فواید مصرف توت خشک در بارداری و مضرات آن

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
توت خشک در بارداری

برای مصرف توت خشک در بارداری اما و اگرهای زیادی وجود دارد. اینکه خوردن انواع توت در بارداری مجاز است یا نه برای برخی از مادران که به این ماده غذایی علاقه‌مند هستند، سوال است؛ به طور کلی باید بدانید استفاده از هر ماده غذایی سالم در دوران بارداری اگر در محدوده اعتدال و تعادل باشد، بی‌ضرر است؛ اما توت خوردن در بارداری شرایط خاصی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

توت خوردن در بارداری

با توجه به اینکه میوه توت هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده در بازار وجود دارد، سوال اینجاست که کدام شکل از توت برای یک مادر باردار مناسسب‌تر است. به طور کلی بهتر این است که توت تازه در دوران بارداری استفاده نشود، زیرا ممکن است باعث ایجاد حساسیت شده و آسیب‌هایی به مادر و جنین بزند. خوردن توت خشک در بارداری نه تنها فواید زیادی برای مادر و جنین دارد، بلکه از بروز آلرژی احتمالی نیز جلوگیری می‌کند. این محصول حتی پس از بارداری برای افزایش شیر مادر نیز بسیار موثر است. البته در دوران شیردهی منعی برای مصرف توت تازه وجود ندارد؛ در واقع توت خشک برای شیردهی چه به صورت تازه و چه به صورت خشکبار مناسب است.

توت خوردن در بارداری

به طور کلی استفاده از کشمش یا همان انگور خشک شده، انجیر خشک و توت خشک در بارداری بی ضرر است به شرطی که به اندازه و متعادل مصرف شود و در مصرف آنها زیاده‌روی نشود.

بنابراین خوردن توت سفید در بارداری به صورت خشکبار خطری را متوجه مادر و جنین نمی‌کند.

* حتما بخوانید: لیست کامل غذاهای پایین آورنده قند خون در بارداری 

خواص توت خشک در بارداری چیست؟

توت خشک حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است که برای سلامتی بدن بسیار مفید است؛ به طور میانگین هر 100 گرم توت خشک علاوه بر فراهم کردن 43 کالری انرژی حاوی مواد مغذی زیر هم هست:

  • 8 گرم کربوهیدرات
  • ۱٫۷ گرم فیبر غذایی
  • ۸.۱ گرم قند
  • ۱.۴۴ گرم پروتئین
  • ۰.۳۹ گرم چربی
  • ۱۰ میلی‌گرم سدیم
  • ۳۹ میلی‌گرم کلسیم
  • ۱.۱۵ میلی‌گرم آهن
  • ۱۹۴ میلی‌گرم پتاسیم
  • ۱ میکروگرم ویتامین A
  • ۳۶.۴ میلی‌گرم ویتامین C
  • ۷.۸ میکروگرم ویتامین K1
  • ۰.۱ میلی‌گرم ویتامین B2
  • ۰.۹ میلی‌گرم ویتامین E
  • ۰.۶ میلی‌گرم ویتامین B3
  • ۰.۱ میلی‌گرم ویتامین B6
  • ۰.۶ میکروگرم فولات
  • ۱۸ میلی‌گرم منیزیم
  • ۳۸ میکروگرم فسفر
  • ۰.۱ میلی‌گرم مس
  • ۰.۶ میکروگرم سلنیوم

آیا مصرف توت خشک برای دیابت بارداری مفید است؟

بله؛ توت خشک برای دیابت بارداری مفید است. در واقع با توجه به اینکه توت بعد از خشک شدن 50 درصد از مواد قندی خود را از دست می‌دهد، بنابراین منبع شیرین مناسبی برای تامین قند بدن است. البته بدیهی است که مصرف افراط‌گ ونه این محصول می‌تواند بسیار آسیب‌رسان باشد. توت خشک بر میزان قند خون در دوران بارداری تاثیرگذار است.  

آیا مصرف توت خشک برای دیابت بارداری مفید است؟

به طور کلی بهترین روش برای کنترل دیابت بارداری، ورزش کردن و کنترل تغذیه است. اگر به این دو فاکتور اساسی به اندازه و به خوبی توجه شود، دیابت بارداری به خوبی کنترل خواهد شد و خطری متوجه مادر و جنین نمی‌شود. داشتن برنامه غذایی مناسب و سالم در دوران بارداری باعث می‌شود تا نه تنها قند خون و فشار خون در دوران بارداری کنترل شود، بلکه بهترین و مغذی‌ترین مواد غذایی نیز به جنین می‌رسد و سلامت او تضمین می‌شود.

