ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی | انواع جراحی‌های جوان‌سازی واژن

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی

ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی، تقریبا دغدغه همه زنانی است که به تازگی زایمان طبیعی را تجربه کرده یا منتظرش هستند و در انواع واژن طبیعی ست. تغییرات واژن بعد از زایمان طبیعی تبدیل به ترسی در خانم‌ها شده‌است. اما روش‌های متفاوتی از تمرینات ورزشی کگل تا لابیاپلاستی و عمل جوان‌سازی واژن می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تغییرات واژن بعد از زایمان طبیعی 

قبل از پرداختن به موضوع ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی لازم است بدانید روند بارداری و زایمان طبیعی همه بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از تغییرات کلی در بدن زن باردار گرفته تا جزئی. بعد از زایمان نیز روند این تغییرات ممکن‌است ادامه داشته‌باشد. با اینکه مراقبت از نوزاد اولویت هر مادری است، اما مادران نباید از مراقبت‌های بعد از زایمان‌ خودشان غافل شوند. در دوران بعد از زایمان اطرافیان مادر نیز مسئول‌اند که او را همه‌جانبه حمایت کنند. زیرا رشد و سلامت نوزاد در گرو سلامتی روحی و جسمی مادر است. در ادامه سعی کردیم با معرفی تغییرات واژن بعد از زایمان به شما نشان دهیم که تنها مادری نیستید که با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنید. کمی پایین‌تر برای هر مشکل راه‌حلی ذکر شده است.

خشکی واژن بعد از زایمان طبیعی

خشکی واژن بعد از زایمان طبیعی از دیگر عوارض زایمان طبیعی است. دلیل این خشکی کاهش هورمون‌های جنسی مثل استروژن است. در مادران شیرده این خشکی بیشتر است. اگر خشکی واژن در روابط جنسی بعد از زایمان مشکل ایجاد می‌کند، می‌توانید از لوسیون‌های مخصوص واژینال یا ژل‌های روان‌کننده استفاده کنید. آب فراوان بنوشید و نیازهای روحی پیش از شروع رابطه را نادیده نگیرید. اگر خشکی همچنان شما را آزار می‌دهد به پزشک خود مراجعه کنید.

گشادی واژن بعد از زایمان طبیعی

گشادی واژن بعد از زایمان طبیعی یکی دیگر از عوارض زایمان طبیعی است. بعد از زایمان ممکن‌است دهانه واژن سست‌تر و گشادتر شود. ساختار طبیعی بدن مادر طوری است که ترمیم گشادی واژن بعد از زایمان طبیعی تا حدود زیادی خودبه‌خود اتفاق می‌افتد. البته این طبیعی است که واژن دقیقا شبیه به روز‌های قبل از زایمان طبیعی نشود. به هر حال در صورت عدم رضایت از ترمیم طبیعی و یا مشکل در روابط جنسی خود به پزشک مراجعه کنید.

از فاکتورهای کمک‌کننده به روند تنگ‌شدن واژن، تمرینات کگل است که در ادامه مطلب به طور مفصل درباره‌شان توضیح داده‌ایم.

تغییر رنگ ناحیه تناسلی بعد از زایمان طبیعی

زایمان طبیعی می‌تواند موجب تغییر رنگ در ناحیه وولوا (قسمت خارجی دستگاه تناسلی زنان که شامل لابیاها، کلیتوریس و پرینه است) شود. این اتفاق معمولا به دلیل تغییرات هورمونی و همچنین کشیدگی و فشار وارده به بافت حین زایمان می‌افتد. این تغییر رنگ بعد از زایمان به مرور بهتر می‌شود. این احتمال نیز وجود دارد که هیچ‌وقت مثل سابق نشود.

