خواص زنجبیل برای زنان و مردان که معجزه می‌کند!

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص زنجبیل

زنجبیل ریشه گیاه دارویی است که در مناطقی مانند چین، هند، آفریقا، کارائیب و سایر مناطق با آب و هوای گرم رشد می‌کند. از این گیاه علاوه بر خاصیت دارویی به عنوان ادویه و طعم دهنده هم استفاده می‌شود. خواص دارویی و درمانی این گیاه از سال‌ها پیش مورد توجه انسان قرار گرفته است و تا به امروز نیز رایج است. در این مقاله از گهواره قصد داریم تا شما را با خواص این گیاه فوق‌العاده آشنا کنیم.

خواص زنجبیل برای زنان و مردان

زنجبیل نوعی ادویه است که از ریشه گیاه بدست می‌آید و عموما در آشپزی و در ساخت بسیاری از گیاهان دارویی از آن استفاده می‌شود. این گیاه حاوی مواد مغذی و ترکیبات فعال زیستی بوده که فواید بسیاری برای بدن و مغز دارد. همچنین ترکیبات موجود در زنجبیل دارای خاصیت آنتی اکسیدان بوده و برای التهاب، درد، تومور، از بین بردن میکروب‌ها و فعالیت‌های حفاظتی کبدی بسیار مفید است.

جدا از تمام خاصیت‌هایی که این گیاه فوق‌العاده دارد، برای زنان بسیار مفید است. از آنجایی که این گیاه خاصیت تسکین دهنده درد را دارد، پس برای خانم‌ها در زمان قاعدگی‌های دردناک بسیار مفید است و مصرف روزانه آن در طول دوران قاعدگی بسیار به آنها کمک می‌کند. اما خواص زنجبیل برای زنان تنها محدود به تسکین درد نمی‌شود بلکه، از زنجبیل می‌توان برای درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی نیز به عنوان یک درمان خانگی استفاده کرد. همچنین زنانی که قاعدگی آنها به تاخیر افتاده است و یا مشکلاتی مانند کیست تخمدان دارند، می‌توانند از خواص زنجبیل بهرمند شوند.

جالب است بدانید که زنجبیل برای سلامتی مردان از اهمیت بیشتری نسبت به زنان برخوردار است. از جمله خواصی که این گیاه دارویی برای مردان می‌تواند داشته باشد، افزایش هورمون تستوسترون و قدرت باروری است و همچنین باعث افزایش قوای جنسی می‌شود. زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد تکثیری که دارد می‌تواند در پیشگیری از سرطان پروستات بسیار موثر باشد.

خواص زنجبیل برای رحم و تخمدان

اختلال تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک در بارداری اختلالی است که بسیاری از بانوان امروزه درگیر آن هستند و بر قدرت باروری آنها تاثیر منفی می‌گذارد. زنجبیل با داشتن کلومیفن سیترات که برای درمان اختلال تنبلی تخمدان بسیار مفید است، با تغییرات هورمونی، LH، FSH، HSJV، استروژن و پروستروژن به بهبود این اختلال کمک می‌کند. یکی از علائم تنبلی تخمدان بی‌نظمی قاعدگی است که با دمنوش زنجبیل و یا استفاده از کمپرس زنجبیل می‌توان در حل این مشکل یک قدم مهم برداشت. همچنین زنان بارداری که در مورد خواص و مضرات خوردن زنجبیل در بارداری نگران هستند باید بدانند که زنجبیل دارای خواص بهبود گردش خون، تقویت سیستم ایمنی و کاهش کلسترول خون بوده و همچنین باعث بهبود حالت تهوع بارداری می‌شود. شما میتوانید از این ادویه در انواع معجون برای تقویت تخمدان خود استفاده کنید.

خواص زنجبیل برای زنان و مردان

خواص زنجبیل برای نعوظ

یکی از مهم‌ترین عناصری که در زنجبیل وجود دارد، منگنز است. منگنز در بدن مردان باعث افزایش هورمون تستوسترون و قدرت باروری می‌شود. همچنین این ماده غذایی مفید تاثیر بسیاری در افزایش قوای جنسی در مردان دارد. مصرف این ماده میل و قوای جنسی و همچنین اسپرم را افزایش می‌دهد.

خواص زنجبیل برای لاغری

همانطور که می‌دانید مواد غذایی که خاصیت گرمازایی دارند می‌توانند باعث افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن شوند. محققان به این نتیجه رسیدند که زنجبیل می‌تواند مانع از چاقی ناشی از غذاهای چرب شده و برای درمان چاقی بسیار مفید است، زیرا با بالا بردن مصرف انرژی برای سوزاندن چربی باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و روند کاهش وزن را سرعت می‌بخشد. 

