چه چیزهایی شیر مادر را فاسد می‌کند؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چه چیزهایی شیر مادر را فاسد می‌کند؟

آیا تا به حال در مورد طعم و بوی شیر خود کنجکاو شده‌اید؟ آیا بعضی از اوقات احساس می‌کنید که شیر مادر، بوی همیشگی نمی‌دهد و دلیلش را نمی‌دانید؟ بسیاری از مادران این مسئله را تجربه می‌کنند، بنابراین نگران نباشید، شما تنها نیستید و هیچ مشکلی ندارید. شیر مادر، بسته به رژیم غذایی، مصرف داروها و روش‌های ذخیره‌سازی از نظر طعم، بو و شکل ظاهری متفاوت است. به یاد داشته باشید: صرف نظر از تفاوت‌هایی که مطرح شد، شیر شما همیشه بهترین تغذیه برای فرزندتان است. با این حال، لازم است به سالم بودن شیر خود توجه داشته باشید تا فرزند شما دچار مشکلات جسمی و رشدی نشود. بسیاری از مادران می‌پرسند: چه چیزهایی شیر مادر را فاسد می‌کند؟ در این مقاله به پاسخ این سوال، با جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت اما قبل از آن لازم است با نشانه‌های فاسد شدن شیر مادر آشنا شوید.

نشانه‌های فاسد شدن شیر مادر

بسیاری از مادران به خصوص مادران شاغل، شیر خود را دوشیده و آن را برای بعدها، ذخیره می‌کنند. در چنین مواردی، لازم است والدین قبل از دادن شیر ذخیره‌شده به نوزاد، اطمینان حاصل کنند که شیر مادر، فاسد نشده است و مسمومیت نوزاد با شیر مادر اتفاق نمی‌افتد. قبل از اینکه بدانید چه چیزهایی شیر مادر را فاسد می‌کند؟ لازم است با نشانه‌های فاسد شدن شیر مادر آشنا شوید.

*غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی کدامها هستند؟ + لیست کامل خوراکی ها

طعم شیر مادر

برای اینکه تشخیص دهید آیا شیر شما فاسد شده است یا نه، در ابتدا آن را مزه کنید. آنچه می‌خورید بر طعم شیر شما تاثیر می‌گذارد. بو و طعم شیر مادر، بسته به نوع غذایی که می‌خورید، داروهایی که مصرف می‌کنید و نحوه ذخیره آن، می‌تواند تغییر کند. همچنین یخ زدن و یخ‌زدایی شیر نیز می‌تواند طعم آن را تغییر دهد.

بنابراین، برای اینکه بدانید چه چیزهایی شیر مادر را خراب می‌کند، قبل از اینکه از شیر خود به فرزندتان بدهید اول طعم آن را بچشید. اگرچه طعم شیر مادر با طعم شیر گاو متفاوت است اما اگر مزه شیر ترش یا نامطبوع باشد، بهتر است آن را دور بریزید چون به احتمال زیاد، فاسد و خراب شده است.

ظاهر شیر مادر

قبل از اینکه، شیر ذخیره‌شده را به فرزندتان بدهید، به ظاهر آن نگاهی بیندازید. ظاهر شیر مادر می‌تواند به شما بگوید که آیا این شیر، به اندازه کافی برای فرزندتان مناسب است یا خیر. روش‌های ذخیره‌سازی شیر مادر، می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر ظاهر شیر داشته باشد.

وقتی شیر مادر در یخچال می‌ماند، ظاهر آن به صورت لایه‌لایه می‌شود که این مسئله اگرچه ظاهر شیر را تغییر می‌دهد اما هنوز هم برای کودک، قابل استفاده است. یکی از خصوصیات شیر مادر خوب این است که بعد از اینکه شیر دوشیده می‌شود، چربی‌های آن به طور طبیعی جدا می‌شوند، به طوری که چربی‌ها در بالا قرار می‌گیرند و محتوای آب آن در پایین می‌مانند.

