مصرف انواع دمنوش در شیردهی | مزایا و معایب خوردن دمنوش برای نوزاد

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دمنوش در شیردهی

هر غذایی که در شیردهی مصرف می‌شود می‌تواند مستقیم و غیرمستقیم روی شیر مادر تاثیر بگذارد. از این رو باید مراقب شیوه‌های تغذیه‌ای خود باشید چون ممکن است شیرتان تحت‌تاثیر تغذیه، کم و زیاد شود، تغییر طعم دهد و حتی برای نوزاد خطرناک شود. یکی از مواردی که بسیاری از مادران شیرده در مورد آن سوال دارند، خوردن دمنوش در این دوران است. آیا مصرف دمنوش در شیردهی می‌تواند خطرناک باشد؟ در ادامه قصد داریم در مورد رایج‌ترین دمنوش‌ها و تاثیر آنها بر شیر بیشتر توضیح دهیم.

در این مقاله می‌خوانید:

دمنوش آویشن در شیردهی

اگرچه دمنوش آویشن در شیردهی می‌تواند خواص زیادی داشته باشد و باعث کاهش دردهای شکمی، درد قاعدگی و حتی تسکین سرفه شود، اما مصرف آویشن در شیردهی می‌تواند مشکلاتی مانند کاهش و کمبود شیر مادر را به همراه داشته باشد. از این رو دمنوش آویشن را می‌توان در گروه دمنوش‌های ممنوع بارداری قرار داد. با این حال به عنوان یک ادویه، به میزان محدود می‌توانید در تهیه‌ی غذاها استفاده کنید و مشکل خاصی نخواهد داشت. شاید فکر کنید دمنوش آویشن و پونه در شیردهی بتواند اثرات آن را خنثی کند اما این اشتباه است. و استفاده از دمنوش پونه در شیردهی نیز خود می‌تواند منجر به کاهش شیر شود.

دمنوش به و سیب در شیردهی

بسیاری همیشه این سوال را دارند که شیر مادر طبعش گرم است یا سرد؟ دمنوش به و سیب در شیردهی یکی از بهترین گزینه‌ها برای این دوران است زیرا طبع گرمی دارد و باعث می‌شود شیر شما نیز دارای طبع گرمی شده و منجر به تقویت سیستم ایمی بدن جنین شود. با این حال دانه‌ی به سمی است و تهیه‌ی دمنوش به دانه در شیردهی ممنوع است.

*کاملترین لیست داروهای مجاز در شیردهی 

دمنوش زیره و رازیانه در شیردهی 

زیره و رازیانه از گیاهان دارویی با خواص افزایش شیر هستند که می‌تواند برای تهیه دمنوش در زمان بارداری گزینه‌ی مناسبی باشد. همچنین این دمنوش به عنوان یک جایگزین برای انواع پک لاغری و جایگزین قرص لاغری در دوران شیردهی محسوب شده و به مادران در برگشت به وزن قبل از بارداری کمک می‌کند. 

دمنوش زیره و رازیانه در شیردهی

دمنوش نعنا در شیردهی

دمنوش نعنا خواص خنک کنندگی دارد و مانع از ترک خوردن نوک پستان و شقاق سینه در شیردهی و در مادران شیرده می‌شود. مصرف نعنا از طریق مصرف دمنوش در شیردهی می‌تواند جریان شیر در سینه را تقویت کرده و درد در این ناحیه را کاهش دهد. همچنین بسیاری آن را یک گزینه‌ی مناسب برای افرادی می‌دانند که به دنبال دمنوش ضدنفخ در شیردهی هستند. یارپوز نیز از خانواده نعنا است. بنابراین از خوردن دمنوش یارپوز در شیردهی نیز خودداری کنید.

