چرا کودک درست بعد از تولد گریه می‌کند؟

شهریور ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چرا کودک درست بعد از تولد گریه می‌کند؟

تا به حال به لحظه تولد نوزاد فکر کرده اید؟ نوزادی که 9 ماه تمام درون بطن مادر خود در حال پرورش و رشد بوده، اکنون پا به این دنیا نهاده و به اصطلاح زمینی شده است، چه لحظه‌ای هیجان انگیزتر از تولد فرزند می‌تواند برای یک مادر وجود داشته باشد؟

تقریبا همه می دانیم که اولین کاری که نوزاد پس از تولد انجام می دهد گریه کردن است، اما چرا؟ آیا دلیل این اتفاق را می دانید؟ اگر سوال "چرا کودک درست بعد از تولد گریه می‌کند؟" یکی از سوال‌های شما هم هست، در این مطلب با ما همراه شوید تا به پاسخ سوال تان برسید.

چرا کودک درست بعد از تولد گریه می‌کند؟

تا قبل از تولد جنین و مادر از طریق لگد زدن نوزاد با هم ارتباط برقرار می کردند و می‌توانیم بگوییم این گریه پس از تولد، اولین ارتباط واقعی نوزاد و مادر است. در تمام مدت 9 ماه بارداری، نوزاد درون فضای گرم و امن و تاریک رحم بوده و وقتی که بعد از تولد با محیط سرد و متفاوت بیرون مواجه می شود، با گریه کردن این احساساتش را نشان می‌دهد و این امر از عوارض کوتاه مدت زایمان طبیعی است.

آیا گریه نوزاد پس از تولد مفید است؟

در پاسخ به سوال چرا کودک درست بعد از تولد گریه می‌کند؟ شاید تعجب کنید اگر بدانید که اولین گریه نوزاد بعد از تولد فوایدی هم دارد و این مسئله جزء عوارض زایمان طبیعی برای نوزاد نیست. در تمام طول بارداری، جنینی که در رحم قرار دارد، برای نفس کشیدن نیازی به استفاده از شش‌هایش ندارد و جریان اکسیژن خون جنین از طریق مادر توسط جفت به نوزاد منتقل می شود، اما پس از تولد باید از این طریق نفس بکشد و چون این کار در ابتدا برایش دشوار به نظر می‌رسد، شروع به گریه می‌کند.

موضوع جالب‌تر اینکه، همین اولین گریه نوزاد بعد از تولد، باعث فعال شدن ریه‌های او می‌شود. حتما می‌پرسید چگونه؟ در طول مدت بارداری نوزاد درون رحم درون مایع آمنیوتک قرار دارد و زمانی که نوزاد پس از تولد شروع به گریه می‌کند، مایع آمنیوتیک از ریه‌های او خارج شده و از این طریق ریه‌های او فعال می‌شود و اولین جریان تنفس او برقرار می‌شود.

آیا گریه نوزاد پس از تولد مفید است؟

آیا گریه نوزاد در هنگام تولد وابسته به نوع زایمان متفاوت است؟

پاسخ این سوال مثبت است. زمانی که نوزاد از طریق زایمان طبیعی به دنیا می‌آید، به واسطه عبور از کانال زایمان و فشار ناشی از آن، شوکی به نوزاد وارد شده و همین شوک باعث گریه او به محض به دنیا آمدن می‌شود. اما زمانی که نوزاد با سزارین به دنیا می‌آید، چون هیچ اجبار و فشاری در کار نیست، ممکن است پس از تولد گریه نکند که در این صورت ماما یا پزشک با زدن ضربه به نوزاد باعث گریه او خواهند شد. 

و اما سخن پایانی ...

حالا که به علت گریه نوزاد تازه به دنیا آمده پی بردید و به پاسخ سوال "چرا کودک درست بعد از تولد گریه می‌کند؟" رسیدید، شاید شما هم مثل من بیش از پیش به اعجاز تولد نوزاد پی ببرید و متوجه شوید که در پس هر اتفاق ساده و به ظاهر طبیعی، خداوند چه دلایلی را نهفته است، می‌بینیم که اولین گریه نوزاد بعد از تولد که به نظر همه یک اتفاق روتین است، علت و مزایای خاص خودش را دارد.