پستانک برای نوزاد | راهنمای انتخاب پستانک مناسب، مزایا و معایب

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انتخاب پستانک مناسب

آیا شما به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اید و به دنبال راهی برای آسایش و آرامش کودک خود هستید؟ انتخاب پستانک مناسب ممکن است همان چیزی باشد که شما برای آرامش و رضایت کودک خود نیاز دارید؛ اما بهترین پستانک‌های موجود در بازار کدام ها هستند؟ برای انتخاب پستانک مناسب برای نوزاد خود چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت بهترین مدل پستانک برای نوزاد چیست، از چند روزگی می‌توان به نوزاد پستانک داد، نحوه صحیح استفاده از پستانک چگونه است و چگونه نوزاد را به پستانک عادت دهیم. با این مقاله همراه ما باشید.

آیا به نوزاد پستانک بدهیم؟

این یک واقعیت شناخته شده است که نوزادان مکیدن را دوست دارند. بیشتر نوزادان از مکیدن انگشت شست خود لذت می‌برند. دلیل اصلی این‌که نوزادان این کار را می‌کنند خاصیت تسکین‌دهنده آن است. پستانک یک راه آسان برای ارضای انگیزه نوزادان برای مکیدن است. به‌طورکلی، نوزادان زیاد گریه می‌کنند و پزشکان توصیه می‌کنند که کاری انجام دهید که نوزاد با آن احساس راحتی می‌کند. پستانک یکی از مواردی است که نوزادان مکیدن آن را دوست دارند و با آن احساس آرامش می‌کنند. به همین دلیل است که انتخاب بهترین مدل پستانک برای نوزاد اهمیت دارد.

فواید پستانک خوردن نوزاد

خوردن پستانک توسط کودک مزایای خود را دارد که از مهمترینشان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرام کردن کودک
  • کمک به خواب 
  • کاهش خطر مرگ ناگهانی کودک در خواب
  • آرام کردن درد
  • کمک به هضم
  • جلوگیری از مکیدن انگشت 
  • رفلکس مکیدن را ارضا می کند
  • همچنین از فواید پستانک برای رفلاکس نوزاد این است که رفلاکس را کاهش میدهد.

عوارض پستانک برای نوزاد 

پستانک نیز مانند هر وسیله دیگر میتواند منجر به بروز مشکلاتی شود. البته اگرچه هر کودک پستانکی مشکلات زیر را تجربه نمیکند، اما احتمال بروز این مشکلات در کودکانی که از پستانک استفاده میکنند بیشتر است

  •  ممکن است کودک شما به آن وابسته شود. اگر کودک شما از پستانک برای خوابیدن استفاده می کند، ممکن است در نیمه های شب هنگام افتادن پستانک از دهان کودک با گریه های شدید روبرو شوید.
  • استفاده از پستانک ممکن است خطر عفونت گوش میانی را افزایش دهد.
  • اگر بعد از 2 سالگی استفاده شود ممکن است باعث مشکلات دندانی شود.
  • استفاده از آنها ممکن است باعث از شیر گرفتن زودهنگام شیردهی به دلیل گیجی نوک پستان شود. 
  • ایجاد حساسیت به لاتکس
  • پوسیدگی دندان
  • زخم های دهان 
  • اختلالات خواب 

خوردن پستانک برای نوزاد ضرر دارد؟

بنابراین آیا بهتر است از دادن پستانک خودداری کنیم؟ با توجه به فواید و عوارض پستانک توصیه میشود تا حد امکان از دادن پستانک به کودک خودداری کنید. اگرچه هنوز روی برخی از عوارض پستانک تحقیقات در حال انجام است اما پزشکان توصیه میکنند از روشهای دیگری برای آرام کردن نوزاد استفاده کنید بهتر از این است که نوزاد به پستانک وابسته شود. حتی اگر هیچکدام از عوارض بالا رخ ندهد وابستگی کودک به یک وسیله خاص چه پستانک و چه هر چیز دیگر میتواند مشکلاتی برای والدین ایجاد کند.