زنجبیل خام برای لاغری بهتر و موثرتر است و توصیه می‌شود تا قبل از وعده غذایی با مقداری آب لیمو مصرف شود. این گیاه دارویی علاوه بر کاهش وزن، به آب کردن چربی‌های شکم و پهلو نیز کمک می‌کند. زنجبیل به شما احساس سیری می‌دهد و از پرخوری و وسوسه شدن جلوگیری می‌کند. همچنین باعث کاهش اشتها شده و در کاهش وزن به شما کمک می‌کند. بهتر است بدانید که زنجبیل فاقد کالری است و به بازگشت تعادل به بدن شما کمک می‌کند و راحت‌تر می‌توانید وزن کم کنید. همچنین این ماده میتواند با درمان کبد چرب به افزایش متابولیسم کمک کند. برای اطلاع از طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

خواص زنجبیل برای لاغری

خواص زنجبیل برای قلب

زنجبیل گیاهی دارویی است که دارای خواص ضد تهوع، آنتی اکسیدان، محرک سیستم ایمنی بدن، ضد نفخ، ضد لخته شدن خون، ضد باکتری، ضد سفره، ضد التهاب، ضد سموم کبد، ادرار آور، کاهش اسپاسم، افزایش ترشحات روده‌ای، محرک گردش خون و غیره است. یکی از مهم‌ترین خواص این گیاه فوق‌العاده برای مشکلات قلبی است. زنجبیل به خوبی می‌تواند فشار خون را کنترل کند، روی آن اثر مثبت گذاشته و مشکلات ایجاد شده را رفع کند. بنابراین توصیه می‌شود در کنار داروهای شیمیایی که مصرف می‌کنید از خواص زنجبیل هم بهرمند شوید. ترکیب دمنوش زنجبیل و عسل برای درمان مشکلات قلبی و عروقی بسیار موثر است و اثرات خوبی را به جای می‌گذارد.

همچنین زنجبیل کاهش دهنده واکنش‌های التهابی و بیماری‌های قلبی بوده و باعث جمع شدن رادیکال‌های آزاد و محافظت غشا سلولی از اکسیداسیون می‌شود. علاوه بر آن باعث کاهش کلسترول، تری گلیسرید، VLDL،LDL ، فسفو لیپیدها شده و اثر مثبتی بر چربی خون می‌گذارد.

خواص پودر زنجبیل

زنجبیل دارای مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی همچون کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، چربی و قند است و همچنین ویتامین‌هایی مانند ویتامین B3 و B6، آهن، پتاسیم، ویتامین سی، منیزیم، فسفر، فلز روی، فولات، ریبوفلاوین و نیاسین دارد. پودر زنجبیل هم مانند گیاه طبیعی آن خواص بسیاری دارد. از جمله این خواص عبارتند از:

  • تونر طبیعی برای پوست

دو قاشق پودر زنجبیل را با دو لیوان آب مخلوط کنید و بگذارید تا بجوشد. سپس اجازه دهید تا خوب سرد شود. روزانه مقداری از آن را با پنبه روی پوست خود بمالید تا آلودگی‌ها کاملا تمیز شده و خشکی پوستتان بهبود یابد.

  • درمان سوزش سر معده

پودر زنجبیل را با مقداری آب نیشکر مخلوط کرده و روزانه بصورت ناشتا مصرف کنید.

  • درمان سر درد

مقداری پودر زنجبیل را با آب مخلوط کنید تا مانند خمیر شود. سپس خمیر به دست آمده را روی پیشانی خود ماساژ داده و با یک دستمال ببندید.

  • درمان سرماخوردگی

پودر زنجبیل را در یک لیوان آب جوش ریخته و مقداری عسل در آن بریزید و در طول دوران سرماخوردگی میل کنید. به دلیل خواص ضد التهابی زنجبیل دوران نقاهت شما خیلی زودتر تمام می‌شود.

خواص پودر زنجبیل

خواص زنجبیل و دارچین

دارچین هم مانند زنجبیل از گذشته تا به امروز به عنوان یکی از پرخاصیت‌ترین گیاهان دارویی شناخته شده است. زنجبیل و دارچین هر دو خواص لاغری و چربی سوزی دارند و باعث کاهش اشتها و سیری می‌شوند. از خواص این دو گیاه دارویی عبارتند از:

از بین بردن حالت تهوع، جلوگیری از معده درد، جلوگیری از ترش کردن، لاغری و چربی سوزی، سم زدایی، بهبود گردش خون، ضد نفخ و یبوست، بالا بردن متابولیسم بدن، سم زدایی سیستم گوارشی، تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد باکتریایی و ضد ویروسی، کاهش درد آرتوروز . غیره.