برای وزن‌گیری نوزاد چه باید کرد؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
برای وزن گیری نوزاد چه باید کرد؟

اینکه برای وزن‌گیری نوزاد چه باید کرد، دغدغه تمام مادران است. وزن گیری نوزاد در شش ماه اول و بعد در یک سال اول زندگی موضوع بسیار مهمی است که به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. گرچه برای ارزیابی وزن گیری نوزاد دختر و پسر، نمودار رشدی جداگانه‌ ای وجود دارد و جدول وزن‌گیری نوزادان بر اساس جنسیت مجزا است و چنانچه نوزاد به تناسب جنس، سن و نوع تغذیه‌ای که دارد، خارج از نمودار رشد باشد، باید وضعیت سلامتی‌اش بررسی شود، اما قرار هم نیست تمام نوزادان و کودکان به یک شکل و سیاق رشد کنند و دقیقا مطابق نمودار و جدول وزن گیری باشند. با این وجود همیشه بهترین غذاها برای وزن گیری نوزاد را انتخاب کنید. 

آیا می‌دانید برای وزن‌گیری نوزاد چه باید کرد؟

برای وزن‌گیری نوزاد پیش از هر چیزی باید بدانید که نوزاد شما به تناسب جنسیتی که دارد، به شکل متفاوتی رشد خواهد کرد. به همین ترتیب شکل وزن گیری در نوزادان نارس با نوزادانی که به موقع متولد شده‌اند، فرق دارد. مهم این است که به عنوان یک مادر آگاه بدانید برای وزن‌گیری نوزاد چه باید کرد. شما باید به تغذیه خود و نوزاد خود توجه ویژه‌ای داشته باشید و بدانید که در هر سنی چه تمهیداتی باید انجام دهید تا رشد نوزادتان مناسب باشد. 

* شربت زینک سولفات کودکان برای چی خوبه ؟ همراه با عوارض و دوز مناسب آن

وزن گیری نوزاد با شیر خشک و شیر مادر

وزن گیری نوزاد با شیر خشک و شیر مادر

وزن‌گیری نوزاد در ماه اول بسیار مهم است. از بدو تولد تا شش ماهگی، شیر مادر یا انواع شیر خشک تنها تغذیه‌ای است که نوزاد به آن نیاز دارد و باید به او داده شود. البته هنوز در مورد مولتی‌ویتامین‌ها صحبت نمی‌کنیم. به هر حال شیر خشک با شیر مادر متفاوت است؛ اما تفاوت شیر خشک و شیر مادر آنقدرها زیاد و عجیب نیست که بخواهید روی استفاده نکردن از شیر خشک برای نوزاد خود پافشاری کنید. ترجیحا تغذیه نوزاد باید صرفا با شیر مادر باشد؛ در کنار آن استفاده همزمان از شیر خشک نیز مانعی ندارد. اما استفاده صرف از شیر خشک، گرچه نیاز کودک و نوزاد را برطرف می‌کند و شکم او را سیر می‌کند، اما برای قوای بدنی در آینده نمی‌تواند کافی و تضمین کننده باشد. 

میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد خود را به مرور زمان و بعد از چندین بار تغذیه او با شیر خشک متوجه خواهید شد. گرچه تحقیقات در مورد جدول وزن‌ گیری نوزاد شیر خشکی نشان داده است که در پایان یک سالگی وزن نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، معمولا حدود 700 گرم بیشتر از نوزادانی است که با شیر مادر تغذیه می‌شوند؛ اما این تفاوت هرگز نشانه بی کیفیت بودن شیر مادر نیست. بلکه شیر مادر قوای بدنی کودک را از بن و ریشه تقویت می‌کند و او را برای مبارزه با انواع بیماری‌ها و آسیب‌ها آماده‌تر می‌سازد. بنابراین اگر نمی‌دانید که برای وزن‌گیری نوزاد چه باید کرد، اولین و مهمترین توصیه این است که نوزاد را از تغذیه با شیر مادر محروم نکنید. فراموش نکنید که غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر قوانین خاص خودش را دارد. یادآوری می کنیم که مراحل تهیه شیر خشک برای تمام شیر خشک ها یکسان و مشابه است. 

