آیا اندازه تخمدان برای بارداری اهمیت دارد؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اندازه تخمدان برای بارداری

تخمدان‌ها در بارداری نقش بسیار مهمی دارند. تخمک‌ها در تخمدان تولید می‌شوند که توسط اسپرم‌ها بارور می‌شوند. تخمدان‌ها همچنین مهم‌ترین هورمون‌های تولید مثل زنان یعنی استروژن و پروژسترون را تولید می‌کنند. یکی از سوالات متداول این است که اندازه تخمدان برای بارداری آیا اهمیت دارد؟

لازم است بدانید اندازه تخمدان برای سهولت در باردار شدن اهمیت دارد. داشتن تخمدان‌های کوچک‌تر به این معنی است که میزان ذخیره تخمک زن کمتر از حد طبیعی است. با این حال، داشتن تخمدان‌های بزرگ‌تر لزوما به معنای بالا بودن میزان ذخیره تخمک زن نیست. اندازه تخمدان‌ها به دلیل عوامل مختلفی می‌تواند تغییر کند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

چه عواملی بر اندازه تخمدان‌ها تاثیر می‌گذارند؟

همان‌طور که مطرح شد پاسخ به سوال اندازه تخمدان برای بارداری آیا اهمیت دارد؟ مثبت بود. لازم است بدانید اندازه تخمدان‌های زن می‌تواند به دلایل مختلف، چندین بار در زندگی او تغییر کند. در ادامه عواملی مطرح می‌شوند که می‌توانند بر اندازه تخمدان‌ها تاثیر بگذارند.

سن

اندازه تخمدان‌ها با افزایش سن تغییر می‌کند. تخمدان‌ها قبل از بلوغ و بعد از یائسگی در کوچک‌ترین اندازه هستند. اندازه آن‌ها در دوران بلوغ و مرحله قبل از یائسگی افزایش می‌یابد. اندازه متوسط تخمدان‌های زن به صورت 3 سانتی‌متر طول، 2/5 سانتی‌متر عرض و 1/5 سانتی‌متر ضخامت است. قطر آن‌ها قبل از بلوغ یا بعد از یائسگی کمتر از 20 میلی‌متر است. همچنین، تخمدان‌ها در زمان تخمک‌گذاری یا قاعدگی فرد بزرگ‌تر می‌شوند.

اختلالات تخمدان

اختلالات تخمدان و سرطان می‌تواند باعث افزایش اندازه تخمدان شود. شرایطی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، کیست‌های فولیکولی و کیست‌های جسم زرد باعث بزرگ شدن تخمدان‌ها و در نتیجه آن درد و خونریزی داخلی می‌شود. همچنین، این اختلالات بارداری را برای خانم‌ها مشکل می‌کند.

تحریک هورمونی

زنانی که مبتلا به ناباروری تشخیص داده شده‌اند اغلب برای باردار شدن تحت درمان‌های باروری قرار می‌گیرند. بخشی از این روش‌های درمانی شامل تزریق هورمونی برای تحریک تخمدان‌ها به منظور آزاد شدن تخمک‌ها برای لقاح است. این روش‌های درمانی می‌توانند باعث بزرگ شدن تخمدان‌ها در طی تخمک‌گذاری شوند و پس از پایان مرحله تخمک‌گذاری به اندازه طبیعی خود بازمی‌گردند.

بارداری

اندازه تخمدان‌ها در دوران بارداری افزایش می‌یابد زیرا تخمدان‌ها هورمون‌های استروژن و پروژسترون را که به بارداری کمک می‌کنند تولید می‌کنند. با این حال، لازم است برای رعایت جوانب احتیاط، پزشک شما را معاینه کند و از عدم ابتلای شما به کیست یا فیبروم اطمینان حاصل کند. همچنین دانستن بهترین زمان حاملگی در زنان نیز می‌تواند به شما کمک کند. 

آیا اندازه تخمدان با سهولت در باردار شدن یا مشکل در بارداری ارتباط دارد؟

اندازه تخمدان‌های زن به توانایی بارداری او مربوط است. تعداد تخمک‌های بالقوه‌ای که آماده لقاح هستند به اندازه تخمدان‌ها بستگی دارد. اگر تخمدان‌های زن کوچک‌تر از حد طبیعی باشد، ممکن است باردار شدن برای او مشکل باشد زیرا احتمالا ذخیره تخمک او کمتر از حد متوسط است. آزمایش‌هایی مانند سونوگرافی و آزمایش خون می‌تواند اندازه تخمدان‌ها و عملکرد صحیح آن‌ها را مشخص کند. پزشکان می‌توانند تعداد فولیکول‌های تخمدان را با استفاده از سونوگرافی بشمارند. تعداد فولیکول‌ها می‌تواند طبیعی بودن یا کم بودن میزان ذخیره تخمک زنان را نشان دهد.

