بازی کامپیوتری برای کودکان | مزایا و معایب آن

آبان ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بازی کامپیوتری برای کودکان

محققان متعددی تلاش کرده‌اند تا تاثیرات بازی‌های کامپیوتری را بر روی رشد کودکان بررسی کنند. بازی‌های مختلف کامپیوتری برای اهداف مختلف ساخته شده‌اند، بعضی از آن‌ها می‌توانند سرگرم‌کننده و آرامش‌بخش باشند در حالی که برخی دیگر می‌توانند برای یادگیری و رشد مغز چالش‌برانگیز باشند. با این حال، همه بازی‌های کامپیوتری برای کودکان مفید نیستند و می‌توانند تاثیرات نامطلوبی داشته باشند. در ادامه مقاله با موضوع بازی کامپیوتری برای کودکان بیشتر آشنا می‌شوید.

مزایای بازی کامپیوتری برای کودکان

همان‌طور که مطرح شد بازی کامپیوتری برای کودکان، می‌تواند مزایایی به همراه داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

همکاری با یکدیگر به عنوان تیم

امروزه بیشتر بازی‌ها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و اغلب چندین بازیکن از سراسر کشور یا جهان در آن‌ها شرکت می‌کنند. این امر باعث ترغیب کودک به بازی با دیگران می‌شود. در نتیجه، بازی‌های آنلاین تیمی به او کمک می‌کند مهارت‌های لازم برای کار تیمی و حل مسئله با یکدیگر را یاد بگیرد.

تقویت مهارت تصمیم‌گیری

بازی‌ها به صورتی هستند که با زمان واقعی مطابقت دارند. این بازی‌ها سرعت بالایی دارند و بازیکن نیاز دارد هنگام انجام آن‌ها در مدت زمان کوتاهی تصمیم بگیرد. این امر برای تقویت مهارت تصمیم‌گیری کودک مفید است و به او کمک می‌کند در شرایط واقعی زندگی برای مثال در رشته‌هایی مانند ورزش و پزشکی که نیاز به تصمیم‌گیری فوری دارند، عملکرد بهتری داشته باشد.

حفظ دقت در تصمیمات سریع

بازی‌های کامپیوتری یکی از انواع بازی‌های مناسب کودکان است که می‌توانند با یاد دادن محاسبه سریع هم عوامل دخیل در یک موقعیت، به کودک شما در حفظ دقت در تصمیمات کمک کنند. این یک مهارت فوق‌العاده مفید است، به همین دلیل حتی به سربازان و پزشکان نیز توصیه می‌شود بازی‌های کامپیوتری را انجام دهند تا مهارت تصمیم‌گیری خود را بهبود ببخشند.

هماهنگی بین چشم و دست

بازی کامپیوتری برای کودکان موجب می‌شود که هماهنگی بین چشم و دست آن‌ها تقویت شود. آن‌ها با انجام این بازی‌ها، نحوه حرکت اندام‌های خود در فضا و منابع بصری اطراف خود را بهتر درک می‌کنند. هماهنگی خوب چشم و دست برای فعالیت‌های زندگی روزمره ضروری است. این مهارت، تقریبا در تمام فعالیت‌های ورزشی مورد نیاز است و حتی می‌تواند در حل پازل‌ها نیز مفید باشد.

بهبود عملکرد شناختی

هنگامی که یک مهارت خاص چندین بار تکرار می‌شود، مغز شروع به ایجاد یک ساختار می‌کند و مسیرهای عصبی و فرستنده‌های جدیدی ایجاد می‌کند تا عملکرد آن را بهینه کند. در زمان‌هایی که تمرکز شدید بر روی یک کار انجام می‌شود، مغز خود را با آن مهارت سازگار می‌کند تا بتواند سریع‌تر مشکلات را حل کند که این امر در نهایت می‌تواند به حل مسائل در زندگی واقعی نیز کمک کند.

مزایای بازی کامپیوتری برای کودکان

مضرات بازی کامپیوتری برای کودکان

اگرچه پاسخ این سوال که آیا بازی برای کودکان خوب است؟ مثبت است، با وجود همه مزایایی که بازی کامپیوتری برای کودکان دارد، این نوع بازی‌ها می‌تواند مضراتی را نیز به همراه داشته باشد که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

مسائل مربوط به سلامت

وقتی کودک به جای انجام فعالیت بدنی، زمان زیادی را صرف بازی‌های کامپیوتری می‌کند می‌تواند مضراتی را برای سلامتی او به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، اگر کودک در دنیای واقعی بیرون نرود و معاشرت نکند، ممکن است رشد شناختی او تحت تاثیر قرار گیرد. نشستن مداوم در یک مکان و انجام طولانی‌مدت بازی‌های کامپیوتری می‌تواند باعث افزایش چاقی، ضعف عضلات و مفاصل، بی‌حس شدن دست‌ها و انگشتان به دلیل فعالیت بیش از حد شود و مطالعات متعدد نشان می‌دهد که حتی می‌تواند بینایی را نیز ضعیف کند.

مشکلات تحصیلی

سرگرمی‌هایی که بازی کامپیوتری برای کودکان به همراه می‌آورد می‌تواند کاملا با یک روز معمولی در مدرسه تعارض داشته باشد. این مسئله باعث می‌شود بچه‌ها بازی‌های کامپیوتری را به هر چیز دیگری ترجیح دهند، در نتیجه آن‌ها را وادار می‌کند که به تکالیف مدرسه توجه نکنند. حتی در خارج از مدرسه، آن‌ها ممکن است از انجام مشق شب یا مطالعه برای امتحان صرف نظر کنند و به جای آن بازی‌های کامپیوتری را انتخاب کنند. این مسئله می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف آن‌ها در مدرسه شود و بر هوش هیجانی آن‌ها نیز تاثیر بگذارد.