آیا پستانک باعث شیر نخوردن نوزاد میشود

آیا پستانک باعث بی اشتهایی میشود؟ بله همانطور که در بالا اشاره شد یکی از مشکلات پستانک بروز اتفاقی به نام گیجی پستان است که در آن کودک به حدی به نوک پلاستیکی پستانک عادت میکند که دیگر سینه مادر را قبول نمیکند. البته این اتفاق در همه کودکان پستانکی رخ نمیدهد.

آیا پستانک باعث نفخ نوزاد میشود؟

بله. هوا به طرق مختلف میتواند وارد سیستم گوارش شود. علاوه بر فرآیند گوارش، گاز می تواند از طریق بلع هوا وارد روده کودک شود. نوزادان می توانند هنگام شیر دادن، هنگام استفاده از پستانک و هنگام گریه هوا را ببلعند. هوای بلعیده شده در روده محبوس می شود و باعث ناراحتی می شود. بنابراین به نظر میرسد پستانک میتواند احتمال بروز نفخ در کودک را افزایش دهد. از این رو به نظر میرسید پستانک برای نوزاد کولیکی مناسب نباشد.

از چند روزگی می‌توان به نوزاد پستانک داد؟

پستانک از چند ماهگی مجاز است؟ در پاسخ به این سؤال که از چند روزگی می‌توان به نوزاد پستانک داد باید بگوییم که ابتدا لازم است بهترین روش و زمان برای تغذیه نوزاد خود را پیدا کنید. به‌طورکلی برای کودک شیرخواره توصیه می‌شود که ابتدا به مدت 3 تا 4 هفته صبر کنید و سپس پستانک را امتحان کنید. اگر قبل از این زمان دادن پستانک را آغاز کنید، کودک گیج می‌شود و نمی‌تواند به‌درستی نیاز خود را در هنگام گرسنگی نشان دهد. شما نیز دچار سردرگمی خواهید شد، چون نمی‌دانید نوزادتان چه زمانی به غذا احتیاج دارد و چه زمانی به پستانک!

برخی از متخصصان توصیه می‌کنند قبل از دادن پستانک ابتدا سعی کنید علائمی که نشان‌دهنده درد، گرسنگی، نیاز به خواب، جمع شدن گاز در معده و غیره است را بشناسید. همین متخصصان توصیه می‌کنند که تا زمانی که کودک وزن گیری را شروع نکرده است که تقریباً تا 10 روزگی است، از دادن پستانک اکیداً خودداری کنید.

چکار کنیم که نوزاد پستانک بگیرد؟

به‌طورکلی باید گفت که نحوه عادت دادن نوزاد به پستانک هیچ قانون خاصی ندارد. فقط به یاد داشته باشید اولین باری که پستانک را به کودک معرفی می‌کنید بهتر است از روحیه خوبی برخوردار باشد. خیلی از والدین زمانی برای اولین بار پستانک را امتحان می‌کنند که نوزاد به‌شدت بی‌تاب است و گریه می‌کند.

یکی دیگر از نکاتی که ممکن است در عادت دادن نوزاد به پستانک مؤثر باشد، انتخاب بهترین مدل پستانک برای نوزاد شماست. نوزادان با وجود شباهت‌هایی که دارند، تفاوت‌های فردی و ذائقه متفاوتی نسبت به موضوعات مختلف دارند. یکی از این تفاوت‌ها در هنگام انتخاب پستانک مناسب برای آن‌ها دیده می‌شود. بهترین مدل پستانک برای نوزاد تابع قانون خاصی نیست و گاهی ممکن است لازم باشد برای فهمیدن ترجیح نوزاد خود چند مدل مختلف را امتحان کنید. علاوه بر مدل پستانک، حتی رنگ آن نیز می‌تواند یک نوزاد را جذب کند و دیگری را آشفته! البته در این مورد نباید زود ناامید شوید؛ هنگام امتحان هر مدل از پستانک، درصورتی‌که توسط نوزاد رد شد یک فاصله ایجاد کنید و دوباره آن را امتحان کنید. گاهی ممکن است نوزاد با تغییر شرایط، انتخاب‌هایش را تغییر دهد.

