آموزش تکنیک مخملی کردن کیک در خانه (سس مخملی)

فروردین ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مخملی کردن کیک

مخملی کردن کیک یکی از روش‌های زیباسازی کیک‌هاست. این روش نه تنها در خانه که در صنعت شیرینی‌پزی نیز رواج دارد. بدیهی است که طرز مخملی کردن کیک در آشپزخانه‌های صنعتی کمی پیچیده‌ و سخت است؛ زیرا اساسا ابزارها و مواد خاصی در کارگاه‌های کیک‌پزی و شیرینی‌پزی استفاده می‌شود که استفاده از آنها در محیط خانه معمولا امکان‌پذیر نیست؛ زیرا اغلب صرفه اقتصادی ندارد. با این وجود روش‌های خاصی برای مخملی کردن کیک وجود دارند که به سادگی قابل اجرا و استفاده در محیط خانه و آشپزخانه‌ها هستند و می توانید از این کیک های خوشمزه در مهمانی های خود و حتی دسر برای افطار نیز استفاده کنید.

طرز تهیه روکش مخملی کیک

احتمالا در مورد طرز تهیه روکش مخملی کیک بدون اسپری، مخمل پاش کیک، اسپری مخملی کیک، روکش مخملی کیک با بیسکویت و مواردی از این دست چیزهایی شنیده‌اید. درست کردن یک کیک مخملی شکلاتی در خانه هم برای بچه‌ها و هم برای بزرگتر‌ها می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. شاید تصور کنید برای این منظور مجبور به خرید اسپری مخملی کیک یا دستگاه مخملی کیک هستید، اما باید بدانید همیشه هم این طور نیست و روش‌های نسبتا ساده‌تری هم برای مخملی کردن کیک در خانه وجود دارند. 

  • مخملی کردن کیک با بیسکویت

برای مخملی کردن کیک با بیسکویت به مقدار لازم به بیسکویت پودر شده نیاز دارید. روش‌های زیادی برای پودر و آسیاب کردن بیسکویت وجود دارد؛ می‌توانید از دستگاه غذاساز استفاده کنید، یا به سراغ وردنه بروید و حتی به کمک زور دستان خود بیسکویت‌ها را پودر کنید. به کمک رنگ خوراکی، پودر بیسکویت را به رنگ دلخواه درآورید. بعد از رنگ کردن پودر بیسکویت حتما مدتی آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود. بعد از خشک شدن حتما پودر بیسکویت را از الک رد کنید تا یک پودر بیسکویتی رنگی یک دست داشته باشید. در نهایت به کمک یک صافی این پودر رنگی را روی کیک یا دسر مورد نظر بپاشید. 

اگر رنگ کاکايویی نیاز داشتید می‌توانید از بیسکوییت پتی بور کاکايویی استفاده کنید.

مخملی کردن کیک با پودر نارگیل

  • مخملی کردن کیک با پودر نارگیل

تمام کاری که با بیسکویت و پودر بیسکویت انجام دادید، می‌توانید با پودر نارگیل هم انجام دهید. به این صورت که پودر نارگیل را رنگ کنید، اجازه دهید کاملا خشک شود، کاملا آن را صاف و یک دست کنید و نهایتا روی کیک یا دسر خود بپاشید. 

  • مخملی کردن کیک با سس مخملی

تهیه سس مخملی یک روش دیگر برای مخملی کردن کیک است. به کمک این سس می‌توانید ظاهری خاص و زیبا به کیک‌های خانگی خود بدهید. برای تهیه سس مخملی به مواد زیر نیاز دارید:

شکلات سفید ١٢٠ گرم

کره کاکائو ١٠٠ گرم

شکلات و کره کاکائو را به روش بن ماری (روی حرارت غیرمستقیم با بخارآب) ذوب کنید و رنگ مخصوص شکلات را اضافه کنید. برای استفاده از این سس و دکور کردن کیک حتما به پمپ اسپری نیاز دارید. سس تهیه شده را در داخل پمپ اسپری بریزید و با فاصله حدود ۳۰ سانتی متر روی کیک اسپری کنید.

