تخم بلدرچین برای نوزاد | خواص و نحوه مصرف آن برای کودک

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تخم بلدرچین برای نوزاد

تخم بلدرچین به نوزاد بدهیم یا نه؟ مصرف تخم بلدرچین برای نوزاد و طریقه مصرف بلدرچین آب پز در وعده‌های غذایی نوزاد یکی از مباحث مورد علاقه بسیاری از والدین است. تامین منابع غذایی کافی جهت تکامل و رشد سریع نوزاد بسیار مهم و حساس است. زیرا کودکان در یک سال اول زندگی، رشد سریعی دارند. شروع تکامل بسیاری از دستگاه‌های حیاتی مانند دستگاه عصبی و استخوان‌های بدن در این سن است و هرگونه اختلال تغذیه‌ای می تواند در آینده برای کودک مشکل ساز شود.

فواید بلدرچین برای کودک زیاد است درست مانند خوردن قیسی در بارداری یا خوردن قاووت در بارداری و یا خوردن کلم در بارداری. فقط توجه داشته باشید که در مصرف هر ماده غذایی در هر شرایطی باید حد اعتدال را رعایت کنید. 

نوزاد در هر وعده غذایی مقدار کمی غذا می‌خورد و هر نوع ماده غذایی را نمی‌توانیم به نوزاد بدهیم پس والدین باید غذایی را انتخاب کنند که حجم کمی از آن، سرشار از انواع مواد مغذی باشد. یکی از این خوراکی‌ها، تخم پرندگان مانند تخم مرغ و تخم بلدرچین است. خواص زرده بلدرچین باعث شده تا یکی از بهترین و مفیدترین خوراکی‌های دوران کودکی باشد. در ادامه به زمان شروع استفاده از تخم بلدرچین برای نوزاد، طریقه مصرف بلدرچین، مضرات بلدرچین و زمان دادن گوشت بلدرچین به نوزاد خواهیم پرداخت.

خواص تخم بلدرچین برای کودکان

قبل از پرداختن به موضوع خواص تخم بلدرچین برای نوزاد، لازم است بدانید اندازه تخم بلدرچین یک سوم اندازه تخم مرغ است و مزه تقریبا مشابه دارند. اما زرده تخم بلدرچین به نسبت اندازه کل آن بسیار بزرگ‌تر است. خواص تخم بلدرچین نسبت به اندازه کوچک آن باور نکردنی است. سرشار از انواع مواد مغذی مثل ویتامین‌ها، پروتئین، چربی‌های مفید و ضروری، آهن و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است. یک تخم بلدرچین (9 گرم) شامل ترکیبات زیر است:

  1. کالری: 14
  2. پروتئین: 1 گرم
  3. چربی: 1 گرم
  4. فولات: 2% نیاز روزانه
  5. ریبوفلاوین: 6% نیاز روزانه
  6. ویتامین A: 2% نیاز روزانه
  7. ویتامین B12: 6% نیاز روزانه
  8. آهن: %2 نیاز روزانه
  9. سلنیم: %5 نیاز روزانه
  10. کولین: %4 نیاز روزانه

اگر به دنبال بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد هستید لازم است بدانید یک تخم بلدرچین برای نوزاد بخش بسیار قابل توجهی از نیاز روزانه‌اش به ویتامین B12، سلنیم، ریبوفلاوین، کولین و آهن را در تنها یک وعده بسیار کوچک که 14 کالری دارد، فراهم می کند.

سلنیم و ریبوفلاوین به بدن کمک می‌کنند تا غذای خورده شده را به انرژی تبدیل کند. سلنیم همچنین به عملکرد صحیح تیروئید کمک می‌کند. ویتامین B12 و آهن در ساخت گلبول‌های قرمز و عملکرد دستگاه عصبی نقش بسیار مهمی دارند. کولین در تولید ماده‌ای به نام استیل کولین نقش دارد که نقش مهمی در عملکرد عضلات دارد.

تخم بلدرچین سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان هاست که می‌تواند به بهبود علائم آلرژی مانند آبریزش بینی نوزاد و گرفتگی بینی کودکان کمک کند.

