دمنوش‌ های انرژی زا و نشاط آور خانگی برای صبح+طرز تهیه

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دمنوش‌ های انرژی زا

چه در صبح باشیم و به دنبال آمادگی ذهنی برای شروع کار باشیم و چه در عصر باشد و تمایل به خواندن کتاب یا پیاده‌روی داشته باشیم، همه ما به یک دمنوش نشاط آور و انرژی زا نیاز داریم. البته ممکن است انتخاب بسیاری از ما نوشیدنی‌های کافئین داری مانند قهوه یا چای ماچا باشد، اما گاهی اوقات بخصوص اگر دچار استرس و اضطراب هستید، کافئین پاسخگو نخواهد بود. بنابراین بهترین گزینه برای گرفتن انرژی و آرامش در کنار یکدیگر نوشیدن یک دمنوش نشاط آور است. در این مطلب از گهواره بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

انواع دمنوش انرژی زا

اغلب زمانی که حرف از نوشیدنی طبیعی انرژی زا می‌شود، همه به دنبال نوشیدنی‌های پروتئینی و مخصوص برای ورزشکاران یا نوشابه‌های انرژی زا هستند. کمتر فردی به ذهنش خطور می‌کند که دمنوش که در بیشتر اوقات برای آرامش مصرف می‌شود، می‌تواند انرژی یک روز را برای فرد تامین کند. اما باید بدانید که دمنوش‌ها بهترین جایگزین برای نوشیدنی‌های کافئین دار و انرژی زا هستند. این نوشیدنی‌های گیاهی می‌توانند با توجه به نوع ترکیبات گیاهی که دارند، به شما انرژی بدهند، آرامشتان را تامین کنند یا دردهای شما را تسکین دهند و یا خاصیت درمانی داشته باشند.

دمنوش‌ها بسته به نوع ترکیبات گیاهی حاوی مقدار متوسطی کافئین هستند که می‌توانند انرژی لازم در زمان بی حوصلگی و تنبلی شما را تامین کنند. همچنین این نوشیدنی‌ها بر خلاف سایر نوشیدنی‌های کافئین دار، تجربه متفاوتی به شما می‌دهند و بر خلاف نوشیدنی‌های افزایش دهنده انرژی، اثر انرژی پایدارتری برای شما خواهند داشت. البته این موضوع تا حد زیادی به ترکیبات گیاهی دمنوش نیز بستگی دارد که علاوه بر تامین انرژی، آرامش و تمرکز شما را نیز تامین می‌کند.

یکی دیگر از مزیت دمنوش‌ها تنوع آنها است. از آنجایی که دمنوش‌ها می‌توانند از انواع گیاهان دارویی و طبیعی، گل‌ها، ادویه‌ها و میوه‌های خشک تهیه شوند، تنوع بیشتری دارند و این بدان معنی است که می‌توانند طیف گسترده‌ای از طعم‌ها را شامل شوند. شما می‌توانید بسته به سلیقه و ذائقه خود دمنوش مورد نظر خود تهیه و نوش جان کنید.

* برای اطلاع از بهترین نوشیدنی پروتئینی و طرز تهیه آن کلیک نمایید. 

انواع دمنوش انرژی زا

خواص دمنوش انرژی زا

دمنوش‌های گیاهی ترکیبی از انواع گیاهان دارویی، ریشه‌ها، گل‌ها، میوه‌ها و ادویه‌ها هستند که از هزاران سال پیش از آنها به عنوان درمان‌های خانگی طبیعی استفاده می‌کردند. هر دمنوش گیاهی بسته به نوع ترکیباتی که دارد طعم و خواص متنوعی دارد، بنابراین می‌توان گفت هزاران دمنوش با هزاران طعم و خواص وجود دارد. برخی از ترکیبات ممکن است طعم بهتری داشته باشند و برخی دیگر خواص بیشتر، برخی از آنها هیچ عارضه جانبی ندارد و برخی باید با نظارت بیشتری مصرف شود. بنابراین توصیه می‌شود قبل از مصرف هر نوع دمنوش با پزشک خود مشورت کنید. از خواص دمنوش‌های انرژی زا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش التهاب
  • تسکین درد
  • شادابی و سلامت پوست
  • ضد تهوع و تسکین معده
  • رفع خستگی
  • تقویت قوای جسمی
  • تقویت و سلامت قلب
  • حاوی ویتامین C
  • آرامش روح و روان
  • ضد سرطان

خواص دمنوش

دمنوش انرژی زا ترکیبی

در این بخش انواع دمنوش ترکیبی نشاط آور را به شما معرفی می‌کنیم که با توجه به سلیقه خود می‌توانید آنها را انتخاب کنید.

