آیا بازی برای کودکان خوب است؟

آبان ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا بازی برای کودکان خوب است

سوال برخی از والدین این است که آیا بازی برای کودکان خوب است؟ همیشه گفته شده است که بازی، کار کودکان است. بازی وسیله‌ای برای یادگیری جهان، خود و تعامل با دیگران است. این امر آن‌قدر اهمیت دارد که سازمان ملل، بازی را یکی از حقوق اساسی کودکان، ذکر کرده است. در ادامه این مقاله به این موضوع بیشتر پرداخته شده است.

نقش و تاثیر بازی بر رشد کودکان

در پاسخ به سوال آیا بازی برای کودکان خوب است لازم به ذکر است که بسیاری از والدین به طور شهودی می‌دانند که چرا بازی برای کودکان مهم است اما علیرغم فواید زیادی که بازی برای کودکان دارد ما بندرت آن را با یادگیری مرتبط می‌کنیم. برای بیشتر افراد، یادگیری شامل به دست آوردن یک مهارت خاص مانند حفظ حروف الفبا، شمارش، نوشتن و غیره است.

این افراد اغلب معتقدند که بازی فقط برای سرگرمی است و هیچ‌گونه یادگیری واقعی به همراه ندارد. با این حال، طبق مطالعات، بازی یادگیری است و کودکان از طریق بازی یاد می‌گیرند. اهمیت بازی در اوایل کودکی را نمی‌توان دست کم گرفت زیرا انواع بازی‌های مناسب کودکان برای رشد آن‌ها ضروری است.

اهمیت بازی برای کودکان

در پاسخ به این سوال که آیا بازی برای کودکان خوب است؟ لازم است به این نکته اشاره کنیم که بازی فواید بسیار زیادی برای کودکان دارد. در ادامه به اهمیت بازی برای کودکان با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

بازی، خلاقیت و تخیلی کودک را تقویت می‌کند

در حین بازی، کودکان اغلب از بزرگسالان تقلید می‌کنند و بازی‌های وانمودی انجام می‌دهند. وقتی کودک این کار را می‌کند در واقع در حال تصور کردن است و بنابراین، تخیل او تقویت می‌شود. او روایت‌های پیچیده‌ای در بازی برای نقش‌ها خلق می‌کند و یاد می‌گیرد که به صورت انتزاعی فکر کند. تفکر انتزاعی پایه‌ای برای یادگیری پیشرفته‌تر و حل مسئله است.

بازی، رشد شناختی را تقویت می‌کند

در ارتباط با نقش بازی در رشد شناختی کودک لازم به ذکر است که متخصصان متعدد بر این امر اتفاق نظر دارند که بازی برای رشد مغز، ضروری است. بازی آزاد با تاثیر بر ارتباطات میان مدارهای عصبی مغز، بر رشد عصبی تاثیر می‌گذارد. همچنین، بازی کردن می‌تواند اعتماد به نفس، هوش و مهارت ارتباطی کودک را تقویت کند.

بازی رشد شناختی را تقویت می‌کند

بازی، فواید هیجانی و رفتاری دارد

در پاسخ به سوال آیا بازی برای کودکان خوب است لازم به ذکر است که بازی منظم می‌تواند اضطراب، استرس و تحریک‌پذیری کودکان را کاهش دهد و در عین حال، باعث افزایش شادی و عزت نفس آن‌ها شود. این انعطاف‌پذیری عاطفی، تاب‌آوری کودک را بهبود می‌بخشد و توانایی بیشتری در او برای مقابله با تغییرات فراهم می‌کند. از طریق بازی، کودکان می‌توانند با چالش‌های زندگی روبرو شوند به گونه‌ای که بتوانند آن‌ها را درک و پردازش کنند.

بازی کردن، تعاملات گروهی را تسهیل می‌کند

یکی از فواید بازی با همسالان این است که بازی گروهی جایی است که بچه‌ها با نقش‌های اجتماعی و هنجارهای فرهنگی آشنا می‌شوند. آن‌ها مهارت‌های لازم برای قرار گرفتن در ساختارهای گروهی را یاد می‌گیرند. همچنین بازی این فرصت را به آن‌ها می‌دهد تا در مورد خویشتن‌داری، روابط میان افراد و درک رفتار قابل قبول در گروه یاد بگیرند. مهارت‌های آموخته‌شده در بازی گروهی می‌تواند پایه و اساس مهارت‌های اجتماعی کودک را تشکیل دهد. در این زمینه طراحی چند بازی کودکانه با بادکنک می‌تواند مفید باشد.

بازی، استقلال کودک را تقویت می‌کند

بازی‌های انفرادی می‌تواند به اندازه بازی گروهی، برای کودکان مفید باشد. بازی انفرادی به کودکان کمک می‌کند استقلال و خلاقیت خود را تقویت کنند. کودکانی که انتخاب می‌کنند به تنهایی بازی کنند نیز از دور می‌توانند با مشاهده تعاملات اجتماعی دیگران یاد بگیرند. بنابراین، نباید نقش بازی در تربیت کودکان را نادیده گرفت.

بازی استقلال کودک را تقویت می‌کند

بازی باعث تقویت آمادگی جسمانی کودکان می‌شود

بچه‌ها عاشق فعالیت کردن هستند. ورزش به تقویت سلامت جسمی کودکان کمک می‌کند. بازی این فعالیت را تقویت می‌کند و به بچه‌ها کمک می‌کند واکنش‌های خود را قوی کنند، کنترل حرکتی خود را افزایش دهند، مهارت‌های حرکتی خود را بهبود ببخشند و تعادل بیشتری داشته باشند. در نتیجه بازی، عضلات کودک قوی می‌شود، تراکم استخوان او بهبود می‌یابد و عملکرد قلبی عروقی او نیز بهتر می‌شود. تشویق به بازی فعال در کودک می‌تواند تاثیرات مثبتی بر سلامتی او داشته باشد.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که آیا بازی برای کودکان خوب است؟ به یاد داشته باشید دادن فرصت‌های فراوان برای بازی به فرزندتان به او کمک می‌کند که در آینده به بزرگسالی کنجکاو، خلاق، سالم، شاد و برخوردار از مهارت‌های ضروری برای زندگی تبدیل شود. دفعه دیگر که فرزندتان از شما خواست با او بازی کنید حتما با او همراه شوید و از این فرصت فراهم‌شده لذت ببرید و اگر این سوال برایتان پیش آمده که چرا حوصله بازی با کودکم را ندارم لازم است پاسخ این سوال که چطور با کودکان بازی کنیم را بدانید.