شربت سرفه کودکان و نوزادان(قویترین شربت خلط آور و سرفه خشک)

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شربت سرفه برای کودکان

برای سرفه بچه چی خوبه؟ برای سرفه نوزاد چی خوبه؟ اینها از رایجترین سوالات مادران هستند. درمان سرفه کودکان یکی از نگرانی‌های مادران هنگام سرماخوردگی فرزندشان است. آن‌ها برای درمان سرفه سرماخوردگی، سراغ انواع شربت گلودرد و شربت سرفه خارجی و شربت ضد سرفه گیاهی را می‌گیرند. به طور کلی برای هر مشکلی تقریبا شربتی وجود دارد؛ مثلا شربت زینک سولفات برای اشتهای نوزاد کاربرد خوبی دارد و بسیاری از مادران از آن نتیجه گرفته اند؛ یا برای کنترل توکسوپلاسموز در بارداری به هر حال راه حلی وجود دارد. ما اگر به دنبال یک ضد سرفه قوی برای همه سرماخوردگی‌ها هستید، پیشنهاد می کنیم مقاله  شربت سرفه برای کودکان را تا به انتها بخوانید. همچنین می توانید به مقالات مشابه مانند شربت استامینوفن کودکان نیز مراجعه کنید.

انواع شربت ضد سرفه قوی کودکان

یکی از رایججترین سوالات مادران این است که برای سرفه کودکان چی خوبه ؟ همان طور که در مقاله انواع شربت سرماخوردگی کودکان یا مقاله شربت چرک خشک کن کودکان گفته شد، سرفه یک رفلکس عصبی است که بعلت تحریک را‌‌ه‌های تنفسی و با هدف محافظت از آن‌ها رخ می‌دهد. سرفه می‌تواند خلط دار یا خشک باشد. بر اساس علت سرفه و سن کودک بهترین شربت برای سرفه خشک کودکان و خلط‌دار انتخاب می‌شود. برای مثال معمولا برای درمان سرفه خلط دار کودک در سرماخوردگی، از داروهایی که مکانیسم سرفه را مهار می‌کنند استفاده نمی‌شود. زیرا موجب تجمع خلط در مجرای تنفسی و کند شدن سرعت بهبود سرماخوردگی می‌شود. پس بهتر است بعد از مطالعه مقاله، سوال (بهترین شربت ضد سرفه کودکان چیست) را از پزشک بپرسید. البته بعد از آنکه کودک شما را معاینه کرد. همچنین بعضی داروها مانند کتوتیفن شاید سرفه را کنترل کنند اما یک شربت ضدسرفه محسوب نمیشوند. در این مقاله بخوانید شربت کتوتیفن برای کودکان برای چیست. شربت سرفه برای کودکان بر اساس نحوه اثر به سه دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به هر یک می‌پردازیم و می گوییم برای سرفه کودکان چه شربتی خوب است.

قبل از مطالعه ادامه مقاله شربت سرفه برای کودکان، و اینکه بگوییم چه شربتی برای سرفه کودکان خوبه، به موارد زیر توجه کنید:

  1. به‌هیچ عنوان به کودک زیر یک ماه (نوزاد) از هیچ‌گونه دارو برای سرفه خلط دار کودکان استفاده نکنید. اما استفاده از قطره پدیلاکت نوزادان معمولا بی خطر است.
  2. دوز انواع داروی سرفه کودکان و دارو‌هایی که در ادامه آورده می‌شوند باید با نظر پزشک باشد و هرگز خودسرانه به کودک دارویی ندهید؛ هرچند که فروش آنها در دارو‌خانه‌ها آزاد است.
  3. سواد پزشک‌تان را با میزان دارو‌یی که تجویز می‌کند، نسنجید و به دارو‌های تجویزی وی از جمله شربت ضد سرفه خارجی کودکان اعتماد کنید.
  4. مطالبی که در آینده مطالعه می‌کنید، صرفا جهت افزایش آگهی بوده و توصیه‌های پزشک بهترین گزینه درمانی است.