*غذاهای نفاخ در دوران شیردهی چه مشکلاتی ایجاد می کنند؟

دمنوش گل محمدی در شیردهی

دمنوش گل محمدی سرشار از ویتامین C است که از طریق شیردهی به نوزاد پس از زایمان به او منتقل شده و سیستم ایمنی‌اش را تقویت می‌کند.دمنوش گل سرخ در شیردهی به دلیل وجود ویتامین E، سلنیوم، منیزیم، ویتامین های ب کامپلکس و ... نیز می‌تواند از جهات مختلف موثر باشد. با این حال از آنجایی که هنوز تاثیر دقیق گل محمدی مشخص نشده است پیشنهاد می‌شود که از خوردن این دمنوش در شیردهی به صورت خودسرانه خودداری کنید. 

دمنوش میخک در شیردهی

یکی دیگر از دلایل استفاده از دمنوش در شیردهی، جلوگیری از یبوست و درمان سوء هاضمه است که دمنوش میخک یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار است. همچنین این دمنوش توانایی جذب کلسیم در نوزاد را نیز افزایش می‌دهد. تاکنون در مورد عوارض میخک در شیردهی اطلاعات کاملی بدست نیامده است.

دمنوش میخک در شیردهی

دمنوش گلپر در شیردهی

گلپر می‌تواند حاوی مواد آلرژن‌زا باشد از این رو بهتر است از مصرف این دمنوش در دوران شیردهی خودداری کنید زیرا آنها می‌تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و منجر به واکنش‌های حساسیت‌زا‌ شوند. بعلاوه باعث تپش قلب نیز می‌شود. بنابراین این دمنوش در گروه دمنوش‌های مضر در شیردهی قرار می‌گیرد.

دمنوش گزنه در شیردهی

این دمنوش یکی از دمنوش‌ های مجاز در شیردهی است زیرا منجر به افزایش شیر می‌شود. بنابراین اگر به دنبال غذایی که شیر مادر را زیاد می‌کند هستید، حتماً این گزینه را امتحان کنید. بعلاوه دمنوش گزنه تولید گلبول‌های قرمز خون را افزایش داده و در نتیجه منجر به بهبود تنفس سلولی می‌شود. 

دمنوش گشنیز در شیردهی

دمنوش گشنیز اگر در حد اعتدال استفاده شود از دمنوش‌های مناسب در شیردهی است زیرا منجر به افزایش شیر در مادر می‌شود. به ویژه اگر همراه با عسل مصرف شود. با این حال مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به احساس سستی و بی‌حالی در مادران شود. 

*داروهای ممنوعه در شیردهی کدام ها هستند +معرفی لیست کامل 

دمنوش گل گاوزبان در شیردهی

گل گاو زبان به دلیل وجود آلکالوئید برای دوران شیردهی مضر است و منجر به اختلال در ترشح شیر می‌شود. به جز این گل گاو زبان منجر به افزایش فشار خون شده و تپش قلب می‌آورد. از این رو بهتر است از خوردن این دمنوش در شیردهی خودداری کنید. دمنوش کاکوتی در شیردهی نیز همین مشکل را دارد و باید از خوردنش در این دوران اجتناب شود.

دمنوش کندر در شیردهی

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که کندر به دلیل ویژگی افزایش هوش می‌تواند یک دمنوش مناسب در شیردهی باشد. حال آنکه چنین نیست و تحقیقات در مورد تاثیر کندر در شیردهی همچنان ادامه دارد. بنابراین بهتر است در مصرف آن احتیاط شود.

دمنوش کاسنی در شیردهی

این دمنوش می‌تواند یکی از بهترین دمنوش‌های مناسب در دوران شیردهی باشد زیرا یبوست و بیماری‌های قلبی و عروقی را درمان می‌کند اما بعد از مصرفش مطمئن شوید که کودکتان دچار علائم حساسیت ماند اسهال و کهیر نمی‌شود.

دمنوش کاسنی در شیردهی

دمنوش عناب در شیردهی

دمنوش عناب به میزان زیادی منجر به کاهش قند خون می‌شود و باعث بی‌حالی و مشکلاتی برای مادر می‌شود در نتیجه باید از خوردن آن در دوران شیردهی خودداری کنید. 

