عوارض زود نشاندن نوزاد و نوزاد نارس را بدانید

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض زود نشستن نوزاد

علت زود نشستن نوزاد این است که با این‌کار از زاویه بالاتری به اطراف نگاه می‌کند و تسلط بیشتری به محیط دارد. اما کودکی که زودتر از موعد می‌نشیند، درگیر عوارض زود نشستن خواهد شد. بسیار از پدر و مادرها تصور می‌کنند با کمک به زود نشستن نوزاد لطف می‌کنند. اما با این کار روند پیشرفت حرکات کودک را کند می‌کنند.

سن مناسب برای نشاندن نوزادان

با توجه به بررسی روی چندین هزار کودک و نقاط عطف رشد نوزاد، زمان مناسب شروع نشستن در کودکان 7-8 ماهگی است و کودک در سن 8-9 ماهگی می‌آموزد ماهرانه بنشیند. کودک ابتدا باید کنترل سر و گردن را پیدا کند، غلت زدن کودک اتفاق بیفتد، روی شکم بخزد و در نهایت بنشیند. پس نشستن کودک پنج ماهه زود به نظر می‌رسد. زیرا همه این مراحل پیش‌نیاز برای آمادگی ستون فقرات کودک برای نشستن هستند. متخصصان اطفال و ارتوپدی معتقد هستند که باید به کودک برای یاد گرفتن وضعیت نشسته زمان داد. زیرا ماهیچه‌های گردن که نقش مهمی در حفظ تعادل و صاف نشستن کودک دارند باید تقویت شوند. پس از آن کودک می‌تواند بدون افتادن، مدت‌های طولانی بنشیند.

کیا زودتر از شش ماهگی به بچشون غذا دادن + عوارض شروع زودهنگام تغذیه تکمیلی

عوارض زود نشاندن نوزاد

کمی دست از سر کودکان خود برداریم!

بسیاری از پدر و مادرها برای نشاندن کودکشان عجله دارند یا عادت کرده‌اند به کودک در حالت نشسته شیر بدهند. بعضی قبل از سن مناسب نشستن، کودک را روی صندلی غذاخوری می‌گذارند. نشستن نوزاد در روروک یا نشستن نوزاد در کریر هم اگر به شکل نشسته کامل باشد، تفاوت خاصی با نشاندن نوزاد در صندلی ندارد. حتی ممکن است خود کودک تمایل زیادی به زودتر از موعد نشستن داشته باشد. 

علت زود نشستن نوزاد این است که با این‌کار از زاویه بالاتری به اطراف نگاه می‌کند و تسلط بیشتری به محیط دارد. اما لازم است به آن‌ها هشدار بدهیم زیرا کودکی که زودتر از موعد بنشیند درگیر عوارض زود نشستن نوزاد خواهد شد که حتی ممکن است به مرگ ناگهانی کودک ختم شوند. بسیار از پدر و مادرها تصور می‌کنند با زودتر از موعد مناسب نشاندن کودک، کمک به زود نشستن نوزاد می‌کنند و عضلات و اسکلت او را تقویت و آماده نشستن می‌کنند اما این‌طور نیست و با این کار روند پیشرفت حرکات کودک را کند می‌کنند. حتی عضلات و اسکلت کودک در اثر فشار زیاد ضعیف می‌شوند.

ممکن است والدین در غذا دادن به کودک در حالت خوابیده، مخصوصا غذاهای جامد احساس امنیت کافی نکنند. زیرا نگران پریدن غذا به نای و ریه کودک هستند. برای جلوگیری از این اتفاقات و پیشگیری از عوارض نشاندن نوزاد بهتر است کودک طوری نگه داشته شود که سر و گردن او حمایت کافی داشته باشد. پس در صورت وقوع هر اتفاقی می‌توانند سریع تغییر موقعیت داده و از خطر جلوگیری کنند.

اگر کودک مبتلا به کولیک نوزادی یا رفلاکس است و نیاز دارد زمان زیادی در وضعیتی باشد که سر بالاتر از تنه قرار گرفته، بهترین محل برای صاف نگه داشته کودک نشستن نوزاد در بغل است. صندلی‌های پلاستیکی یا هر وسیله موجود در بازار برای نشستن کودک، در سن کمتر از 8 ماه خطرناک هستند و منجر به عوارض زود نشاندن نوزاد می‌شوند.

عوارض زود نشاندن نوزاد

عوارض زود نشاندن نوزاد پسر تفاوت خاصی با نوزاد دختر ندارد. همه نوزادان با کمر خمیده به دنیا می‌آیند. در سنین پایین، کودکان کمر صافی ندارند که به راحت نشستن نوزاد کمک کند. برای نشستن باید ماهیچه‌های پاها، شانه‌ها، گردن و کمر آماده باشند. با گذر از هر مرحله حرکتی، شکل اسکلت تغییر کرده و آماده ورود به مرحله بعد می‌شود.

  1. یکی از عوارض زود نشستن نوزاد تداخل با فرایند طبیعی رشد حرکتی اوست. برای مثال با زودتر نشاندن کودک، او دیگر نیازی به سینه‌خیز رفتن احساس نکرده و این مرحله از رشد او حذف شود. این یعنی کم شدن تجربه محیطی کودک و کم شدن قدرت عضلات مربوط به خزیدن.
  2. کمر نوزاد بسیار ضعیف‌تر از بقیه بدن اوست. اگر در اولین ماه‌های تولد کودک مجبور به ماندن در وضعیت نشسته شود، آسیب به کمر نوزاد می‌تواند منجر به خمیده شدن کمرش شود. از آن‌جایی که کمر کودک قدرت کافی برای برای نشستن طولانی را ندارد، ضعف ستون مهره‌ها با گذشت زمان بیشتر می‌شود. 
  3. بعضی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که 3% کودکانی که دچار مرگ ناگهانی می‌شوند، با کمبود اکسیژن خون ناشی از نشستن‌های طولانی مدت مواجه بوده‌اند. این یکی از جدی‌ترین عوارض زود نشستن نوزاد است.

عوارض زود نشستن نوزاد نارس

مراحل تکامل نوزاد نارس نسبت به نوزادی که در سن طبیعی به دنیا آمده، کمی با تاخیر طی می‌شود. اما سرعت رشد نوزاد نارس بیشتر از از نوزاد طبیعی است. سرانجام کوک نارس در دوسالگی توانایی‌هایی در حد کودک طبیعی خواهد داشت. برای محاسبه سن حدودی نشستن نوزاد نارس، زمانی که کودک شما زودتر به دنیا آمده را به صورت ماهانه به 7 ماه اضافه کنید. پس انتظارات خود را واقعی کنید تا کودک‌تان از عوارضی که در بالا گفته شد در امان باشد.

عوارض زود نشستن نوزاد با تاخیر تکامل حرکتی

اگر کودک شما مبتلا به بیماری حرکتی خاصی است که باعث شده نشستن یا هر مرحله از رشد او به تاخیر بیفتد، لازم است با فیزیوتراپ و کاردرمان مشورت کنید. در زمانی که آن‌ها بدن کودک را آماده نشستن بدانند، با کودک تمرین نشستن بکنید. زیرا کودک شما هم در معرض عوارض زود نشاندن نوزاد خواهد بود!