انواع شربت ضد سرفه با کنترل دستگاه عصبی مرکزی

همانطور که پزشک برای درمان عفونت ادراری در بارداری از روش دارو درمانی استفاده می کند، درمان سرفه نوزاد نیز با داروهای ساده امکانپذیر است. این دسته از شربت سرفه برای کودکان با تاثیر بر بصل‌النخاع، رفلکس سرفه را مهار می‌کند. یعنی مغز را از ارسال دستور سرفه منع می‌کنند. مهم‌ترین داروی این دسته شربت دکسترومتورفان است.

شربت دکسترومتورفان برای کودکان (Dextromethorphan)

شربت ضد سرفه و آبریزش بینی کودکان دکسترومتورفان به عنوان بهترین شربت ضد سرفه با اسامی دیگری از جمله دکسترورامین نیز شناخته می‌شود.

مکانیسم اثر دکسترومتورفان: شربت دکسترومتورفان در کودکان برای کاهش سرفه، رفلکس عصبی سرفه در بصل‌النخاع را مهار می‌کند.

موارد مصرف دکسترومتورفان: این شربت برای درمان سرفه خشک در کودکان کاربرد دارد. علاوه‌بر سرفه خشک سرماخوردگی، می‌تواند در درمان سرفه آلرژیک کودکان مخصوصا سرفه خشک کاربرد داشته باشد. از آن به عنوان شربت برای سرفه های شبانه کودکان نیز یاد می شود.

دوز و زمان مناسب مصرف شربت دکسترومتورفان کودکان:

  • در کودکان زیر دو سال، هیچ دوز مشخصی برای مصرف دارو وجود ندارد و مصرف آن توصیه نمی‌شود.
  • در کودکان 2 تا 6 ساله: 5 -5/2 میلی‌گرم، هر 4 ساعت یکبار یا 5/7 میلی‌گرم، هر 6 تا 8 ساعت یکبار.
  • نکته: توجه داشته‌باشید که دوز مصرفی روزانه از 30 میلی‌گرم در 24 ساعت بیشتر نشود.

توجه: در هر پنج سی‌سی از شربت دکسترومتورفان، 15 میلی‌گرم دارو وجود دارد. حال اگر به 5 میلی‌گرم دارو نیاز باشد، باید حدود 5/1 سی‌سی ( یعنی تقریبا یک‌سوم پنج سی‌سی) از شربت داده‌ شود. بقیه مقادیر نیز به همین ترتیب محاسبه می‌شود. 

عوارض شربت ضد سرفه کودکان دکسترومتورفان: ممکن است کمی خواب آلودگی، سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ به‌ندرت با دوز‌های طبیعی رخ دهد. اگر هر یک از علائم گفته شده بدتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. دکسترومتورفان در نوجوانان و بزرگسالان احساس توهم ایجاد می‌کند که می‌تواند موجب سواستفاده و در نهایت اعتیاد شود. پس در هنگام نگهداری دارو در خانه دقت کنید.

ایجاد واکنش آلرژیک جدی با دکسترومتورفان بسیار نادر است؛ با این وجود، اگر متوجه علائم یک واکنش آلرژیک جدی شده‌اید، از جمله: بثورات، خارش، تورم (به خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکل شدید تنفسی، سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

شربت دکسترومتورفان برای کودکان

موارد منع مصرف دکسترومتورفان

  • استفاده از هر گونه داروی ضد سرفه کودکان و شربت سرماخوردگی کودکان، بدون نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر دو سال ممنوع است ( به طور ویژه شربت ضد سرفه برای کودکان زیر یک سال ممنوع است). به‌طور کلی استفاده از شربت دکسترومتورفان مگر با نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر شش سال توصیه نمی‌شود. برای دریافت شربت ضد سرفه برای نوزاد شش ماهه فقط به متخصص مراجعه کنید.
  • اگر کودک شما در گذشته با مصرف شربت سرماخوردگی دکسترومتورفان دچار حساسیت شده است؛ حتما در این باره به پزشک او اطلاع دهید.
  • اگر کودک شما دچار بیماری کبدی یا بیماری ریوی همانند آسم، آمفیزم ریوی و... است، حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید.
  • اگر کودک شما دچار فنیل‌کتونوریا (PKU) است؛ حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید. شربت سرفه برای اطفال دکسترومتورفان ممکن است حاوی آسپارتام باشد و برای کودک شما که قادر به متابولیسم اسیدآمینه فنیل‌آلانین نیست، مضر باشد.
  • همانطور که گفته شد، این شربت فقط برای درمان سرفه خشک در کودکان کاربرد دارد. اگر سرفه‌های کودک شما خلط-دار است؛ مصرف شربت سرماخوردگی دکسترومتورفان نه‌تنها کمک‌کننده نیست؛ بلکه می‌تواند وضعیت بیماری در کودک شما را بدتر‌ کند. خلط با مهار رفلکس سرفه تجمع می‌یابد و می‌تواند موجب عفونت ریوی شدید شود.
  • از استفاده همزمان دارو‌های ضدسرفه دیگر (خواه گیاهی با شیمیایی) و یا شربت ضد سرفه برای نوزادان با شربت ضد سرفه کودکان دکسترومتورفان خود‌داری کنید.