دمنوش شاتره در شیردهی

شاتره یکی از مضرترین مواد در دوران شیردهی است که باید به طور کامل از خوردنش در این دوران به هر شکلی خودداری کرد. زیرا منجر به فلج عضلات صاف و دستگاه تنفسی شده و ممکن است از طریق شیر به جنین نیز منتقل شود.

دمنوش شنبلیله در شیردهی

دمنوش شنبلیله نیز یکی دیگر از دمنوش‌های مفید در شیردهی است که بعضی کارشناسان معتقدند می‌تواند منجر به افزایش شیر شود با این حال تحقیقات بیشتر در حال انجام است. 

دمنوش شوید در شیردهی

اگر چه دمنوش شوید می‌تواند به افزایش شیر مادر کمک کند اما بعضی از کارشناسان در مورد اثرات آلرژیک آن نگران‌اند از این رو باید با احتیاط مصرف شود.

دمنوش زیره سبز در شیردهی

زیر سبز (و زیره سیاه) دارای لاکتوژن هستند از این رو مصرف این دمنوش می‌تواند منجر به افزایش شیر مادر شود.

دمنوش سنبل الطیب در شیردهی 

این دمنوش به عنوان یک دمنوش آرامش بخش در شیردهی شناخته می‌شود اما متاسفانه سنب الطیب منجر به اختلال در جذب آهن نیز می‌شود. در نتیجه وقتی از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شود می‌تواند مانع از اثرگذاری قطره‌ آهن کودکان شود. بنابراین بهتر است در این دوران مصرف نشود.

دمنوش زنجبیل در شیردهی 

زنجبیل خواص زیادی دارد اما اگر از جمله زنانی هستید که در زمان زایمان خون زیادی از دست دادید بهتر است از مصرف این دمنوش خودداری کنید زیرا خون‌آور است و شرایطتتان را بدتر می‌کند.

دمنوش زنجبیل در شیردهی

دمنوش رزماری در شیردهی

دمنوش رزماری نیز منجر به افزایش فشار خون می‌شود بنابراین باید مصرف آن در دوران شیردهی محدود شود. همچنین در صورت مصرف زیاد می‌تواند منجر به دل درد، سوزش معده، روده و مشکلات کلیوی در زنان شیرده نیز شود.

دمنوش ریحان در شیردهی

دمنوش ریحان یکی از بهترین دمنوش‌ها در دوران شیردهی است. این دمنوش باعث افزایش شیر مادر شده و وقتی از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شود، منجر به کاهش دل درد در آنها می‌شود. همچنین منبعی از آنتی اکسیدان‌هاست که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. با این حال باید به دلیل تاثیر آن در افت قند خون و کاهش فشار خون، در مصرفش احتیاط کنید.

دمنوش بادرنجبویه در شیردهی

در مورد این دمنوش شیردهی اختلاف نظرات زیادی وجود دارد. در شرایطی که بسیاری از متخصصین معتقدند که این دمنوش منجر به افزایش شیر می‌شود و می‌تواند به عنوان یکی از دمنوش‌های لاغری در شیردهی عمل کند اما بعضی دیگر معتقدند منجر به کاهش وزن جنین می‌شود و خطرناک است از این رو باید در مصرفش احتیاط کرد.

دمنوش چای ترش در شیردهی

اگرچه بسیاری چای ترش را یک دمنوش لاغری می‌دانند که منجر به لاغری شکم و پهلو در دوران شیردهی و بازگشت به اندام قبل از بارداری می‌شود، اما تحقیقات نشان داده است که منجر به تغییرات سطح هورمونی نیز می‌شود و روند تولید شیر را مختل می‌کند. بعلاوه می‌تواند منجر به افت فشار شدید هم شود. بنابراین بهتر است از خوردنش در این دوران اجتناب کنید. در مورد اینکه آیا چای باعث افزایش شیر مادر میشود باید گفت اگر منظور چای سیاه است، چون حاوی کافئین است، باید محدود شود و مشخص نشده که تاثیری در افزایش شیر دارد.