بد نیست بدانید که طی تحقیقات انجام شده تعدادی از میوه‌های خشک برای افراد دیابتی و رژیمی مناسب هستند که توت، کشمش و خرمای خشک از جمله آنهاست. یادآوری می‌کنیم که مصرف بیش از اندازه هر چیزی پیامدهای منفی به دنبال دارد. در واقع خوردن سالم‌ترین مواد غذایی اگر بی اندازه و افراط‌گونه باشد، به جای فایده، ضرر رسان خواهد بود. بنابراین حتما حد اعتدال را رعایت کنید و به اندازه از این خشکبار خوشمزه استفاده کنید.

همین جا باید به عنوان مضرات توت خشک در بارداری به این نکته اشاره کنیم که مصرف بیش از اندازه توت خشک در بارداری می‌تواند باعث حساسیت، اسهال و دل‌درد شود پس اگر در حال حاضر با این مشکلات درگیر هستید آن را در لیست پرهیز غذایی دوران بارداری خود قرار دهید.

یادآوری می‌کنیم که شیره توت برای سقط جنین کارایی و کاربردی ندارد. در واقع شیره توت در دوران بارداری منجر به سقط جنین نمی‌شود و با این موضوع ارتباطی ندارد.

دیگر فواید توت خشک

فواید توت خشک در بارداری فقط به این دوران محدود نمی‌شود؛ به طور کلی توت میوه و خشکبار پر خاصیتی است که با داشتن انواع ویتامین‌ها، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها برای سلامتی بسیار مفید است و از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و فشار خون جلوگیری کند. با توجه به اینکه توت‌ها منبع خوبی از فیتونوترینتی به نام رزوراترول(resveratrol) هستند برای پیشگیری از سرطان و مبارزه با این بیماری بسیار مناسبند.

همچنین توت‌ها به دلیل داشتن رزوراترول می‌توانند در افزایش طول عمر تاثیر داشته باشند.

توت یک تصفیه خون طبیعی است و کل سیستم خونی بدن را تقویت می‌کند.

توت سفید برای تقویت عملکرد کلیه‌ها مناسب است.

توت سفید به طور موثری می‌تواند کبد را پاکسازی کند.

دیگر فواید توت خشک

خوردن توت سفید به همراه یک لیوان آب با معده خالی برای درمان یبوست مناسب است.

توت برای درمان کم خونی مناسب است.

شیره توت یک درمان طبیعی برای سرماخوردگی و آنفلوانزا است، زیرا ویتامین C فراوانی دارد.

توت ها برای درمان سفید یا خاکستری شدن زودرس موها کاربرد دارند.

توت دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است.

توت برای مبارزه با التهاب مناسب است.

توت برای درمان دیابت نوع 2 و کاهش سطح قند خون کاربرد دارد.

توت در کاهش سطح کلسترول خون موثر است.

توت برای رفع گلودرد موثر است.

توت در درمان مشکلات تنفسی و به ویژه آسم کاربرد دارد.

توت مسهل است و برای درمان یبوست مفید است.

کلام آخر

برای مصرف توت خشک در بارداری منعی وجود ندارد؛ اگرچه توت تازه می‌تواند حساسیت‌زا باشد، اما توت خشک به عنوان یک خشکبار سالم در نظر گرفته می‌شود که اگر به اندازه مصرف شود، فواید زیادی را نصیب مادر و جنین می‌کند. با توجه به اینکه دوران بارداری، دورانی به شدت حساس است و باید مراقبت‌های ویژه‌ای از مادر و جنین صورت بگیرد، داشتن سبک زندگی سالم و مصرف مواد غذایی سالم به میزان کافی و متعادل می‌تواند تضمین‌کننده سلامت مادر و جنین باشد. برای تهیه توت خشک ترجیحا به سراغ توت‌های مرغوبی بروید که در سایه خشک شده‌اند و سنگ‌ریزه و شن ندارد. توت با کیفیت یک میان‌وعده عالی و سالم برای مادر بارداری است که زود به زود احساس گرسنگی می‌کند و نیاز به خوردن چیزی دارد. فراموش نکنید که در مصرف توت زیاده‌روی نکنید.