راه‌هایی برای زایمان زودتر و عوارض آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
راه‌هایی برای زایمان زودتر

هفته‌های اخیر بارداری برای رشد و نمو جنین بسیار حائز اهمیت می‌باشند. برای سالیان سال دانشمندان تصور می‌کرده‌اند که اگر جنین بین هفته ۳۷ تا ۳۸ بارداری به دنیا بیاید، زمان مناسبی است. اما در ۱۰ سال اخیر تحقیقات ثابت کرده‌اند که حتی اگر جنین یک هفته تا دو هفته زودتر به دنیا بیاید، ریسک مشکلات پزشکی برای او در آینده افزایش می‌یابد. در نتیجه راه‌هایی برای زایمان زودتر در واقع مفید نخواهد بود.

علت استفاده از راه‌هایی برای زایمان زودتر

گاهی اوقات بعضی از مادران و یا پزشکان، به دلایلی مجبور به جلو انداختن موعد زایمان می‌شوند. گاهی اوقات پزشکان به دلایل برنامه‌های کاری و سفر اقدام به جلو انداختن زایمان شما می‌نمایند. در برخی مواقع می‌توانید یک پزشک متخصص مناسب جایگزین پیدا کنید تا زمان زایمان شما در موعد مقرر انجام شود.

در بیست سال گذشته میزان زایمان القا شده زودتر از زمان مقرر بسیار زیاد بوده است. به این معنی که در آن زمان میزان تولد نوزادان بین هفته‌های ۳۶ تا ۳۸ بسیار افزایش داشته و از آن سو تولد نوزادان پس از هفته ۳۹ کاهش چشمگیری داشته است. این موضوع برای نوزادان و خانواده‌هایشان اصلا مناسب نیست.

اما پس از تحقیقات تکمیلی و اثبات اهمیت هفته‌های آخر بارداری برای سلامت نوزاد این آمار کاهش پیدا کرد. بسیاری از والدین امروزه ترجیح می‌دهند تا زمان زایمان صبر کنند و اقدامی جهت القای بی‌مورد زایمان ننمایند. در واقع استفاده از راه‌های جلو انداختن زایمان طبیعی به هیچ عنوان ایده مناسبی نیست و همچنین امکان زایمان فیزیولوژیک را از بین می‌برد.

پیاده روی در بارداری برای زایمان طبیعی چه فوایدی دارد؟ 

عوارض استفاده از روشی برای زایمان زودتر

برخی از اندام‌های اصلی نوزاد مانند مغز و ریه تا هفته‌های اخیر (حوالی هفته ۳۷ تا ۳۹) هم‌چنان در حال تکامل می‌باشند. نوزادانی که زودتر از هفته ۳۹ بارداری متولد می‌شوند بیش از بقیه نوزادان به مراقبت‌های پزشکی احتیاج پیدا می‌کنند. نوزادانی که زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند ممکن است دچار مشکلات زیر شوند.

  • مشکلات تنفسی. زیرا ریه‌ها پیش از هفته ۳۹ هنوز به طور کامل تکامل نیافته‌اند.
  • مشکلات در خوردن. زیرا هنوز مکانیزم بلع و مکیدن در ان‌ها تکامل نیافته است.
  • عفونت‌های جدی که می‌توانند تهدیدکننده حیات نوزاد باشد.

چه زمانی می‌توان از روش‌هایی برای زایمان زودتر استفاده کرد؟

گاهی اوقات لازم است که حتما نوزاد شما زودتر از موعد به دنیا بیاید. زیرا سلامت وی یا شما در خطر می‌باشد. شایع‌ترین دلایل پزشکی برای استفاده از راه‌هایی برای زایمان زودتر از موعد در زیر آمده است.