یکی دیگر از راهکارهای دادن پستانک به نوزاد این است که دفعات اول سر آن را در شیر فرو ببرید، فرقی نمی‌کند که از شیر شما تغذیه می‌کند یا شیر خشک. با انجام دادن این کار نوزاد خیلی سریع‌تر به گرفتن پستانک عادت می‌کند و با آن احساس راحتی خواهد کرد.

سایز پستانک برای نوزاد

اندازه پستانک و انتخاب سایز پستانک مناسب مانند جدول لباس نوزاد به سن ائ بستگی داشته و بسته به سن کودک و اندازه دهان او انتخاب می‌شود. پستانک نباید برای کودک خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد؛ در این صورت علاوه بر اینکه او را آرام نمی‌کند ممکن است خطراتی نیز در پی داشته باشد.

با توجه به سن نوزاد، پستانک‌ها در سه سایز مختلف به فروش می‌رسند:

  • پستانک کوچک: برای نوزادان 6 ماهه یا کوچک‌تر
  • پستانک متوسط: برای نوزادان 6 ماهه تا 18 ماه
  • پستانک بزرگ: برای نوزادان 18 ماهه یا بزرگ‌تر

با توجه به تفاوت سایز پستانک که در برندهای مختلف وجود دارد و تفاوت‌های بسته‌بندی آن‌ها، حتماً پستانک توصیه‌شده برای سن فرزند خود را بخرید، نه اینکه سعی کنید حدس بزنید که کدام اندازه برای او مناسب است.

انواع پستانک 

چند نوع پستانک وجود دارد؟ پستانک ها در سبک ها، مواد و رنگ های مختلفی تولید می شوند اما به طور کلی می توان آنها را به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

  • پستانک های ارتودنسی
  • پستانک های معمولی

تفاوت بزرگ بین این دو شکل نوک پستانک است. پستانک معمولی سر گردی دارد اما در پستانک ارتودنسی، سر پلاستیک کمی کج و به شکل اریب طراحی شده است. به گفته سازندگان برخلاف پستانک سنتی، پستانک ارتودنسی برای جلوگیری از ناهنجاری های ارتودنسی طراحی شده است. تصور می‌شود که ارگونومی آن باعث رشد خوب دهان کودک و جلوگیری از تغییر شکل دندان‌ها می‌شود. فضای کافی برای زبان دارد تا به بهترین شکل ممکن خود را قرار دهد.

هنگام خرید پستانک به چه نکاتی توجه کنیم؟

چه پستانکی برای نوزاد خوبه؟ بنا بر نظر متخصصین در پاسخ به این سوال که چه نوع پستونکی برای نوزاد خوب است، باید هنگام خرید پستانک، دو عامل مهم باید در نظر گرفته شود، مواد سازنده و اندازه آن.

مواد سازنده پستانک

پستانک‌ها معمولاً از سیلیکون و لاتکس ساخته می‌شوند. سیلیکون رایج‌ترین ماده‌ای است که در ساخت پستانک‌ها استفاده می‌شود و یک ماده محکم با نگهداری آسان است. لاتکس یک ماده نرم و انعطاف‌پذیر است اما به اندازه سیلیکون دوام ندارد و باید با دست شست‌وشو داده شود.

هنگام انتخاب یک پستانک خوب برای نوزاد این را در نظر بگیرید که فاقد BPA باشد (یک ترکیب شیمیایی به نام بیسفنول ای) تا از ایمنی آن صد در صد مطمئن باشید. در اتنخاب و خرید وسایل بهداشتی نوزاد توجه به موارد سارنده آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.

