ترک شکم بعد از زایمان و کرم‌های مناسب رفع ترک

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ترک شکم بعد از زایمان

بعد از بچه دار شدن، خیلی چیزها تغییر می‌کنند: برنامه‌های روتین والدین، زمان خواب مادر، اوقات فراغت و... همانطور که برنامه‌ی زندگی شما برای همشه تغییر می‌کند، شاهد تغییرات بدنی بسیار زیادی نیز خواهید بود. یکی از آزاردهنده‌ترین تغییرات بدنی، ترک‌ شکم بعد از زایمان است.

 

علت ترک شکم پس از زایمان چیست؟

ترک شکم زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما سریع‌تر از پوستتان رشد کند. این موضوع باعث می‌شود که الیاف الاستیک درست زیر سطح پوست شکسته شده و در نتیجه ترک شکمی ایجاد شود. رشد سریع بدن در دوران بارداری می‌تواند شما را دچار ترک‌ شکم بعد از زایمان کند. البته در در این دوران روی سینه، روی ران‌ها، باسن و بازوها نیز ترک‌های پوستی ایجاد می‌شود. ترک‌ها غالباً مایل به قرمز یا بنفش هستند اما بعد از بارداری به تدریج به رنگ سفید یا خاکستری در‌می‌آیند.

چه کسانی بیشتر دچار ترک شکم بعد از زایمان می‌شوند؟

در حدود 90٪ از خانم‌ها مدتی پس از ششمین یا هفتمین ماه بارداری، دچار ترک پوستی در قسمت شکم می‌شوند. ایجاد ترک‌های ماندگار روی شکم، به میزان زیادی به ژنتیک بستگی دارد و اگر مادرتان به آن دچار شده باشد به احتمال زیاد شما هم این ترک‌ها را خواهید داشت. اگر رنگ پوست روشنی دارید، احتمال ایجاد ترک پوستی برای شما بیشتر است. در زنان با پوست تیره، رنگ ترک‌های پوستی از رنگ بدن خودشان روشن‌تر خواهد بود.

فاکتورهای خطر برای ترک‌های پوستی چیست؟

فاکتورهای خطر به دلایلی اشاره می‌کنند که خطر یا حساسیت به شرایط خاصی را افزایش می‌دهند. برخی از این فاکتورهای خطرِ ترک‌های پوستی عبارتند از:

  • افزایش وزن در مدت زمانی کوتاه
  • داشتن سابقه‌ی ترک شکم بعد از زایمان در خانواده
  • سن کمتر
  • اضافه وزن داشتن
  • استفاده از کورتیکواستروئیدها
  • هورمون‌های بارداری

علت ترک شکم پس از زایمان

تفاوت بین ترک‌های شکمی قرمز و سفید

بین ترک‌های شکمی در حالت قرمز یا بنفش و رنگ سفید تفاوتی وجود دارد. ترک‌های شکمی که بنفش به نظر هستند، آسان‌تر درمان می‌شوند. در حالی که رنگ‌های سفید دائمی هستند. طبق گفته کارشناسان، ترک‌های شکمی بنفش به آسانی درمان می‌شوند زیرا هنوز رگ‌های خونی در حال فعالیت هستند و این باعث می‌شود نسبت به درمان پاسخگوتر باشند.

ترک‌های پوستی سفید نشانگر سن بالاتر است، رگ‌های خونی در این ترک‌ها با گذشت زمان باریک می‌شوند. این امر تحریک تولید کلاژن در محل را دشوارتر می‌کند. حتی اگر آنها را درمان کنید، نتایج به اندازه ترک‌های پوستی قرمز، مطلوب نخواهند بود. به همین دلیل مهم است که وقتی آنها هنوز در حالت قرمز و بنفش قرار دارند در مورد محو کردنشان تصمیم بگیرید.

جلوگیری از ترک شکم در بارداری

آیا پیشگیری از ترک شکم در بارداری ممکن است؟ متأسفانه، هیچ راهی برای جلوگیری از ترک پوستی وجود ندارد و کرم یا لوسیون وجود ندارد که بتواند این کار را انجام دهد - و هر گونه ادعا در این باره فریب است. این فکر خوبی ست که همیشه پوست خود را با یک لوسیون یا کرم غنی هیدراته نگه دارید، به خصوص که این کار باعث می‌شود پوست شما احساس بهتری داشته باشد، صاف‌تر به نظر برسد، و به خارش‌هایی که می‌تواند با رشد شکم ایجاد شود، کمک ‌کند.