  • توقف رشد جنین داخل رحم؛ ممکن است پزشک شما از این مشکل با عنوان محدودیت رشد داخل رحمی یا IUGR یاد نماید. در این شرایط بهتر است در اسرع وقت زایمان اتفاق بیفتد. زیرا احتمال اختلال در عملکرد جفت ‌و تهدید سلامت جنین بسیار بالاست.
  • پاره شدن کیسه آب؛ معمولا با عنوان پارگی زودرس کیسه آب شناخته می‌شود. پس از پاره شدن کیسه آب لزومی برای ادامه بارداری نخواهد بود.
  • دیابت پیش از بارداری یا بروز دیابت بارداری
  • فشار خون بالا در طول بارداری
  • پره‌اکلامپسی

در موارد ذکر شده خطر حاصل از زایمان زودتر از موعد بسیار کمتر از خطر بیماری‌هاست. در نتیجه تصمیم بر استفاده از راه‌هایی برای زایمان زودتر گرفته می‌شود. اما اگر دلایل پزشکی و یا موارد تهدیدکننده سلامت جنین و مادر وجود نداشته باشد و نگرانی در مورد وضعیت جنین در میان وضعیت‌های قرارگیری کودک هنگام تولد وجود نداشته باشد، بهتر است تا زمان زایمان صبر نموده و از تسریع زایمان طبیعی جلوگیری کرد.

چه زمانی می‌توان از راه‌هایی برای زایمان زودتر استفاده نمود؟

چه زمانی نمی‌توان از راه‌هایی برای زایمان زودتر استفاده کرد؟

در کلاس‌های آمادگی برای زایمان به شما یاد می‌دهد که اگر بدون بروز دلایل پزشکی از درمانگر خود بخواهید که راه‌هایی برای زایمان زودتر را بر روی شما اعمال نماید، می‌توانید آسیب‌های جدی به خود و جنین وارد نمایید. درست است که یک تا دو ماه باقی‌مانده تا زمان زایمان شرایط سختی برای مادر به همراه دارد. اما باید در نظر داشته باشید که تسریع در زایمان طبیعی در این شرایط تصمیم عاقلانه‌ای نمی‌باشد. برخی از دلایلی که مادران علاقه دارند راه‌هایی برای زایمان زودتر را انتخاب کنند عبارتند از:

  • شما نمی‌خواهید که بیش از اندازه وزن اضافه کنید!
  • تصور می‌کنید که اگر تا پایان بارداری صبر کنید نوزاد شما بیش از حد معمول بزرگ خواهد شد!
  • دچار اختلالات خواب شده‌اید!
  • برنامه‌هایی مرتبط با شغل یا مسائل خانوادگی دارید که بارداری مانع عملی شدن آن‌هاست!
  • به سفر رفتن درمانگر شما در موعد زایمان تخمین زده شده برای شما!
  • تنظیم تاریخ تولد نوزاد در روز و ماه به خصوص!!!

تا زمانی که دلایل پزشکی تهدیدکننده حیات نوزاد و شما وجود نداشته باشد لزومی برای استفاده از راه‌هایی برای زایمان زودتر نیست.

راه‌های خانگی برای زایمان زودتر

شاید شما هم شنیده باشید که با استفاده از انواع دمنوش‌ برای شروع درد زایمان می‌توان زایمان سریع و راحت داشت. اما بهتر است در نظر داشته باشید که نظریه‌های جدید این فرضیه‌ها را رد می‌کنند. تا زمانی که دردهای زایمانی به طور طبیعی آغاز نشوند با روش‌هایی خانگی نمی‌توان کمکی به شروع آن‌ها نمود اما می‌توان از روش‌های کاهش درد در هنگام زایمان طبیعی استفاده کرد. ضمنا استفاده از انواع دمنوش‌های گیاهی طی بارداری ممنوع می‌باشد. زیرا تحقیقاتی بر روی اثر آن‌ها بر سلامت جنین انجام نشده است. در نتیجه ممکن است با اعمال خودسرانه این روش‌ها به سلامت خود و جنین آسیب بزنید.

بسیاری از روش‌هایی توصیه شده توسط طب سنتی منجر به آسیب جدی به جفت، روده و رحم خواهد شد. در نتیجه لطفا بدون مشورت پزشک هیچ‌گونه راه‌هایی برای زایمان زودتر را امتحان ننمایید. ضمنا علاوه بر روشهای خانگی، تحریک دهانه رحم توسط ماما برای شروع زایمان نیز یک روش منسوخ‌شده می‌باشد. زیرا احتمال آسیب و ایجاد پارگی در دهانه رحم افزایش می‌یابد.