مواجهه با ارزش‌های غلط

بسیاری از بازی‌های کامپیوتری موجود در بازار شامل خشونت بیش از حد، مسائل جنسی بسیار، فحاشی، نژادپرستی و بسیاری از موارد منفی دیگر است که این مسائل توسط بچه‌ها به درستی قابل درک نیست. ممکن است کودکان یاد بگیرند از این مسائل در دنیای واقعی تقلید کنند و آن‌ها را انجام دهند. مغز کودکان هنوز در حال رشد است و به همین دلیل آن‌ها هنوز قادر به تشخیص درست از غلط نیستند.

منجر به انزوای اجتماعی می‌شود

حتی اگر بازی کامپیوتری چند نفره باشد، در نهایت اکثر بچه‌ها آن‌ها را به تنهایی در اتاق‌های خود بازی می‌کنند. این مهارت‌های بین فردی آن‌ها را در زندگی واقعی به شدت محدود می‌کند و آن‌ها ممکن است همیشه تنهایی را ترجیح دهند و با دیگران فقط تعامل دیجیتالی داشته باشند. چنین کودکانی قادر به شروع مکالمه نیستند، در جمع‌ها زود خسته می‌شوند و ممکن است دیگران را نادیده بگیرند. در نتیجه، احتمال ابتلای آن‌ها به اختلال سازگاری، افسردگی، اضطراب، استرس در کار و همچنین در زندگی شخصی افزایش می‌یابد.

رفتار پرخاشگرانه

محتوای خشن در بازی‌های کامپیوتری و رضایت فوری که از آن‌ها حاصل می‌شود می‌تواند باعث بی‌قراری و پرخاشگری بچه‌ها شود. وقتی در دنیای واقعی، اوضاع طبق برنامه پیش نرود یا محدودیتی برای آن‌ها ایجاد شود ممکن است فریاد بزنند و افکار یا رفتارهای پرخاشگرانه نشان دهند.

مضرات بازی کامپیوتری برای کودکان

بهترین بازی‌های کامپیوتری برای کودکان

اکنون که از مزایا و مضرات بازی کامپیوتری برای کودکان آگاهید، تصمیم با شماست که به فرزندتان در مورد انجام بازی‌های کامپیوتری اجازه دهید یا خیر. در این مورد داشتن تعادل بهترین گزینه است. همچنین می‌توانید در ادامه با بهترین بازی‌های کامپیوتری برای کودکان آشنا شوید.

بازی غاز بی‌نشان (Untitled Goose Game)

برخی بر این باورند که این بازی می‌تواند رفتارهای منفی را به کودکان یاد بدهد. اگرچه مخالفت با این حرف سخت است با این حال، بچه‌ها گاهی اوقات نیاز دارند که یاد بگیرند چگونه شیطنت کنند. این بازی کامپیوتری برای کودکان، بدون ضرر است و می‌تواند به شدت آن‌ها را سرگرم کند.

اسپلاتون ۲ (Splatoon 2)

بسیاری از اوقات، والدین می‌خواهند فرزندشان را از بازی تیراندازی برای کودکان دور کنند اما اسپلاتون 2، یک بازی استثنا است. این بازی، در عین حال که مفید است نوآورانه بوده و می‌تواند برای کودکان جالب باشد. والدینی که به دنبال دانلود بازی کودکانه برای موبایل هستند لازم است بدانند که این بازی به صورت آنلاین انجام می‌شود.

افسانه‌های ریمن (Rayman Legends)

این بازی نه تنها به شدت مبتکرانه، جذاب و خنده‌دار است، بلکه نوع همکاری کننده نیز دارد. اگرچه برخی از قسمت‌های آن دشوار است اما می‌توانید آن را با همکاری فرزندتان انجام دهید یا به صورتی نوبتی بازی کنید.

ساخت و ساز (Minecraft)

این بازی، لگویی برای نسل جدید است. بازی ساخت و ساز برای کودکان مفید است و به تقویت خلاقیت و مهارت حل مسئله کودکان کمک می‌کند؛ بنابراین، این بازی می‌تواند برای والدینی که به دنبال بازی آموزشی کامپیوتر هستند گزینه مناسبی باشد.

اسپلونکی (Spelunky)

این بازی یک مقدار خشونت کارتونی دارد اما اگر شما با این مسئله، مشکلی ندارید، پس اسپلونکی یک بازی ماجراجویی عالی برای شما است که باید با بچه‌های خود انجام دهید. این بازی سرگرم‌کننده و خنده‌دار است. حتی وقتی شکست بخورید که شکست خواهید خورد این بازی یکی از آن بازی‌های نادر است که واقعا شکست در آن مهم نیست. بعد از آن فقط با یک پوزخند روی صورت همه چیز را از نو شروع می‌کنید.

در نهایت، لازم به ذکر است که بازی کامپیوتری برای کودکان خردسال و برای مثال بازی کامپیوتری برای کودکان 4 ساله توصیه نمی‌شود  و از بازی‌های مناسب کودک دو ساله نیز نیست زیرا نور صفحه نمایش می‌تواند بر روی چشم آن‌ها تاثیرات منفی بگذارد. همچنین این بازی‌ها می‌توانند فرزندتان را در معرض ارزش‌ها و اصول اخلاقی نامناسب قرار دهند به همین دلیل لازم است به دنبال راه‌های دیگری برای سرگرم و خوشحال کردن فرزندتان باشید. می‌توانید به جای آن به کودک، کاردستی درست کردن و بازی کردن با دوستان و طراحی چند بازی کودکانه با بادکنک را پیشنهاد دهید.