فواید ورزش پیلاتس برای بدن چیست؟

تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
فواید ورزش پیلاتس

ورزشهای هوازی بهترین ورزشها برای کاهش وزن و داشتن یک سبک زندگی سالم هستند. اما چه ورزشهایی هوازی هستند؟ لیست این ورزش ها طولانی ست با این حال یکی از این ورزشها که فواید بسیاری برای بدن دارد، ورزش پیلاتس است. پیلاتس مجموعه‌ای از حرکاتی است که با تمرکز و استفاده همزمان از قدرت ذهن و جسم، به کمک تقویت و تثبیت ماهیچه‌ها می‌پردازد. این ورزش برای بهبود سلامت عمومی و تندرستی بدن، کاهش وزن، کاهش درد کمر و ساخت ماهیچه‌های قوی بسیار مفید است. در این مقاله به فواید این ورزش برای خانم‌ها و لاغری می‌پردازیم.

معرفی ورزش پیلاتس، پیلاتس چیست؟

این ورزش در سال 1920 توسط ژوزف پیلاتس آلمانی که معتقد بود سلامت جسمی و ذهنی با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند، اختراع شد. این ورزش بر گرفته از ورزش‌های غربی مانند ژیمناستیک، بوکس و کشتی فرنگی بود. ژوزف پیلاتس در ابتدا نزدیک به 500 تمرین برای این ورزش ابداع کرد که در نهایت تنها 34 تمرین مورد استفاده قرار گرفت. ورزش پیلاتس مجموعه‌ای از حرکات است که از جاذبه، وزن بدن و دستگاه‌های مخصوص برای افزایش مقاومت بدن کمک می‌گیرند تا ماهیچه‌ها را تقویت کنند و بدن ورزیده و قوی شود. در واقع Pilates ورزشی است با هدف هماهنگی و تناسب میان جسم و ذهن و پرورش روح است. پیلاتس به ذهن کمک می‌کند تا نسبت به شیوه حرکت‌های بدن خود آگاهی داشته باشد. این ورزش را می‌توان روی زمین یا دستگاهی به نام ریفورمر انجام داد. هردو این روش‌ها مفید بوده و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد. ورزش پیلاتس به مرور زمان پیشرفت‌های بسیاری کرده است تا جایی که امروزه به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای بازسازی و ورزیده کردن بدن استفاده می‌شود.

معرفی ورزش پیلاتس

پیلاتس چیست و چه اصولی دارد؟

در دنیای پیشرفته امروزی، محال است کسی تا به حال نام ورزش پیلاتس را نشنیده باشد، اما نکته جالب توجه اینجاست که تنها تعداد محدودی از افراد اطلاعات دقیق و کاملی از این ورزش بسیار پر طرفدار دارند. این ورزش به شما کمک می‌کند تا تمرکز و آگاهی بیشتری بر روی حرکات بدنی خود بدست آورید تا با انجام حرکات مناسب بتوانید بدن خود را کنترل و تقویت کنید. پیلاتس با ایجاد هماهنگی در بین اندام‌های مختلف بدن، حرکات غیر اصولی بدن را اصلاح کرده و تمرکز ذهن را بهبود می‌بخشد و باعث پرورش بدن برای رسیدن به اندامی ورزیده و مناسب می‌شود. پیلاتس ورزشی است که اگر اصول اولیه آن رعایت شود و تمرینات آن با دقت انجام شود، در مدت زمان کوتاه تاثیر فوق‌العاده‌ای روی بدن شما می‌گذارد. 6 اصول ورزش پیلاتس عبارتند از:

  • آرامش

اولین اصل اساسی برای ورزش پیلاتس، داشتن آرامش است. اگر شما تمرینات پیلاتس را با آرامش انجام دهید، دیرتر خسته می‌شوید.

  • تمرکز

برای داشتن عملکردی با کیفیت و نتیجه‌ای موفقیت آمیز در این ورزش، باید تمرکز داشته باشید. تفکر هوشمندانه در انجام درست حرکات و تمرکز بر روی آنها، به شما در رسیدن به اندامی ورزیده بسیار کمک می‌کند.

  • هماهنگی

در ورزش پیلاتس باید یاد بگیرید که بین حرکات هماهنگی داشته باشید. هماهنگی موجب می‌شود تا حرکات را به درستی انجام دهید و حرکات شما از ظرافت بیشتری برخوردار باشد.

  • هم ترازی و جهت دهی

در ورزش پیلاتس به جهت درست بدنتان باید توجه داشته باشید. به هر 4 طرف جغرافیایی دقت کنید. ستون فقرات و گردن خود را کشیده و صاف نگه دارید و بر روی وضعیت پاهای خود تمرکز داشته باشید.

  • تنفس صحیح

یکی از مهم‌ترین اصول در این ورزش تنفس عمیق، کامل و اصولی است. تنفس درست به شما در انجام درست حرکات، زماندهی انجام حرکات و جلوگیری از خستگی کمک می‌کند.

  • مرکز سازی

در ورزش پیلاتس باید یک مرکز ثقل میانی در نظر بگیرید.