اگر می‌خواهید بدانید چه چیزهایی شیر مادر را فاسد می‌کند؟ به یاد داشته باشید وقتی می‌خواهید شیر ذخیره‌شده را به فرزندتان بدهید لازم است در ابتدا بطری آن را به آرامی بچرخانید و پس از انجام این کار، باید شیر مخلوط شده و اجزاء آن دوباره با هم ترکیب شوند اما اگر بعد از چرخاندن بطری، شیر مادر مخلوط نشده یا تکه‌هایی در آن به وجود آمد، فورا آن را دور بریزید.

بوی شیر مادر

قبل از اینکه بخواهید از شیر ذخیره‌شده به فرزندتان بدهید، حتما بوی آن را چک کنید. گاهی اوقات ممکن است حس کنید که شیر مادر بوی صابون می‌دهد اما نگران نباشید این مسئله برای فرزندتان مضر نیست. برخی از داروهای مصرفی شما می‌توانند بر طعم و بوی شیر شما تاثیر بگذارند. به همین دلیل لازم است بدانید داروهای مجاز و غیر مجاز در دوران شیردهی کدامند.

وجود آنزیمی به نام لیپاز در شیر مادر می‌تواند باعث تغییر بوی شیر مادر شود. با این حال، اطمینان حاصل کنید که شیر شما، بوی نامطلوبی نمی‌دهد اما اگر این بو را حس کردید به معنی نشانه فاسد شدن شیر مادر است و بنابراین باید شیر خود را دور بریزید.

نشانه های فاسد شدن شیر مادر

چه چیزهایی شیر مادر را فاسد می‌کند؟

نگهداری از شیر مادر و ذخیره آن، اصولی دارد که اگر والدین آن‌ها را رعایت کنند شیر مادر فاسد نخواهد شد. سوال بسیاری از مادران این است که چه چیزهایی شیر مادر را فاسد می‌کند؟ در ادامه به علل فاسد شدن شیر مادر به صورت مفصل پرداخته شده است.

