بهترین راه درمان اختلال ارگاسم یا آنورگاسمی چیست؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان اختلال ارگاسم یا آنورگاسمی

اختلال ارگاسم یا آنورگاسمی یک بیماری است که زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد در رسیدن به ارگاسم دچار مشکل باشد. این مشکلات حتی در می‌تواند در زمانی اتفاق بیفتد که فرد به اوج تجربه جنسی رسیده یا تحریک جنسی کافی برای او ایجاد شده است. بیشتر مبتلایان به این اختلال، زنان هستند اما مردان نیز ممکن است به آن دچار شوند هرچند شیوع آن در مردان بسیار کم است.

ارگاسم، احساس شدید آزادی در هنگام تحریک جنسی است که تجربه آن در میان افراد از نظر شدت، مدت و فراوانی می‌تواند متفاوت باشد. ارگاسم ممکن است با تحریک جنسی کمی اتفاق بیفتد اما گاهی تحریک بسیار بیشتری لازم است. بسیاری از خانم‌ها حتی پس از تحریک فراوان جنسی نیز در رسیدن به ارگاسم مشکل دارند. مطالعات نشان می‌دهد اختلال ارگاسم 11 تا 41 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه با درمان اختلال ارگاسم یا آنورگاسمی آشنا می‌شوید اما قبل از آن لازم است در مورد علل این اختلال بدانید.

 

چه عواملی باعث اختلال ارگاسم یا آنورگاسمی می‌شود؟

قبل از پرداختن به موضوع درمان اختلال ارگاسم یا آنورگاسمی لازم است بدانید علل زیادی برای این اختلال مطرح شده و تعیین علت دقیق آن ممکن است دشوار باشد. زنان می‌توانند به علل جسمی، عاطفی یا روانشناختی دچار این مشکل شوند. برخی از علل موثر در ابتلا به اختلال ارگاسم عبارت‌اند از:

  • سن بالا
  • بیماری‌ها مثل دیابت، ام اس، واژینیسم یا انقباض غیرعادی واژن و سایر موارد
  • سابقه جراحی زنان مثل برداشتن رحم
  • استفاده از داروهای خاص، به ویژه مهارکننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) برای افسردگی
  • عوارض ناشی از سرطان یا درمان‌های آن مانند پرتودرمانی
  • اختلال عملکرد عضلات کف لگن
  • اتکا بر خودارضایی
  • اختلالات هورمونی
  • برخی اختلالات مادرزادی در واژن یا آلت تناسلی
  • اعتقادات فرهنگی یا مذهبی
  • کمرویی
  • احساس گناه در مورد لذت بردن از فعالیت جنسی
  • سابقه سوء استفاده جنسی
  • مشکلات روانشناختی مثل افسردگی و اضطراب
  • استرس
  • عزت نفس ضعیف
  • مشکلات مربوط به رابطه میان زوجین مانند تعارض‌های حل‌نشده یا عدم اعتماد

گاهی اوقات، ترکیبی از این عوامل می‌تواند رسیدن به ارگاسم را در فرد دشوار کند. ناتوانی در ارگاسم می‌تواند به پریشانی منجر شود که همین مسئله نیز ممکن است رسیدن به ارگاسم را در آینده برای فرد دشوارتر کند. 

راه درمان اختلال ارگاسم یا آنورگاسمی چیست؟

درمان اختلال ارگاسم یا آنورگاسمی بر اساس علت این اختلال انجام می‌شود. شاید لازم باشد:

  • شرایط پزشکی زمینه‌ای را درمان کنید.
  • داروهای ضدافسردگی خود را تغییر دهید.
  • رفتاردرمانی شناختی (CBT) یا سکس تراپی داشته باشید.
  • تحریک کلیتورال را در حین رابطه جنسی افزایش دهید.

زوج‌درمانی، یکی دیگر از گزینه‌های محبوب درمان اختلال ارگاسم یا آنورگاسمی است. روانشناس به شما و همسرتان کمک می‌کند تا بر روی اختلافات یا درگیری‌هایی که با یکدیگر دارید کار کنید. این کار می‌تواند مشکلاتی را که هم در روابط شما و هم در اتاق خواب اتفاق می‌افتد حل کند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که رعایت پوزیشن صحیح نزدیکی و نحوه آمیزش برای باردار شدن نیز مهم است.

در بعضی موارد، ممکن است از هورمون درمانی با استروژن استفاده شود. استروژن می‌تواند به افزایش میل جنسی یا میزان جریان خون در دستگاه تناسلی برای افزایش حساسیت آن کمک کند. هورمون درمانی با استروژن ممکن است شامل مصرف قرص، استفاده از پچ یا استفاده از ژل بر روی دستگاه تناسلی باشد. تستوسترون درمانی گزینه دیگر است. با این حال، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آن را برای درمان اختلال عملکرد ارگاسم در زنان تایید نکرده است.

برخی از محصولات بدون نسخه (OTC) و مکمل‌های غذایی نیز ممکن است به زنان مبتلا به اختلال ارگاسم کمک کنند. روغن‌های تحریک‌کننده، مانند زسترا، باعث افزایش گرما و افزایش تحریک می‌شوند. این روغن‌ها ممکن است برای استفاده در حین رابطه جنسی مفید باشند. قبل از استفاده از هرگونه محصول یا داروی OTC حتما با پزشک خود صحبت کنید زیرا این داروها ممکن است باعث واکنش آلرژیک شوند و یا با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند.