درد واژن بعد از زایمان طبیعی و ترمیم واژن با بخیه

درد ناحیه تناسلی، یکی از شایع‌ترین عارضه‌ها بعد از زایمان طبیعی است. ممکن است حین زایمان طبیعی، واژن یا پرینه (ناحیه بین مقعد و واژن) مادر دچار پارگی شود، یا اینکه پزشک یا ماما برای تسهیل خروج نوزاد، مجبور به اپیزیاتومی و ایجاد برش در پرینه و حتی مقعد مادر شود. عواملی مثل درشتی و وزن زیاد نوزاد، چاقی مادر، تنگی واژن به دلیل زایمان اول و یا طول کشیدن زایمان احتمال پارگی پرینه و واژن را بالا می‌برند. اما به طور کلی این موضوع طی بیشترِ زایمان‌های طبیعی اتفاق می‌افتد. معمولا در این موارد ترمیم واژن بلافاصله بعد از زایمان طبیعی صورت می-گیرد تا از خونریزی و عفونت جلوگیری شود. انجام مراقبت‌های لازم از بخیه زایمان طبیعی نیز ضروری است. همچنین میتوانید در مورد استفاده از زاج سفید برای تنگی واژن در این مقاله بیشتر بخوانید. 

تغییرات واژن بعد از زایمان طبیعی

ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی به صورت طبیعی چقدر زمان می‌برد؟

ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی نیازمند گذشت زمان است. بیشتر خانم‌ها بین شش تا هشت هفته بهبودی کامل را کسب می‌کنند. یعنی درد برطرف شده و زخم بسته می‌شود. گاهی این بهبودی تا ماه‌ها طول می‌کشد. زمان بهبود این برش و پارگی بسته به نوع برش و پوست شما متفاوت است. 

در مواقعی که تنها پوست پرینه برش می‌خورد، به یک الی یک ماه‌ و نیم برای بهبود بریدگی نیاز داریم. در برش‌هایی که ماهیچه پرینه را نیز درگیر می‌کنند، این زمان کمی طولانی‌تر خواهد بود و در پارگی‌های گسترده‌تر که تا مقعد پیش می‌روند به زمان و مراقبت‌ بیشتری نیاز داریم. این پارگی‌های گسترده‌تر می‌توانند عوارضی مثل دفع دردناک مدفوع یا بی‌اختیاری مدفوع را همراه داشته باشند. در صورت مشاهده چنین عوارضی باید به پزشک مراجعه کنید. انجامِ به‌موقعِ ترمیم واژن با بخیه و مراقبت‌های بعد از زایمان، به بهبودِ بدون عارضه تغییرات واژن بعد از زایمان طبیعی کمک می‌کند. 

مراقبت‌های ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی در خانه

ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی و دوره بهبود پارگی برای مادر توام با دردی آزاردهنده است. برای مراقبت‌های بعد از عمل تنگی واژن و کاهش درد می‌توان راهکار‌هایی را جهت پیشگیری از بروز عوارض بلندمدت زایمان طبیعی اتخاذ کرد. از جمله:

