بهترین پماد سوختگی پای نوزاد کدام است؟

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سوختگی پای نوزاد

اغلب والدین حداقل در مقطعی از دوران مراقبت از نوزاد، هنگامی‌که پوشک او را باز کرده‌اند، با صحنه ناراحت‌کننده سوختگی شدید پای نوزاد مواجه شده‌اند. این وضعیت که ادرار سوختگی نوزاد یا بثورات پوشک نیز معروف است، یک التهاب و زخم پوستی شایع در بین نوزادان است که ترکیبی از عوامل نظیر رطوبت، هوا، اصطکاک پوشک، پودر بچه، ادرار، مدفوع و حتی مواد تشکیل‌دهنده پوشک یا محصولات حمام در ایجاد آن نقش دارند. گاهی اوقات قارچ مخمر (که عاشق رطوبت است) نیز، در این وضعیت وارد عمل می‌شود و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

خبر خوب این است که شما می‌توانید با پیدا کردن بهترین کرم محافظ پای بچه از این وضعیت پیشگیری کنید و یا جلوی وخیم شدن آن را بگیرید. اگر می‌خواهید بدانید که بهترین پماد سوختگی نوزاد کدام است این مقاله را از دست ندهید.

 

اهمیت استفاده از کرم ادرار سوختگی نوزاد چیست؟

مهم‌ترین و مؤثرترین گام در پیشگیری و کنترل سوختگی شدید پای نوزاد این است که علت اصلی ایجاد آن را در کودکتان پیدا کنید. پوست نوزاد بسیار حساس است و منطقه پوشک به دلیل شرایطی نظیر رطوبت و اصطکاک، حتی حساس‌تر از دیگر نقاط بدن کودک است. شما باید مرتباً و در زمان مناسب، پوشک نوزادتان را تعویض کنید و شرایط لازم برای پوشک کردن نوزاد را رعایت کنید. علاوه بر این‌ها، باید بهترین کرم محافظ پای بچه را که مناسب پوست کودکتان باشد برای او تهیه کنید.

 استفاده از بهترین پماد سوختگی نوزاد با ایجاد یک لایه محافظتی روی پای نوزاد (در محل تماس با پوشک)، از او در برابر هرگونه التهاب، سوزش و ضایعات پوستی محافظت می‌کند. برای اینکه کرم، بهترین تأثیر را داشته باشد و خودش عاملی برای سوختگی بیشتر نباشد، باید بر روی بدن خشک کودک استفاده شود. همیشه بعد از تمیز کردن نوزاد و قبل از بستن پوشک جدید، اطمینان حاصل کنید که بدن کودک کاملاً خشک است. این موضوع علاوه بر اینکه برای زدن کرم محافظ پای بچه ضروری است، به‌نوبه خود از ایجاد و تشدید بثورات ناشی از ادرار سوختگی نوزاد و سوختگی مقعدی نوزاد نیز، جلوگیری می‌کند. بعدازاینکه کرم را زدید، اندکی صبر کنید تا کرم تقریباً جذب و خشک شود؛ سپس پوشک را ببندید.

*همچنین در این مقاله بخوانید چگونه کودک را از پوشک بگیریم

بهترین پماد سوختگی پای نوزاد

چگونه بهترین پماد سوختگی نوزاد را انتخاب کنیم؟

انواع مختلفی از کرم‌های محافظ پای بچه وجود دارد که اکثر آن‌ها همانند یک سد محافظتی عمل می‌کنند که از چربی پوست کودک در برابر آنزیم‌های تحریک‌کننده مدفوع محافظت می‌کنند. به‌این‌ترتیب، از بثورات پوشک، ادرار سوختگی و سوختگی مقعدی نوزاد جلوگیری می‌کنند.

بهترین پماد سوختگی نوزاد حاوی چه ترکیباتی است؟

اما بهترین کرم محافظ پای بچه حاوی یک یا هر دو ماده زیر است:

• محصولات مبتنی بر پترولیوم مانند وازلین یا کرم‌های آکوافور

• محصولات مبتنی بر اکسید روی یا زینک اکساید مانند دسیتین یا بالمکس

هر دو نوع این ترکیبات در اکثر بچه‌ها مؤثر عمل می‌کنند، اما گاهی اوقات ممکن است نیاز به آزمایش کرم‌های مختلفی بر روی نوزادتان داشته باشید تا ببینید کدام‌یک از آن‌ها بهترین درمان برای سوختگی شدید پای نوزاد شماست.