راه‌های خانگی برای زایمان زودتر

روش‌هایی اصولی برای داشتن زایمان زودتر

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم بهتر است تا زمانی که دلایل پزشکی وجود ندارد اقدام به امتحانراه‌هایی برای زایمان زودتر ننمایید. اما در برخی مواقع دردهای زایمانی شما آغاز شده‌اند اما کیفیت مناسبی ندارند. در نتیجه با مشورت با پزشک می‌توانید روش‌هایی زیر را امتحان نمایید تا به کیفیت دردهای زایمانی افزوده شود. هر چه دردهای زایمانی با کیفیت‌تر باشد، زایمان سریع و راحت اتفاق می‌افتد.

  • ورزش کردن؛ ورزش‌های مخصوص لگن که در هفته‌های آخر بارداری توصیه می‌شوند به باز شدن لگن و دهانه رحم بسیار کمک می‌نمایند. پس در انجام آن‌ها بکوشید. ورزش برای شروع درد زایمان نیست، بلکه به تغییر وضعیت دهانه رحم و عضلات کمک می‌نماید. 
  • ارتباط جنسی واژینال مکرر؛ داشتن ارتباط جنسی منظم با ترشح مقادیری از هورمون اکسی‌توسین می‌تواند به بهبود کیفیت دردهای و القای طبیعی زایمان کمک نماید. از طرفی مایع منی آقایان مقادیر ناچیزی پروستاگلاندین دارد که به بهبود کیفیت دردهای زایمانی و باز شدن دهانه رحم کمک می‌نماید. اما طبق تحقیقات معتبر این روش چندان کمک‌کننده نخواهد بود. مگر اینکه مکرراً انجام شود. ضمنا اگر کیسه آب پاره باشد نزدیکی واژینال ممنوع است.

*در این مقاله در مورد بهترین روش نزدیکی در ماه نهم بارداری بیشتر بخوانید.

  • ماساژ نوک سینه‌ها؛ ماساژ نوک پستان به ترشح هورمون اکسی‌توسین و القای طبیعی زایمان کمک می‌نماید. خواهشاً این روش را پیش از شروع دردهای زایمان امتحان ننمایید. ضمنا ماساژ نوک پستان در حین زایمان به کاهش خونریزی پس از زایمان نیز بسیار کمک می‌کند.
  • طب سوزنی؛ توسط متخصص این طب باید انجام شود.
  • طب فشاری؛ فرد اعمال‌کننده این روش لزوما باید متخصص باشد.
  • روغن کرچک؛ با شروع دردهای زایمانی استفاده از روغن کرچک به بهبود کیفیت دردها کمک می‌نماید. البته حدود ۶۰ میلی‌لیتر از این ماده کفایت می‌کند. ممکن است پس از مصرف آن دچار بیرون‌روی یا اسهال شوید. در نتیجه اگر دچار سندرم روده تحریک پذیر هستید یا اخیرا حجم مدفوع شما افزایش یافته است از مصرف آن خودداری نمایید. ضمنا قبل از مصرف روغن حتما با درمانگر خود مشورت نمایید.
  • خرما؛ خوردن خرما به دلیل وجود مقادیر ناچیزی از اکسی‌توسین می‌تواند حین زایمان به عنوان یک القا کننده طبیعی عمل نماید.

در هر صورت پیش از انجام هر یک از راه‌هایی برای زایمان زودتر با درمانگر خود مشورت نمایید. تمامی موارد توصیه شده لازم است پس از شروع دردهای زایمانی انجام شود. در این شرایط ممکن است از بی‌حسی اپیدورال برای تسکین درد زایمان استفاده شود. پیش از شروع پروسه زایمان انجام راه‌هایی برای زایمان زودتر می‌تواند سلامت شما و جنین را به خطر بیاندازد.