آیا بخیه زدن در زایمان طبیعی درد دارد؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا بخیه زدن در زایمان طبیعی درد دارد

زمانی که قرار است نوزاد با زایمان طبیعی متولد شود، در هنگام عبور از کانال زایمان ممکن است باعث پارگی پرینه شده و نیاز به بخیه زدن باشد. درد و سوزش بخیه یکی از مواردی است که معمولا با زایمان طبیعی همراه است. در مورد درد بخیه‌ ناشی از زایمان طبیعی و مدت زمان درد و سوزش آن‌ها سوالات زیادی مطرح می‌شود که یکی از این سوالات این است که آیا بخیه زدن در زایمان طبیعی درد دارد و ما در این مطلب قصد داریم به پاسخ سوالات شما در مورد درد بخیه زایمان طبیعی بپردازیم. با ما همراه باشید.

آیا بخیه زدن در زایمان طبیعی درد دارد؟

بخیه زدن در زایمان طبیعی یکی از نگرانی‌های شایع مادران در کنار نگرانی در مورد پارگی رحم است. اگر سوال شما این است که آیا بخیه زدن در زایمان طبیعی درد دارد، لازم است بدانید ز آنجایی که بخیه برای ترمیم جراحت‌ها و پارگی‌ها زده می‌شود، درد و سوزش ناشی از آن به عنوان عوارض کوتاه مدت زایمان طبیعی، امری طبیعی است و پاسخ این سوال مثبت است بله بخیه زدن در زایمان طبیعی با مقداری درد همراه است، اما نگران نباشید، به مرور و پس از گذشت چند روز درد آن به مراتب کمتر خواهد شد.

ممکن است اکنون این سوال برایتان مطرح شود که " درد بخیه زایمان طبیعی چه مدت طول می کشد؟" زمان بهبود بخیه‌ها از فرد به فرد متفاوت است، اما در پارگی‌های معمول، اغلب این درد آزاردهنده پس از گذشت 2 الی 3 هفته از بین خواهد رفت، اما در صورتی که پارگی جدی تر و بخیه‌ها عمیق‌تر باشد، ممکن است روند کاهش درد تا 6 الی 8 هفته نیز به طول بیانجامد. 

چطور درد بخیه زایمان طبیعی را کاهش دهیم؟

اگرچه در جواب به سوال چگونه زایمان طبیعی بدون بخیه داشته باشیم، راهکارهایی وجود دارد اما با این حال، گاهی اوقات این مسئله اجتناب‌ناپذیر است. علاوه بر اینکه سوال بسیاری از مادران این است که آیا بخیه زدن در زایمان طبیعی درد دارد، مسئله دیگر راه‌هایی برای کاهش این درد است. لازم است بدانید راهکارهایی وجود دارد که معمولا در کاهش درد بخیه ناشی از زایمان طبیعی، به کمک شما خواهند آمد. 

  • بهترین راه نشستن در وان آب سرد است.  آب سرد نه تنها درد بخیه را کاهش می‌دهد بلکه از شدت تورم بخیه‌ها نیز می‌کاهد. فقط حتما توجه داشته باشید که پس از اتمام زمان نشستن در وان آب سرد، روی بخیه‌ها را با پارچه یا حوله‌ای تمیز و نرم به خوبی خشک کنید. برای کاستن از درد بخیه‌ها می‌تواند از کمپرس آب سرد نیز استفاده کنید.
  • کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که سعی کنید در هنگام مدفوع، روی بخیه را با یک پد تمیز فشار دهید تا از فشار و زور بر روی آن و به طبع درد بیشتر‌ پیشگیری شود.
  • اگر در هنگام نشست و برخاست درد دارید، می‌توانید از بالشتک‌های کوچکی که برای همین منظور ساخته شده‌اند، استفاده کنید.
  • و در آخر اگر درد بخیه‌ها به گونه‌ای بود که نیاز به مصرف مسکن داشتید، با مشورت پزشک مسکن‌های بی‌خطر استفاده کنید.

چطور درد بخیه زایمان طبیعی را کاهش دهیم؟

برای بهبود سریع‌تر بخیه‌های زایمان طبیعی چه کنیم؟

اگر جواب سوال خود در مورد اینکه آیا بخیه زدن در زایمان طبیعی درد دارد را دریافت کرده‌اید لازم است بدانید راه‌هایی برای بهبود سریع‌تر بخیه‌های زایمان طبیعی وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • سعی کنید مدت زمانی معادل 15 دقیقه از هر روزتان را صرف قرار دادن بخیه‌ها در معرض هوای آزاد کنید تا از این طریق سریع‌تر بهبود یابند.
  • یبوست یکی دیگر از علائم شایع بعد از زایمان است، سعی کنید حتما آب و مایعات زیادی مصرف کنید تا در دام یبوست گرفتار نشوید و درد بخیه‌ها دوچندان نشود و همچنین دچار عوارض بلندمدت زایمان طبیعی نشوید.
  • چندین دقیقه در روز چندین قدم پیاده روی کنید و تمرینات تقویتی لگن را انجام دهید تا از این طریق گردش خون در آن ناحیه افزایش یافته و سریع‌تر بهبود یابید.
  • از بلند کردن وسایل سنگین که باعث فشار به بخیه‌ها هم می‌شود، اکیدا خودداری کنید.
  • تا بهبود کامل از انجام فعالیت‌های جنسی، شستن بخیه‌ها با صابون‌ها و شامپوهای عطری و یا شستن آن با آب داغ خودداری کنید.