انواع بازی فکری برای کودکان براساس سن

آبان ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بازی فکری برای کودکان

بازی‌های فکری و معمایی نوعی بازی است که همه می‌توانند آن را انجام دهند و مزایای زیادی برای سلامت شناختی دارند. بازی‌های فکری کودکان ساده‌تر از آن‌هایی است که برای بزرگسالان طراحی شده و برای جلب توجه آن‌ها ساخته شده است و همچنین تغییر در یادگیری مرسوم در کودکان را به دنبال دارد. راه‌های زیادی برای گنجاندن بازی‌های فکری در زندگی کودکان وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: استفاده از برنامه‌های موجود در موبایل یا کامپیوتر، جستجو در اینترنت یا کتاب‌های پر از پازل و بازی‌های فکری مختلف.

بازی‌های فکری به تقویت توانایی‌های شناختی کودک کمک می‌کند، همچنین به او کمک می‌کند تا بی‌حرکت بنشیند و بر روی یک کار متمرکز شود. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید که چرا بازی فکری برای کودکان مهم است. همچنین چند بازی فکری برای کودکان نیز معرفی خواهد شد.

فواید بازی فکری برای کودکان چیست؟

همان‌طور که مطرح شد بازی فکری برای کودکان می‌تواند فواید متعددی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

بازی فکری، فرایند تفکر کودکان را تقویت می‌کند

بازی فکری یکی از انواع بازی‌های مناسب کودکان و در واقع یک نوع بازی است که برای انجام آن و رسیدن به پاسخ، لازم است از منطق استفاده شود. اگرچه معماها یا سودوکو ممکن است بازی‌های ساده‌ای باشند اما برای حل آن‌ها لازم است فرایند تفکر متفاوتی انجام شود. در این بازی‌ها، اغلب تفکر جانبی یا حل مشکلات با رویکرد غیرمستقیم یا خلاقانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شما کمک می‌کند از زاویه دیگری به راه حل برسید.

از آنجا که بازی‌های فکری برای گسترش دادن ذهن شما طراحی شده‌اند شما را ترغیب می‌کند که به فکر بیفتید که به روشی جایگزین با مشکل روبرو شوید، عملی که می‌تواند در مراحل بعدی زندگی به کودکان کمک کند.

بازی فکری، ذهن را تمرین می‌دهد

بازی‌های فکری و معمایی، ذهن را به روشی متفاوت از یادگیری مرسوم تمرین می‌دهند. مانند هر عضله دیگر، ما باید مغز خود را در شرایط مناسب حفظ کرده و قدرت ذهنی خود را تقویت کنیم و شروع این کار از سنین پایین بسیار اهمیت دارد. تمرین ذهن و بازی فکری برای کودکان می‌تواند به آن‌ها در انجام بهتر تکالیف مدرسه، افزایش فعالیت‌های بدنی و توانایی سازگاری سریع‌تر با چیزهای جدید کمک کند.

بهتر است کودکان، انواع مختلف بازی‌های فکری از جمله سودوکو، معما، جدول متقاطع، مکعب روبیک، بازی‌های یک‌نفره و غیره را انجام دهند. انجام ترکیبی از بازی‌ها در تمرین ذهن بسیار موثرتر از انجام دادن تنها یک نوع بازی است.

بازی فکری، تمرکز را بهبود می‌بخشد

همه کودکان به دلیل دامنه توجه کمتر با تمرکز کردن با مشکل مواجه هستند. انجام یک بازی فکری یا پازل تحریک برانگیز برای مغز، کودکان را ترغیب می‌کند تا مدت طولانی روی یک مسئله متمرکز شوند. ممکن است کودک غرق انجام یک بازی فکری شود و این امر به بهبود تمرکز او کمک کند. در این میان، تعادل بسیار مهم است. بدین معنی که نباید بازی آن‌قدر ساده باشد که کودک زود از آن خسته شود و نباید آن‌قدر سخت باشد که کودک از انجام آن ناامید شود. به همین دلیل لازم است بازی فکری متناسب با سن کودک و توانایی‌های شناختی او باشد و او را به ادامه کار تشویق کند.

بازی فکری، تمرکز را بهبود می‌بخشد

بازی فکری، خلاقیت را تقویت می‌کند

همان‌طور که در بالا ذکر شد، بازی‌های فکری نیاز به تفکر جانبی و یافتن راه‌حل‌های خلاقانه دارند. بنابراین، بازی فکری می‌تواند خلاقیت کودکان را تقویت کند. این خلاقیت می‌تواند در زمینه‌های دیگر یادگیری از جمله هنر و نوشتن خلاق تا بازی با دوستان نیز بسیار مفید باشد. اگر خلاقیت کودکان از طریق انجام بازی کودکانه، تقویت شود آن‌ها می‌توانند درس‌های سخت خود مثل ریاضی و علوم را نیز بهتر انجام دهند.

