آیا کیست تخمدان در بارداری برای جنین خطرناک است؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کیست تخمدان در بارداری

کیست تخمدان یکی از بیماری‌های شایع در در بین زنان است. این نوع کیست در هر سنی ممکن است ایجاد شود، در نوزادان دختر، دختران نوجوان، زنان در سن باروری و حتی یائسگی ممکن است تخمدان بوجود آید. وجود کیست تخمدان در دوران بارداری، معمولا جای نگرانی ندارد و بیشتر آنها بدون درد و بی‌ضرر بوده و خود به خود از بین می‌روند. 

کیست تخمدان در دوران بارداری و علائم آن

انواع مختلفی از کیست‌های تخمدان در دوران بارداری دیده می‌شوند که معمولا خوش خیم هستند اما ممکن است در مواقعی به ندرت، بدخیم باشند. این کیست‌ها شامل کیست‌های فولیکولی و کیست‌های جسم زرد هستند. در برخی موارد کیست از قبل از بارداری وجود داشته و در برخی مواقع کیست برای اولین بار در دوران بارداری بوجود می‌آید. بسیار مهم است که با علائم کیست تخمدان آشنا باشید و به محض مشاهده هر کدام از این علائم در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • درد و سنگینی در شکم و لگن
  • نفخ شکم در بارداری
  • عادت ماهانه نامنظم
  • حالت تهوع بارداری و استفراغ
  • ضعف، بی‌حالی و سرگیجه
  • تب و رنگ پریدگی
  • خونریزی داخلی که سبب بی‌حالی و ضعف می‌شود

علت بوجود امدن کیست تخمدان در بارداری

از شایع‌ترین کیست‌ها در دوران باداری از نوع جسم زرد است. این نوع کیست‌ها در اثر واکنش تخمدان به هورمون حاملگی (HCG) بوجود می‌آید. کیست جسم زرد از نوع بی علائم بوده و معمولا در سایز کوچک در اوایل بارداری مشاهده می‌شوند. اما در برخی موارد ممکن است بسیار بزرگ شوند. این نوع کیست‌ها معمولا به دلیل پرکاری تیروئید، سطح بالای هورمون HCG، بر اثر مصرف داروهای محرک تخمدان و درمان ناباروری، بارداری چندقلویی و دوقلویی و در مواردی که جفت بزرگ است نیز بزرگ می‌شوند. همچنین برخی از این کیست‌ها در طول دوران قاعدگی بوجود آمده و در طول دوران بارداری باقی می‌ماند.

آیا کیست تخمدان در بارداری خطرناک است؟

کیست تخمدان در دوران بارداری معمولا بدون علائم بوده و هیچ خطری را به همراه ندارد. این کیست‌ها معمولا ساده بوده و تا ماه چهارم بارداری خودبه‌خود از بین می‌روند. اما در صورتی که کیست تخمدان شروع به رشد کند و بزرگ شود ممکن است خطراتی مانند پاره شدن کیست، خونریزی داخل کیست و پیچ خوردن تخمدان را به دنبال داشته باشد. به همین منظور پزشک بطور منظم تخمدان‌ها و کیست را از طریق سونوگرافی مورد بررسی قرار می‌دهد تا کیست بیش از حد رشد نکرده و مشکلی برای شما بوجود نیاورد. 

آیا کیست تخمدان در بارداری باعث سقط جنین می‌شود؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم، کیست‌های تخمدان در دوران بارداری معمولا هیچ مشکلی برای شما بوجود نمی‌آورند. اما باید بدانید که میزان خطر کیست به نوع، اندازه، محل، سن، علائم و رفتار آن بستگی دارد. برای مثال کیست‌های شکلاتی و سندروم تخمدان پلی کیستیک از نوع کیست‌های خطرناک برای فرد در دوران بارداری به شمار می‌آیند. این دو نوع کیست علاوه بر آنکه امکان ناباروری را زیاد می‌کنند، سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌توان منجر به دیابت، فشار خون، سقط جنین و یا زایمان زودرس شود. اما می‌توان با استفاده از روش‌های نوین درمانی سلامت جنین و مادر را کنترل و حفظ کرد. در آخر باید گفت که بیشتر کیست‌ها در دوران بارداری بی خطر بوده و هیچ جای نگرانی نیست، اما بهتر است در صورت داشتن هرگونه کیست قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

