کلاس‌های آمادگی زایمان طبیعی

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کلاس‌های آمادگی زایمان طبیعی

احتمالاً به شما هم گفته شده که زایمان ترسناک و دردناک است، و کاملاً از کنترل شما خارج است. شاید به شما گفته شده که زایمان بیشتر یک فرایند پزشکی است تا یک فرایند بیولوژیکی طبیعی. حتی شاید گفته شده باشد که شما نمی‌توانید بدون مداخلاتی مانند القای زایمان و داروهای کاهش درد، زایمان داشته باشید. اما کارشناسان در کلاس‌های آمادگی زایمان طبیعی اینجا هستند تا حقیقت را به شما آموزش دهند. مسلماً زایمان طبیعی یکی از چالش برانگیزترین و قدرتمندترین کارهایی است که در زندگیتان انجام خواهید داد. شما برای انجام آن به شکلی رشد خواهید کرد که هرگز فکرش را هم نمی‌کردید. و مهم نیست که زایمانتان را به چه روشی انجام دهید، شما در طول بارداری به زنی قوی‌تر و با اعتماد به نفس تبدیل خواهید شد.

آموزش‌ در کلاس‌های آمادگی برای زایمان طبیعی

شما باید از این کلاس‌ها چه انتظاری داشته باشید:

در کلاس‌های آمادگی برای زایمان طبیعی شما در وهله‌ی اول از نظر فیزیکی برای انجام زایمان آماده خواهید شد. متخصصین شما را در طی کل جلسات این کلاس‌ها برای داشتن زایمان طبیعیِ بهتر و حفظ آرامش و کنترل شخصی آماده می‌کنند.

به تمام سوالات شما پاسخ داده خواهد شد. این دوره‌ها بیشتر توسط ماماها آموزش داده می‌شوند. همچنین جدیدترین تحقیقات در مورد همه چیز از تولد در آب گرفته تا سزارین و تماس پوستی توضیح داده خواهد شد، پس برای شما شکی باقی نمی‌ماند که روش مناسب برایتان چیست. برای مادرانی که به کمک نیاز دارند، کارشناسان به آنها می‌آموزند که چگونه نیاز روحی و جسمی به هرگونه مداخله را کاهش دهند و بر خودشان مسلط شوند. کلاس‌های آمادگی زایمان طبیعی به ندرت کسل‌کننده هستند و خبری از سخنرانی‌های طولانی و جملات غیرقابل فهم نیست. این دوره‌ها پر از تصاویر و انیمیشن‌های جذاب است که نه تنها سرگرم‌کننده‌تر هستند، بلکه آموزش از طریق آنها به مراتب ساده‌تر خواهد بود.

شما می‌توانید بدون هیچ ریسکی در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنید زیرا بسیاری از آنها ضمانت برگشت هزینه دارند و در صورتی که حس کردید مفید نیستند، می‌توانید انصراف دهید.

به طور کلی اطلاعاتی که در این کلاس‌های آمادگی زایمان طبیعی دریافت می‌کنید عبارتند از:

  • ورز‌ش‌ها و تمارین فیزیکی برای داشتن زایمان طبیعی راحت‌تر
  • دریافت آموزش‌های لازم برای به حداقل رساندن نیازهای لازم به مداخله
  • آموزش در مورد تغذیه‌ی مناسب بارداری
  • تکنیک‌های آموزش ذهنی و آمادگی روحی
  • انتخاب بهترین مکان برای زایمان
  • مراقبت‌های قبل از زایمان و مراقبت‌ اولیه از نوزاد
  • آموزش‌های لازم برای پدران
  • و پاسخگویی به سوالات و رفع ابهامات

