برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

قبل از اینکه برای ریزش موی خود دچار اضطراب شوید و به دنبال دریافت نوبت برای یک پزشک متخصص پوست و مو باشید، بهتر است به آنچه می‌خورید نگاه دقیق‌تری بیندازید زیرا تغذیه‌ی شما تاثیر زیادی بر سلامت و رشد موهایتان دارد. این احتمال وجود دارد که حتی اصلاحات جزئی در آنچه می‌خورید همراه با موادی که برای رشد و سلامت مو استفاده می‌کنید، بتواند تأثیر زیادی داشته باشد. با این که ژن‌ و سبک زندگی در این زمینه حرف اول را می‌زنند، در ادامه لیستی از مواد غذایی و ویتامین‌هایی آمده است که می‌تواند کمک کننده باشد و توضیح می‌دهیم برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم.

بهترین مواد غذایی برای رشد و تقویت مو

بهترین و در دست‌ترین موادی که می‌توانید برای زیبایی و طروات موی خود بخورید به شرح زیراند:

تخم مرغ 

اولین گزینه در پاسخ به سوال برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم، تخم مرغ است. خاصیت ضد ریزش موی تخم مرغ مدیون دو ماده‌ی غذایی پروتئین و بیوتین است. چون درصد زیادی از فولیکول‌های مو را پروتئین‌ها تشکیل داده‌اند؛ مشخص شده است که کمبود آن منجر به شکنندگی و ریزش مو می‌شود. بنابراین تخم مرغ با درصد پروتئین بالایی که دارد می‌تواند بسیار موثر باشد. بیوتین نوعی ویتامین B ست که برای ساخت کراتین مو ضروری ست. به جز این روی، سلنیوم و سایر مواد مغذی دیگری نیز در تخم مرغ وجود دارد که برای رشد موها مفیداند.

توت

برای جلوگیری از ریزش مو چه میوه‌ای بخوریم؟ البته توت در صدر این میو‌ه‌ها قرار دارد. توت حاوی میزان زیادی ویتامین C ست که به عنوان آنتی اکسیدان می‌تواند از آسیب رادیکال‌های آزاد به فولیکول‌ها جلوگیری کند. از این ویتامین برای ساخت کلاژن مو نیز استفاده می‌شود که شکنندگی آنها را کاهش می‌دهد. کمک دیگری که ویتامین C می‌تواند داشته باشد، افزایش جذب آهن است که ریزش موی ناشی از فقر آهن را کاهش می‌دهد. انواع توت مانند توت فرنگی، شاه‌توت، توت سفید و ... در این دست قرار دارند. 

اسفناج

اگر در گروه سبزیجات به دنبال این هستید که برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم، حتماً اسفناج را انتخاب کنید. اسفناج یک سبزی سبز سالم و سرشار از مواد مغذی مفیدی مانند فولات، آهن و ویتامین‌های A و C است که همگی برای رشد مو ضروری‌اند. در حالی که ویتامین A در حد اعتدال می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند اما مصرف بیش از حدش منجر به تشدید ریزش مو می‌شود بنابراین باید اعتدال را رعایت کنید.

برای جلوگیری از ریزش مو چه مواد غذایی بخوریم

ماهی چرب

ماهی های چرب مانند سالمون، شاه ماهی و ماهی خال خالی دارای مواد مغذی هستند که می‌تواند به رشد مو کمک کند. این ماهی‌ها منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 نیز هستند که برای سلامت مو ضروری ست. وقتی از پزشک می‌پرسید برای جلوگیری از ریزش مو چه مکملی بخوریم، حتماً مصرف مکمل حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 را به شما پیشنهاد می‌دهد و ماهی چرب یک منبع غنی از این ماده است. به جز این پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین‌های B موجود در ماهی نیز به رشد مو کمک می‌کنند. 

آووکادو

آووکادو خوشمزه، مغذی و منبع بسیار خوبی از چربی‌های سالم است. بعلاوه آنها منبع عالی ویتامین E نیز هستند که به حفظ طراوت و شادابی مو کمک می‌کند و یک مکمل خوب برای جلوگیری از کچلی ست. در برخی از مطالعات مشخص شده است که سطوح پایین‌ ویتامین E ریزش مو را در افراد افزایش می‌دهد. ویتامین E همچنین از پوست در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت می‌کند. پوست آسیب دیده روی پوست سر می‌تواند منجر به کیفیت پایین مو و کاهش فولیکول‌های مو شود.

مغز و آجیل

وقتی به دنبال این هستیم که برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم، آجیل‌ها خوشمزه‌ترین داروهایی هستند که می‌توانیم استفاده کنیم. این مواد سرشار از ویتامین E، ویتامین B، روی و اسیدهای چرب ضروری هستند که کمبود هر کدام به تنهایی ی‌تواند منجر به ریزش مو شود. مانند آجیل، دانه‌هایی مانند کنجد هم سرشار از ویتامین E و سایر مواد مغذی هستند که ممکن است باعث رشد مو شود. شما می‌توانید با انواعی از مغزها و دانه‌ها معجونی برای جلوگیری از ریزش مو تهیه کنید.

‌فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای منبع عالی ویتامین C غنی از آنتی اکسیدان است که می‌تواند منجر به رشد بهتر موها شود. ویتامین C باعث تولید کلاژن می‌شود که تارهای مو را تقویت می‌کند. علاوه بر این، فلفل‌های شیرین منبع عالی ویتامین A هستند.

