مواد غذایی نشاط‌آور کدام‌ها هستند | خوراکی های شادی آور

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مواد غذایی نشاط‌آور

غذا خوردن همیشه باعث بهبود روحیه می‌شود. به علاوه طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که بعضی مواد غذایی به طور ویژه می‌توانند بر خلق و خوی شما تاثیر بیشتری داشته باشند و با تغییر سطح هورمونی (به ویژه هورمون سروتونین) می‌توانند منجر به شادی شما شوند. این مواد که به مواد غذایی نشاط‌ آور معروف‌اند لیستی طولانی دارند که می‌توانید آنها را در برنامه‌ی تغذیه‌ی خود بگنجانید. در ادامه با ما باشید تا ببینید چه مواد غذایی نشاط‌ آور هستند.

لوبیا سیاه

به عنوان یکی از مولفه‌های مواد غذایی نشاط‌آور، مواد غذایی حاوی منیزیم را حتماً در لیست خود قرار دهید. زیرا مشخص شده است که این ماده‌ی معدنی می‌تواند هورمون شادی یعنی سروتونین را در بدن افزایش دهد. لوبیای سیاه یکی از بهترین مواد حاوی منیزیم است پس بعد از خوردنش حتماً حس بهتری خواهید داشت. به جز این لوبیای سیاه به دلیل وجود مواد مفید دیگری مانند آهن، فیبر، مس، روی و پتاسیم نیاز شما به بسیاری از مواد معدنی را تامین می‌کند. 

نان سبوس‌دار

غلات جزو اصلی هرم مواد غذایی هستند و حتماً باید در رژیم غذایی شما گنجانده شوند. اما آیا می‌توانستید آنها می‌توانند نشاط‌آور نیز باشند؟ مشخص شده است کربوهیدارت‌های تهیه شده از غلات کامل مانند نان سبوس دار با تاثیری که بر باکتری‌های خوب روده دارد می‌تواند خلق و خویتان را بهتر کند. بعلاوه برخلاف غلاتی که از آرد سفید تهیه شده‌اند، نان سبوس‌دار احساس سیری بیشتری ایجاد می‌کند و حتماً باید در رژیم لاغری جایگزین کربوهیدرات‌های دیگر شود.

چغندر

میوه‌ها و سبزیجات هم می‌توانند به عنوان مواد غذایی نشاط‌آور در نظر گرفته شوند. مخصوصاً آنهایی که حاوی بتائین هستند. زیرا مشخص شده که این ماده می‌تواند تولید سروتونین را افزایش داده و منجر به بهبود حال افراد شود. چغندر از این نظر یکی از بهترین مواد غذایی نشاط‌آور است. بخصوص که حاوی میزان زیادی اسید فولیک هم هست. این ماده هم مانند هورمون‌ها می‌تواند روی سلامت عاطفی افراد تاثیر مثبتی بگذارد و در نتیجه چغندر به یک بمب شادی تبدیل می‌شود.

چغندر برای افزایش شادی

چای بابونه

هرگز نباید تاثیر چای‌های گیاهی و دمنوش‌ها در تسکین و بهبود خلق و خو را نادیده بگیرید. بسیار آنها خواص آرامش بخشی دارند و با بهبود وضعیت خواب بدن می‌توانند منجر به ایجاد وضعیت روحی بهتری در افراد شوند. چای بابونه یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار است. خواص آرامش بخشی این چای باعث می‌شود شبها بهتر بخوابید و در طول روز عملکردهای شناختی بهتری داشته باشید. بنابراین باید آن را در لیست انواع دمنوش نشاط‌ آور و انرژی زا خود قرار دهید.

زغال اخته

توت‌ها خانواده‌ی بزرگی دارند.در این بین توت‌های تیره مانند زغال اخته خواص بسیار بیشتری دارند و بیشتر ما آنها را به خاطر خواص کاهش وزنشان می‌شناسیم. اما باید بدانید آنها می‌توانند باعث بهبود خلق و خو نیز شوند. اما چرا؟ یکی از ویتامین‌های مهمی که در خلق و خو موثر است، ویتامین سی ست. سطح کم این ویتامین در بدن با خستگی و افسردگی همراه است. در نتیجه زغال اخته به عنوان یک منبع سرشار از ویتامین سی، به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی نشاط‌آور و ضدافسردگی شناخته می‌شود. به جز این رنگدانه‌ی آنتی اکسیدانی رسوراترول که در این میوه وجود دارد نیز به تسکین افسردگی کمک می‌کند.