کلاسهای آمادگی زایمان طبیعی آنلاین

کلاس‌های آمادگی زایمان طبیعی آنلاین

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، سبک بسیاری از این کلاس‌ها به سمت کلاس‌های آنلاین رفتند. کلاس‌های آنلاین زایمان طبیعی، گزینه‌ای عالی برای کمک به شما در آماده شدن برای زایمان هستند. شرکت در این کلاس‌های آنلاین، مزایای زیادی دارد. قبل از هر چیز نیاز به جابه‌جایی را از بین می‌برند و شما می‌توانید در منزل از هر آموزشی که می‌خواهید بهره‌مند شوید. این گزینه برای مادرانی که به هر دلیلی امکان رفتن به کلاس را ندارند (به خاطر دوری مسافت، ناتوانی جسمی، عدم دسترسی به وسایل نقلیه‌ی مناسب و...) را فراهم می‌کند. همچنین این کلاس‌ها از کلاس‌های حضوری ارزان‌تر هستند و حتی در بسیاری از مواقع رایگان‌اند. مزیت سوم که این روز‌ها از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است بحث سلامت مادران است. در شرایطی مانند این روزها و فراگیر شدن بیمارهای ویروسی نظیر کوید 19، استفاده از این کلاس‌ها به نظر بسیار عاقلانه می‌رسد.

بعلاوه حتی اگر قصد شرکت حضوری در کلاس‌های آمادگی زایمان طبیعی را دارید این کلاس‌های آنلاین باز هم می‌توانند مفید باشند. شما با شرکت در حتی یکی از این کلاس‌ها، می‌توانید از آن به عنوان یک نمونه استفاده کنید تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید در دوره‌ی کامل این دوره‌های بخصوص شرکت کنید یا خیر. چه قصد شما زایمان طبیعی باشد و یا به دنبال سزارین باشید، کلاس‌های آنلاینی در اینترنت وجود دارد که می‌توانند همه‌ی نیازهای شما را برآورده کنند. 

ورزش‌های آمادگی برای زایمان طبیعی

همانطور که در بالا گفته شد، یکی از مواردی که در کلاس‌های آمادگی زایمان طبیعی آموزش داده می‌شود، تمرینات ورزشی مناسب برای بارداری است. این ورزش‌ها به شما کمک می‌کنند که:

  • یاد بگیرید چطور در زمان زایمان زور بزنید
  • ماهیچه‌های لگن را نرم کنید تا در هنگام زایمان راحت‌تر و بیشتر باز شوند
  • ورود به موقعیت زایمان را تمرین کنید
  • تکنیک‌های آرامش را تمرین کنید
  • از بی‌اختیاری ادرار جلوگیری کرده یا آن را درمان کنید
  • درد کمر را تسکین دهید
  • درد هنگام مقاربت را کاهش دهید

حالا که با دلیل علمی انجام این ورزش‌ها آشنا شدید در ادامه به صورت مختصر به توضیح برخی از ورزش‌هایی که‌ می‌توانند به زایمان طبیعی راحت‌تر کمک کنند می‌پردازیم. ورزش می‌تواند بدن شما را برای انجام زایمان آسان‌تر -و شاید سریع‌تر- آماده کند و به شما کمک می‌کند زودتر به وزن قبل از بارداری خود برگردید. اگر قبل از بارداری فعال نبودید، هم باز می‌توانید از فواید ورزش در بارداری استفاده کنید. خواه تازه‌کار باشید یا یک حرفه‌ای قدیمی، در اینجا پنج تمرین و تکنیک وجود دارد که می‌توانید برای آماده‌سازی بدن خود برای زایمان استفاده کنید.

پیاده روی در بارداری برای زایمان طبیعی چه فوایدی دارد؟ 

آموزش آمادگی برای زایمان طبیعی

 