  • دمنوش نعناع فلفلی و زنجبیل

نعناع فلفلی گونه‌ای از نعنای است که دارای برگ‌های سبز تیره و خوشبو بوده و در بسیاری از محصولات بهداشتی، آرایشی، غذایی و دارویی از آن استفاده می‌شود. این گیاه محبوب خاصیت بهبود خلق و خو، افزایش هوشیاری و بهبود عملکرد هضم را داشته و علاوه بر آن با بهبود عملکرد ذهنی و تمرکز باعث مهار خستگی می‌شود. ترکیب این گیاه فوق‌العاده با زنجیبل می‌تواند یک دمنوش انرژی زا فوق‌العاده‌ای را بسازد، زیرا علاوه بر خواص فراوان نعناع فلفلی خواص زنجبیل را نیز نباید از یاد برد مانند: بهبود گردش خون، بهبود اکسیژن رسانی و رفع خستگی. برای تهیه این دمنوش برای رفع خستگی و نشاط آور این دو گیاه را باهم دم کنید و با شیرین کننده محبوب خود نوش جان کنید.

  • دمنوش بادرنجبویه و لیمو ترش

اگر به دنبال طعمی تازه و طبیعی برای گذراندن یک بعدازظهر می‌گردید، دمنوش بادرنجبویه و لیمو تازه به عنوان بهترین دمنوش شادی آور را از دست ندهید. بادرنجبویه با بهبود خلق و خو به تقویت عملکرد سناختی شما کمک کرده و خستگی را از بین می‌برد. در کنار طعم مرکباتی بادرنجبویه، لیمو ترش می‌تواند به این دمنوش حس سرزندگی بدهد. لیمو به شما احساس شادابی می‌دهد، شما را دهیدراته نگه می‌دارد، به کاهش وزن شما کمک می‌کند، قند خون را کنترل می‌کند، به هضم غذا کمک کرده و باعث رفع خستگی می‌شود. این دمنوش را می‌توانید با عسل یا شیره افرا میل کنید.

  • دمنوش بابونه و دارچین

اگر به می‌خواهید روز پر انرژی همراه با آرامش را شروع کنید، این دمنوش می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد. همه ما از خواص آرامش بخش بابونه شنیده‌ایم. بابونه باعق رفع ناراحتی معده، بی‌خوابی، اضطراب و استرس می‌شود و همچنین به کنترل فشار خون نیز کمک می‌کند. در کنار آن دارچین انتخاب بسیار خوبی برای فصل سرما و درمان بیماری‌ها است. دارچین باعث کنترل قند خون، کاهش التهاب، کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود و سرشار از آنتی اکسیدان است. ترکیب این دو درکنار هم می‌تواند انرژی یک روز شما را تامین کند.

دمنوش های ترکیبی

بهترین دمنوش برای ورزشکاران

زمانی که ورزش می‌کنید، گرفتگی عضلات، پارگی‌های جزئی و دردهای عضلانی جزو آسیب‌های موضعی کاملا طبیعی است که ممکن است آن را تجربه کنید. برای اینکه عضلات بیشتری بسازید بدن شما باید این بافت‌ها را ترمیم کرده و قدرت خود را بازگرداند. در این میان در کنار رژیم غذایی سالم و مصرف نوشیدنی‌های پروتئینی انرژی زا، دمنوش‌های گیاهی می‌تواند به روند بهبودی شما و تسکین درد کمک کند و انرژی از دست رفته شما را باز گرداند.

یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی که می‌توانید در دوره‌ای که ورزش می‌کنید از آن استفاده کنید، آب است. البته باید بدانید که نوشیدن آب تنها مستلزم به ورزش کردن نیست. هرچه در طول روز آب بیشتری بنوشید، انرژی بیشتر داشته و شاداب‌تر هستید. علاوه بر آن آب بدن را هیدراتاسیون کرده و به هضم غذا کمک می‌کند.