انگور قرمز

یکی از معروف‌ترین مواد غذایی نشاط‌آور، انگور قرمز است. علت این موضوع مشابه علت نشاطآور بودنِ زغال‌اخته است. هر دوی این میوه‌ها رنگی بنفش مایل به قرمز دارند که به خاطر رنگدانه‌ی تیره‌ی رسوراترول در آنهاست که همانطور که در بالا اشاره شد با تسکین افسردگی منجر به بهبود روحیه‌ی افراد می‌شود.

تخم مرغ

از آنجایی که تاثیر اسید چرب‌های امگا سه، روی و ویتامین‌های گروه ب و ید روی بهبود خلق و خو مشخص شده‌اند، تخم‌مرغ به عنوان یکی از مواد حاوی این ویتامین‌ها و مواد معدن، می‌تواند باعث شادی در شما شود. بعلاوه چون سرشار از پروتئین است منجر به احساس سیری و حفظ سطح انرژی می‌شود در نتیجه از این جنبه نیز برای حفظ روحیه‌تان مفید خواهد بود.

تخم مرغ نشاط آور

فلفل دلمه‌ای قرمز

تحقیقات نشان می‌دهد وقتی اجازه می‌دهید فلفل دلمه‌ای برسد و به رنگ قرمز درآید نسبت به وقتی که سبز رنگ است محتوای ویتامین و مواد معدنی بیشتری دارد. بنابراین این فلفل دلمه‌ای نسبت به انواع دیگر از نظر غذایی مفیدتر است. ویتامین‌های موجود در این ماده آن را به یک بمب نشاط‌آور تبدیل کرده است. همچنین سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشید و از این جنبه نیز می‌تواند منجر به ایجاد حال خوب در شما شود.

نارگیل

دیگر نیاز نیست به دنبال بهترین قرص شادی آور باشید زیرا نارگیل یکی از بهترین مواد غذایی نشاط‌آور طبیعی است. این خاصیت را مدیون تری گلیسرید‌های موجود در آن است. بعلاوه به دلیل اثرات محافظت کننده‌ی عصبی که دارد می‌تواند حال حتی بهتری به شما بدهد.

شکلات تلخ

شکلات‌ها همیشه باعث شادی شما می‌شده‌اند. احساس گرمی و گیجی که بعد از خوردنشان به شما دست می‌دهد بسیار شایع و طبیعی ست. شکلات‌ به ویژه شکلات تلخ باعث بهبود روحیه می‌شود و قدرت تمرکزتان را افزایش می‌دهد با افزایش جریان خون به مغزتان بهتان کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید. 

تخمه کدو 

تخمه کدو خواص بسیار زیادی دارد و افزایش شادی و بهبود خلق و خو تنها یکی از آنهاست. این تخمه کدو این ویژگی را مدیون اسید آمینه‌ی تریپتوفان است. اسید آمینه‌ای که منجر به تولید سروتونین یا همان هورمون شادی در بدن می‌شود. این ماده غذایی نشاط‌آور به طور ویژه قبل از خواب می‌تواند مفید باشد و باعث ایجاد افزایش حس شادی بعد از بیدار شدن از خواب می‌شود.

تخمه کدو برای افزایش شادی

گوشت گاو تغذیه شده با علف (گوشت محلی)

حیوانی که در طبیعت بچرخد و تغذیه کند نسبت به حیوانی که در دامداری پرورش داده شود، اسید لینولئیک بیشتری دارد. این اسید چرب به عنوان یکی از بهترین داروهای شادی آور محسوب می‌شود که هورمون‌هاس استرس‌زا را از بین برده و در نتیجه منجر به بهبود خلق و خو می‌شود. گاو محلی حاوی میزان بالایی از این اسید چرب، و اسید چرب‌های امگا 3، و چربی بسیار کمتری است که به بهبود خلق و خو کمک زیادی می‌کند. 

ماست یونانی یا ایسلندی

یکی دیگر از مواد غذایی خنده‌آور ماست یونانی یا ایسلندی ست زیرا نسبت به ماست‌های دیگر کلسیم بیشتری دارند و مشخی شده است که کلسیم می‌تواند باعث بهبود خلق و خو شود. در انواع قرص ویتامین شادی آور یا آمپول نشاط آور از این ماده‌ی معدنی استفاده می‌شود زیرا استارتر ضروری برای ناقل‌های عصبی به مغز است. همچنین کلسیم با اضطراب و افسردگی مبارزه می‌کند. ماست یونای یا ایسلندی پروتئین بیشتری نسبت به دیگر انواع ماست دارد که با افزایش حس سیری حال بهتری بهتان می‌دهند.