* بهترین شیر خشک برای وزن گیری نوزاد کدام است؟

نقش مادر در وزن‌گیری نوزاد

همانطور که خوردن هویج در بارداری، خوردن لبو در بارداری و خوردن ماهی در بارداری در وزن گیری جنین تاثیر دارد و این تاثیر در تغذیه صحیح مادر با مواد غذایی سالم ریشه دارد، بعد از تولد نیز مادر در وزن گیری نوزاد نقش تعیین کننده ای دارد. در واقع تغذیه تنها یک طرف داستان وزن گیری نوزاد است. اینکه نوزاد خواب کافی داشته باشد، مورد نوازش و مهر و محبت والدین قرار بگیرد و مادرش از تغذیه خوبی برخوردار باشد نیز در وزن گیری نوزاد موثر است. اساسا خواب تضمین کننده سلامت انسان است. انسان در هر سنی به مقدار معینی خواب در شبانه روز نیاز دارد. نیاز نوزادان به خواب در ابتدا زیاد است و رفته رفته کم می‌شود. مهم این است که نوزاد خواب خوب و عمیقی را به دفعات و در طول شبانه روز تجربه کند.  

*اصول و روشهای صحیح شروع غذای کمکی برای نوزاد رفلاکسی

مولتی ویتامین برای وزن‌گیری نوزاد چه تاثیری دارد؟

مولتی ویتامین برای وزن گیری نوزاد

مولتی ویتامین‌ها در وزن‌گیری نوزادن بسیار مهم هستند. لذا اگر می‌پرسید که برای وزن‌گیری نوزاد چه باید کرد؟ باید بگوییم که در کنار تغذیه درست نوزاد، توجه به خواب او و نوازش او، باید از مولتی ویتامین برای وزن گیری نوزاد نیز استفاده کنید. برای استفاده از مولتی ویتامین‌ها حواستان را جمع کنید که زیاده‌روی نکنید. هر مولتی‌ویتامینی را با نظر پزشک و میزانی که پزشک تعیین کرده است، مصرف کنید. استفاده بیش از اندازه از مولتی ویتامین‌ها نه تنها در وزن گیری نوزادان تاثیری ندارد، بلکه اثرات سوئی نیز به همراه دارد. 

*بهترین زمان دادن قطره مولتی ویتامین به نوزاد چه زمانی است

چگونگی تاثیر قطره مولتی ویتامین بر وزن نوزاد

تاثیر قطره مولتی ویتامین بر وزن نوزاد

در میان تمام مولتی ویتامین‌هایی که برای نوزادان تجویز می‌شود، قطره AD مولتی ویتامین برای وزن گیری نوزاد است که باید از روز 15 تولد و تا دو سالگی به او خورانده شود. تاثیر این قطره مولتی ویتامین برای وزن گیری نوزاد و کودک اثبات شده است، اما توجه داشته باشید که فقط زیر نظر پزشک متخصص و به میزانی که او تعیین می‌کند (معمولا 15 تا 25 قطره متناسب با رشد شیرخوار)، از مولتی‌ویتامین‌ها استفاده کنید. 

ویتامین A  برای رشد و نمو و ترمیم بافت‌های بدن، پوست، مو، چشم، دندان، لثه و تقویت سیستم ایمنی نوزاد موثر است. کمبود ویتامین A  و استفاده بیش از اندازه از ویتامین A هر دو خطرساز است. کمبود این ویتامین منجر به اسهال، سرخک و عفونت‌های تنفسی می‌شود و مازاد آن فشار داخل جمجمه نوزاد را افزایش می‌دهد. بنابراین به نیت وزن گیری نوزاد هرگز بیش از اندازه از مولتی ویتامین برای وزن گیری نوزاد استفاده نکنید. 

ویتامین D، ویتامین دیگری است که بدن نوزاد به آن نیاز دارد و باید به کمک مکمل‌ها تامین شود.