دمنوش زدرچوبه باعث کاهش التهاب و تقویت عملکرد مفاصل می‌شود. علاوه بر آن یک آنتی اکسیدان قوی بوده و به تسکین دردهای عضلانی کمک می‌کند. این دمنوش به حفظ سلامت و شادابی شما در طول روز کمک می‌کند.

همه ما از خواص چای سبز شنیده‌ایم. این چای به سوخت و ساز بدن کمک کرده و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. بنابراین چای سبز می‌تواند انتخاب خوبی برای ورزشکاران و بهترین دمنوش انرژی زا برای صبح باشد.

 

دمنوش‌های انرژی زا برای درس خواندن

بهتر است برای تقویت ذهن و افزایش تمرکز نوشیدنی‌های کافئین دار را کنار بگذارید. بسیاری از دمنوش‌های گیاهی می‌توانند در کنار هزاران خاصیتی که برای شما دارند، به بهبود عملکرد ذهنی و افزایش تمرکز شما نیز کمک کنند. چند نمونه دمنوش انرژی زا برای درس خواندن به شرح زیراند:

  • ماچا

ماچا از برگ های چای سبز که در سایه رشد می کنند تولید می شود که با سنگ آسیاب شده و به پودر ریز تبدیل می شوند. این نوشیدنی کافئین بالایی داشته و سرشار از ال تیانین است به همین دلیل این دمنوش بمب انرژی بسیار برای کاهش استرس و افزایش تمرکز مفید است.

  • رزماری

استیل کولین ماده شیمیایی ترشح شده در مغز است که مسئول عملکردهای مغز مانند تمرکز، تفکر و به خاطر سپردن است. چای رزماری حاوی روغن رزماری است که به جلوگیری از تجزیه استیل کولین کمک می کند. ترکیبات موجود در این دمنوش انرژی زا خانگی همچنین به افزایش سطح انرژی، کاهش اضطراب و جلوگیری از آسیب به بافت های مغز کمک می کند. رزماری از جمله گیاهان انرژی زا در منزل است که میتوانید به راحتی پرورش دهید.

  • اسطوخودوس

دمنوش اسطوخودوس بسیار آرامش بخش و تسکین دهنده است و به آرامش ذهن و بدن بسیار کمک می‌کند. روغن‌های منحصربه‌فرد موجود در این داروی گیاهی نشاط آور و انرژی زا می‌توانند اعصاب تحت فشار مغز را آرام کنند و به آنها اجازه کشش و آرامش می‌دهند.

بهترین دمنوش برای درس خواندن

عرق گیاهی انرژی زا

  • عرق بهارنارنج

تقویت کننده قلب و اعصاب بوده، دارای خاصیت ضد تشنج و آرامشبخش است و از غذاهای ضد افسردگی، اضطراب و بی خوابی به شمار میرود. دمنوش آن یک دمنوش انرژی زا در طب سنتی محسوب می شود.

  • عرق آویشن

طبع گرم داشته و اشتها آور است. تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و ضد عفونی کننده مجاری تنفسی است و سرشار از آنتی اکسیدان است.

  • عرق کاسنی

طبع سرد دارد و برای تقویت کلیه، کبد و پوست بسیار مفید است. دارای ویتامین C بوده و به تصفیه خون کمک می‌کند. ( در مورد طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب به این مقاله مراجعه کنید)

داروی گیاهی انرژی زا قوی برای افزایش قدرت بدنی

  • فلفل قرمز تند

این گیاه دارویی از جمله گیاهان انرژی زا افزایش قدرت بدنی بوده و تاثیر بسزایی در افزایش انرژی دارد. علاوه بر آن باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود.

  • جینگو بیلوبا

این گیاه به جربان خون به سمت مغز کمک کرده و افسردگی را از بین می‌برد. برای تاثیر بیشتر این دارو باید حداقل به مدت 2 هفته از این گیاه استفاده کرد.

  • جینسینگ

این گیاه با تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع عفونت‌ها و بیماری‌ها باعث افزایش انرژی بدن می‌شود.