آیا تخم بلدرچین برای نوزاد مناسب است؟

همان‌طور که گفتیم فواید تخم بلدرچین برای کودکان زیاد است. اما با توجه اینکه دستگاه گوارش و دندان‌های کودکان هنوز به‌طورکامل تکامل پیدا نکرده است، آیا خوردن تخم بلدرچین برای کودکان زیر یک سال هم مجاز است؟

بهترین زمان شروع غذای کمکی کودک، به آمادگی بدن و وزن کودک شما بستگی دارد. به طور کلی بهترین سن برای شروع غذاهای کمکی از اواخر شش ماهگی تا هفته اول هفت ماهگی است. خوراکی‌های مجاز برای نوزاد براساس سن او تعیین می‌شود. به همین دلیل لازم است از ممنوعات غذایی نوزاد قبل از یک سالگی آگاه باشید.

شیوه‌ی هضم و طعم تخم بلدرچین شباهت بسیاری به تخم مرغ دارد. پس از شروع تخم مرغ و عدم بروز آلرژی، می‌توانید در کنار آن از تخم بلدرچین برای نوزاد استفاده کنید.

برخلاف تخم مرغ که اغلب در کارخانه و مرغداری‌های بهداشتی تولید می‌شود و انواع بسته بندی و پاستوریزه شده‌ی آن موجود است، معمولا تخم بلدرچین در کارگاه‌های محلی تولید می‌شود و پاستوریزه نیست و ممکن است پوسته‌ی آن آلوده به انواع باکتری باشد. تخم بلدرچین را حتما در بسته بندی بهداشتی و از مراکز معتبر تهیه کنید و قبل از استفاده از تخم بلدرچین برای نوزاد، به خوبی آن را با حرارت بالا (حداقل 70 درجه) آب پز کنید.

خواص تخم بلدرچین برای کودکان

تخم بلدرچین برای نوزاد؛ خام یا پخته؟

خواص تخم مرغ یا بلدرچین پخته و آب پز مشابه است با این تفاوت که شانس وجود آلودگی پس از پخته شدن کامل در حرارت بالا از بین می‌رود. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که هضم تخم مرغ خام به دلیل مایع بودن برای کودک راحت‌تر است درحالی که هضم و جذب پروتئین از تخم مرغ پخته بسیار آسان‌تر است.

تخم بلدرچین و سالمونلا 

سالمونلا نوعی باکتری است که می‌تواند درجات مختلفی از یک عفونت خفیف گوارشی تا بیماری حصبه را ایجاد کند. کودکان به دلیل سیستم ایمنی تکامل نیافته، بیشتر از بالغین در معرض خطر درجات شدید عفونت سالمونلایی هستند.

یکی از منابع باکتری سالمونلا، تخم پرندگان است؛ به همین دلیل باید قبل از مصرف، آن را به خوبی آب پز کنید. دمای بدن بلدرچین بیشتر از مرغ است و این باعث می‌شود که سالمونلا نتواند در بدن بلدرچین رشد کند؛ در نتیجه احتمال آلودگی تخم بلدرچین با سالمونلا بسیار کم است؛ به همین دلیل مصرف تخم بلدرچین برای نوزاد و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مناسب است. فراموش نکنید که به صورت نادر تخم بلدرچین هم در معرض آلودگی با سالمونلا قرار دارد و باید حتما قبل از مصرف به خوبی پخته شود.

به تازگی مطالعاتی انجام شده که نشان می‌دهد ترکیبات موجود در تخم مرغ بلدرچین برای نوزاد می‌تواند اثرات عفونت سالمونلایی را خنثی کند.

خوردن چه مقدار از تخم بلدرچین برای نوزاد مجاز است؟

دادن سفیده تخم مرغ تا یک سالگی به دلیل احتمال بالای بروز آلرژی غذایی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. تخم بلدرچین از چند ماهگی مجاز است؟ از حدود هشت ماهگی می‌توانید زرده تخم مرغ را به غذای نوزاد اضافه کنید. طرز تهیه تخم بلدرچین برای کودک اینگونه است که در هر غذایی که استفاده میشود، زرده باید کاملا آب پز و سفت باشد و در این حالت میتواند بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد هشت ماهه باشد.