اندازه تخمدان و بارداری

آیا داشتن تخمدان‌های بزرگ احتمال تولید مثل را افزایش می‌دهد؟

داشتن تخمدان‌های بزرگ‌تر لزوما به معنای بالاتر بودن ذخیره تخمک نیست. تخمدان‌ها می‌توانند به دلیل اختلالات یا تومورها نیز بزرگ شوند. در این موارد، زنان تخمک‌گذاری طبیعی نخواهند داشت و از این رو در بارداری با مشکل روبرو خواهند شد مگر اینکه روش‌های پیش‌بینی زمان دقیق تخمک ‌گذاری را بدانید. خانم‌هایی که تخمدان پلی کیستیک دارند می‌توانند تخمدانی داشته باشند که قطر آن به 15 سانتی‌متر می‌رسد.

بنابراین، بزرگ شدن تخمدان‌ها اغلب شاخص اختلال هورمونی، کیست یا تومور است. در صورت مشکل در باردار شدن با پزشک خود صحبت کنید تا او تخمدان‌های شما را از نظر وجود هرگونه مشکل بررسی کند.

اندازه طبیعی تخمدان‌ها برای باردار شدن چقدر است؟

اندازه تخمدان مناسب برای بارداری 3 در 2/5 در 1/5 سانتی‌متر است. این، اندازه یک تخمدان سالم و طبیعی است. تخمدانی با این اندازه، ذخیره تخمک کافی خواهد داشت اما اندازه تخمک هنگام تلاش برای باردار شدن نیز مهم است. تخمک باید اندازه مناسبی برای باروری داشته باشد. اگر تخمک کوچک شود، به درستی رشد نمی‌کند.

بهترین راه‌ها برای بهبود سلامت تخمدان‌ها و تخمک‌ها کدام اند؟

اکنون که پاسخ سوال اندازه تخمدان برای بارداری آیا اهمیت دارد؟ را می‌دانید لازم است بدانید که با استفاده از راه‌هایی می‌توانید سلامت تخمدان‌ها و تخمک‌های خود را بهبود ببخشید. در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

  • وزن سالم داشته باشید. اضافه‌وزن یا کمبود وزن می‌تواند بر کیفیت تخمک‌های شما تاثیر بگذارد. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که وزن شما در محدوده سالم است.
  • به صورت منظم ورزش کنید. با ورزش منظم می‌توانید سلامت تخمدان خود را حفظ کنید. نیازی به افراط نیست. فقط یک ساعت یوگا، 30 دقیقه دویدن یا پیاده‌روی می‌تواند برای حفظ سلامتی شما مفید باشد.
  • روش‌های مدیریت استرس را یاد بگیرید. اگرچه حفظ آرامش در دنیای مدرن دشوار است اما ما اغلب تاثیر استرس را بر بدن خود دست‌کم می‌گیریم. هر روز فعالیتی که از آن لذت می‌برید را انجام دهید. همچنین یک ساعت قبل از خواب، موبایل را کنار بگذارید.
  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید. لازم نیست بلافاصله غذای خود را کاهش دهید. تنها به این امر توجه کنید که چگونه باید غذا بخورید. اطمینان حاصل کنید که مقادیر مساوی از تمام مواد مغذی مورد نیاز از جمله پروتئین، کربوهیدرات خوب، چربی خوب، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی را دریافت می‌کنید. همچنین اگر برخی مواد مغذی ضروری در بدن شما کم است با پزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز مکمل مصرف کنید.
  • از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنید. سیگار و الکل می‌تواند باعث مشکلات باروری شود، بنابراین سعی کنید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید یا میزان مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که آیا اندازه تخمدان برای بارداری اهمیت دارد یا نه. همان‌طور که مطالعه کردید پاسخ این سوال مثبت است. اندازه تخمدان بر احتمال بارداری زن تاثیر می‌گذارد و عوامل بسیاری باعث بزرگ شدن یا کوچک شدن تخمدان‌ها می‌شوند. در صورت مشکل در باردار شدن، به پزشک مراجعه کنید که سلامت تخمدان‌های شما را بررسی کند و به شما بگوید بهترین سن برای بچه دار شدن چه موقع است.