پیش از استفاده از سس مخملی، باید یک بار روی کیک خود را با سس براق اسپری کنید تا سس مخملی روی سس براق بنشیند. برای تهیه سس براق به مواد زیر نیاز دارید:

خامه صبحانه ٧۵٠ گرم

گلوکز ١٢٠ گرم

کره ٩٠-١٠٠ گرم

شکلات شیری ٢٢۵گرم

شکلات تلخ ٢٢۵ گرم

بریلو ساده ٢٢۵گرم

خامه، کره و گلوکز را در ظرف استیل بریزید؛ روی حرارت قرار دهید؛ هم بزنید تا مواد یکدست شود.

وقتی مواد فوق کاملا ذوب شد، شکلات را به آن اضافه کنید تا مواد یکدست شود. حرارت را خاموش کنید و بریلو ساده و رنگ را به آن اضافه کنید. 

وقتی مواد یکدست شد از صافی رد کنید و وقتی خنک شد کیک را به کمک این سس کاور کنید. 

نکته مهم:

کیک خامه کشی شده از قبل باید فریز شود تا کاور، خامه را پایین نکشد و لبه‌های کیک خراب نشود.

کیک بعد از کاور شدن حتما باید داخل یخچال برود تا شوک ببیند و کاور براق شود.

در این مقاله بخوانید بهترین جایگزین شکلات برای بچه ها چیست.

دیگر روش‌های مرسوم روکش کیک

  • روکش فوندانت

آیسینگ فوندانت یک آیسینگ خوراکی روی کیک و شیرینی است که برای تزیین، شکل دادن و مجسمه‌سازی با کیک و شیرینی استفاده می‌شود. فوندانت از آب، قند، ژلاتین و گلیسرول ساخته می‌شود و بافت آن با سایر موارد آیسینگ متفاوت است؛ جنس خمیر فوندانت، برخلاف آیسینگ‌های دیگر، سفت است. 

  • روکش باتر کریم

باتر کریم یا باتر آیسینگ یکی از انواع پر کننده یا فیلینگ است که برای لایه‌های داخلی کیک و روکش کیک استفاده می‌شود. این کرم علاوه بر تزیین کیک برای تزیین انواع دسر و شیرینی نیز کاربرد دارد. این نوع کرم بسته به مواد اولیه به کار رفته در آن انواع مختلفی دارد؛ اما مواد اولیه و اصلی تشکیل دهنده باتر کریم ساده همان کره و شکر یا پودر قند است. انواع باتر کریم می‌تواند با اضافه کردن شکلات، پوره میوه‌ها و انواع عصاره و طعم دهنده تهیه شود. 

  • روکش ژلارد

ژلارد نوعی خمیر خوراکی است که می‌تواند به عنوان جایگزین خمیر فوندانت در تزیین کیک استفاده شود. از خمیر ژلارد می‌توان برای ساخت گل تزیینی یا کاور کامل کیک و گذاشتن در مولد فوندانت استفاده کرد. این خمیر خیلی ساده است و از ترکیب نشاسته (گل،پودر،ذرت)، آرد سفید، شیر یا آب سرد، پودر ژله، رنگ خوراکی، روغن و کمی وانیل تهیه می‌شود. 

گاناش کیک

  • روکش گاناش

گاناش شکلاتی یا گاناش شکلات یک روکش بسیار خوشمزه است و کاربردهای زیادی دارد. قطعا اولین و مهمترین کاربرد آن در تزیین انواع کیک از جمله کیک شکلاتی و کیک وانیلی است. از گاناش حتی بین لایه‌های کیک هم می‌توان استفاده کرد. 

در طرز تهیه گاناش شکلاتی برای روکش کیک اگر تمام نسبت‌ها را به درستی رعایت کنید و در مقدار مواد اولیه دقت کنید، حتما یک گاناش عالی خواهید داشت. برای اینکه گاناش شما عطر و طعم خوبی از شکلات داشته باشد، سعی کنید شکلات مارک خوب تهیه کنید. هنگام ذوب کردن کره و شکلات هم خیلی دقت کنید تا در اثر حرارت زیاد شکلات نسوزد. 

کلام آخر

برای مخملی کردن کیک در خانه معمولا پودر بیسکویت و پودر نارگیل دردسترس‌ترین و بهترین موادی هستند که می‌توانید به سراغ آنها بروید. پیشنهاد می‌کنیم سایر روش‌های روکش کردن کیک را نیز به مرور امتحان کنید. نکته مهم برای روکش کردن کیک این است که حتما با صبر و حوصله این کار را انجام دهید و حتما از کاردک و ابزار مناسب استفاده کنید.