  • از نشستن روی سطوح سفت خودداری کنید. سعی کنید روی یک بالش دارای حلقه توخالی بنشینید. 
  • کمی به خودتان استراحت بدهید. از انجام حرکاتی که باعث فشار و کشیدگی در ناحیه پرینه و واژن می‌شوند، خودداری کنید.
  • سعی کنید یک کیسه کوچک یخ یا یک دستمال کتانی مرطوب و خنک را در فاصله واژن و مقعد خود قرار دهید. دستمال را زود‌به‌زود عوض کنید.
  • حفظ بهداشت و تمیز نگه‌داشتن ناحیه پرینه بعد از زایمان طبیعی بسیار حائز اهمیت است. حداقل هر دو تا چهار ساعت پد بهداشتی خود را عوض کنید.  ناحیه پرینه و زخم خود را مرتب با آب ولرم شستشو دهید. از صابون یا هیچ پاک‌کننده شیمیایی دیگری استفاده نکنید، مگر به دستور پزشک.
  • در یک تشت آب ولرم به حالت راحت بنشینید. طوری که آب تمام باسنتان را بگیرد. اگر آب سرد به شما آرامش بیشتری می‌دهد، آب را خنک‌تر کنید.
  • لباس زیر راحت بپوشید. پوشیدن شرت‌های تنگ و پلاستیکی می‌تواند موجب التهاب زخم شود. از لباس زیر نخی و گشاد استفاده کنید تا زخم بیشتر در معرض هوا قرار گیرد. تهویه هوای اطراف زخم موجب بهبودی سریع‌تر زخم می‌شود. 
  • اگر درد خارج از تحمل شما است، می‌توانید از یک مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن استفاده کنید. از آنجا که احتمالا بعد از زایمان، مشغول به شیردهی هستید باید در خوردن هر دارویی ابتدا با پزشک مشورت کنید. داروهای ممنوعه در شیردهی
  • در صورت نیاز، از پزشک خود درباره استعمال کرم‌ها و اسپری‌های بی‌حس‌کننده سوال کنید. 
  • چند هفته پس از زایمان به پزشک خود مراجعه کنید تا زخم‌تان را از نظر وجود عفونت و میزان بهبودی بررسی کند. در این جلسه سعی کنید همه نگرانی‌های خود را، درباره ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی، با پزشک درمیان بگذارید.
  • یبوست و فشار هنگام دفع مدفوع باعث درد پارگی ناشی از زایمان طبیعی می‌شود. پس در رژیم‌غذایی خود فیبر‌ها، میوه‌ها و سبزیجات تازه، غلات سبوس‌دار و مایعات را بیشتر بگنجانید. اگر کافی نبود درباره ملین‌ها و داروهای‌ ضدیبوست از پزشک خود مشورت بگیرید.
  • به یاد داشته‌باشید که درد بسیار شدید و مداوم، تب و ترشحات چرکی و بدبو می‌تواند نشانی از التهاب و عفونت باشد. در صورت تجربه درد‌های این‌چنینی به پزشک مراجعه کنید. 
  • انجام تمرینات کگل، تمریناتی که عضلات ناحیه لگن و پرینه را درگیر می‌کند موجب کاهش عوارض زایمان و ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی می‌شود. اگر قرار است بارداری یا زایمان طبیعی را تجربه کنید، با انجام این تمرین‌ها خود را برای زایمانی راحت‌تر و کم‌عارضه‌تر آماده کنید. بعد از زایمان هم این تمرینات را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

جراحی ترمیم واژن بعد از زایمان و زیباسازی واژن

ترمیم واژن بعد از زایمان ممکن‌است با گذشت زمان به طور طبیعی بهبود نباید و عوارض بعد از زایمان همچنان پابرجا بمانند. در این مواقع افراد مجبور به انجام اقدامات ثانویه جهت ترمیم واژن هستند. عمل زیباسازی واژن را معمولا زنانی که تجربه زایمان طبیعی داشته‌اند انجام می‌دهند و کم‌تر موردی پیدا می‌شود که به خاطر آسیب یا نقص مادرزادی و یا بدون سابقه بارداری و زایمان این جراحی را انجام دهد. در ادامه با توضیحات بیشتر سعی کرده‌ایم سوالات شما درباره جوان‌سازی واژن را پاسخ دهیم.

جراحی ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی

انواع جراحی‌های جوان‌سازی و زیباسازی واژن

واژینوپلاستی، لابیاپلاستی و شماری از دستگاه‌های لیزر می‌تواند به زیباسازی، روشن‌سازی رنگ پوست، افزایش استحکام واژن و برطرف کردن تنگی و گشادی آن بپردازند. به یاد داشته باشید که بهترین زمان انجام جراحی زیبایی واژن با نظر پزشک شما انتخاب خواهد شد. اما حداقل زمان مورد نیاز برای انجام جراحی 6 ماه بعد از زایمان است.

لیزر مونالیزا تاچ

ترمیم واژن بعد از زایمان با روش مونالیزا تاچ، با استفاده از لیزر و جهت تحریک بافت واژن برای کلاژن‌سازی صورت می‌گیرد. این اقدام درمانی، روشی بسیار سریع (بین پنج تا 15 دقیقه) و کمک‌کننده به روابط جنسی بعد از زایمان است. پاسخ به درمان در این روش حدود 2 الی 3 ماه بعد به طور واضح دیده‌می‌شود. پس باید اندکی صبور باشید.

