هزینه آی وی اف در سال 1400 چقدر است؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
هزینه آی وی اف در سال 1400

درمان ناباروری با آی وی اف یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین روش‌های درمان نازایی برای مردان و زنان است. خوشبختانه این روش می‌تواند تا حد زیادی در درمان ناباروری مفید واقع شود. با گذشت زمان و فرهنگ سازی‌هایی که صورت گرفته است، زنان و مردان راحت و بدون سخت گیری برای درمان ناباروری اقدام می‌کنند. تنها مسئله‌ای که در این باره وجود دارد، هزینه‌های این عمل است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

آی وی اف چیست و چگونه انجام می‌شود؟

آی وی اف (In Vitro Fertilization-IVF) یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان ناباروری و کمک به باروری است که در 4 مرحله خلاصه می‌شود. این مراحل عبارتند از:

  • افزایش و تحریک تولید تخمک

در این مرحله داروهای تحریک تخمدان و تولید تخمک برای تقویت قبل از ای وی اف برای شما تجویز می‌شود که تقریبا دو هفته زمان می‌برد. این هورمون باروری شناخته شده به نام گنادوتروپین معمولا روزانه به شما تزریق می‌شود تا باعث افزایش تعداد تخمک تولید شده توسط تخمدان شود. در طول دوره مصرف دارو ممکن است چندین بار برای معاینه، بررسی پیشرفت، بررسی وضعیت تخمدان‌ها مورد آزمایش و سونوگرافی واژینال قرار بگیرید.

  • جمع آوری تخمک یا پانکچر

در عمل تخمک کشی یا پانکچر، تخمک‌ها به کمک تصاویر سونوگرافی با انجام یک عمل کوچک، در صورتی که شما بیهوش هستید، توسط یک سوزن از طریق واژن شما جمع آوری و خارج می‌شود. این عمل تقریبا نصف روز زمان می‌برد و شما ممکن است کمی درد و کبودی، گرفتگی و یا میزان کمی خونریزی تجربه کنید که در این صورت به شما مسکن تزریق می‌شود.

  • تهیه نمونه اسپرم و بارور کردن تخمک

در این مرحله پس از انجام عمل پانکچر، فرآیند آماده سازی اسپرم جهت لقاح با تخمک انجام می‌شود. تخمک‌های شما به اسپرم تزریق شده و به مدت 16 الی 20 ساعت در محیط آزمایشگاهی، جهت بارور شدن قرار می‌گیرد. پس از گذشت 5 روز، متخصص جنین شناسی، جنین‌ها را بررسی کرده و بهترین آنها را جهت انتقال به رحم انتخاب می‌کند. دیگر جنین‌ها را می‌توان برای استفاده در آینده یا اهدا به دیگران فریز کرد.

  • انتقال جنین

معمولا 3 تا 5 روز پس از خارج کردن تخمک‌ها و لقاح، جنین‌ها به داخل رحم از طریق لوله کوچکی به نام کاتتر، منتقل می‌شوند. این فرآیند معمولا بدون درد است اما ممکن است برخی انقباضات خفیفی را احساس کنند. در صورتی که انتقال جنین با موفقیت انجام شود، طی 6 تا 10 روز لانه گزینی انجام می‌شود.تعداد جنین‌های منتقل شده به سن مادر بستگی دارد. هرچه سن مادر بیشتر باشد، تعداد جنین منتقل شده نیز بیشتر است.

ثبت نام آی وی اف رایگان

طبق گفته اشرف آل یاسین رئیس کنگره و مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی در تهران، بر اساس تصمیم وزارت بهداشت، کسانی که برای اولین بار و اولین قدم برای درمان نازایی از روش IVF استفاده کنند، این روش برای آنها رایگان خواهد بود.

درصد موفقیت آی وی اف چقدر است؟

میزان موفقیت و شانس بارداری در روش IVF به سن فرد، علت ناباروری، سابقه تولید مثل، شیوه زندگی، نحوه درمان و مرکز ناباروری بستگی دارد. طبق آمار به دست آمده، IVF یکی از پرکاربردترین روش‌های درمان ناباروری است. طبق آمار به دست آمده از سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌ها تا سال 2016، درصد موفقیت این روش به شرح زیر است:

29 درصد برای زنان زیر 35 سال

23 درصد برای زنان بین 35 تا 37 سال

15 درصد برای زنان بین 38 تا 39 سال

9 درصد برای زنان بین 40 تا 42 سال

3 درصد برای زنان 43 تا 44 سال

البته معمولا این روش به زنان بالای 42 سال پیشنهاد نمی‌شود زیرا درصد موفقیت آن در سنین بالا بسیار کم است.

تصاویر عمل آی وی اف

تصاویر عمل آی وی اف

چه زمانی از آی وی اف استفاده می‌شود؟

در صورت وجود موارد زیر این روش پیشنهاد می‌شود:

  • انسداد لوله‌های فالوپ تخمدان
  • ناباروری به دلیل مشکلات گردنه رحم
  • ناباروری با علت ناشناخته
  • وجود آندومتریوز
  • کم بودن اسپرم مرد
  • اختلال در تخمک گذاری

هزینه آی وی اف در سال ۱۴۰۰ 

باید بدانید هزینه‌ای که برای انجام عمل آی وی اف پرداخت می‌کنید، بسته به شرایط شما، تبحر و تجربه دکتر، مرکز درمان ناباروری که انتخاب کرده‌اید و خدماتی که در مرکز به شما ارائه می‌دهند، می‌تواند متغییر باشد. باید اظهار کرد که هزینه‌های آی وی اف در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار ناچیز است. اما می‌توان گفت که هزینه IVF در سال 1400 با توجه به آزمایشات و سونوگرافی‌های مورد نیاز حدود 10 تا 16 میلیون تومان خواهد بود که بصورت آزاد محاسبه می‌شود. در صورتی که زوجین از اسپرم اهدایی استفاده کنند این هزینه بیشتر و در حدود 20 میلیون تومان خواهد شد. بیمارانی که به جنین یا تخمک اهدایی نیاز دارند باید هزنه‌ای علاوه بر هزینه آی وی اف پرداخت کنند. زنانی که به رحم اجاره‌ای نیاز دارند علاوه بر هزینه آی وی اف باید مبلغی در حدود 50 تا 70 میلیون تومان به حامل جنین پرداخت کنند. همچنین هزینه فریز کردن تخمک نیز در حدود 1 میلیون تومان است.

هزینه آی وی اف با بیمه تامین اجتماعی

از سال 1392 خدمات دارویی و داروهای مورد نیاز برای درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. بنابراین یکی از اصلی‌ترین هزینه‌ها برای درمان ناباروری که مختص به هزینه داروهای ناباروری است توسط بیمه پوشش داده شده است. علاوه بر آن تمامی خدمات پاراکلینیکی مربوط به درمان ناباروری مانند سونوگرافی، لاپروسکوپی تشخیصی، آزمایشات تشخیصی و غیره نیز تحت پوشش بیمه قرار دارد. همچنین در قانون بودجه سال 1400 ذکر شده است که برای هر زوج نابارور حداکثر سه بار هزینه آنها اعمال و تقبل می‌شود.