بازی فکری، حافظه را بهبود می‌بخشد

بازی‌هایی که حافظه را تقویت می‌کنند لازم است از همان سنین پایین انجام شوند زیرا کودکی نقطه شروع یادگیری و حفظ اطلاعات است. انجام پازل‌های فکری که نیاز به حافظه قوی دارند فعالیتی است که کودکان باید انجام آن را ادامه دهند زیرا مهارت‌هایی که در آن می‌آموزند به آن‌ها کمک می‌کند در انجام تکالیف مدرسه و امتحانات نیز عملکرد بهتری داشته باشند.

چند بازی فکری برای کودکان

همان‌طور که مطالعه کردید بازی فکری برای کودکان، فواید بسیار زیادی دارد. در ادامه به معرفی چند بازی فکری پرداخته‌ایم که می‌تواند به کودکان کمک کند از فواید این بازی‌ها بهره‌مند شوند.

سودوکو

این بازی برای افراد در همه سنین، مهیج است و مطالعات نشان می‌دهند که باعث بهبود عملکرد مغز در افراد مسن می‌شود. سودوکو شامل یک جدول است که برخی از قسمت‌های آن دارای عدد است و بقیه خالی است. هدف از این بازی این است که تمام جاهای خالی را با اعداد مناسب را پر کنید. اگرچه ممکن است این بازی ساده به نظر می‌رسد اما نکته جالب این است که شما نمی‌توانید شماره‌ای یکسان را در همان ردیف یا ستون تکرار کنید. ویژگی تعیین‌کننده این بازی این است که کودک شما را به چالش می‌کشد که 3- 4 قدم جلوتر فکر کند و می‌تواند به مهارت برنامه‌ریزی در کودک کمک کند.

حافظه

بازی حافظه در بازی‌های فکری توصیه‌شده برای کودکان رتبه بالایی دارد زیرا به بهبود حافظه کودکان کمک می‌کند. هدف از این بازی این است که کارت‌های مشابه با یکدیگر پیدا شوند. کارت‌ها به صورتی قرار داده می‌شوند که تصویر یکسانی بر روی آن‌ها رسم شده است اما پشت آن‌ها تصاویر متنوعی وجود دارد و کارت‌ها به صورت دو به دو مشابه یکدیگر هستند. در هر نوبت بازی توسط فرد، حداکثر دو کارت می‌تواند به طور هم‌زمان مشخص شود. به این ترتیب، کودک شما باید مکان صحیح کارت‌ها را به خاطر بسپارد تا همه کارت‌های یکسان را کشف کند. این بازی به بهبود توجه و تمرکز کودک کمک می‌کند.

پازل

پازل و اسباب‌بازی جورچین کودکان، یک بازی فکری کودکان در خانه و یکی از اسباب‌بازی‌های شش تا هجده ماهگی کودک و همچنین از اسباب‌بازی‌هایی برای هجده ماهگی تا سه سالگی کودک است که کنجکاوی کودکان را به شدت تقویت می‌کند. این بازی به تقویت استدلال فضایی کودکان و همچنین هماهنگی چشم و دست آن‌ها کمک می‌کند.

پازل

ماز

این بازی را می‌توانید در کتاب بازی‌های فکری برای کودکان یا در بازی‌های موبایل پیدا کنید. هدف این بازی بسیار ساده است: پیدا کردن راه خروج. ماز می‌تواند فواید بسیار زیادی برای کودکان داشته باشد. این بازی به کودکان کمک می‌کند که هماهنگی چشم و دستشان تقویت شود، مهارت حل مسئله در آن‌ها تقویت شود و اگر موفق نشدند مسیر دیگری برای خروج پیدا کنند و در نتیجه سازگاری آن‌ها با موقعیت‌های چالش‌برانگیز بهبود پیدا کند.

بازی‌های رومیزی

بازی‌هایی مانند اتللو، مونوپولی و شطرنج، از جمله بهترین بازی‌های فکری رومیزی هستند که به تقویت مهارت‌های اجتماعی کودکان نیز کمک می‌کنند. آیا فرزند شما می‌تواند منتظر نوبتش بماند؟ واکنش فرزندتان در مقابل باختن چیست؟ وقتی کودک شما این بازی‌های رومیزی را انجام می‌دهد می‌توانید مهارت‌های اجتماعی او را مشاهده کنید و همچنین به او این مهارت‌ها را بیاموزید.

در این مقاله با فواید بازی فکری برای کودکان و چند ایده در این مورد آشنا شدید. در نهایت، لازم به ذکر است که رشد مغز کودک، مسئولیت شما به عنوان والدین فرزندتان است. با این حال، اگر فرزندان خود را مجبور به انجام کاری کنید که دوست ندارند، ممکن است آن‌ها در این زمینه تلاش نکنند. بنابراین، لازم است بازی‌های فکری‌ای را به فرزندتان پیشنهاد دهید که او آن‌ها را دوست داشته باشد و بتواند بر روی انجام آن‌ها تمرکز کند. در این میان لازم است بدانید چگونه اسباب‌بازی کودک را ضدعفونی کنیم؟