با این حال اگرچه همه‌ی زنان دچار این ترک‌ها می‌شوند، اما کارهایی هست که شما می‌توانید با انجام آن، تعداد این ترک‌ها را کاهش دهید. این کارها عبارتند از:

  1. داشتن وزن مناسب : یکی از راه‌های به حداقل رساندن ترک‌ شکم بعد از زایمان، تلاش برای حفظ وزن مناسب است. اما چگونه می‌توانید از افزایش وزن بیش از حد در بارداری جلوگیری کنید؟ حتی اگر حجم غذایتان افزایش یافته است، با این حال توصیه می‌شود که هنوز هم سعی کنید رژیم غذایی سالم خود را حفظ کنید تا افزایش وزن را کنترل نمایید. برای رژیمی که متناسب با شرایط شما باشد به پزشک یا متخصص تغذیه خود مراجعه کنید. ترک پوستی در بارداری به این بستگی دارد که شما با چه سرعتی دچار افزایش وزن می‌شوید.
  2. آب بنوشید: اگر به میزان مناسب آب مصرف کنید، تأثیر مستقیمی بر روی پوست شما خواهد گذاشت. با این کار نه تنها بدن شما هیدراته می‌ماند، بلکه پوستی نرم و سالم نیز خواهد داشت. پوست‌های خشک در برابر ترک‌های پوستی آسیب‌پذیرتر هستند. به علاوه، نوشیدن آب به حفظ سلامت کلی بدن نیز کمک می‌نماید.( درمورد انتخاب بهترین روغن برای پوست خشک در این مقاله بیشتر بخوانید)
  3. مصرف ویتامین C در بارداری: ویتامین C را می‌توان در مرکباتی مانند لیمو، پرتقال و نارنگی یافت. این ویتامین، ماده‌ی مغذی برای ایجاد کلاژن است. کلاژن وظیفه‌ی حفظ پوست را داشته و آن را الاستیک و قوی نگه می‌دارد. به همین دلیل است که محصولات ضد پیری حاوی کلاژن هستند. مصرف ویتامین C به شما کمک می‌کند ترک شکم بعد از زایمان را به میزان زیادی کاهش دهید. همچنین می‌توانید این ویتامین را به شکل مکمل‌ها نیز پیاده‌سازی کنید.
  4. ویتامین D مصرف کنید: یک مطالعه‌ی جدید نشان داد که بین مصرف ویتامین دی در بارداری و ایجاد ترک پوستی ارتباط وجود دارد. مصرف ویتامین D در دوران بارداری می‌تواند به کاهش ترک پوستی کمک کند. ویتامین D در قارچ و انواع مختلف ماهی یافت می‌شود.
  5.  به محض ظاهر شدن به فکر درمان باشید: اگر دچار ترک پوستی شدید، بهترین راه برای کاهش اثر آنها، درمان آنها به محض ظاهر شدن است. با این که شما می‌توانید ترک پوستی خود را پس از ظاهر شدن درمان کنید، اما آن‌ها کاملاً از بین نمی‌روند. 

روغن زیتون یا روغن بادام برای ترک شکم در بارداری

به غیر از آرامش، ماساژ پوست شما در شکم، باسن و سینه یکی از راه‌های توصیه شده برای درمان ترک‌های پوستی بخصوص بعد از بارداری و یکی از روش‌های مراقبت‌های پوستی در بارداری است. ماساژ با روغن گیاهی به ویژه روغن زیتون خالص، باعث بهبود و افزایش جریان خون می‌شود و بافت زخم را شکسته و ترک‌های پوستی را برطرف می‌کند. هرچند مطالعات علمی تأثیر روغن زیتون یا روغن بادام بر ترک شکم در بارداری را تأیید نکرده‌اند، اما استفاده از این روش نیز ضرری ندارد و می‌توانید آن را امتحان کنید.

