بهترین خوراکی برای جلوگیری از ریزش مو کدام است؟

بهمن ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوراکی برای جلوگیری از ریزش مو

اگر نمی‌دانید بهترین خوراکی برای جلوگیری از ریزش مو چه خوراکی‌هایی هستند، این مطلب را تا انتها بخوانید. داشتن موهای سالم و پر پشت برای هر کسی آرزوست. فرقی نمی‌کند خانم باشید یا آقا؛ در هر صورت داشتن موهای سالم بدون شک در زیبایی افراد تاثیر دارد و باعث می‌شود ظاهر بهتر و جذاب‌تری داشته باشند. لذا بسیاری همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا موهای سالمی داشته باشند و تا جای ممکن از ریزش آنها جلوگیری کنند. بد نیست بدانید که به جز شامپوها و لوسیون‌های تقویت‌کننده موی سر، خورد و خوراک و رژیم غذایی سالم در داشتن موهای سالم و جلوگیری از ریزش مو تاثیر دارند. در ادامه به طور اختصاصی در مورد تاثیر تغذیه برای جلوگیری از ریزش مو و داشتن موهای سالم صحبت خواهیم کرد.

چه موادی برای جلوگیری از ریزش مو مناسب هستند؟

اینکه برای جلوگیری از ریزش مو چه غذایی بخوریم و از چه مواد غذایی استفاده کنیم و چه ترکیباتی را در سبد غذایی خود قرار دهیم، مهم است. به یاد داشته باشید که هرگز فریب ادعاهایی نظیر درمان سریع ریزش مو، درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان یا حتی بهترین قرص ضد ریزش مو برای زنان را نخورید. شما باید برای داشتن موهای سالم وقت و انرژی صرف کنید و به خوبی به موهای خود رسیدگی کنید. بنابراین اینکه خیلی سریع و در کمترین و کوتاهترین زمان بتوانید موهای سالم و پر پشتی داشته باشید، فقط یک ادعاست.

چه موادی برای جلوگیری از ریزش مو مناسب هستند؟

قرار نیست به طور خاص از یک رژیم غذایی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید؛ همین که حواستان را جمع کنید و همه ترکیبات سالم را در سبد غذایی خود قرار دهید؛ به طور جامع و کامل سلامتی خود را تضمین می‌کنید. در این بین آشنایی با میوه های ضد ریزش مو، مواد غذایی برای رشد موی سر یا حتی بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو یا درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان و مردان به شما کمک می‌کند تا به طور اختصاصی روی این موضوع تمرکز کنید و در دراز مدت نتایج حاصل از آن را مشاهده کنید. در ادامه توضیح میدهیم برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم.

  • آب بخورید

ساده‌ترین ماده خوراکی که می‌تواند در کاهش ریزش موی شما تاثیر داشته باشد، آب است. آب به عنوان یک نوشیدنی کاملا سالم، در تقویت موها و جلوگیری از ریزش آنها تاثیر زیادی دارد. نوشیدن روزی 8 لیوان آب ساده‌ترین کاری است که می‌توانید برای جلوگیری از ریزش موی خود انجام دهید.

  • به سراغ آنتی‌اکسیدان‌ها بروید

میوه ها و سبزیجات مهمترین منابع غذایی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند که در تقویت و تحریک رشد موها تاثیر دارند. میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو، کیوی، کلم بروکلی و اسفناج در اولویت قرار دهید.

  • فیبرهای حل نشدنی را فراموش نکنید

فیبرهای حل نشدنی اساسا در غلات سبوس‌دار وجود دارند. این غلات مقاومت خوبی نسبت به هورمون انسولین ایجاد می‌کنند که زمینه ساز طاسی خصوصا در مردان است. علاوه بر این منبع غنی از ویتامین‌های گروه B از جمله اسید فولیک هستند که در اکسیژن رسانی به فولیکول‌های مو نقش دارند.

  • سبزیجات سبز بخورید

برگ چغندر، کلم بروکلی، کلم دکمه ای و انواع سبزی خوردن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. سبزیجات با برگ های سبزعلاوه بر اینکه سرشار از آنتی اکسیدان هستند، آهن بالایی دارند و برای تقویت و تحریک رشد موها بسیار موثر هستند.

  • روی

یکی از مهمترین منابع روی گوشت است که البته منبع غنی از آهن، پروتئین، ویتامین B6 و B12 هم هست و به پیشگیری از ریزش موها کمک می کند. البته خوراکی‌های دیگری مانند کرفس، مارچوبه، انجیر، سیب زمینی و بادمجان نیز روی دارند. روی برای واکنش‌های شیمیایی آنزیم‌های بدن لازم است و باعث تولید انرژی و تشکیل پروتئین‌ها می‌شود.

  • به سراغ خوراکی‌های سرشار از بیوتین و اسید فولیک بروید

بیوتین و اسید فولیک به تعادل فعالیت‌های متابولیک بافت‌هایی مانند موها، ناخن‌ها و پوست که مولکول‌هایی با تکثیر سریع دارند، کمک می‌کنند. بیوتین در جگر، نان خمیر ترش، غلات، فندق، نخود، جو و موز وجود دارد و اسید فولیک نیز در جگر و انواع حبوبات موجود است.