اختلال ارگاسم یا آنورگاسمی

راهکارهایی برای درمان اختلال ارگاسم یا آنورگاسمی

راه حل لذت بردن و رسیدن به ارگاسم در رابطه جنسی چیست؟ در ادامه به چند راهکار برای درمان اختلال ارگاسم اشاره شده است که اگر به این مسئله دچار هستید می‌توانید از این راهکارها استفاده کنید.

  1. وسعت تجارب جنسی را در نظر بگیرید. بعضی از افراد برای رسیدن به اوج لذت جنسی به انواع خاصی از تحریکات نیاز دارند. برای مثال برخی از افراد رابطه جنسی آهسته را ترجیح می‌دهند. اگر زیاد رابطه جنسی را تجربه نکرده باشید، ممکن است نوع تحریک جنسی مناسبی را پیدا نکنید که شما را به ارگاسم برساند. درباره  روزهای افزایش شانس باروری نیز می‌توانید در وب سایت گهواره بخوانید.
  2. با پزشک خود مشورت کنید. اگر نگران توانایی رسیدن به ارگاسم هستید، در این باره با پزشک خود صحبت کنید. اگر شما دچار بیماری خاصی باشید یا دارویی مصرف می‌کنید که می‌تواند مانع تجربه ارگاسم شود، پزشک می‌تواند در تشخیص علت به شما کمک کند.
  3. ارتباط خود با رابطه جنسی را بررسی کنید. اگر در فرهنگی بزرگ شده باشید که رابطه جنسی همراه با احساس گناه باشد یا اینکه قبلا در زندگی، سوء استفاده جنسی را تجربه کرده باشید به احتمال زیاد دیدگاهی منفی در مورد رابطه جنسی دارید و این مسئله می‌تواند بر روی توانایی رسیدن شما به ارگاسم تاثیر بگذارد.
  4. رابطه خود با بدنتان را بررسی کنید. رابطه شما با بدنتان بر روی زندگی جنسی شما تاثیرگذار است. تحقیقات نشان داده است که بین تصویر بدنی و لذت جنسی رابطه وجود دارد و این فقط زنان نیستند که با خودآگاهی در مورد بدن خود سر و کار دارند. عدم اطمینان مردان در مورد اندازه آلت تناسلی مرد و اندازه بدن نیز می‌تواند برای توانایی تمرکز آن‌ها بر روی لذت مشکل ایجاد کند.
  5. در مورد رابطه خود با همسرتان تامل کنید. اگر با همسرتان کاملاً راحت نیستید و یا در روابط خود با مشکلات مداوم روبرو هستید، گاهی رسیدن به ارگاسم و لذت بردن از رابطه جنسی ممکن است سخت باشد. حتی مشکلات روابطی که اصلاً مربوط به رابطه جنسی نیست (به عنوان مثال، دعوا در مورد کارهای خانه یا مشغله بیش از حد و وقت نگذراندن با یکدیگر یا مورد بی‌احترامی واقع شدن توسط همسر) می‌تواند بر توانایی شما در تمرکز و اوج گرفتن در حین رابطه جنسی تأثیر بگذارد. در این موارد، زوج‌درمانی می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  6. در مورد نیازهای خود در رابطه جنسی با همسرتان صحبت کنید. صحبت کردن در مورد خواسته‌ها و نیازها در رابطه جنسی علاوه بر اینکه صمیمیت میان شما و همسرتان را افزایش می‌دهد موجب می‌شود که همسرتان نیز برای بهبود شرایط به شما کمک کند.
  7. ذهن آگاهی را تمرین کنید. ذهن آگاهی به معنای توجه عمدی به لحظه فعلی و بدون قضاوت کردن است. بسیاری از افراد در هنگام رابطه، دچار حواس‌پرتی می‌شوند یا حس می‌کنند از بدن خود جدا هستند. این در حالی است که ذهن آگاهی می‌تواند به تمرکز مجدد بر لذت و آنچه در لحظه اتفاق می‌افتد کمک کند.
  8. به متخصصین رابطه جنسی مراجعه کنید. یک سکس تراپیست می‌تواند به شما کمک کند دلایل روانشناختی و روان‌تنی را برای آنورگاسمی کشف کنید. همچنین آن‌ها می‌توانند به شما روش‌هایی را پیشنهاد کنند تا با استفاده از آن‌ها بتوانید دوباره ارگاسم را تجربه کنید.
  9. صبور و مثبت نگر باشید. آنورگاسمی یک مسئله چندلایه است که باید از زوایای مختلف به آن پرداخته شود. بنابراین، برای درمان آن لازم است صبور باشید و ناامید نشوید.

در نهایت، ناتوانی در ارگاسم می‌تواند ناامیدکننده باشد و ممکن است بر روابط شما تاثیر بگذارد. با این حال، ممکن است با درمان اختلال ارگاسم یا آنورگاسمی بتوانید به ارگاسم برسید. مهم است که بدانید شما تنها نیستید. بسیاری از زنان در برهه‌ای از زندگی خود اختلال ارگاسم را تجربه می‌کنند. رعایت نکاتی که در این مقاله مطرح شد را فراموش نکنید.