مسمومیت غذایی مادر در دوران شیردهی و درمان آن

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مسمومیت غذایی مادر در دوران شیردهی و درمان آن

آیا شما یک مادر شیرده هستید که دچار تهوع، استفراغ و کرامپ‌های شکمی شده است؟ اگر پاسختان مثبت است احتمال دارد که دچار مسمومیت غذایی شده باشید. این وضعیت می‌تواند سلامتی شما را مختل کند و نگران شما را شیردهی و تغذیه نوزاد دلبندتان افزایش دهد. به همین علت می‌بایست بایدها و نبایدهای این دوران از قبیل مصرف ویتامین در دوران شیردهی ، آگاهی از غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی مثل عدم خوردن غذاهای نفاخ در دوران شیردهی که باعث نفخ شیر‌خوار می‌شود و بر سلامتی نوزاد تاثیرگذار بوده حتما بدانید. در این مقاله در مورد دلایل، علائم و درمان مسمومیت غذایی در دوران شیردهی و اینکه آیا این وضعیت باعث مسمومیت نوزاد با شیر مادر خواهد شد یا نه، بخوانید.

علت مسمومیت غذایی در دوران شیردهی چیست؟

مسمومیت غذایی به ناراحتی معده و دیگر مشکلات ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده به سموم و میکروب‌های مضر اشاره دارد. باکتری‌هایی مانند E Coli، سالمونلا و لیستریا می‌توانند منجر به ایجاد مسمومیت غذایی در دوران شیردهی شوند. ویروس‌هایی مانند روتا ویروس نیز می‌توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند. انگل‌هایی مانند ژیاردیا هم یک علت دیگر ناراحتی معده و دیگر علائم مرتبط با مسمومیت هستند. همچنین مصرف غذای نپخته یا خام نیز می‌تواند باعث مسمومیت غذایی مادر در دوران شیردهی شود؛ بنابراین باید هنگام مصرف شیر، غذاهای دریایی، گوشت و لبنیات مراقب باشید.

*چه موقع استفراغ نوزاد خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کرد

علائم مسمومیت غذایی مادر در دوران شیردهی چیست؟

مهم‌ترین علائم مسمومیت غذایی در دوران شیردهی عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • گرفتگی شکم
  • تب
  • خون در مدفوع و استفراغ
  • کم‌آبی بدن
  • خشکی دهان
  • خستگی
  • تاری دید
  • ضعف عضلانی عمومی
  • گزگز دست‌ها

*کاملترین لیست داروهای مجاز در شیردهی 

راه‌های درمان مسمومیت غذایی مادر در دوران شیردهی چیست؟

درمان مسمومیت غذایی در مادران شیرده در درجه اول مستلزم درمان کم‌آبی بدن در آن‌ها است. همان‌طور که ذکر شد مسمومیت غذایی معمولاً باعث اسهال می‌شود؛ اسهال مادر و شیردهی در کنار هم می‌توانند باعث کم‌آبی شدید بدن مادر و عوارض مرتبط با آن شوند. در اینجا، برخی از درمان‌های مؤثر در مورد مسمومیت غذایی مادر در دوران شیردهی را ذکر می‌کنیم.

مصرف مایعات خود را افزایش دهید

افزایش میزان مصرف مایعات شما تا حد زیادی به درمان کم‌آبی بدن بعد از مسمومیت غذایی کمک می‌کند. مایعات، بدن شما را آب‌رسانی می‌کنند و همچنین به افزایش تولید شیر در مادران شیرده کمک می‌کنند. همچنین شما ازنظر جسمی احساس بهتری در مورد ادامه شیردهی به نوزاد خود می‌کنید. برای درمان اسهال و کم‌آبی ناشی از آن همچنین بهتر است از نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده کنید. محلول رهیدراسیون خوراکی (ORS) می‌تواند به متعادل کردن نمک، آب و قند در بدن شما کمک کند و مایعات ازدست‌رفته به دلیل اسهال را جایگزین کند. اگر بیش از سه روز است که از اسهال رنج می‌برید، از خوردن غذاهای جامد و لبنیات خودداری کنید.

*برای نفخ نوزاد چی خوبه + معرفی روشهای موثر درمان نفخ

آنتی‌بیوتیک مناسب مصرف کنید

یکی دیگر از راه‌های درمان مسمومیت غذایی مادر در دوران شیردهی استفاده از آنتی‌بیوتیک در صورت لزوم می‌باشد. در مورد همه مسمومیت‌ها، استفاده از آنتی‌بیوتیک مؤثر نیست؛ بنابراین در این مورد با پزشک مشورت کنید. پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌هایی را برای از بین بردن باکتری‌های مضر و سایر میکروب‌های موجود در معده شما تجویز کند و بهبودی شما را تسریع کند. در مورد آنتی‌بیوتیک‌های مجاز در دوران شیردهی حتماً از پزشکتان سؤال کنید.

بستری در بیمارستان و داروهای داخل وریدی

اگر از مسمومیت غذایی مزمن رنج می‌برید که به سایر درمان‌ها پاسخ نداد، ممکن است مراجعه به بیمارستان تنها گزینه قابل قبول باشد. تزریق داخل وریدی مایعات و داروها می‌تواند به شما در بهبودی سریع کمک کند. درمان سریع همچنین می‌تواند از کودک در برابر هرگونه عفونت محافظت کند.

* حتما بخوانید: معرفی قویترین داروی گیاهی برای اسهال و درمان فوری آن 

آیا شیردهی در هنگام مسمومیت غذایی ایمن است؟

بله می‌توانید شیردهی به نوزاد خود را ادامه دهید حتی اگر از استفراغ، اسهال و گرفتگی شکم رنج می‌برید. ازآنجاکه باکتری‌ها و میکروب‌ها فقط در معده شما وجود دارند و نه در شیر مادر، بنابراین شیر دادن به کودک بی‌خطر است. برخی از افراد نگران انتقال اسهال از مادر به نوزاد هستند، ولی همان‌طور که گفتیم چنین چیزی ممکن نیست. تنها درصورتی‌که سموم وارد جریان خون شما شوند، باید شیردهی را متوقف کنید و به دنبال فوریت‌های پزشکی باشید. تصمیم دراین‌باره به عهده پزشک شماست.

برای پیشگیری از مسمومیت غذایی در دوران شیردهی چه کنیم؟

در اینجا چند روش برای جلوگیری مسمومیت غذایی مادر در دوران شیردهی ارائه شده است:

  1. حتماً قبل از خوردن غذا دست‌های خود را بشویید.
  2. به تغذیه در دوران شیردهی اهمیت بیشتری بدهید و غذاهای بهداشتی و مطمئن بخورید. در دوران شیردهی به نوزاد از خوردن هله هوله و غذاهای حاضری تا حد امکان خودداری کنید.
  3. خانه و محیط اطراف خود را تمیز نگه دارید تا از رشد باکتری‌ها در آشپزخانه جلوگیری کنید.

*بهترین شربت برای استفراغ کودکان کدام است

امیدواریم اطلاعات کافی را درباره موضوع مسمومیت غذایی در دوران شیردهی کسب کرده باشید. اکنون به‌خوبی میدانید که در مقابله با این موضوع چگونه برخورد کنید که هم به نفع خودتان باشد و هم کودک دلبندتان.