  1. دما: اگرچه بسیاری از افراد می‌دانند که داغ کردن زیاد شیر می‌تواند آن را فاسد کند اما نحوه نگهداری از شیر مادر چه در اتاق و چه در یخچال و فریز دستورالعمل‌های خودش را دارد که اگر رعایت نشوند می‌تواند منجر به فاسد شدن شیر مادر گردد. برای مثال، شیر مادر در یخچال باید در دمای 4 درجه سانتی‌گراد و سردتر از آن نگهداری شود و ماندگاری شیر مادر در یخچال، حداکثر تا 5 روز است.
  2. ظرف نگهداری شیر مادر: شیر مادر را نمی‌توان در هر ظرفی نگهداری کرد. اگر ظرف نگهداری شیر مادر، نشت بدهد یا در آن به خوبی بسته نشده باشد باکتری‌ها می‌توانند وارد آن شده و شیر را فاسد کنند. همچنین، توصیه می‌شود شیر خود را در بطری‌های تمیز شیر یا کیسه‌های ذخیره‌سازی ساخته‌شده از مواد فاقد BPA ذخیره کنید.
  3. سرد نبودن جای شیر: وقتی شیر مادر در یخچال نگهداری می‌شود، لازم است در سردترین قسمت یخچال قرار داده تا به این ترتیب از فاسد شدن آن جلوگیری شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که شیر مادر در عقب‌ترین قسمت یخچال قرار داده و هرگز آن را در درب یخچال نگذارید.
  4. تمیز نبودن دست‌ها در هنگام دوشیدن شیر مادر: آیا می‌خواهید بدانید چه چیزهایی شیر مادر را فاسد می‌کند؟ اطمینان از تمیز بودن دست‌ها، قبل از دوشیدن شیر مادر توسط دست، برای پیشگیری از فاسد شدن آن بسیار ضروری است. اگرچه همه مادران، به شستن دست‌های خود قبل از دوشیدن شیر، توجه می‌کنند اما گاهی اوقات این کار ممکن است به خاطر عجله آن‌ها، فراموش شود. با این کار اجازه نمی‌دهید میکروب‌ها و باکتری‌ها وارد شیر مادر شوند.
  5. برچسب نزدن به شیر مادر: برای اینکه تاریخ دوشیده شدن شیر مادر را فراموش نکنید و بنابراین حواستان به ماندگاری شیر مادر در یخچال باشد، توصیه می‌شود که تاریخ دوشیده شدن شیر مادر را بر روی ظرف نگهداری از آن بچسبانید. همچنین اگر کودک به مهدکودک می‌رود، چسباندن نام او بر روی ظرف شیر باعث می‌شود که شیرها با یکدیگر اشتباه نشوند.
  6. قرار دادن شیر مادر در ماکروویو: برای اینکه بخواهید شیر مادر گرم شود، کافی است آن را در دمای اتاق بگذارید. تصور نکنید که شیر مادر می‌تواند مانند شیر خشک گرم شود و طبق دستورالعمل‌ها، لازم است بدانید که شیر مادر هرگز نباید در ماکروویو را روی اجاق‌گاز گرم شود و این کار منجر به فاسد شدن شیر مادر می‌گردد.
  7. ضدعفونی نشدن ظرف نگهداری شیر مادر: قبل از ریختن شیر خود در ظرف نگهدارنده، حتما باید ظرف را ضدعفونی کنید. این کار را می‌توانید با جوشاندن، بخار دادن یا سفید کردن ظرف نگهداری انجام دهید. تنها زمانی نیاز به ضدعفونی کردن ظرف نگهداری از شیر مادر وجود ندارد که ظرف در ماشین ظرفشویی شسته شده باشد. ضدعفونی کردن باعث می‌شود میکروب‌ها و باکتری‌هایی که نمی‌بینیم را از بین ببریم.
  8. ذخیره کردن شیر باقی‌مانده: اگر می‌خواهید بدانید چه چیزهایی شیر مادر را فاسد می‌کند؟ لازم است بدانید بسیاری از اوقات نوزاد تمام شیر بطری را تمام نمی‌کند و در این مواقع برخی از والدین تصمیم می‌گیرند شیر باقی‌مانده را ذخیره کنند.  این در حالی است که بر طبق دستورالعمل‌ها، اگر بعد از گذشت دو ساعت، نوزاد باقی‌مانده شیر را نخورد لازم است آن را دور بریزید.
  9. ضدعفونی نشدن شیردوش: در هر بار استفاده از شیردوش، باید مطمئن شوید که این وسیله آلوده به باکتری و میکروب نیست. به همین دلیل لازم است یا آن را در ماشین ظرفشویی گذاشته یا با دست بشویید. بنابراین، حداقل یک بار شیردوش را شسته و ضدعفونی کنید.
  10. مصرف مکمل‌های روغن ماهی: اکسیداسیون شیمیایی، می‌تواند منجر به ترش و فاسد شدن شیر مادر شود که یکی از این عوامل مصرف مکمل‌های روغن ماهی است. بهتر است مادران برای پیشگیری از فاسد شدن شیر مادر و اینکه بدانند چه چیزهایی شیر مادر را مقوی می‌کند، مصرف آنتی‌اکسیدان با مکمل‌های ویتامین که حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن (مانند ویتامین A و E) هستند را افزایش دهند. این کار، برای پوست و موی آن‌ها نیز مفید است.

*همچنین در این مقاله بخوانید چه چیزهایی شیر مادر را زیاد می کند.

در نهایت اگر با خواندن این مقاله جواب سوال خود را در مورد چه چیزهایی شیر مادر را فاسد می‌کند؟ گرفتید لازم است از بروز عوامل فاسد شدن شیر مادر پیشگیری کرده تا بتوانید از سلامت فرزندتان مراقبت کنید. آنچه در این میان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، توجه به چگونگی نگهداری از شیر مادر و رعایت دستورالعمل‌های لازم در این زمینه است.