توصیه‌های کاربردی

  • شربت ضد سرفه کودکان را در دمای زیر 30 درجه سانتی‌گراد نگهداری و از یخ‌زدگی محافظت نمایید.
  • دارو برای سرفه کودکان را دور از دسترس اطفال نگه‌داری کنید.
  • شربت را بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف نکنید .
  • اگر علائم سرماخوردگی نوزاد پس از گذشت 7 روز از مصرف دارو بهبودی حاصل نشد؛ به پزشک معالج مراجعه فرمائید.

شربت دکسترومتورفان ‌پی (Dextromethorphan + Pseudoephedrine )

این شربت سرفه کودکان، ترکیبی از دو شربت سودوافدرین و شربت دکسترومتورفان است. این شربت سرماخوردگی کودکان علاوه بر مهار عصبی رفلکس سرفه، با تنگ‌کردن عروق بینی، تورم را در آن ناحیه کم کرده و تنفس را تسهیل می‌کند (اثر ضداحتقان). پس فرق دکسترومتورفان با دکسترومتورفان پی را متوجه شدید. نام دیگر این شربت، دکسترومتورفان پیریلامین (Dextromethorphan Pyrilamine) است. مصرف شربت دکسترومتورفان پی برای کودک زیر شش سال، مگر با تجویز و نسخه پزشک توصیه نمی‌شود. 

دوز مصرف شربت دکسترومتورفان ‌پی بر اساس وزن کودک متفاوت است پس در هنگام مصرف دارو به تجویز پزشک توجه نمایید. توجه داشته باشید که کاربرد این دارو نیز فقط در سرفه خشک است و به‌هیچ‌وجه نباید در سرفه خلط‌دار مصرف شود.

شربت بلتیل برای درمان سرفه کودکان، دوز و نحوه مصرف آن 

انواع شربت‌ ضد ‌سرفه خلط آور (شربت برای درمان سرفه خلط دار در کودکان)

اين شربت سرفه کودکان، با نازك‌كردن لایه خلط روی مجاری تنفسی، گرفتگي قفسه‌سينه را رفع و سرفه‌كردن را راحت‌تر مي‌كنند.

شربت اکسپکتورانت برای کودکان (Expectorant)

این شربت سرفه کودکان ترکیبی از کلرفنیرامین + گایافنزین + شربت سودوافدرین برای کودکان است. نام‌های دیگر این شربت سرفه کودکان، شربت سینه، شربت پکتورامین (Pectoramin) و شربت اکسپکتورانت کوفکس (coufex) است.

مکانیسم اکسپکتورانت یا همان شربت سینه: این دارو ترکیبی از دارو‌های ضداحتقان (سودوافدرین)، آنتی‌هیستامین (کلرفنیرامین) و خلط‌آور (گایافنزین) است. اگر‌چه این دارو دارای خواص سه‌گانه است، اما بیشتر شهرت آن بخاطر خواص خلط‌آور آن است که موجب کاهش خلط در مسیر‌های هوایی شده و سرفه‌های خلط‌دار را کاهش می‌دهد. سه ترکیب موجود در شربت ضد سرفه کودکان اکسپکتورانت به صورت زیر عمل می‌کنند:

