رفتن شامپو در چشم نوزاد | جلوگیری و خارج کردن شامپو از چشم کودک

تیر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رفتن شامپو در چشم نوزاد

تمیز نگه داشتن نوزاد معمولا برای والدین از اولویت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل، بیشتر مادران، وسواس زیادی در حمام کردن فرزند خود دارند. زمان دوش گرفتن نوزاد می‌تواند زمانی آرامش‌بخش هم برای نوزادان و هم برای والدین باشد اما ممکن است در هنگام شستن سر نوزاد، مادرها و پدرها اشتباهاتی انجام دهند. آموزش در مورد نحوه حمام کردن نوزاد و اقدامات احتیاطی در این مورد موجب می‌شود از آسیب به نوزاد پیشگیری شده و زمان دوش گرفتن به تجربه‌ای مثبت برای والدین و نوزادان تبدیل شود. در این زمینه یادگیری جلوگیری از رفتن شامپو در چشم نوزاد مانند جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد، بسیار ضروری بوده و همچنین لازم است والدین بدانند وقتی این اتفاق افتاد باید چه کاری انجام دهند. در ادامه به این موضوع با جزئیات بیشتری پرداخته شده است اما قبل از آن لازم است بدانید آیا نوزادان به شامپو احتیاج دارند؟

آیا نوزادان به صابون و شامپو احتیاج دارند؟

وقتی در مورد تمیز کردن نوزادان صحبت می‌شود، معمولاً آب برای انجام این کار کافی است.  بر خلاف بزرگسالان، نوزادان دچار بوی بد بدن نمی‌شوند و به طور کلی آن‌ها فقط به کمی آب نیاز دارند تا تمیز و با طراوت بمانند. همچنین موهای نرم کودک چرب نمی‌شوند. بنابراین در صورتی که والدین از شامپو استفاده نکنند دیگر نگران رفتن شامپو در چشم نوزاد خود نخواهند بود .

حتی اگر نوزاد شما از شوره سر رنج می‌برد شامپو لازم نبوده و ممکن است حتی مشکل را بدتر کند. در این زمان، یک روغن یا مرطوب‌کننده به مراتب بهتر عمل می‌کند و به لطافت پوست نوزاد لطمه نمی‌زند. تا زمانی که از شامپو برای نوزاد استفاده نشود موهای او نیز به شامپو احتیاج نخواهد داشت و هرچه بیشتر از آن استفاده کنید بیشتر برای تمیز کردن موهای نوزاد به آن احتیاج پیدا می‌کنید.

چه وسایلی برای شستن موهای نوزاد با شامپو مورد نیاز است؟

اگر همچنان می‌خواهید علاوه بر شستن صورت نوزاد، از شامپو برای شستن سر فرزندتان استفاده کنید لازم است راه‌هایی را انجام دهید تا از رفتن شامپو در چشم نوزاد پیشگیری کنید. برای این کار لازم است ابتدا این وسایل را آماده کنید :

  • شامپوی کودک
  • برس نرم
  • حوله
  • وان حمام
  • فنجان آبکشی

جلوگیری از رفتن شامپو در چشم نوزاد

چگونه از رفتن شامپو در چشم نوزاد جلوگیری کنیم؟

وقتی می‌خواهید کودک را حمام کنید و موهایش را بشویید، در طریقه شستن سر نوزاد، او را در وانی از آب گرم قرار داده و اول بدن او را بشویید. اگر نوزاد شما قدر به نشستن نیست یکی از دستانتان را به عنوان حامی پشت گردن او بگذارید تا بتواند کمی صاف بنشیند. وقتی بدن او را شستید به سراغ موهایش رفته و گام‌های زیر را انجام دهید.

  1. نوزاد را تا حدی در آب گرم قرار دهید که آب، سینه‌اش را گرفته و تا حدی عمودی نشسته باشد. کمی آب بر روی موهای کودک بپاشید و این کار را تا جایی که همه موهای کودک مرطوب شوند ادامه دهید.
  2. کمی شامپوی کودک، به موهای نوزاد زده و برای چند دقیقه، سر نوزاد را به آرامی ماساژ دهید. به یاد داشته باشید که استفاده کم از شامپو بسیار مهم بوده و احتمال سوزش چشم نوزاد را کاهش می‌دهد.
  3. وقتی که از میزان تمیزی موهای فرزندتان راضی شدید از فنجان آبکشی شامپو استفاده کنید تا به این ترتیب از رفتن شامپو در چشم نوزاد جلوگیری کنید.
  4. هر دفعه که از فنجان آبکشی شامپو استفاده می‌کنید برای جلوگیری از رفتن شامپو در چشم کودک و جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد، از دست دیگر خود برای بالا دادن آب از روی صورت فرزندتان استفاده کنید.
  5. در نهایت موهای نوزاد خود را با حوله خشک کرده و از برس نرم برای شانه زدن موهای فرزندتان استفاده کنید.

استفاده از کلاه حمام برای جلوگیری از رفتن شامپو در چشم نوزاد

علاوه بر روشی که برای شستن سر نوزاد مطرح شد، می‌توانید از کلاه حمام نیز برای جلوگیری از رفتن شامپو در چشم کودک استفاده کنید. این نوع کلاه‌ها فشاری به سر نوزادان نمی‌آورند و باعث می‌شوند آب و شامپو در صورت، گوش‌ها و چشم‌های کودک نریخته و در نتیجه مراقبت بیشتری از نوزاد صورت بگیرد و دیگر نیازی به نحوه خشک کردن گوش نوزاد بعد از حمام نیست.

همچنین کلاه‌های حمام نوزادان، سایزبندی داشته و بنابراین اندازه سر نوزاد هر سایزی که داشته باشد این کلاه برای او قابل استفاده است. اگرچه ممکن است استفاده از این نوع کلاه، در ابتدا برای والدین دشوار باشد اما پس از مدتی نوزاد با آن کنار آمده و استفاده از آن نیز برای مادر و پدرها آسان‌تر می‌شود.

اگر شامپو در چشم نوزاد رفت انجام چه راهکارهایی ضروری است؟

اگر شامپویی که در چشم نوزاد وارد شده باشد، شامپوی کودک باشد اشکالی ندارد زیرا این شامپوها به صورتی ساخته شده‌اند که به چشم و دهان کودک آسیب نرسانند. همچنین در این زمینه، مقدار شامپویی که در چشم نوزاد رفته است نیز اهمیت دارد و اگر مقدار آن کم باشد جای نگرانی وجود ندارد.

اگر شامپو مناسب کودک نباشد بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث نابینایی نوزاد شود. در این صورت لازم است فوراً چشم‌های نوزاد را با آب تمیز و گرم بشویید و اگر رفتن شامپو در چشم نوزاد، مانند صابون و سوزش چشم، باعث گریه او شد چشمانش را با دستمالی که در آب ولرم وارد کرده‌اید پاک کنید تا زمانی که هیچ باقی‌مانده‌ای از شامپو نماند. 

شستن موهای فرزندتان بدون رفتن شامپو در چشم نوزاد کاری بسیار آسان است به این شرط که گام‌هایی که در این مقاله مطرح شد را به ترتیب و با دقت انجام داده و استفاده از فنجان آبکشی شامپو را فراموش نکرده باشید. به یاد داشته باشید که فقط زمانی از شامپو برای نوزاد استفاده کنید که ضروری باشد و در نهایت مطمئن شویداز شامپویی برای نوزاد استفاده می‌کنید که حاوی مواد تشکیل دهنده سمی نیست.