طریقه مصرف تخم بلدرچین به چه صورت است؟ ابتدا به اندازه یک قاشق چایخوری از زرده کاملا پخته شده را در شیر یا آب جوشیده له کنید و به نوزاد بدهید. دو تا سه روز صبر کنید تا در صورت بروز آلرژی متوجه آن بشوید و سپس مجددا زرده یا هر غذای جدید دیگر را امتحان کنید. به تدریج مقدار زرده را افزایش دهید تا طی حدود یک هفته به یک زرده کامل تخم مرغ برسد. پس از آن می‌توانید یک روز درمیان یک زرده کامل یا هر روز نصف زرده تخم مرغ به نوزاد بدهید. با بزرگ‌تر شدن نوزاد می‌توانید زرده را در سوپ یا ماکارانی رنده کنید یا تکه‌های کوچک زرده را به عنوان میان وعده به کودک بدهید.

اندازه زرده بلدرچین حدودا نصف زرده تخم مرغ است. بنابر این می‌توانید پس از امتحان کردن تخم مرغ و عدم بروز آلرژی، دادن زرده بلدرچین به نوزاد را شروع کنید. ابتدا با نصف زرده بلدرچین شروع کنید و طی مراحلی که گفتیم آن را به روزی یک زرده یا یک روز درمیان دو زرده برسانید. 

به طورکلی کودکان دو الی پنج ساله به روزانه دو واحد از گروه پروتئین و جانشین‌های آن (حبوبات، تخم مرغ و غیره) نیاز دارند. هر واحد از این گروه معادل مقادیر زیر است:

  • گوشت قرمز یا سفید: 30-60 گرم معادل دو قوطی کبریت
  • تخم مرغ: یک تا دو عدد
  • لوبیا، نخود و عدس پخته: نصف لیوان پخته
  • مغزها (گردو، پسته، بادام و غیره): دو تا چهار قاشق غذاخوری 

بنابراین مثلا اگر امروز کودک سه ساله شما 60 گرم گوشت گوسفند و نصف لیوان عدس پخته خورده‌است، دادن یک تخم مرغ الزامی نیست.

یادآوری‌های لازم در مورد استفاده از تخم بلدرچین برای نوزاد 

  • تخم بلدرچین برای نوزاد علی‌رغم خواصی که دارد جای تخم مرغ را نمی‌گیرد؛ پس تخم مرغ را به طور کامل از رژیم غذایی کودک حذف نکنید.
  • تا یک سالگی اضافه کردن نمک به غذای کودک(حتی زرده) توصیه نمی‌شود ولی پس از یک سالگی می‌توانید با کمی نمک یددار تصفیه شده، تخم مرغ یا تخم بلدرچین پخته را طعم‌دار کنید.
  • مقدار تخم بلدرچین برای نوزاد در سنین مختلف مشخص است. از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری کنید.
  • اگر کودک طعم تخم مرغ یا تخم بلدرچین را دوست ندارد، می‌توانید آن‌ها را به سوپ یا سایر غذای کودک اضافه کنید.

حساسیت به بلدرچین در کودکان

آلرژی ناشی از مصرف تخم مرغ، دومین آلرژی غذایی شایع در کودکان و نوزادان است. به همین دلیل دادن سفیده به کودکان زیر یک سال اصلا توصیه نمی‌شود. به ندرت دیده شده‌است که کودکانی با سابقه حساسیت به تخم مرغ، با خوردن گوشت مرغ هم دچار آلرژی غذایی شده‌اند. همچنین سابقه حساسیت بعد از مصرف تخم مرغ، احتمال بروز حساسیت با تخم بلدرچین برای نوزاد را تشدید می‌کند؛ بنابراین اگر کودک شما با خوردن تخم یا گوشت مرغ دچار آلرژی غذایی شده است، پیش از دادن گوشت یا تخم هر پرنده‌ی دیگری مانند بلدرچین با پزشک مشورت کنید. احتمال بروز آلرژی غذایی با خوردن تخم بلدرچین کمتر از تخم مرغ است.