  • کلرفنیرامین: ترکیب آنتی‌هیستامین موجود در شربت اکسپکتورانت است. این ترکیب با هیستامین بر سر جایگاه گیرنده هیستامینی نوع 1 (H1) در دستگاه گوارش، تنفس و عروق خونی رقابت می‌کند .کلرفنیرامین با عملکرد خود باعث تسکین موقت و موثری برای عطسه، خارش چشمان خیس کودک و آبریزش بینی نوزاد در سرماخوردگی می‌شود. این دارو بیشتر در دسته آنتی‌هیستامین‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد که لازم است موارد ممنوعیت کلروفنیلامین برای کودکان در نظر گرفته شود.
  • گایافنزین: یک عنصر مهم در شربت خلط آور برای کودکان که به تخلیه آن کمک می‌کند. ‎گایافنزین با کاهش چسبندگی ترشحات و رقیق‌کردن آن‌ها موجب تخلیه راحت‌تر خلط می‌شود. پس خروج ترشحات از دستگاه تنفسی افزایش یافته و نهایتاً سرفه خلط‌دار کاهش می‌یابد.
  • سودوافدرین یک تقلید‌کننده‌ی عملکرد دستگاه عصبی سمپاتیک است. این ترکیب با تنگ کردن عروق بینی موجب تسکین احتقان بینی و سینوس‌ها و کاهش گوش درد می‌شود. این دارو بیشتر در دسته ضداحتقان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

موارد مصرف شربت اکسپکتورانت: این شربت برای درمان سرفه خلط ‌دار و همچنین تبدیل سرفه‌های خشک به سرفه‌های خلط‌دار استفاده می‌شود تا به تسریع روند بهبودی کودک کمک می‌کند. درنتیجه این دارو در موارد سرفه خلط‌دار و خشک کاربرد دارد. همچنین این شربت سرفه برای کودکان در درمان احتقان بینی در سرماخوردگی و آلرژی موثر است.

نکته: شربت ضد سرفه کودکان سرفه اکسپکتورانت سرفه را مهار نمی‌کند؛ بلکه با روان‌کردن خلط و تسهیل دفع آن، موجب تسهیل سرفه می‌شود.

شربت اکسپکتورانت برای کودکان

مقدار مصرف شربت پکتورامین برای کودکان

  • در مورد درمان سرفه کودکان زیر 2 سال، هیچ دوز مشخصی برای مصرف دارو وجود ندارد و مصرف آن توصیه نمی‌شود.
  • در کودکان 2 تا 6 ساله: نحوه مصرف شربت کوفکس در این کودکان به صورت 5/2 – 25/ 1 سی‌سی، هر 8 -6 ساعت است.

عوارض شربت اکسپکتورانت: هر یک از ترکیبات سه‌گانه شربت اکسپکتورانت می‌توانند عوارض خاص خود را داشته باشند؛ اما اگر شربت با دوز مناسب استفاده شود، معمولا عارضه‌ای ایجاد نمی‌کنند. در برخی موارد، بعضی کودکان ممکن است در‌پی مصرف اکسپکتورانت دچار حالت تهوع یا استفراغ و واکنش آلرژیک شوند.

موارد منع مصرف شربت اکسپکتورانت

آیا شربت اکسپکتورانت برای کودکان ضرر دارد؟

  • استفاده از هر گونه شربت سرفه برای کودکان و شربت سرماخوردگی کودکان، بدون نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر دو سال ممنوع است. به‌طور کلی استفاده از شربت اکسپکتورانت مگر با نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر شش سال توصیه نمی‌شود.
  • اگر کودک شما در گذشته با مصرف شربت اکسپکتورانت دچار حساسیت شده است؛ حتما در این باره به پزشک او اطلاع دهید.
  • اگر کودک شما دچار بیماری کبدی یا بیماری ریوی همانند آسم، آمفیزم ریوی و... است، حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید.
  • اگر کودک شما دچار فنیل‌کتونوریا (PKU) است؛ حتما قبل از تجویز و مصرف شربت سرفه کودکان در این باره به پزشک او اطلاع دهید. شربت اکسپکتورانت ممکن است حاوی آسپارتام باشد و برای کودک شما که قادر به متابولیسم اسیدآمینه فنیل‌آلانین نیست، مضر باشد.

