ﻣﺮاکز مشاوره و ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ در تهران

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ﻣﺮاکز مشاوره و ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ در تهران

مراجعه به ﻣﺮاکز مشاوره و ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ در تهران یکی از انتخاب‌هایی است که بسیاری از مادران تهرانی دارند و همواره به دنبال بهترین و به تعبیری مناسب‌ترین مرکز مشاوره بارداری هستند تا بتوانند به کمک این مراکز، بارداری راحت‌تر و ایمن‌تری را تجربه کنند. گرچه یک خانم باردار همیشه با پزشک بارداری خود در ارتباط است و راهنمایی‌های لازم را از او می‌گیرد، اما سر زدن به ﻣﺮاکز مشاوره و ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ در تهران و رفت و آمد در این مراکز هم خالی از لطف نیست.

 عمده‌ترین خدمات و سرویس‌های ‌ﻣﺮاکز مشاوره و ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ در تهران

  • برگزاری کارگاه‌های افزایش هوش جنین
  • برگزاری کارگاه‌های تغذیه دوران بارداری
  • استخر بارداری
  • یوگای بارداری
  • مشاوره بارداری
  • ارائه مشاوره‌های پزشکی قبل، حین و پس از بارداری
  • ارائه خدمات تنظیم خانواده
  • آموزش آمادگی زایمان طبیعی
  • معرفی مامای همراه
  • یوگا پس از بارداری
  • ارائه خدمات لازم پیش از اقدام به بارداری
  • واکسیناسیون
  • مشاوره‌های روان‌شناسی
  • آموزش مهارت‌های زندگی
  • کارگاه مادر و کودک
  • بررسی تغییرات روانشناختی در بارداری
  • تغذیه تکمیلی کودک و تغذیه مادران در دوران شیردهی و...

معرفی تعدادی از ﻣﺮاکز مشاوره و ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ در تهران

انتخاب یک مرکز مشاوره از میان ﻣﺮاکز مشاوره و ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ در تهران کار چندان ساده‌ای نیست. معمولا در مناطق مختلفی از تهران انواع متفاوتی از این مراکز راه‌اندازی شده‌اند که هر کدام تمام یا بخشی از خدمات یاد ‌شده در قسمت قبل را ارائه می‌دهند. بسیاری از این مراکز تحت نظارت بیمارستان‌ها هستند، کلاس‌های بارداری رایگان برگزار می‌کنند و در مورد زیر و بم بارداری اطلاعات مفیدی در اختیار مادران جوان قرار می‌دهند. 

از جمله ﻣﺮاکز مشاوره و ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ در تهران عبارتند از:

  1. مرکز مشاوره و خدمات مامایی مهرمادر
  2. مرکز مشاوره و خدمات مامایی ندای تولد
  3. مرکز مشاوره و خدمات مامایی یاس تهران
  4. مرکز مشاوره و ارائه خدمات مامایی آرامش
  5. مرکز مشاوره و ارائه خدمات مامایی رویای سلامت 
  6. مرکز مشاوره و ارائه خدمات مامایی رویان
  7. مرکز مشاوره و ارائه خدمات مامایی نوین 

در کلاس های بارداری رایگان چه می‌گذرد؟ 

احتمالا این سوال که با مراجعه به ﻣﺮاکز مشاوره و ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ در تهران یا کلاس‌های بارداری چه چیزی به دست می‌آورید، یکی از سوالاتی است که ذهن شما را درگیر کرده است. در ادامه در مورد مهمترین فعالیت‌های این مراکز توضیح می‌دهیم؛

کارگاه‌های افزایش هوش جنین

گرچه تغذیه و ژن در هوش جنین تاثیر بسیار زیادی دارد، اما علم ثابت کرده است که یک مادر باردارِ آگاه می‌تواند با انجام کارهایی در دوره‌های مختلف بارداری، ضریب هوشی جنین و فرزند خود را افزایش دهد. یکی از خدمات ﻣﺮاکز مشاوره و ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺎﻣایی ارائه می‌دهند، در همین حوزه است. کار کردن روی مغز و عصب‌های مغزی و سیگنال‌های مغزی جنین یک دوره طلایی دارد که معمولا از حدود هفته 8 آغاز می‌شود و تا هفته 30 بارداری ادامه دارد. داشتن تغذیه مناسب و سالم، استفاده از موسیقی‌های مناسب، بازی با نور و استفاده از قدرت لامسه از جمله کارهایی است که برای تقویت هوش جنین می‌توان انجام داد. در کارگاه‌های افزایش هوش جنین جزئیات این مهم با روش‌های علمی و ثابت شده به مادران باردار آموزش داده می‌شود. 