در کنار هر یک از این دو ترکیب اصلی، از ترکیباتی چون لانولین، آلوئه ورا، کالاندولا، ویتامین A+D، روغن کبد ماهی، آلانتوئین، دایمتیکون، کالامین، کائولین و دیگر ترکیبات نیز جهت افزایش اثربخشی استفاده می‌شود. مثلاً کرم محافظ پای بچه زینک اکساید همراه با لانولین، آلوئه ورا و کالاندولا، عملکرد فوق‌العاده‌ای در بسیاری از کودکان دارد؛ اما در برخی وازلین بهتر عمل می‌کند.

نکاتی برای انتخاب بهترین کرم محافظ پای بچه

• از خرید محصولات دارای رایحه سنگین و همچنین پودر بچه که می‌توانند باعث تحریک بیشتر شوند و به‌هیچ‌وجه توسط متخصصین توصیه نمی‌شوند، خودداری کنید. پودر بچه همچنین ممکن است باعث ایجاد آسیب تنفسی برای کودک شما شود.

• کرم‌ها و خمیرهای ضخیم برای تسکین سوختگی شدید پای نوزاد که از قبل وجود دارد، مؤثرتر است؛ درحالی‌که پمادها برای جلوگیری از ایجاد سوختگی‌ها و بثورات جدید ایده‌آل هستند.

درمان سنتی سوختگی پای نوزاد با شیر مادر

درمان سوختگی کودکان در طب سنتی چگونه است؟

در بهترین کرم محافظ پای بچه لزوماً نباید از مواد شیمیایی استفاده شده باشد، شما می‌توانید از روش‌های درمان سوختگی کودکان در طب سنتی نیز استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که در مورد بیشتر این روش‌ها تحقیق و مطالعه کافی صورت نگرفته و پشتوانه علمی کافی ندارد. هر درمانی را با احتیاط و با مشورت پزشک مصرف کنید. در صورت بدتر شدن ضایعات یا بهبود نیافتن آن، مصرف آن ماده را متوقف کرده و به پزشک اطلاع دهید.

درمان سنتی سوختگی پای نوزاد با گیاه فندق افسونگر یا ویچ هازل

در یک مطالعه که بر روی 309 کودک انجام شد، مشخص شد که پمادهای ساخته‌شده از گیاه فندق جادوگر نیز در درمان سوختگی شدید پای نوزاد بسیار مؤثر عمل می‌کنند.

درمان سنتی سوختگی پای نوزاد با شیر مادر

برخی از افراد استفاده از شیر مادر را به‌عنوان راهی برای درمان سنتی سوختگی پای نوزاد توصیه می‌کنند. اطلاعات متناقضی دراین‌باره وجود دارد. در یک مطالعه مشخص شد که استفاده از شیر مادر یک روش درمانی مؤثر برای بر روی نواحی ادرار سوختگی نوزاد و بثورات پوشک است. نتایج این مطالعه که بر روی 141 نوزاد انجام شد، نشان داد که استفاده از شیر مادر به اندازه استفاده از پماد هیدروکورتیزون 1% در درمان سوختگی پای نوزادان مؤثر بود، درحالی‌که هیچ‌یک از عوارض این پماد را ندارد. در مطالعه دیگری مشخص شد که استفاده از کرم‌های حاوی اکسید روی و روغن کبد مؤثرتر از شیر مادر هستند.

درمان سنتی سوختگی پای نوزاد با کالاندولا و آلوئه ورا

در مطالعه‌ای تأثیرات گیاه آلوئه ورا و کالاندولا در درمان بثورات پوشک در کودکان مقایسه شد. این مطالعه نشان داد که هردوی این‌ها تأثیرات خوبی در درمان سوختگی شدید پای نوزادان دارند.

سایر ترکیبات مؤثر در درمان سنتی سوختگی پای نوزاد

از دیگر ترکیباتی که در درمان سنتی سوختگی پای نوزاد استفاده می‌شوند می‌توان به گل مغربی (پامچال شب) و مخلوطی از عسل، روغن‌زیتون و موم زنبورعسل اشاره کرد. مطالعات بیشتری لازم است تا اثربخشی آن‌ها در درمان بثورات پوشک اثبات شود چراکه برخی از این مواد ممکن است باعث تقویت رشد باکتری‌ها شوند.