مارچوبه

همانند تخمه کدو تنبل، مارچوبه نیز به دلیل محتوی بالای تریپتوفان می‌توان به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی نشاط‌آور شناخته شود. همچنین دارای میزان زیادی فولات است که کاهش سطح آن در بدن منجر به بروز 50 درصد از افسردگی‌ها می‌شود.

عسل

عسل نیز یک ماده نشاط‌آور محسوب می‌شود و این خاصیتش را مدیون موادی مانند کورستین و کامفرول است که با افسردگی مبارزه می‌کنند. همچنین با تقویت سیستم ایمنی و افزایش باکتری‌های مفید روده شانس بروز بیماری و ایجاد ناراحتی را کاهش می‌دهد. ترکیب عسل و آویشن برای درمان کبد چرب نیز بسیار مفید است ( در مورد طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب در این مقاله بیشتر بخوانید)

عسل برای افزایش شادی

گوجه گیلاسی

بسیاری از خواص گوجه مدیون ماده‌ای مانند لیکوپن است، نوعی آنتی اکسیدان که با حفاظت از مغز احتمال بروز افسردگی را کاهش می‌دهد. این ماده در پوست گوجه قرار دارد بنابراین گوجه گیلاسی که به صورت کامل مصرف می‌شود نسبت به گوجه‌های بزرگتری که مجبور هستید آنها را خورد کنید، خاصیت ضدافسردگی بیشتری برایتان خواهد داشت.  بهتر است روی آن روغن زیتون هم بریزید زیرا جذب لیوکوپن را افزایش می‌دهد و بعلاوه خود این روغن نیز از مواد غذایی نشاط‌آور محسوب می‌شود.

اسفناج

افراد افسرده منابع آهن کمتری نسبت به دیگر افراد دارد. کمبود آهن منجر به کاهش انرژی نیز می‌شود. بنابراین مصرف مواد غذایی مانند اسفناج که منبع بزرگی از آهن هستند، می‌توانید روحیه‌ی بهتری داشته باشید و احساس خستگی و افسردگی بسیار کمتری کنید. گوشت قرمز و جگر، نخود فرنگی، کشمش نیز همین خاصیت را دارند. با مصرف ماست‌های پروبیوتیک در کنار این مواد جذب آهن حتی چند برابر بیشتر می‌شود. بنابراین بورانی اسفناج به نظر یک ترکیب جادویی می‌رسد پس تهیه‌ی آن کنار غذا را به عنوان یکی از کارهای مهم در لیست کارهای شادی آور خودتان قرار دهید.

چای سبز

کافئین موجود در چای یکی از مواد شادی آور و سرحال کننده است و این خبر برایتان تازگی ندارد. اما چیزی که چای سبز را نسبت به دیگر چای‌ها برتری می‌دهد، محتوای اپی گالوکاتچین-3-گالات موجود در آن است که آن را به یک ماده‌ی غذایی نشاط‌آور تبدیل می‌کند. قهوه سیاه نیز به دلیل وجود کافئین همین تاثیر را دارد.

ماهی سالمون 

امگا سه موجود در سالمون آن را به یکی از بهترین مواد غذایی نشاط‌آور تبدیل کرده است. این چربی‌ها در همه‌ی ماهی‌های چرب از جمله قزل آلا نیز وجود دارد با این حال سالمون درصد بیشتری از آنها را دارد. امگا سه با کاهش التهاب منجر به بهبود خلق و خوی شما می‌شود

موز

پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی مهمی است که در ایجاد حس شادی نقش دارد. اگر به دنبال یک منبع سرشار از این ماده می‌گردید، موز همان گزینه‌ی مورد نظر شماست. که شاخص گلایسمی پایینی نیز دارد و منجر به افت سریع قند خون نمی‌شود. کلم بروکسل و بروکلی هم یک منبع غنی دیگر از این ماده‌ی معدنی ست که به جز این ویتامین سی نیز دارد که باعث می‌شود تاثیر دو برابری بر بهبود خلق و خو داشته باشد. 

