انواع ترشحات واژن در بارداری+عکس ترشحات در بارداری

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انواع ترشحات واژن در بارداری

همانطور که بیشتر زنان تجربه می‌کنند ترشحات واژینال در بارداری می‌تواند نسبت به قبل از این دوران متفاوت باشد و این اتفاق در انواع واژن رخ می‌دهد. این تفاوت می‌تواند از نظر رنگ، بافت و حجم باشد. افزایش ترشحات واژن اغلب یکی از اولین علائم بارداری در زنان است. ترشحاتی سفید با بوی ملایم که کاملاً طبیعی و بی‌خطر است. با این حال گاهی ترشحات دچار تغییر رنگ یا بو می‌شود که ممکن است نشان دهنده‌ی عفونت یا مشکلات دیگر باشد. برای آنکه بتوانید شرایط خطر را از شرایط عادی تشخیص دهید، باید با انواع ترشحات واژن در بارداری آشنا باشید تا در مورد این تغییرات هوشیار عمل کنید. در ادامه بیشتر در مورد انواع ترشحات واژن در بارداری با عکس و علل آنها توضیح میدهیم.

 

انواع ترشح واژن در بارداری در حالت طبیعی

ممکن است در اوایل بارداری متوجه افزایش ترشحات پنیری و سفید در واژن خود شوید که دلیل آن ترشح هورمون‌های بارداری و افزایش سطوح استروژن است. تغییر رنگ یکی از قابل توجه‌ترین تغییراتی است که می‌تواند در شکل انواع ترشحات واژن در بارداری رخ دهد. ترشحات واژن در بارداری می‌توانند به یکی از رنگ‌های زیر باشد:

  • شفاف یا سفید شیری
  • سفید و توده‌ای
  • سبز یا زرد
  • خاکستری
  • قهوه‌ای
  • صورتی
  • قرمز

که هر کدام می‌توانند نشان از شرایط خاصی باشند. به طور طبیعی، ترشحات سفید رنگ واژن (به نام لکوره) و ترشحات آبکی در هفته اول بارداری جای نگرانی ندارند: این ترشحات اولیه‌ی بارداری طبیعی بوده و می‌تواند شفاف تا سفید شیری، ترشحات آبکی یا غلیظ و با بوی ملایم و حتی بی‌بو باشند. عکس ترشح بارداری در اینترنت موجود است. با این حال در صورت تغییر رنگ باید در مورد علت آن کنجکاو باشید. در ادامه بیشتر در مورد هر کدام از این انواع ترشحات واژن در بارداری توضیح خواهیم داد.

انواع ترشحات طبیعی در بارداری

ترشحات بارداری از هفته چندم شروع میشود

ترشحات بارداری از کی شروع میشه ؟ ترشحات بارداری در ماه اول آغاز می‌شوند. آنها می‌توانند از یک تا دو هفته پس از لقاح شروع شده حتی قبل از اینکه پریودتان به تاخیر بیفتد و تا انتها ادامه پیدا کنند. اگرچه عکس ترشحات بارداری در هفته اول چندان با زمان غیربارداری تفاوتی ندارد و رنگ ترشحات در روزهای اول بارداری مشابه قبل از آن است اما همانطور که بارداری شما پیشرفت می‌کند، این ترشحات معمولاً محسوس‌تر شده و در پایان بارداری به اوج خود می‌رسند. 

انواع رنگ ترشحات بارداری نشانه چیست

تغییر رنگ ترشحات واژن بی دلیل نیست و می‌توانید از آن به وجود تغییرات زیادی پی ببرید. در ادامه شایع‌ترین رنگ‌هایی که ممکن است ببینید و علت آنها آمده است:

ترشحات شفاف یا سفید شیری

ترشح سفید در بارداری نشان دهنده‌ی لکوره است که معمولاً ترشحات طبیعی و سالمی در این دوران است، به خصوص اگر بوی ملایمی داشته باشد. با این حال، هر گونه تغییر در کمیت یا قوام آن ممکن است نشان دهنده‌ی بروز یک مشکل باشد. بنابراین اگر هنوز وقت زایمانتان نرسیده است، اگر ترشحات شفاف، غلیظ و ژله‌ای دارید، شاید بهتر باشد برای بررسی آن به پزشک مراجعه کنید یا عکس ترشحات لکوره در بارداری را برای یک پزشک آنلاین بفرستید زیرا افزایش ناگهانی می‌تواند نشان از زایمان زودرس باشد. تصویر ترشح بارداری سفید در پایین آمده است.

