طرز تهیه پوره سیب زمینی با شیر برای نوزاد، خوشمزه و مقوی

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پوره سیب زمینی با شیر برای نوزاد

جهت تهیه پوره سیب زمینی با شیر برای نوزاد به مقداری سیب زمینی و کمی شیر پاستوریزه نیاز دارید. البته امکان تهیه پوره سیب زمینی با خامه برای نوزاد هم وجود دارد، اما ترجیحا در ابتدا پوره سیب‌زمینی را به صورت ساده و بدون ترکیب با شیر یا خامه تهیه کنید و با بالا رفتن سن کودک، خامه و شیر را نیز به رژیم غذایی او وارد کنید.

پوره سیب زمینی برای نوزاد از چند ماهگی خوب است؟

پوره سیب زمینی بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد است اما آیا استفاده از پوره سیب زمینی برای نوزاد 5 ماهه مجاز است؟ اساسا سیب زمینی یکی از مواد غذایی است که با شروع غذای کمکی می‌توان از آن استفاده کرد بنابراین پوره سیب زمینی برای نوزاد شش ماهه مجاز است. شما می‌توانید هویج، کدو، سیب زمینی و حتی نخود فرنگی را به نوبت به صورت پوره درآورید و به کودک خود معرفی کنید. به این ترتیب در صورتی که کودک به هر یک از این مواد غذایی حساسیت نشان دهد، می‌توانید تشخیص دهید. استفاده از این مواد غذایی به صورت سوپ کودک در شروع تغذیه تکمیلی نیز جایز است. البته بعد از اینکه فرنی و حریره بادام را به کودک معرفی کردید.

پوره سیب زمینی برای نوزاد از چند ماهگی خوب است؟

روش درست كردن پوره سيب زميني برای کودک

طرز تهیه پوره سیب زمینی به عنوان غذای کودک شش ماهه و بالاتر بسیار ساده است. تفاوتی بین روش درست كردن پوره سيب زميني برای نوزاد شش ماهه و طرز تهیه پوره سیب زمینی برای نوزاد 8 ماهه وجود دارد و آن تنوع ترکیبات مجاز است. استفاده از شیر، خامه، ترکیب پوره سیب زمینی و تخم مرغ برای نوزاد و حتی عصاره طبیعی و ارگانیک مرغ یا پای مرغ در طرز تهیه پوره سیب زمینی برای نوزاد شش ماهه آن را خوشمزه‌تر کند. اگر به دنبال طرز تهیه پوره سیب زمینی بدون شیر برای نوزاد هستید، باید بدانید که ترکیب سیب زمینی پخته، کمی زردچوبه و کمی کره می‌تواند یک پوره خوشمزه بسازد. برای کودکان زیر یک سال از نمک استفاده نکنید و پوره را بدون نمک به کودک بدهید.

در واقع پوره سیب زمینی برای نوزاد 6 ماهه باید بدون نمک باشد. اگرچه استفاده از شیر پاستوریزه برای کودکان زیر یک سال جایز نیست و توصیه نمی‌شود، اما پزشکان معتقدند که استفاده ترکیبی از شیر پاستوریزه مثلا برای تهیه پوره به عنوان صبحانه برای نوزاد 9 ماهه نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند. به این معنی که شما اجازه ندارید شیر پاستوریزه را به عنوان یک نوشیدنی به کودک زیر یک سال بدهید، اما می‌توانید آن را با انواع غذاها ترکیب کنید و در رژیم غذایی کودک قرار دهید. برای مثال همین پوره سیب زمینی با شیر برای نوزاد یا کودک زیر یک سال نمی‌تواند مشکل‌ساز باشد. البته به شرطی که کودک اساسا حساسیت به پروتئین گاوی نداشته باشد. پوره سیب زمینی برای نوزاد ۴ ماهه را اگر بخواهید بدانید باید بگوییم تا 6 ماهگی شیر مادر برای نوزاد کفایت می کند. بنابراین شما می‌توانید تقریبا از ابتدای شروع تغذیه تکمیلی، پوره سیب زمینی را در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید. البته به شرطی که از یک پوره سیب زمینی ساده شروع  کنید و کم کم سایر ترکیبات، از جمله شیر، خامه، شوید و حتی تخم مرغ، را اضافه کنید.

پس می‌توان اینطور گفت که پوره سیب زمینی برای نوزاد 8 ماهه می‌تواند ترکیبی از سیب زمینی، زردچوبه، شیر و حتی مقداری عصاره مرغ باشد. برای یک کودک بالای یک سال می‌توانید به همین ترکیب اندکی نمک و فلفل سیاه هم اضافه کنید. یادآوری می‌کنیم که طرز تهیه پوره سیب زمینی با شوید نیز بسیار ساده است، فقط کافی است شوید خشک یا شوید تازه کاملا خرد شده را به پوره سیب زمینی اضافه کنید و اجازه بدهید که کودک از خواص شوید نیز بهره ببرد. میتوانید از جعفری، گشنیز، پیازچه و حتی نعناع هم استفاده کنید.