سینه مرغ برای افزایش شادی

سینه مرغ

گوشت مرغ حاوی میزان زیادی از مواد انرژی‌زا و شادی‌آور مانند B6، پتاسیم و روی است که آن را به یک بمب انرژی و یکی از بهترین مواد غذایی نشاط‌آور تبدیل می‌کند. در تحقیقات مشخص شده است رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا، مانند رژیم‌هایی که مرغ زیادی دارند تاثیر بهتری بر عزت نفس و کاهش افسردگی در زنان دارد. در این مقاله انواع غذای ایرانی با مرغ را آموزش ببینید.

آووکادو

میوه‌ی آووکادو سرشار از چربی تک غیراشباع و سالمی است که بر اساس تحقیقات انجام شده می‌تواند علائم اضطراب را کاهش دهد. بنابراین نه تنها این میوه را در لیست غذاهای رژیمی برای لاغری سریع در نظر داشته باشید بلکه در لیست خوراکی های شادی آور و ضد افسردگی خود نیز قرار دهید.

زردآلو

زردآلو نه تنها یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های تابستانی است بلکه به دلیل وجود ویتامین سی فراوان و بتاکاروتن می‌تواند منجر به کاهش علائم افسردگی و در نتیجه بهبود روحیه در افراد شود و بنابراین در لیست مواد غذایی نشاط‌آور قرار دارد.

مرکبات

یکی دیگر از غذاهایی که می‌تواند باعث شادی شما شود، مرکبات هستند. تنها بو کردن آنها می‌تواند منجر به حس شادی در افراد شود.  لیمو ترش یا لیمو شیرین محتوی میزان زیادی ویتامین سی است که باعث ایجاد حال خوب در شما می‌شود. کیوی و پرتقال نیز همینطور هستند. در مطالعه‌ای که روی ارتباط بین مصرف مرکبات و افسردگی در زنان انجام شد، مشخص شد که مصرف روزانه دو وعده یا بیشتر مرکبات، خطر ابتلا به افسردگی را تا ۱۸ درصد کاهش می‌دهد.

تن ماهی

ماهی تن به دلیل محتوی بالای امگا سه که دارد می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر خلق و خو داشته باشد. با این حال باید مراقب باشید که آن را در حد اعتدال مصرف می‌کنید زیرا مشخص شده که منجر به افزایش سطح جیوه می‌شود که می‌تواند خطرناک باشد. 

تن ماهی برای افزایش شادی

گردو

گردوها به عنوان منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که باعث ایجاد شادی در افرادمی‌شود. همچنین چربی‌های تک و چند غیر اشباع موجود در این مغز برای سلامت قلب بسیار مفید است. افرادی که روزانه گردو مصرف می‌کنند تغییرات زیادی در خلق و خوی خود حس خواهند کرد.

عدس

حبوبات را نباید فراموش کنید. عدس به عنوان یکی از بهترین منابع آهن و ویتامین B6 از مهمترین مواد غذایی نشاط‌آور محسوب می‌شود. این ماده یکی از بهترین گزینه‌های پروتئینی برای افراد گیاه‌خوار نیز هست. و همانطور که در بالا اشاره شد رژیم‌های حاوی پروتئین بالا با کاهش خطر اضطراب و افسردگی همراه هستند.

برنج قهوه‌ای

رژیم غذایی بدون گلوتن منجر به کاهش اضطراب و افسردگی در افراد می‌شود. یکی از مهمترین کربوهیدرات‌های بدون گلوتن برنج قهوه‌ای است که از بهترین مواد غذایی نشاط‌آور محسوب می‌شود. بعلاوه برنج قهوه‌ای می‌تواند با شرایط تضعیف کننده‌ی خلق و خوی مانند کم خونی ناشی از فقر آهن نیز مبارزه کند زیرا منبع بسیار خوبی از این ماده‌ی معدنی نیز محسوب می‌شود.

کفیر

کفیر یکی از بهترین منابع پروبیوتیک‌ها یا همان باکتری‌های خوب روده هستند. و براساس تحقیقات منتشر شده یک رابطه‌ی قوی بین مکمل‌های پروبیوتیک و بهبود خلق و خو وجود دارد. همچنین این باکتری‌ها سیستم ایمنی را تقویت کرده و باعث کاهش احتمال بروز بیماری می‌شوند. بنابراین کفیر نیز از بهترین مواد غذایی نشاط‌آور محسوب می‌شود.