توصیه‌های کاربردی

  • شربت را بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف نکنید.
  • شربت را در دمای زیر 30 درجه سانتی‌گراد نگهداری و از یخ‌زدگی محافظت نمایید.
  • دور از دسترس اطفال نگه‌داری کنید.
  • اگر کودک شما تب بالا یا سرفه مداوم دارد، نباید از دارو‌های ضدسرفه به‌تنهایی استفاده کنید. حتما به پزشک مراجعه کنید. مثلا استفاده از شربت تب بر در کودکان قاعده مخصوص خود را دارد که حتما پزشک باید آن را تعیین کند. در بعضی موارد از شیاف استامینوفن 125 نیز برای کاهش تب نیز استفاده میشود.
  • مصرف شربت اکسپکتورانت با آب، غذا و شیر به کاهش علائم گوارشی ناشی از دارو جلوگیری می‌کند.
  • مصرف آب همراه شربت اکسپکتورانت به رقیق‌شدن ترشحات دستگاه تنفسی کمک می‌کند.
  • اگر پس از گذشت هفت روز از مصرف شربت سرفه کودکان، بهبودی مشاهده نکردید یا کودک دچار علائم حساسیت به دارو (همانند کهیر، بثورات پوستی، تنگی نفس، سردرد و...) شد؛ مجدداً برای اطلاع از اینکه برای سرفه کودکان چی خوبه به پزشک مراجعه کنید.

شربت اکسپکتورانت ‌کدئین برای کودکان (Expectorant Codeine)

این دارو حاوی گایافنزین + سودوافدرین + کدئین‌فسفات است. با نام شربت پکتورامین ‌سی (Pectoramin-C) نیز شناخته می‌شود. این دارو بجای ترکیب آنتی‌هیستامینی کلرفنیرامین موجود در اکسپکتورانت، حاوی کدئین است. کدئین با اثر مستقیم بر مرکز سرفه در بصل‌النخاع، باعث تضعیف رفلکس سرفه می‌شود. پس تفاوت اکسپکتورانت و اکسپکتورانت کدئین را متوجه شدید، اثر ضد سرفه بیشتر و همینطور خواب‌آوری بیشتر. این ترکیب در درمان سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و آلرژی کاربرد دارد. 

شربت اکسپکتورانت کدئین برای کودکان

دوز و زمان مناسب مصرف شربت اکسپکتورانت‌کدئین

  • در کودکان زیر دو سال، هیچ دوز مشخصی برای مصرف دارو وجود ندارد. پس مصرف شربت پکتورامین برای نوزاد توصیه نمی‌شود.
  • پکتورامین برای کودکان 2 تا 6 ساله: 5/2 – 25/ 1 سی‌سی، هر 8 -6 ساعت 

عوارض شربت اکسپکتورانت کدئین: مصرف شربت اکسپکتورانت کدئین می‌توانند در بعضی کودکان باعث حالت خواب-آلودگی، سرگیجه، تهوع و استفراغ شود.

موارد منع مصرف پکتورامین سی: استفاده از هر گونه داروی ضدسرفه و شربت سرماخوردگی کودکان، شربت سرفه کودکان، بدون نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر دو سال ممنوع است. به‌طور کلی استفاده از شربت اکسپکتورانت‌ کدئین برای کودک زیر شش سال توصیه نمی‌شود، مگر با نسخه و تجویز پزشک. حتی بعضی منابع استفاده از شربت اکسپکتورانت‌ کودئین را در افراد زیر 18 سال توصیه نمی‌کنند.

توصیه‌های کاربردی

شربت را بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف نکنید.

دور از دسترس اطفال نگه‌داری کنید.

شربت گایافنزین کودکان (Guaifenesin)

شربت گایافنزین کودکان یک شربت سرفه برای کودکان و خلط‌آور است. این شربت سرماخوردگی با اسامی دیگری از جمله شربت جی-مکس (G-Max)، شربت گایول (Gayol) نیز شناخته می‌شود.

مکانیسم اثر گایافنزین: این داروی خلط‌آور به تخلیه خلطی که در سرماخوردگی یا آنفلوانزا در مجاری تنفسی تجمع می-یابد، کمک می‌کند. ‎داروهای خلط آور باعث کاهش چسبندگی ترشحات و رقیق‌کردن آن‌ها می‌شوند. پس خروج ترشحات از دستگاه تنفسی افزایش یافته و نهایتاً سرفه خلط‌دار کاهش می‌یابد.

موارد مصرف: شربت گایافنزین کودکان به عنوان شربت سرفه کودکان در موارد درمان علامتی سرفه ناشی از سرماخوردگی و عفونت‌های خفیف دستگاه تنفسی کاربرد دارد.