لوبیا

لوبیا یک منبع گیاهی بسیار خوب برای انواعی از پروتئین‌هاست. سایر مواد مغذی مانند آهن، بیوتین و فولات نیز که در این دانه موجود‌اند، مانع از ریزش مو می‌شوند.

سویا

مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در سویا نیز برای جلوگیری از ریزش مو مفید است. یکی از این ترکیبات اسپرمیدین است که به میزان زیاد در این دانه‌ها وجود دارد. اسپرمیدین، مرحله رشد فعال مو به نام فاز آناژن را طولانی می‌کند. هر چه فولیکول مو بیشتر در فاز آناژن بماند، رشد بیشتری خواهد داشت.

گوشت

گوشت جزء اصلی رژیم غذایی بسیاری از افراد است و سرشار از مواد مغذی است که برای رشد مو نیاز است. پروتئین موجود در گوشت باعث ترمیم و تقویت فولیکول‌های مو می‌شود. همچنین آهن نیز در گوشت زیاد است که یک ماده‌ی ضد ریزش دیگر محسوب می‌شود. 

برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

روغن زیتون 

جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون نیز ممکن است. روغن زیتون از تولید هورمون ریزش مو یعنی دی هیدروتستوسترون جلوگیری کرده و در نتیجه باعث رشد سالم مو می‌شود. روغن زیتون سرشار از درصد قابل توجهی آنتی اکسیدان نیز هست که باعث رشد مو می‌شود. 

چغندر

این ریشه‌ی قرمز یاقوتی سرشار از مواد شیمیایی طبیعی به نام نیترات است. بر اساس مطالعه مجله بریتیش ژورنال فارماکولوژی بالینی، این مواد شیمیایی پس از تجزیه شدن در بدن، ممکن است به بهبود گردش خون کمک کند، که می‌تواند اکسیژن و مواد مغذی را به فولیکول‌های مو برساند.

عدس 

عدس سرشار از پروتئین، آهن، روی و بیوتین و همچنین دارای مقدار زیادی اسید فولیک است. بدن برای بازگرداندن سلامت گلبول‌های قرمز خونی که اکسیژن سالم برای موها را تامین می‌کنند، به اسید فولیک نیاز دارد بنابراین عدس را می‌توان یک ماده ضد ریزش دانست.

جو 

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که در واقع می‌تواند نور مضر UV را جذب کرده و از سلول‌های پوست محافظت کند. همچنین آسیب‌های ناشی از نور خورشید بر روی پوست سر که می‌تواند باعث کم پشت شدن موها شود را نیز ترمیم می‌کند. جو منبع بسیار قوی از این ویتامین است که می‌تواند برای درمان ریزش مو استفاده شود.

ماست یونانی 

دو ماده معدنی کمیاب نیز در رشد مو دخیل هستند: سلنیوم و ید. هر دو ماده معدنی برای عملکرد صحیح غده تیروئید ضروری هستند و کمبود هر یک می‌تواند منجر به ریزش مو شود. برای حفظ یک منبع غذایی ثابت از هر دو ماده معدنی، ماست یونانی را برای صبحانه یا به عنوان میان وعده بعد از ورزش در نظر بگیرید.

 

برای جلوگیری از ریزش مو در رژیم چه بخوریم؟

دوران رژیم ریزش و می‌تواند شدید باشد به ویژه اگر از رژیم‌های غیراصولی پیروی کنید. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در درجه‌ی اول رژیم اصولی بگیرید و در درجه‌ی بعد از مواد غذایی لیست بالا در رژیم خود به اندازه‌ی تعادل استفاده کنید. اگر از ریزش موی شدید رنج می‌برید حتماً پزشکتان را در جریان بگذارید. 

این روزها، پیدا کردن ویتامین‌هایی که ادعا می‌کنند موهای شما را سالم‌تر و قوی‌تر می‌کنند، تنها با یک کلیک میسر است، و در حالی که هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که نشان دهد هر یک از ویتامین‌ها باعث رشد (یا رشد مجدد) سریع‌تر موهای شما می‌شود با این حال مطالعاتی وجود دارد که نقش این ویتامین‌ها را در درمان انواعی از ریزش مو و سلامت فولیکول‌ها ثابت می‌کند. بهترین ویتامین‌ها برای رشد دوباره‌ی مو یا جلوگیری از ریزش آن عبارتند از: 

  • ویتامین‌ B: غذاهای غنی از ویتامین‌های ب کمپلکس به سلامت مو و تجدید سلول‌های لازم برای رشد مو کمک می‌کنند. منابع خوب ویتامین B شامل غلات کامل، سبزیجات با برگ تیره، غذاهای دریایی و گوشت هستند.
  • ویتامین D: این ویتامینی است که به ایمنی کلی کمک می‌کند. کسانی که بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند، افرادی با پوست تیره هستند که در آب و هوای سردتر و بدون نور UV به اندازه‌ی کافی زندگی می‌کنند.
  • B12: گوشت‌ها معمولاً حاوی این ویتامین هستند، بنابراین کسانی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند و متوجه ریزش مو می‌شوند، ممکن است موهای شکننده و خشکی داشته باشند.
  • بیوتین: به احتمال زیاد، قبلاً این مکمل را امتحان کرده‌اید. زمانی به عنوان ویتامین مقدس برای مو، پوست و ناخن شناخته می‌شد. اما اکنون به دلیل فقدان علمی پشتوانه ادعاهای مربوط به آن، از بین رفته است.
  • ویتامین E: این ماده مغذی از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. منابع خوب آن شامل آووکادو، تخمه آفتابگردان، بادام و اسفناج هستند.

همچنین به مقاله بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو نیز مراجعه کنید.