فواید ورزش پیلاتس برای لاغری

فواید ورزش پیلاتس برای لاغری

شاید ورزش پیلاتس به اندازه دیگر ورزش‌های هوازی برای کاهش وزن موثر نباشد زیرا در این ورزش کالری کمتری سوزانده می‌شود، اما اگر این ورزش بطور پیوسته و مرتب دنبال شود، می‌تواند تاثیر بسزایی در اندام شما داشته باشد. تحقیقات انجام شده درباره پیلاتس و کاهش وزن نشان می‌دهد که انجام دادن ورزش پیلاتس در 8 هفته تاثیر مفیدی بر روی کاهش وزن، کاهش BMI، شکل دادن به اندام میان تنه و کاهش سایز میان تنه و ران‌ها داشته است. باید بدانید که مقدار کالری سوزانده شده با ورزش پیلاتس کاملا به نوع کلاس، وزن کنونی و مقدار سختی آن بستگی دارد. اما اگر در کلاس‌های پیلاتس ضربان قلب را بالا ببرید، مقدار کالری بیشتری سوزانده خواهد شد. اگر تازه کار هستید، انجام 2 تا 3 جلسه ورزش پیلاتس در هفته کافی است و به مرور زمان می‌توانید در کلاس‌های پیلاتس پیشرفته، ریفرمر پیلاتس، پیلاتس و بوکس یا پیلاتس و یوگا شرکت کنید. در این کلاس‌ها تمام عضلات بدن درگیر می‌شوند و نسبت به کلاس پیلاتس معمولی کالری بیشتری سوزانده می‌شود. بنابراین انجام تمرینات پیلاتس بصورت پیوسته باعث بهبود حالات بدن، حجم عضلانی و قوی شدن هسته بدن شده و شما به راحتی می‌توانید وزن کم کنید.

فواید ورزش پیلاتس برای بانوان

بسیاری از بانوان تمرینات فیتنس با وزنه را انجام نمی‌دهند، زیرا تصور می‌کنند که عضلات آنها مانند مردان حجیم خواهد شد که این تصور کاملا اشتباه است. اما اگر بر این باور هستید، می‌توانید تمرینات پیلاتس را برای تقویت و فرم دهی عضلات خود استفاده کنید. از فواید این ورزش برای بانوان عبارتند از:

  • حرکات پیلاتس به تحرک و کشش بدن کمک می‌کند.
  • ورزش پیلاتس باعث بهبود وضعیت و حالت بدن می‌شود و از بروز مشکلات آتی جلوگیری می‌کند.
  • میزان سفتی، قوام و قدرت ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند.
  • انجام این ورزش قبل از بارداری منجر به کاهش احتمال چاقی در بارداری می شود.
  • باعث فعال شدن برخی از عضلات خاص بدن می‌شود.
  • استرس و اضطراب را از بین می‌برد.
  • تمرکز ذهنی را بالا می‌برد.
  • جریان خون را افزایش می‌دهد.
  • کمک می‌کند تا الگوی تنفسی درستی داشته باشید.
  • تعادل را بهبود بخشیده و باعث جلوگیری از سقوط می‌شود.
  • انعطاف پذیری را بالا می‌برد.
  • محدودیت سنی و سطح تناسب اندام ندارد و قابل دسترسی است.

فواید ورزش پیلاتس برای بانوان

ورزش پیلاتس برای شکم در خانه

طبق تحقیقات انجام شده، ورزش پیلاتس بر روی نقاط میانی بدن بخصوص شکم تاثیر بسیاری داشته و موجب تقویت عضلات میانی می‌شود. شما می‌توانید با انجام حرکات زیر در خانه به مرور زمان شکم خود را تخت کنید.

  • دایره در هوا

به پشت دراز کشیده و دستان خود را زیر سر قرار دهید. ماهیچه‌های شکمتان را منقبض کرده و پاها را به اندازه 10 سانتی‌متر از زمین بلند کنید. سپس یکی از پاها را کامل بالا ببرید و به آرامی با آن دایره کوچکی رسم کنید. این حرکت را 4 بار با هر پا تکرار کنید.

  • حرکت تخته

روی زمین نشسته و پاها را دراز کنید. دستهایتان را از پشت روی زمین گذاشته، پاشنه پا را روی زمین گذاشته، عضلات شکم را منقبض کرده و به سمت بالا برخیزید. سپس یکی از پاها را تا جایی که می‌توانید بلند کنید و سپس آرام روی زمین بگذارید. این حرکت را با هر پا 4 بار تکرار کنید.

  • شیرجه قو

به روی شکم بخوابید و دستانتان را بالای سر قرار دهید. بازوها و پاها را حدود 10 سانتی متر از زمین جدا کنید و بدن را خوب بکشید. سپس بازوها را به سمت پشت مانند یک حلقه نگه دارید و به سمت پاها بکشید و نفس بکشید. تا 10 شمارده و به حالت اولیه باز گردید. این حرکت را 6 تا 8 بار انجام دهید.

ورزش پیلاتس برای چه سنی مناسب است؟

ورزش پیلاتس برای هر سنی مناسب است و در هر سنی طرفداران خود را دارد. اما در حقیقت مخاطبان این ورزش افراد مسن‌تری هستند. زیرا این ورزش بسیار آرامشبخش بوده و به آنها برای کاهش درد و بهبودی حالات بدنی کمک می‌کند.