ترشحات سفید و توده‌ای

اگر ترشحات واژن شما سفید و توده‌ای و مانند پنیر است این می‌تواند یک زنگ خطر از عفونت قارچی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های دوران بارداری باشد. اگر تغییر رنگ و ترشح پنیری در بارداری به دلیل عفونت قارچی باشد، به جز تغییر در ترشحات واژن و ظهور ترشحات پنیری در اوایل بارداری علائمی مانند خارش، سوزش در زمان ادرار و مقاربت دردناک را نیز تجربه می‌کنید. همچنین یک علت ریزش ناگهانی آب از واژن نیز ایتلا به عفونت است که میتوانید برای کسب اطلاعات مربوطه در این زمینه به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

ترشحات زرد واژن در بارداری

ترشحات زرد رنگ یا سبز

ترشحات سبز یا زرد واژن اصلاً نشانه‌ی خوبی نیستند و به احتمال زیاد نشانه‌ای از عفونت مقاربتی (STI) مانند کلامیدیا یا تریکومونیازیس هستند. اگر تغییر رنگ به این علت باشد، با علائم دیگری مانند قرمزی یا تحریک اندام تناسلی همراه است. بیماری‌های مقاربتی می‌توانند عوارضی در دوران بارداری ایجاد کنند که هم مادر و هم جنین را تحت‌تاثیر قرار دهد. این عوارض گاهی تا سال‌ها پس از تولد ظاهر نمی‌شوند، اما می‌توانند بر سیستم عصبی و رشد کودک تأثیر بگذارند و باعث ناباروری در زن شوند.

ترشحات خاکستری

ترشحات خاکستری واژن ممکن است نشان دهنده‌ی عفونت واژن به نام واژینوز باکتریال در دوران بارداری (BV) باشد، به خصوص اگر بوی شبیه به بوی ماهی نیز داشته باشد که پس از مقاربت قوی‌تر می‌شود. 

ترشحات قهوه‌ای

این نوع از دیگر انواع ترشحات واژن در بارداری، به دلیل خروج خون قدیمی از بدن که معمولاً قهوه‌ای است رخ می‌دهد و می‌تواند از علائم اولیه‌ی بارداری باشد. ترشحات قهوه‌ای رنگ در دوران بارداری به طور کلی دلیلی برای نگرانی نیستند مگر آنکه با دیگر علائم مثل درد همراه باشند.

ترشحات صورتی

ترشحات صورتی در دوران بارداری ممکن است طبیعی باشد یا نباشد. این ترشحات واژن در روزهای اول بارداری بسیار شایع هستند. همچنین ممکن است قبل از سقط جنین یا در طی حاملگی خارج از رحم نیز رخ دهد. گاهی نیز این ترشح می‌توان نشان از عفونت باشد بنابراین باید مورد بررسی قرار بگیرید. بنابراین به طور کلی انواع ترشحات اوایل بارداری اگر به این رنگ باشند جای نگرانی زیادی وجود ندارد با این حال اگر علائم دیگری را نیز تجربه می‌کنید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

ترشحات قرمز واژن در بارداری

ترشحات قرمز

ترشحات قرمز از ترشحات خطرناک در بارداری بوده و نیاز به توجه فوری پزشک دارد، به خصوص اگر خونریزی شدید باشد، حاوی لخته باشد یا همراه با گرفتگی و درد شکم رخ دهد. زیرا این علائم می‌تواند نشان‌دهنده‌ی سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد. سایر علل ترشحات قرمز ممکن است کمتر جدی باشند، به خصوص در سه ماهه اول، زمانی که ممکن است ناشی از لانه گزینی یا عفونت باشد. مطالعات نشان می‌دهد که بین 7 تا 24 درصد از زنان در اوایل بارداری خونریزی می‌کنند. با این حال خونریزی در اواخر بارداری می‌تواند نشان دهنده‌ی مشکلات بالقوه جدی یا زایمان زودرس باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر ترشحات واژن در بارداری زیاد شد، باید به ماما یا پزشک خود اطلاع دهید. همچین اگر در بارداری خونریزی واژینال دارید، باید فوراً با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید، زیرا گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ی مشکل جدی‌تری مانند سقط جنین یا مشکل جفت باشد. رنگ ترشحات در اوایل بارداری در صورت طبیعی باید:

  • شفاف و سفید باشد
  • بوی بد یا تند ندهد

اگر:

  • ترشحات رنگی است 
  • در ترشحات خون وجود دارد
  • بوی عجیبی می‌دهد
  • احساس خارش یا درد می‌کنید

این‌ها همگی می‌تواند زنگ خطری برای وجود مشکلاتی در بدن شما باشد. اگر ترشحات رنگی است یا بوی عجیبی می‌دهد، یا اگر احساس خارش یا درد می‌کنید، ممکن است دچار عفونت واژن شده باشید که پزشک می‌تواند به راحتی آن را درمان کند. سعی نکنید خودتان آن را درمان کنید - اگر فکر می‌کنید عفونت دارید، همیشه با پزشک، داروساز یا ماما صحبت کنید. همچنین می‌توانید با پوشیدن لباس‌های زیر نخی گشاد به پیشگیری از عفونت واژن کمک کنید، و برخی از زنان معتقدند که اجتناب از صابون معطر یا محصولات حمام معطر می‌تواند به درمان این مشکل کمک ‌کند.