کرم‌های حاوی کره کاکائو یا ویتامین E

این توصیه بسیار محبوب است. تقریباً تمام کرم‌هایی که می‌توانید بدون نسخه بخرید، یک یا هر دوی این مواد را دارند. متأسفانه، هیچ مطالعه‌ای در مقیاس بزرگ هنوز نشان نداده است که این مواد در واقع به کاهش شانس ابتلا به ترک‌های پوستی یا به حداقل رساندن آن‌ها در صورت داشتن آنها کمک می‌کنند. با این حال، اگر بخواهید از کرم هایی با این نوع مواد استفاده کنید، مطمئناً ضرری نخواهد داشت. استفاده از آن‌ها در دوران بارداری بی خطر است و می تواند به مرطوب نگه داشتن پوست شما و بهتر شدن خارش پوستی کمک کند.

ماساژ شکمی قبل از تولد برای رفع ترک

ماساژ شکمی قبل از تولد می‌تواند به حداقل رساندن تعداد ترک‌های و همچنین شدت آنها کمک کند. روزانه، برای چند دقیقه، دو بار در روز، شکم خود را ماساژ دهید. این روش درمانی به آماده‌سازی پوست قبل از آسیب‌های کششی کمک می‌کند.

درمان ترک پوستی با آلوئه ورا

احتمالاً شما بسیاری از فواید و خواص درمانی آلوئه ورا را می‌دانید، به خصوص هنگام آفتاب سوختگی. آلوئه ورا باعث بهبودی در پوست نیز می‌شود. توصیه می‌کنیم از ژل تازه گیاه استفاده کنید. روغن را مستقیماً روی ترک‌ها مالیده و به مدت 15 دقیقه همانطور بگذارید، پس از آن آن را با آب گرم بشویید، این کار را حداقل دو بار در روز انجام دهید.

ماساژ شکم قبل از زایمان برای رفع ترک

تهیه اسکراب عسل برای رفع ترک شکم بعد از زایمان

عسل فواید ضدعفونی‌کننده زیادی دارد و به محو شدن ترک پوستی کمک می‌کند. برای این کار، به عسل خام (بدون فیلتر، غیر فرآوری شده و ارگانیک) احتیاج دارید که می‌توانید از فروشگاه‌های مواد غذایی طبیعی تهیه کنید. مقداری عسل را درون پارچه بمالید، بعد از آن پارچه را روی ترک‌های خود قرار دهید و همانجا بگذارید تا عسل خشک شود، در آخر با آب گرم بشویید.

نقش آرامش در رفع ترک شکم بعد از زایمان

هنگامی که استرس دارید، بدن شما شروع به ترشح هورمون‌هایی می‌کند که در بهبود پوست شما تداخل ایجاد می‌نمایند. باور کنید یا نه، استرس روند بهبودی بعد از بارداری را کُند می‌کند. بله، آرامش در شرایطی که بدن تحت تغییرات زیادی قرار دارد ممکن است دشوار باشد، اما سلامت روان تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند و اضطراب در دراز مدت واقعاً به بدن شما صدمه می‌زند. مراقبه کنید، به موسیقی گوش دهید، کتاب بخوانید، نفس بکشید و سعی کنید آرامش درونی خود را پیدا کنید. شما حتی می‌توانید یک کلاس یوگا را برای ترکیب آرامش و ورزش امتحان کنید، این کار به شما در بهبود ترک شکم بعد از زایمان کمک خواهد کرد.

تاثیر اسید گلیکولیک بر رفع ترک 

این ترکیب را می‌توان در کرم‌های ‌اسید گلیکولیک یافت، که برای لایه برداری شیمیایی برای درمان ترک پوستی نیز استفاده می‌شود. اما این روش درمان کمی گران است. فقط به یاد داشته باشید که از پزشک متخصص پوست و پزشک خود بخواهید که توصیه‌های خود را مطرح کرده و ببیند آیا این راه‌حل برای شما مناسب است یا خیر. این روش درمانی باعث بهبود ظاهر ترک پوستی و مانع از شکل‌گیری موارد جدید با گذشت زمان می‌شود.