کلاس های بارداری رایگان

کارگاه‌های تغذیه در دوران بارداری

در ﻣﺮاکز مشاوره و ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ در تهران و به طور کلی در کلاس‌های بارداری و مراکز مشاوره بارداری، همه بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای گفته می‌شود. تغذیه قبل از بارداری، حین بارداری و پس از بارداری و در دوران شیردهی به شدت در هوش و حواس جنین و سلامت او تاثیر دارد. یک مادر باردار باید بداند غذایی که می‌خورد، صرفا برای سیر شدن نیست؛ بلکه غذای او دارویی طبیعی برای رشد جنینی است که در شکم دارد. گرچه پزشک بارداری در هفته‌ها و ماه‌های مختلف بارداری از مکمل‌های لازم برای بهبود رشد جنین استفاده می‌کند و با تجویز به موقع آنها سلامت جنین را تضمین می‌کند، اما اینکه مادر بارداری در طول روز چه چیزی می‌خورد و چگونه می‌‌خورد هم اهمیت بسیار زیادی دارد. 

یوگای بارداری

گرچه ورزش یوگا در ایران یک ورزش کمتر شناخته شده است و علاقه‌مندان کمتر و محدودتری دارد، اما انجام ورزش یوگا نه تنها در دوران بارداری، بلکه در تمام طول زندگی می‌تواند تضمین کننده نشاط و شادابی باشد. یوگای بارداری یکی دیگر از خدمات و سرویس‌هایی است که ﻣﺮاکز مشاوره و ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ در تهران یا کلاس‌های بارداری و مراکز مشاوره بارداری ارائه می‌دهند. در یوگای بارداری یک مادر باردار با تنفس‌های صحیحی که انجام می‌دهد، آرامش را به جنین خود منتقل می‌کند. در عین حال انجام حرکات یوگا در دوران بارداری می‌تواند در نهایت به یک زایمان راحت ختم شود. خصوصا اگر مادر زایمان طبیعی را انتخاب کرده باشد. گرچه در زایمان‌های سزارین هم تاثیر یوگا ثابت شده است. 

آموزش آمادگی زایمان

یکی دیگر از خدمات و سرویس‌های عمده در کلاس‌های بارداری و مراکز مشاوره بارداری مربوط به آموزش آمادگی برای زایمان است. مادری که زایمان طبیعی را انتخاب کرده است، باید با فرایند این زایمان آشنا باشد و بداند که در هنگام شروع درد زایمان باید چه تمهیدی بیندیشد. برای این منظور قطعا به آموزش نیاز دارد. آشنایی شدن با انواع مختلف زایمان طبیعی در مراکز مشاوره بارداری یکی از آموزش‌های مفیدی است که یک مادر باردار بی تردید به آن نیاز دارد. 

همچنین یاد گرفتن نحوه شیردهی چه در زایمان طبیعی و چه در زایمان سزارین و یا آموزش نحوه حمام کردن نوزاد و ارائه اطلاعات مفید در این حوزه از دیگر موارد آموزش آمادگی زایمان است. 

غربالگری سلامت

منظور از غربالگری سلامت در واقع بررسی وضعیت جسمانی و حتی روانی یک بانو است. بانویی که یا باردار است و یا قصد دارد در آینده نزدیک باردار شود. غربالگری سلامت شامل مواردی از جمله انجام تست پاپ اسمیر، واکسیناسیون، معاینه پستان‌ها، آنالیز وزن بدن از نظر چربی، استخوان و...، انجام آزمایشات ضروری، ارائه روش‌های جلوگیری از بارداری بعد از زایمان و مواردی از این قبیل است. 

کلام پایانی

گرچه مراجعه به ﻣﺮاکز مشاوره و ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ در تهران و به طور کلی کلاس‌های آمادگی بارداری و آموزش زایمان بسیار مفید است و می‌تواند نتیجه بسیار خوبی را در آینده متوجه مادر و نوزاد او کند، اما متاسفانه در این روزهای کرونایی که تاکید به در خانه ماندن و خارج نشدن از منزل است، باید تا اطلاع ثانوی از مراجعه به این مراکز خودداری کنید و در صورت امکان از خدمات غیر حضوری آنها استفاده کنید. در عین حال توصیه می‌کنیم با مطالعه کتاب‌های مفید در این حوزه، دانش و آگاهی خود را بالا ببرید و یک مادر باردار آگاه و باسواد باشید.