مدل پستانک

پستانک‌ها معمولاً به دو شکل اصلی تولید می‌شوند، پستانک استاندارد و پستانک ارتودنسی. بالای پستانک ارتودنسی گرد و پایین آن صاف است درحالی‌که سر پستانک استاندارد کاملاً گرد است. نحوه قرار دادن پستانک ارتودنسی در دهان نوزاد با پستانک استاندارد تفاوتی ندارد. هر دو شکل برای نوزادان و کودکان نوپا ایمن است، بنابراین ببینید که کدام نوع پستانک برای نوزادتان مطلوب‌تر است و همان را استفاده کنید.

برخی معتقدند که پستانک‌های قدیمی سر گرد باعث برخی از مشکلاتی دهان و دندان نظیر اُپن بایت و اُور بایت می‌شود. شکل پستانک ارتودنسی به‌گونه‌ای طراحی شده است که از اختلالات و ناهنجاری‌های دهان، دندان، فک و صورت در آینده جلوگیری کند. برخی می پرسند که آیا پستانک ارتودنسی ضرر دارد؟ به نظر می‌رسد که استفاده طولانی مدت از هر نوع پستانکی (بیش از یک تا دو سال) ممکن است یکسری آسیب‌های دهان و دندان ایجاد کند. 

بهترین نوع پستانک برای نوزاد 

ایده آل ترین پستانک، پستانکی است که کودک شما قبول میکند، طوری که بینی او توسط پستانک مسدود نمی شود و فاقد BPA است. سایر عوامل کلیدی که باید در نظر داشت پستانکهایی هستند که قابلیت تنفس دارند و از مواد نرم و انعطاف پذیر ساخته شده اند. اینها خطر خفگی و انسداد راه هوایی را کاهش می دهند. چهار نکته زیر را در خرید رعایت کنید:

  • شکل. شکل سپر پستانک به گونه ای باشد که جلوی بینی نوزاد را نگیرد.
  • شیوه ساخت. ایمن ترین ساختار برای پستانک ها، آنهایی هستند که از یک قسمتِ یک تکه ساخته شده باشند.
  • جنس. بهترین ماده برای پستانک سیلیکون است
  • تست ایمنی را نیز قبول شده باشد

کدام شکل پستانک (گرد، مسطح یا ارتودنسی) برای دندان بهتر است؟ هیچ مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد یک نوع پستانک بهتر از سایرین در مورد مسائل مربوط به تراز دندان است. نوک پستانک های مختلف بر روی دندان ها تاثیر متفاوتی می گذارند، اما هیچ نوک پستانکی بهتر از دیگری نیست.

چگونه پستانک‌های کودک خود را تمیز کنیم؟

قبل از اولین استفاده، پستانک را با آب و صابون بشویید و به‌خوبی آبکشی کنید. برخی می‌گویند برای خلاص شدن از شر باقی‌مانده‌های شیمیایی، 5 دقیقه قبل از اولین استفاده، پستانک را در آب جوش قرار دهید. پس‌ازآن، می‌توانید آن را در آب گرم حاوی صابون بشویید.

پستانک‌های سیلیکونی را می‌توان به‌طور مرتب در ماشین ظرف‌شویی قرار داد (از ردیف بالای آن استفاده کنید)؛ اما معمولاً پستانک‌های لاتکس را نمی‌توانید در ظرف‌شویی قرار دهید و باید به‌صورت دستی آن‌ها را بشویید. برای پیشگیری از رشد قارچ، ایده خوبی است که پستانک را در محلولی که حاوی قسمت‌های مساوی سرکه سفید و آب باشد برای چند دقیقه و یک‌بار در روز بشویید. سپس به‌خوبی آن را شستشو دهید و آن را در معرض هوا قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

اگر کودک شما پستانک خود را در خانه روی زمین انداخت، می‌توانید آن را در آب داغ بشویید و به او برگردانید (آن را در دهان خود تمیز نکنید)! اما اگر در پستانک او در پیاده‌رو افتاد، بهتر است آن را با کمک آب گرم و صابون تمیز کنید. فقط یادتان باشد که برای چنین شرایطی یک پستانک یدکی حمل کنید!