دانستنی‌های مهم در مورد قطره AD

دانستنی‌های مهم در مورد قطره AD

بخشی از پاسخ سوال " برای وزن گیری نوزاد چه باید کرد؟" مربوط به مصرف ویتامین AD است. یعنی مصرف ویتامین AD یکی از کارهایی است که برای وزن گیری نوزاد باید انجام داد. اما برای اینکه نوزاد شما قطره AD را بهتر و راحت‌تر دریافت کند، به این نکات توجه کنید. 

  • اگر نوزاد بعد از خوردن قطره AD استفراغ می‌کند و بالا می‌آورد، بهتر این است که قطره را بلافاصله بعد از شیر خوردن به او ندهید. یعنی قبل از شیرخوردن به شیرخوار قطره بدهید.
  • هرگز حجم کل قطره AD را در یک نوبت به نوزاد ندهید. قطره را کم کم و با حجم اندک در دهان نوزاد بگذارید. 
  • حتی با وجود استفراغ نوزاد، مجددا قطره AD را به او بدهید تا به هر حال ویتامین‌های لازم را دریافت کند. 
  • سرخود و بدون مشورت با پزشک مصرف قطره AD را قطع نکنید. زیرا کمبود ویتامین A به شب کوری در کودکان ختم می‌شود. 
  • ضعیف شدن دستگاه تنفسی در مقابل عفونت‌ها، ابتلا به بیماری ذات الریه،اختلال رشد، کاهش مقاومت بدن و ابتلای مکرر به بیماری‌ها و اختلال در خونسازی نیز نتیجه کمبود ویتامین AD است.
  • بیماری های تنفسی و اسهال، اختلال در رشد نیز به مقدار ویتامین A+D ذخیره در بدن نوزادان و کمبود این ویتامین مربوط است. 
  • یبوست، دو بینی، اسهال، دردهای عضلانی - اسکلتی، کم اشتهایی، خواب آلودگی، تهوع  و استفراغ، تکرر ادرار (در شب ها) نشانه مسمومیت با قطره مولتی ویتامین یا ویتامین AD است.

*در مورد جدول برنامه غذایی نوزاد 5 ماهه در این مقاله بیشتر بخوانید.

تاثیر سویق بر وزن‌گیری کودک

سویق و وزن گیری کودک

تاکنون پاسخ این سوال را که برای وزن‌گیری نوزاد چه باید کرد، از جهات مختلف بررسی کردیم. اکنون بد نیست نظر طب اسلامی را برای وزن گیری نوزاد بدانید. سویق ترکیبی ارزشمند و فوق‌العاده موثر در وزن گیری نوزاد است که مادران می‌توانند با خیال راحت با توجه به سن نوزاد از ترکیبات متنوع آن استفاده کنند. سویق اشتها آور است. رشد دندان، مو و استخوان سازی کودک را تسریع می‌کند. سیستم ایمنی کودک را تقویت می‌کند و برای درمان رفلاکس موثر است. 

استفاده از سویق بعد از شش ماهگی شروع می‌شود. از همین رو می‌توان به جای سرلاک‌های کارخانه‌ای از سویق اسلامی استفاده کرد. یا اینکه آن را به فرنی و سوپ کودک اضافه کرد تا به وزن گیری او کمک کند. 

سویق‌های مناسب کودکان و نوزادان معمولا ترکیبی از گندم، جو، عدس، نخود و سنجده بو داده و آسیاب شده هستند. البته هر یک از این مواد به صورت مجزا و جداگانه نیز استفاده می‌شوند و تاثیر دارند.  

تقویت بدن کودک، جلوگیری از یبوست و درمان یبوست، تقویت کننده مغز و ذهن، تقویت استخوان‌ها و کمک به رشد آنها مهمترین خواص سویق‌ها هستند. از همین جهت سویق بهترین جایگزین سرلاک است که مادر می‌تواند برای فرزند خود استفاده کند. 

کلام آخر

اکنون می‌دانید که دقیقا برای وزن‌گیری نوزاد چه باید کرد؛ توصیه‌های یاد شده را در حد اعتدال انجام دهید و قبل از هر چیزی مطمئن شوید که کودک خود را درست و به موقع با شیر تغذیه می‌کنید.