  1. حالت جنینی: این موقعیت به باز شدن عضلات کف لگن، تقویت ماهیچه‌های لگن در بارداری و سهولت درد کمک می‌کند. زانو بزنید و روی پاشنه‌های خود بنشینید. سپس به آهستگی به جلو خیز بردارید و بازوهای خود را در مقابلتان بکشید. تنفس عمیق داشته باشید. با بزرگ شدن شکم، ممکن است لازم باشد زانوهای خود را بیشتر از هم باز کنید تا فضای بیشتری ایجاد شود. اگر نشستن به عقب بر روی پاشنه‌هایتان ناراحت‌کننده باشد، می‌توانید بالاتر بنشینید. مواظب باشید که باسن خود را از سطح قلبتان بالاتر نبرید.
  2. اسکات بسیار نشسته: اسکات‌های بسیار نشسته به آرامش و افزایش ماهیچه‌های کف لگن و کشش پرینه کمک می‌کند. پاهایتان را پهن‌تر از عرض لگن باز کنید. به آرامی چمباتمه بزنید و تا آنجا که می‌توانید، با فشار دادن دستان در مقابل بدنتان، تعادلتان را حفظ کنید. توجه داشته باشید که بیش از اندازه به زانواتان فشار وارد نکنید.
  3. حرکت گربه: این موقعیت یوگا به کاهش ناراحتی و درد کمر کمک می‌کند. به حالت چهار دست و پا دربیایید. در حالی که چانه را به سینه چسبانده‌اید، نفس خود را بیرون دهید و پشتتان را قوز کنید. چند دقیقه در این حالت بمانید و سپس نفس عمیقی کشیده و آن را حبس کرده و کمرتان را به پایین آورده و به آن قوس دهید و به آسمان نگاه کنید.
  4. تورم پرینه: این حرکت به شما کمک می‌کند که بدون حبس نفس در حین زایمان زور بزنید. حبس نفس در هنگام زور زدن، والسوا نام دارد و می‌تواند سرعت برگشت خون به قلب، فشار خون مادر، اکسیژن خون مادر و جریان خون به جفت را کاهش داده و خطر آسیب‌دیدگی را افزایش دهد. همچنین می‌تواند فشرده‌سازی سر جنین و ناراحتی جنین را افزایش دهد. تمرین تورم پرینه فقط باید در سه هفته‌ی آخر بارداری انجام شود. آن را نباید در طول بارداری انجام دهید زیرا می‌تواند فشار زیادی به ساختارهای لگن شما وارد کند. اگر پارگی زودرس غشا، خونریزی واژینال در دوران بارداری یا پرولاپس اندام لگنی دارید، تمرین تورم پرینه را انجام ندهید. قبل از شروع تورم پروینال با پزشک و فیزیوتراپ خود مشورت کنید. آنها می‌توانند شما را برای بهترین روش‌ها و تعداد دفعات انجام آن راهنمایی کنند. روی یک حوله کوچک بنشینید که از جلو و عقب بلند باشد. به آرامی روی پرینه یا ناحیه‌ی بین مهبل و مقعد را فشار دهید و آرام ماساژ دهید به حرکت دادن آرام استخوان‌های نشمینگاهی فکر کنید، استخوان‌هایی که در باسنتان حس می‌کنید و استخوان دنبالچه را از ناحیه ی شرمگاهی دور کنید. شما می‌توانید از آینه استفاده کنید تا مطمئن شوید که پرینه در حال بیرون آمدن و پایین آمدن است، نه بالا و داخل که همان ورزش کگل و نقطه مقابل آن چیزی است که باید هنگام زایمان انجام شود.
  5. ماساژ پرینه: ماساژ پرینال بافت‌های پرینه را نرم می‌کند و یکی دیگر از تمرین‌های ورزشی ست که در کلاس‌های آمادگی برای زایمان طبیعی انجام می‌شود. می‌توانید این کار را از هفته‌ی 35 بارداری شروع کنید. این روش ماساژ را به مدت 10 دقیقه یک بار در روز انجام دهید. یک حمام گرم بگیرید یا یک کمپرس گرم را به مدت 10 دقیقه روی پرینه نگه دارید تا به آرامش قبل از ماساژ به شما کمک کند. در یک موقعیت راحت بنشینید یا تکیه دهید و یک روان کننده محلول در آب را روی انگشت شست و پرینه خود بمالید. انگشت شست خود را 1 تا 1.5 سانت در داخل واژن فرو کنید. به سمت راست روده و طرفین فشار دهید تا سوزش جزئی احساس کنید. فشار را به مدت دو دقیقه ادامه دهید تا ناحیه بی‌حس شود. نفس عمیقی بکشید و بر آرامش عضلات تمرکز کنید. همانطور که با انگشتان دست خود فشار می‌دهید، به آرامی در داخل واژن خود به شکل U حرکت کرده و این کار را به مدت سه دقیقه انجام دهید. یک بار استراحت کنید و دوباره این روند را تکرار کنید.