه خود را هر روز بشورید و خشک کنید.
  14. محل بخیه را خشک و تمیز نگه دارید.
  15. از پاک‌کننده‌هایی که سرعت ترمیم زخم را کند می‌کنند استفاده نکنید.
  16. اغلب بعد از سزارین پزشک برای مادر مسکن تجویز می‌کند. مسکن را استفاده کنید.

اگر سوزش واژن بعد از سزارین تنها در هنگام دفع ادرار رخ می‌دهد منشا آن عفونت ادراری است و باید آنتی‌بیوتیک‌های لازم را دریافت کنید. برای درمان سوزش و خارش واژن بعد از زایمان که در زایمان طبیعی شایع‌تر است نیاز به دریافت دارو برای از بین‌بردن باکتری ایجادکننده آن است. ژل-های شستشو هم می‌توانند کمک‌کننده باشند اما برای مصرف آن‌ها حتما با پزشکتان مشورت کنید.