دمنوش چای سبز در شیردهی

مصرف این دمنوش در بارداری در حد اعتدال می‌تواند مفید باشد و منجر به کاهش وزن نیز شود اما در صورتی که بیش از حد مصرف شود تولید شیر را کاهش داده و منجر به تشدید مشکلات گوارشی در مادران شیرده و حتی نوزادانشان می‌شود.

دمنوش پنیرک در شیردهی

دمنوش پنیرک در شیردهی

پنیرک یکی از گیاهان مفیدی است که منجر به افزایش تولید شیر در مادر می‌شود. همچنین وقتی از طریق شیر به نوازاد منتقل شود اسهال را در آنها درمان می‌کند.

دمنوش بنفشه در شیردهی

این دمنوش نیز طبع خنکی دارد که ترک خوردگی پستان را کاهش می‌دهد و خواص ضد سرطان به ویژه در مورد سرطان سینه دارد. با این حال برخی معتقدند چون از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شود می‌تواند مشکلاتی مانند اسهال و استفراغ را برای او به وجود آورد.

دمنوش بابونه در شیردهی

اگرچه در طب سنتی معتقدند که مصرف این دمنوش در شیردهی می‌تواند منجر به افزایش شیر شود اما هیچ تحقیق علمی از آن حمایت نمی‌کند. بعلاوه توصیه می‌شود به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد بروز واکنش آلرژیک در نوزاد وجود دارد از خوردن آن در این دوران خودداری کنید.

دمنوش بهارنارنج در شیردهی

دمنوش بهارنارنج را نیز می‌توانید راه دیگری برای برگشت به وزن قبل از بارداری بدانید. اما اگر در مصرفش زیاده‌روی کنید ممکن است دچار بی‌خوابی شوید و از آنجایی که این دمنوش منجر به افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شود اگر بیماری‌های زمینه‌ای دارید از خوردنش خودداری کنید.

دمنوش اسطوخودوس در شیردهی

تحقیقات در مورد مضر یا مفید بودن این دمنوش در شیردهی کامل نیست. با این حال از آنجایی که می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک و بزرگ و دردناک شدن پستان شود بهتر است از خوردن آن در این دوران اجتناب کنید.

دمنوش هل در شیردهی

مصرف این دمنوش در شیردهی نیز می‌تواند از جهات مختلفی مفید باشد برای مثال از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و به درمان کولیت کمک می‌کند. با این حال مصرف آن در افرادی که فشار خون یا زخم معده دارند باید محدود شود.

دمنوش به لیمو در شیردهی

دمنوش به لیمو اگرچه می‌تواند خواصی مانند سرکوب اشتها و تقویت سیستم ایمنی داشته باشد اما مصرف آن در دوران شیردهی می‌تواند منجر به بروز حساسیت‌های پوستی شود.

چای کوهی در شیردهی 

چای کوهی یکی از دمنوش‌های ممنوع در دوران بارداری و شیردهی است. زیرا به شدت حساسیت زاست و می‌تواند با تغییر در مزاج روند تولید شیر را مختل کند.

دمنوش کلپوره در شیردهی

دمنوش کلپوره در کنار خواص زیادی که در درمان مشکلات معده دارد، جزو غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی است. از مضرات کلپوره در شیردهی می‌تواند به کاهش تولید شیر و حتی قطع آن اشاره کرد.

در نهایت، آیا خوردن دمنوش در شیردهی ضرر دارد؟

خوردن بسیاری از دمنوش‌ها در دوران شیردهی ضرری ندارد و حتی می‌تواند منجر به افزایش تولید شیر شود. اما بعضی دیگر چنین نیستند و نه تنها تولید شیر را مختل می‌کنند بلکه می‌توانند مشکلاتی برای جنین نیز به وجود آورند. دوران شیردهی مانند دوران بارداری از نظر تغذیه دوران حساسی است و حتماً باید در مورد مواد غذایی که در موردشان مطمئن نیستید با پزشک خود مشورت کنید.