شربت گایافنزین کودکان

زمان و میزان مصرف شربت گایافنزین برای کودکان

  • 6 ماه تا 2 سال، 50-25 میلی‌گرم هر 4ساعت یک بار. به صورت کلی از 300 میلی‌گرم در 24 ساعت بیشتر نشود.
  • در کودکان 2 تا 6 ساله، 100-50 میلی‌گرم هر 4ساعت یکبار، از 600 میلی‌گرم در 24 ساعت بیشتر نشود.

توجه: در هر پنج سی‌سی از شربت گایافنزین، 100 میلی‌گرم دارو وجود دارد. حال اگر به 50 میلی‌گرم دارو نیاز باشد، باید حدود 5/2 سی‌سی ( یعنی تقریبا نصف پنج سی‌سی) از شربت داده‌ شود. بقیه مقادیر نیز به همین ترتیب محاسبه می‌شود.

عوارض شربت گایافنزین برای کودکان: اگر می‌پرسید که آیا شربت گایافنزین خواب آور است؟ باید بگوییم که بله، ممکن است تاحدودی موجب خواب آلودگی، بی‌حالی یا سبکی سر در کودک شود. از عوارض کمتر شایع شربت گایافنزین کودکان می‌توان به سردرد، اسهال، تهوع، استفراغ، بثورات پوستی و درد معده اشاره کرد. در صورت بروز این عوارض در کودک به پزشک مراجعه کنید.

موارد منع مصرف گایافنزین

  • استفاده از هر گونه داروی ضدسرفه و شربت سرماخوردگی کودکان، بدون نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر دو سال ممنوع است. تجویز شربت گایافنزین کودکان در زیر دو سال با نظر پزشک انجام می‌شود. پس در اینترنت به دنبال دوز شربت گایافنزین برای نوزاد دو ماهه خود نباشید.
  • اگر کودک شما در گذشته با مصرف شربت گایافنزین دچار حساسیت شده است؛ حتما در این باره به پزشک او اطلاع دهید.
  • اگر کودک شما دچار بیماری ریوی همانند آسم، آمفیزم ریوی و... است، حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید ممکن است برای کودک خطرساز باشد.

توصیه‌های کاربردی

  • شربت را بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف نکنید.
  • شربت را در دمای زیر 30 درجه سانتی‌گراد نگهداری و از یخ‌زدگی محافظت نمایید.
  • دور از دسترس اطفال نگه‌داری کنید.
  • اگر پس از گذشت 7 روز از مصرف دارو، بهبودی مشاهده نکردید یا کودک دچار علائم حساسیت به دارو (همانند کهیر، بثورات پوستی، تنگی نفس، سردرد و...) شد؛ مجدداً برای دریافت یک شربت سرفه کودکان دیگر به پزشک مراجعه کنید.
  • مصرف آب همراه دارو به رقیق‌شدن ترشحات دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

شربت برم ‌هگزین کودکان (Bromhexine) بهترین شربت سرفه خلط دار

شربت برم‌ هگزین برای کودکان یک شربت برای درمان سرفه خلط‌ دار و یک شربت سرفه کودکان است. نام دیگر این شربت سرماخوردگی شربت موکولین (Micolin) است. 

مکانیسم اثر شربت برم هگزین: شربت برم هگزین با تحريك غدد مخاطي نايژه و تغيير تركيب خلط، موجب كاهش چسبندگي و رقيق‌شدن خلط و نهایتاً باعث خروج آنها می‌شود.

موارد مصرف شربت برم هگزین کودکان: شربت برم ‌هگزين در آسم، سرماخوردگی، برونشيكتازي و سینوزیت به عنوان خلط‌آور و رقيق‌كننده ترشحات استفاده می‌شود البته در مواردي که ترشحات غليظ و چسبنده در مجاري تنفسي وجود داشته باشد.

دوز و زمان مناسب مصرف شربت برم ‌هگزین کودکان: در کودکان زیر پنج سال، پنج سی‌سی هر 12 ساعت یک بار.

عوارض شربت برم هگزین: از عوارض نادر شربت ضدسرفه برم ‌هگزین می‌توان به سردرد، عوارض گوارشی و بثورات پوستی اشاره کرد. در صورت بروز این عوارض در کودک به پزشک مراجعه کنید.

