از چه سنی می‌توان به کودک کاکائو داد؟

مهر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک کاکائو داد؟

تقریباً همه‌ی کودکان عاشق شکلات هستند و این کاملاً طبیعی است. شکلات شیرین و خوشمزه است، و چیزی در آن وجود ندارد که کودک دوستش نداشته باشد. با این حال، بسیاری از والدین نگران زمان مناسب برای معرفی شکلات به نوزادان خود هستند و درست نمی‌دانند از چه سنی می‌توان به کودک کاکائو داد. این بدین خاطر است که آنها در مورد سلامتی و آلرژی به شکلات نگران هستند.

خطرات کاکائو برای کودکان

با این که نوزادان از طعم شکلات لذت می‌برند، با این حال بهتر است از دادن آن به آنها خودداری کنید زیرا حاوی مقدار کمی کافئین است. اگرچه میزان کافئین آنقدر نیست که به بزرگسالان آسیب برساند، اما برای نوزادان، ممکن است بیش از اندازه باشد. کافئین محرکی است که می‌تواند فشار خون و ضربان قلب نوزاد را افزایش دهد و این خطرناک است. شکلات حاوی محرک‌های دیگری مانند قند، تئوبرومین و فنیل اتیل آمین نیز هست که همه‌ی آنها می‌توانند اثرات تحریک کنندگی بر سیستم عصبی کودک داشته باشند. علاوه بر این، شکلات دارای آناندامید است که در صورت مصرف زیاد می‌تواند عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار دهد.

سن مناسب دادن کاکائو به کودکان

اگر مطمئن نیستید از چه سنی می‌توان به کودک کاکائو داد، پاسخ شما در اینجا آمده است. بهتر است قبل از دادن شکلات به کودک، حداقل تا یک سالگی صبر کنید. شکلات می‌تواند منجر به آلرژی غذایی در کودکان شیرخوار شود. بنابراین وقتی تصمیم گرفتید به کودک خود شکلات بدهید، مطمئن شوید که هیچ ماده حساسیت‌زای احتمالی دیگری وجود ندارد که بتواند واکنش ایجاد کند. همچنین بهتر است ابتدا با شکلات تلخ شروع کنید. اگر او هیچ واکنش منفی نسبت به آن نداشت، می‌توانید کم کم مقدار آن را افزایش دهید.

سنت مناسب دادن کاکائو به کودکان

 

همچنین می‌توانید مقداری پودر شکلات تلخ به شیر اضافه کرده و به کودک خود بدهید. با این حال لازم است بدانید که، شیر کاکائوهای تجاری دارای مقادیر زیادی قند هستند، بنابراین باید به میزان متوسط به کودک داده شود. شیر کاکائو نباید به کودکان زیر یک سال داده شود. همیشه مطمئن شوید که برچسب مواد افزودنی روی بسته‌بندی‌ها را بررسی می‌کنید.

 

آلرژن‌های موجود در شکلات

شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد شکلات می‌تواند باعث ایجاد آلرژی در نوزادان شود. با این حال، ممکن است که حاوی عناصری باشد که باعث ایجاد حساسیت در نوزادان گردد. برخی از آلرژن‌های احتمالی موجود در کاکائو عبارتند از:

  • بادام زمینی و سایر مغزها
  • شیر
  • توت
  • سویا
  • ذرت
  • گلوتن و گندم

مشخص کردن آلرژی غذایی

برای کودکانی که والدین یا خواهر و برادر آنها به کاکائو حساسیت دارند، بیشتر احتمال آلرژی وجود دارد. حتی اگر سابقه‌ی آلرژی در خانه وجود نداشته باشد، باید به دنبال علائم و نشانه‌هایی باشید که نشان‌دهنده‌ی آلرژی در کودک شما هستند.

مشخص کردن آلرژی غذایی

برخی از علائم آلرژی به کاکائو عبارتند از:

در چنین مواردی، لازم است بلافاصله با پزشک کودک خود مشورت کنید یا برای درمان این بیماری با یک متخصص آلرژی تماس بگیرید.

احتیاطات لازم در زمان مصرف شکلات برای کودکان

به غیر از آلرژی، نگرانیهای دیگری نیز وجود دارد که باید هنگام دادن شکلات به کودک خود در خاطر داشته باشید.

  • هضم غذایی: نوزادان در شش ماه اول به شیر مادر عادت دارند و سیستم گوارشی آنها برای هضم شکلات یا سایر غذاهای جامد هنوز چندان آماده نیست. از این رو، بهتر است صبر کنید تا کودک شما یک ساله شود و غذاهای جامد دیگر را نیز امتحان کند.
  • بی‌علاقه شدن به غذاهای سالم: بهتر است به کودک خود شکلات ندهید تا زمانی که غذاهای سالم را امتحان کند و طعم آنها در او تثبیت شود. اگر کودک شما طعم اولیه‌ی شکلات را بچشد، ممکن است از خوردن غذاهای سالم خودداری کند.

احتیاطات در زمان مصرف شکلات

  • پوسیدگی دندان: نوزادان در حال رشد دندان‌های شیری خود هستند که بیشتر در معرض پوسیدگی دندان ناشی از قند قرار دارند. شکر باعث رشد باکتری‌های تولید کننده‌ی اسید می‌شود، که می‌تواند منجر به ضعف سلامت دندان گردد.
  • خطر خفگی: شکلات‌های حاوی آجیل یا آب نبات‌های سخت می‌توانند برای بچه‌ها خطر خفگی داشته باشند و باید از آنها اجتناب شود.

ایجاد اولویت برای غذای سالم در نوزادان در سنین پایین بسیار مهم است. اگرچه ممکن است شما به درستی بدانید از چه سنی می‌توان به کودک کاکائو داد و یک گاز خوردن گاه به گاه شکلات ضرری نداشته باشد، اما اگر از کودکی به کودک خود شکلات زیادی بدهید می‌توانید او را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و چاقی قرار دهید. بنابراین، شکلات فقط باید در حد متوسط داده شود.