به خاطر داشته باشید که استفاده از هر نوع درمان موضعی اعم از دارویی یا خانگی و سنتی ممکن است باعث بروز حساسیت پوستی و آلرژی شود. لذا در صورت بروز علائم حساسیت، باید مصرف آن ماده را متوقف کنید. بهتر است قبل از مصرف هر ماده‌ای پزشکتان را در جریان بگذارید.

روش‌های رفع ترک شکم بعد از زایمان

در حالی که برخی از ترک‌های پوستی طور طبیعی ضعیف هستند و مدتی بعد محو می‌شوند، با این حال برخی دیگر تیره‌تر و برجسته‌تر به نظر می‌رسند. بهترین زمان برای درمان علائم زمانی ست که آنها هنوز قرمز رنگ هستند.

1. کرم برای ترک شکم بعد از زایمان

  • ژل‌های ساخته شده با ترکیبی از عصاره‌ی پیاز و اسید هیالورونیک ممکن است برای محو کردن ترک شکن بعد از زایمان مفید باشد. در یک مطالعه مشخص شد، افرادی که از ژل استفاده می‌کردند، ترک‌های شکمشان بعد از 12 هفته ‌استفاده‌ی روزانه از این ژل کاهش یافته است.
  • گزینه دیگر کرم رتینوئید است که متخصص پوست شما می‌تواند آن را تجویز کند. رتینوئید سرعت تولید سلولی را تسریع می‌کند و می‌تواند رشد کلاژن جدید را تحریک کرده و منجر به ایجاد پوست جدید و سلامت پوست شود اما اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، نمی‌توانید از رتینوئید استفاده کنید. فایده‌ی استفاده از کرم ترک شکم بر پایه رتینوئید، ثابت شده است به خصوص اگر به محض ظاهر شدن، درمان را شروع کنید. ویتامین A موجود در این محصولات تا حد زیادی به بازسازی کلاژن کمک می‌کند. ما پیشنهاد می‌کنیم برای پیدا کردن بهترین مارک کرم بر پایه رتینوئید برای شروع، با پزشک متخصص پوست خود صحبت کنید. در صورت نیاز به فرمولاسیون با دوز بالاتر، به تجویز پزشک نیاز دارید. 

از بین بردن ترک شکم زایمان

2. رفع ترک شکم با لیزر

یکی دیگر از روش‌های رفع ترک شکم بعد از زایمان، استفاده از لیزرهایی است که پوست را گرم می‌کنند. لیزر باعث افزایش رشد کلاژن شده و رگ‌های خونی گشاد شده را منقبض می‌کند. درمان با لیزر ممکن است چندین جلسه طول بکشد.

3. روغن شترمرغ برای ترک بارداری

روغن شترمرغ روغنی با خواص معجزه‌آسا است. این روغن حاوی اسید چرب‌های ضروری ست که به نرمی و طراوت پوست کمک زیادی می‌کند. یکی از موارد استفاده‌ی این روغن برای محو کردن ترک‌ شکم بعد از زایمان است. همانطور که در بالا گفته شد، خشکی پوست می‌تواند باعث افزایش ترک پوستی شود. با ماساژ پوست با این روغن، آن را هیدراته کرده و وقوع این ترک‌ها را کاهش می‌دهید.

4. میکرودرم ابریژن برای از بین بردن ترک شکم پس از زایمان

میکرودرم ابریژن یک روش کم تهاجمی است که متخصصان پوست از آن برای بهبود رنگ و بافت پوست استفاده می کنند.این روش شامل برداشتن لایه‌های پوستی است به طوری که بازسازی پوستی تحریک شود. مطالعات نشان داده‌اند که این روش می‌تواند در بهبود ظاهر ترک‌های پوستی مؤثر باشد.

5. میکرونیدلینگ برای از بین بردن ترک شکم پس از زایمان

در این روش از سوزن‌های ظریف برای سوراخ کردن پوست استفاده می‌شود. همزمان با بهبود این جراحات کوچک، پوست  بازسازی می‌شود. معمولاً این کار طی چهار تا شش جلسه انجام می‌شود. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که به نظر می‌رسد این روش بهتر از میکرودرم ابریژن عمل می‌کند.