شربت برم هگزین کودکان

موارد منع مصرف برم هگزین

  • استفاده از هر گونه داروی ضدسرفه و شربت سرفه کودکان، مانند شربت برم هگزین در کودکان زیر دو سال بدون نسخه و تجویز پزشک ممنوع است. 
  • اگر کودک شما در گذشته با مصرف شربت برم‌هگزین دچار حساسیت شده است؛ حتما در این باره به پزشک او اطلاع دهید.
  • اگر کودک شما دچار بیماری گوارشی همانند زخم‌های گوارشی است، حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید.

توصیه‌های کاربردی

  • برای جلوگیری از عوارض گوارشی، دارو پس از میل غذا مصرف شود.
  • در بیشتر موارد شربت برم‌هگزین به‌شکل الگزیر (Elixir) است. این شکل از دارو غلیظ بوده و بهتر است با آب ترکیب شده و مصرف شود.

نکته: دارو‌های دیگری همچون شربت آنتی هیستامین برای کودکان (مانند شربت دیفن‌ هیدرامین کامپاند برای کودکان) نیز می‌توانند به عنوان شربت سرفه کودکان عمل کرده و اثر ضدسرفه را در کنار تاثیرات دیگرشان داشته باشند. برای نمونه تفاوت شربت دیفن هدیرامین و اکسپکتورانت در روش تاثیر آن‌ها برای کاهش سرفه است. شربت دیفن هیدرامین بیشتر به عنوان شربت سرفه خشک کودکان و سرفه‌های آلرژیک کاربرد دارد.

قویترین شربت گیاهی ضد سرفه کودکان 

یکی راه‌های درمان سرفه سرماخوردگی، استفاده از شربت گیاهی ضد سرفه و خلط آور کودکان است. توجه داشته باشید که پژوهش‌های انجام شده در ارتباط با این داروهای گیاهی بسیار اندک است؛ درنتیجه نمی‌توان به تاثیرگذاری آن‌ها استناد کرد. مصرف شربت سرفه برای کودکان از نوع گیاهی صرفاً به این علت که گیاهی هستند، عاری از خطر نیست. شربت‌های سرفه گیاهی که در ادامه معرفی می‌شوند تنها برای آشنایی بیشتر شما با این دسته دارویی است:

شربت سرفه کودکان پدی‌کاف (Pedi-cough)، قویترین داروی گیاهی ضد سرفه کودکان

شربت گیاهی پدی‌کاف، تسکین‌دهنده سرفه و خلط‌آور مخصوص اطفال بوده که فاقد الکل، رنگ و طعم-دهنده مصنوعی و از قویترین شربت گیاهی ضد سرفه کودکان است. این شربت ضد سرفه گیاهی آویشن، عشقه و ختمی دارد. این شربت سرفه گیاهی کودکان باعث می‌تواند سرفه را در کودک سرماخورده کاهش دهد.

پیشنهاد ویژه سردبیر به شما مطالعه مقاله تبخال تناسلی در دوران بارداری است. 

شربت سرفه کودکان آیورا (Ivora)

شربت سرفه کودکان آیورا از بهترین شربت سرفه کودکان بوده و در آن از مواد موثر گیاه عشقه، برای بهبود سرفه ناشی از التهاب حاد و مزمن مجاری تنفسی و سرماخوردگی به‌ کار می‌رود.

شربت سرفه کودکان پروسپان (Prospan)

شربت پروسپان از عصاره برگ خشک پیچک بدست می‌آید و از قویترین داروی گیاهی ضد سرفه در بازار است. این شربت بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان است.

شربت سرفه توسیان اطفال

شربت سینه توسیان کودکان، یک شربت سرفه برای کودکان و از جمله قویترین شربت خلط آور کودکان است. این شربت از عصاره گیاه آویشن تهیه شده است. شربت توسیان در سرفه حاصل از سرماخوردگی، برونشیت و تنگی نفس کاربرد دارد. شربت‌های ضدسرفه دیگری که از عصاره گیاه آویشن تهیه می‌شوند؛ شامل موارد روبه‌رو هستند: شربت آوی‌پکت، شربت برونکوسین، شربت دروسیل، شربت تیمکس، شربت دیاتوسین و شربت تیمورانت.