واژینوپلاستی 

واژینوپلاستی روش دیگری است که طی آن دیواره‌های واژن سفت و دهانه واژن تنگ‌تر می‌شود. با انجام واژینوپلاستی و مراقبت‌های بعد از آن، معمولا افراد به نتیجه دلخواه خود می‌رسند و مشکلاتِ معمولِ آن‌ها از جمله مشکلات جنسی کاملا حل می‌شود. 

واژینوپلاستی را می‌توان با بی‌حسی موضعی انجام داد، اما بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که طی عمل بی‌هوش باشند. عوارض ناشی از واژینوپلاستی هرچند نادر هستند اما شامل‌اند از: عفونت، خون‌ریزی و درد.

بیماران در روز‌های اول درد شدیدی را تجربه می‌کنند. معمولا تا هشت هفته بعد از واژینوپلاستی نباید از تامپون استفاده شود. در این مدت برقراری رابطه جنسی بعد از واژینوپلاستی ممنوع است. 

لابیاپلاستی 

لابیاپلاستی یک عمل جراحی تهاجمی است که طی آن لابیاهایی که به مرور زمان و بعد از زایمان کشیده و بزرگ شده‌اند، بریده شده و سایزشان کاهش می‌یابد. این عمل را معمولا زنانی که از کشش، پیچ‌خوردگی و ظاهر لابیاها رنج می‌برند انجام می‌دهند. این افراد معمولا حین مقاربت جنسی و اعمالی مثل دوچرخه‌سواری دچار خارش، تحریک و درد در لابیا می‌شوند. برای این عمل از بی‌هوشی عمومی استفاده می‌شود. عوارض این عمل جراحی مانند دیگر عمل-های تهاجی شامل است از خون‌ریزی، هماتوم و عفونت. عارضه شایع دیگری که وجود دارد، زیاد از حد کوچک‌شدن لابیا هاست. از آنجا که لابیا بافت مخاطی است، کاهش سایز بیش از حد آن موجب خشکی، زخم و درد در ناحیه واژن و اطراف آن و درد هنگام مقاربت جنسی می‌شود. افراد معمولا بعد از چهار تا شش هفته پرهیز از تامپون و مقاربت جنسی بهبود می‌یابند. طبق مطالعات متعدد، جراحی لابیاپلاستی با میزان رضایت بالای 90 درصد همراه است.

آیا می‌توانم بعد از عمل جوان‌سازی واژن، زایمان طبیعی انجام دهم؟

ترمیم واژن و آمادگی برای زایمان بعد بستگی به نوع عمل جراحی دارد. برای مثال معمولا توصیه می‌شود، عمل لابیاپلاستی زمانی انجام شود که قصد بارداری و زایمان طبیعی دوباره نباشد. همچنین توصیه می‌شود این عمل تنها زمانی انجام شود که زایمان، یک عارضه پایدار شبیه مشکل در رابطه جنسی و یا بی‌اختیاری ادرار به جا گذاشته باشد. به‌هرحال بارداری دوباره بعد از ترمیم واژن بعد از زایمان، خطری ایجاد نمی‌کند. مشکل اینجاست که ممکن‌است واژن، بعد از بارداری بعدی نیز، متحمل تغییرات ناخواسته شود و دوباره نیاز به عمل جراحی برای ترمیم واژن باشد.

برای ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی طی جراحی واژینوپلاستی، جراح ورودی واژن را باریک می‌کند. این تنگی و باریکی باعث می‌شود طی زایمان بعد واژن متحمل فشار بیشتری شود. در نتیجه واژن بیشتر در معرض خطر پارگی، سستی و گشادی ناشی از زایمان قرار می-گیرد. برای همین در خیلی از مواردی که فرد سابقه واژینوپلاستی دارد، توصیه به زایمان سزارین می‌شود.