  • ویتامین A را فراموش نکنید

کمبود ویتامین A عامل مهمی برای ریزش موهاست. این ویتامین مانع از خشکی غده‌های مسئول تامین رطوبت فولیکول‌های مو می‌شود و نقش مهمی در پیشگیری از ریزش موها دارد. ویتامین A اکسیژن رسانی به فولیکول‌ها و رشد موها را آسان می‌کند و موجب تقویت موها نیز می‌شود. این ویتامین در جگر، تخم مرغ، سبزیجات، شیر غنی شده، روغن ماهی، آفتابگردان و زیتون وجود دارد. در این مقاله بخوانید کمبود چه ویتامینی موجب ریزش مو می‌شود.

  • ماهی سالمون بخورید

مصرف پروتئین‌های دریایی مانند ماهی و استفاده از اسید‌های چرب امگا ۳ و ویتامین‌ها، برای تقویت مو‌های موجود و رشد رشته‌های جدید مو تاثیر زیادی دارد؛ زیرا اساسا پروتئین برای تولید کراتین که جزء کلیدی ساختار مو است، ضروری است.

  • عسل بخورید

مصرف عسل چه به صورت خوراکی و چه به عنوان یک درمان موضعی، می‌تواند نازک شدن مو‌ها را بهبود ببخشد.

  • آجیل و مغزیجات بخورید

بادام، پسته و دیگر انواع آجیل برای جلوگیری از ریزش مو‌ موثر هستند؛ زیرا هم امگا3 دارند و هم مقادیر زیادی زینک. همچنین آجیل باعث درخشندگی و ضخامت بیشتر مو‌ها می‌شود و سرشار از سلنیوم است.

  • اسفناج بخورید

 آهن و ویتامین ث موجود در اسفناج برای پیشگیری از ریزش مو بسیار مفید است. اسفناج برای تولید سبوم ضروری است. سبوم یک نوع ماده چرب است که از طریق غده‌های مو ترشح می‌شود و در واقع نوعی نرم کننده طبیعی موی سر محسوب می‌شود.

  • میوه‌های حاوی ویتامین c بخورید

مثلا پرتقال، توت فرنگی، کیوی و طالبی بخورید. ویتامین سی به عنوان آنتی اکسیدان از پوست و مو محافظت می‌کند و برای جذب آهن نیز لازم است.

  • میگو بخورید

میگو حاوی زینک برای جلوگیری از ریزش مو است. البته فراموش نکنید که جذب زینک بیش از حد نیز به خودی خود موجب ریزش مو‌ها می‌شود؛ پس افراط نکنید.

  • تخم مرغ بخورید

تخم مرغ و محصولات لبنی کم چرب حاوی منابع غذایی کافی برای مو‌ها هستند.

جلوگیری از ریزش مو با طب سنتی

جلوگیری از ریزش مو با طب سنتی

  • در هنگام حمام کردن بنشینید و به صورت ایستاده دوش نگیرید.
  • استفاده از شوینده‌های شیمیایی به صورت مستمر باعث ریزش مو می‌شود؛ لذا به سراغ شویندهای طبیعی و صابون‌های فاقد مواد قلیایی قوی مانند صابون زیتون طبیعی برای شستن موی سر بروید.
  • پودر سدر، مورد، ختمی، بابونه و حنا را به مقدار مساوی با هم مخلوط کنید و حداقل هفته‌ای یک مرتبه با این ترکیبات و مقداری آب ولرم خمیری درست کنید و موهای خود را با آن به آرامی ماساژ دهید و اجازه بدهید این ترکیب گیاهی برای مدت 5 دقیقه بر روی موهای شما بماند و بعد موهای خود را به آرامی با آب ولرم بشویید.
  • حتما به صورت روزانه و هفتگی ورزش کنید.
  • به سلامت کبد خود توجه کنید و از مصرف آب یخ، مصرف روغن‌های مایع و ناسالم موجود در بازار، غذاهای فست فودی خودداری کنید.
  • موهای خود را به آرامی شانه بزنید.
  • به اندازه کافی و به موقع بخوابید و به سلامت خواب خود اهمیت زیادی بدهید.
  • استفاده دائم از تل و گلسر را کنار بگذارید.
  • در رنگ کردن مو، استفاده از سشوار و فر کردن موها افراط نکنید.
  • موهای خیس یا نم دار را شانه نکنید و  از شانه زدن موها در داخل حمام هم پرهیز کنید.
  • اصلاح مزاج و مصرف ویتامین‌های گروه B و همچنین استفاده از کتیرا به جای حالت دهنده‌های شیمیایی را در اولویت کارهای خود قرار دهید.

کلام آخر

به یاد داشته باشید که در اینجا اختصاصاً در مورد نقش تغذیه در ریزش مو صحبت می‌کنیم؛ در عین حال شما نباید از تاثیر استرس، افراط در استفاده مواد شوینده و آرایشی شیمیایی و تغییرات هورمونی بدن در ریزش مو غافل شوید. در واقع داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی، نداشتن استرس و اضطراب، استفاده از مواد شوینده مناسب و متعادل نگه داشتن هورمون‌های بدن همه و همه در کاهش ریزش مو تاثیر دارند. توجه داشته باشید که راه های جلوگیری از ریزش مو در نوجوانان نیز چیزی جدا از این که گفتیم نیست؛ به هر حال استفاده از خوراکی برای جلوگیری از ریزش موی سر زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد که سایر عوامل موثر در ریزش مو را نیز کنترل کنید.