بعد از اینکه کودک حدود دو هفته با فرنی آرد برنج و حریره بادام تغذیه شد، می‌توانید مقدار کمی پوره سیب زمینی به او بدهید. همیشه به یاد داشته باشید که هر غذای جدید را به مقدار کم به کودک بدهید و تا سه روز ماده غذایی جدیدی به او ندهید تا بتوانید حساسیت احتمالی کودک به غذا را تشخیص دهید.

پوره سیب زمینی با شیر مادر یا شیر خشک

پوره سیب زمینی با شیر مادر یا شیر خشک

شما می‌توانید پوره سیب زمینی را با شیر مادر یا حتی شیر خشک نیز تهیه کنید. در این صورت باید فقط در همان وعده از پوره سیب زمینی استفاده کنید و باقیمانده احتمالی پوره را در وعده‌های دیگر به کودک ندهید؛ زیرا شیر مادر و شیر خشک ماندگاری پوره را محدود و کم می‌کند.

نکات مهم در مورد تهیه پوره سیب زمینی برای کودک

  • حتما از مقداری روغن زیتون اعلا یا کره پاستوریزه در تهیه پوره سیب زمینی استفاده کنید.
  • اگر سیب زمینی‌ها را به صورت بخارپز تهیه کنید، بهتر است و خواص آن بهتر باقی می‌ماند. در غیر این صورت سیب زمینی‌ها را پوست بکنید، خرد کنید و در مقدار کمی آب همراه با کره یا روغن زیتون بپزید.
  • می‌توانید به جای آب ساده از آب مرغ یا آب بلدرچین استفاده کنید تا پوره مغذی‌تر شود.
  • اگر در ترکیب پوره سیب زمینی از سویق کودک نیز استفاده کنید، بسیار عالی است. سویق کودک را از جای مطمئن و متناسب با سن کودک تهیه کنید.
  • استفاده از زردچوبه را فراموش نکنید، اما نمک و فلفل سیاه را فقط برای کودکان بالای یک سال استفاده کنید.
  • با بالا رفتن سن کودک می‌توانید از ترکیبات مختلف در پوره سیب زمینی استفاده کنید. مثلا شوید، تخم مرغ یا تخم بلدرچین پخته شده و خرد شده، انواع سبزیجات، خامه و ... .
  • پوره سیب زمینی را حتما به صورت گرم برای کودک سرو کنید؛ زیرا پوره سیب زمینی سرد شده ترکیب نشاسته‌ای مقاومی دارد و در روده کوچک کودک قابل هضم نیست.
  • بهتر است پوره سیب زمینی را با هر ترکیبی که تهیه می‌کنید، به صورت تازه به تازه به کودک بدهید.
  • برای استفاده از انواع سویق‌ها، تخم مرغ، تخم بلدرچین برای نوزاد و هر ترکیب دیگری حتما به سن کودک توجه کنید.
  • سیب زمینی پخته شده را کاملا له کنید. برای این کار فقط از گوشکوب استفاده کنید و از غذاساز استفاده نکنید، زیرا غذا ساز بافت سیب زمینی را خراب می‌کند و باعث کش آمدن سیب زمینی می‌شود.

خواص پوره سیب زمینی برای نوزاد

خواص پوره سیب زمینی برای نوزاد

پوره سیب زمینی پتاسیم فراوانی دارد. سیب زمینی غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها، کاروتنوئید‌ها و فنول‌های طبیعی است. از خواص سیب زمینی، میزان کربوهیدرات بالای آن است. وقتی پوره سیب زمینی با مواد غذایی دیگر هم ترکیب شود، به غذایی بسیار مقوی و مغذی برای کودک تبدیل می‌شود. بهبود دستگاه گوارش، حفاظت از کبد، خواص ضد ویروسی، حفاظت از پوست و بهبود سوختگی پوست از جمله خواص پوره سیب زمینی برای کودک است. هضم سیب زمینی سخت نیست، البته به شرطی که سیب زمینی سرد شده به کودک ندهید. سیب زمینی می‌تواند انرژی لازم برای فعالیت‌های کودک را فراهم کند؛

کلام آخر

حتما از پوره سیب زمینی با شیر برای نوزاد استفاده کنید و حتما از سایر ترکیبات نیز برای خوشمزه تر شدن پوره سیب زمینی کمک بگیرید. البته برای اضافه کردن هر ماده غذایی جدید به قانون تست حساسیت نیز توجه کنید و مراقب واکنش و آلرژی غذایی در کودکان شیرخوار خود باشید.