درمان کیست تخمدان در بارداری 

معمولا کیست‌های تخمدان در دوران بارداری بی خطر بوده و نیاز به درمان ندارند و خودبه‌خود از بین می‌روند. اما در صورتی که اندازه آنها بیش از 5 سانتی‌متر باشد و تا ماه چهارم بارداری از بین نروند و همچنین در طی دوران بارداری شروع به رشد کنند و برای شما درد و علائم حادتری به همراه داشته باشد، پزشک متخصص پس از پیگیری‌های لازم و بررسی کیست از طریق سونوگرافی و MRI عمل جراحی را برای شما توصیه می‌کند. عمل جراحی کیست تخمدان با توجه به سن بارداری و شرایط مادر و با کمترین ریسک موجود انجام می‌شود. پس از انجام عمل جراحی، مادر باید تحت مراقبت ویژه و زیر نظر پزشک متخصص قرار بگیرد تا از بارداری او حمایت شود و از خطر سقط جنین و زایمان زودرس جلوگیری شود. همچنین در صورتی که دچار پیچ خوردگی تخمدان شوید و یا دچار خونریزی و درد شوید توصیح پزشک به شما عمل جراحی است.

درمان کیست تخمدان با دارو

همانطور که در بالا گفتیم اکثر کیست‌ها تخمدان خوش خیم بوده و نیاز به دارو و درمان ندارند و معمولا خودبه‌خود از بین می‌روند. اما در صورت داشتن درد پزشک مسکن برای شما تجویز می‌کند. همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت پس از عمل برداشتن کیست مجبور به مصرف برخی از داروها باشید.

در صورتی که کیست تخمدان شما پاره شود، به احتمال زیاد نیاز به داروهای مسکن خواهید داشت. به مرور زمان بدون شما کیست پاره شده را جذب کرده اما بهتر است استراحت کنید و در صورت داشتن علائم عفونت حتما به پزشک مراجعه کنید.

وجود کیست در بارداری و جنسیت جنین

خیلی از خانم‌ها معتقدند که در صورت داشتن کیست تخمدان در دوران بارداری، جنسیت فرزند آنها پسر خواهد شد. اما باید بدانید جنسیت جنین هیچ ربطی به وجود کیست ندارد. بنابراین بهتر است در هفته 16 بارداری برای تعیین جنسیت فرزند خود سونوگرافی انجام دهید.

وجود کیست در تخمدان چپ در بارداری

باید بدانید که کیست تخمدان چپ معمولا مانع از بارداری نمی‌شود گرچه ممکن است برای شما در دوران بارداری مشکل ساز باشد. کیست تخمدان چپ در صورتی که بزرگ شود و یا مانع از خون رسانی به تخمدان شود، علائمی مانند درد لگن، مشکل نفخ و تخلیه روده، تکرر ادرار، سنگینی شکم و التهاب و تورم در شکم را ایجاد می‌کند. در این صورت پزشک متخصص می‌تواند بدون آسیب رساندن به باروری شما و تخمدان‌ها اقدام به برداشتن کیست کند. 

آیا می‌توان با وجود کیست تخمدان زایمان کرد؟

پاره شدن کیست تخمدان در حین زایمان، پس از زایمان و جراحی نیز وجود دارد. اما در مواردی که زایمان از طریق سزارین انجام شود، کیست برداشته می‌شود.

در آخر

در صورت داشتن سابقه کیست تخمدان بهتر است قبل از اقدام به بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید و همچنین در دوران بارداری، هر چند وقت یکبار برای معاینه به پزشک مراجعه کنید و در صورت نیاز سونوگرافی انجام دهید. گاهی اوقات برای بررسی بهتر و دقیق‌تر از کیست ممکن است دکتر MRI را برای شما توصیه کند. برای حفظ سلامتی خود و جنین چکاپ را انجام داده و علائم کیست را جدی بگیرید.