فواید و نحوه مصرف زینک در بارداری

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زینک در بارداری

مصرف زینک در بارداری برای سلامت جنین و سلامتی مادر مهم است. کودک برای رشد سلولی و مغزی به روی نیاز دارد. این ماده‌ی معدنی ضروری به تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ حس چشایی و بویایی و التیام زخم‌ها کمک می‌کند. اما مانند هر ماده‌ی معدنی دیگری، زینک هم اگر بیش از حد مصرف شود می‌تواند مشکلاتی برای مادر و جنین ایجاد کند. در ادامه بیشتر در مورد مزایا و معایب مصرف زینک صحبت خواهیم کرد.

خواص قرص زینک برای بارداری

کودک شما برای رشد سلولی و تولید و عملکرد DNA - طرح ژنتیکی بدن - به زینک نیاز دارد. نقش زینک در بارداری برای تولید انرژی را هم نباید نادیده گرفت زیرا این انرژی برای رشد مغز ضروری است. دریافت روی در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد زیرا رشد سلولی بسیار سریع است. از فواید زینک در بارداری می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ حس چشایی و بویایی و التیام زخم‌ها اشاره کرد. 

زنان باردار به چه مقدار روی نیاز دارند

زمانی که باردارید یا در دوران شیردهی هستید، کمی بیشتر از حد معمول به کپسول زینک نیاز دارید. میزان استفاده از زینک در بارداری در سنین مختلف عبارت است از:

  • زنان باردار 18 ساله و کمتر: 12 میلی گرم (میلی گرم) در روز
  • زنان باردار 19 ساله و بالاتر: 11 میلی گرم در روز
  • زنان شیرده 18 ساله و کمتر: 13 میلی گرم در روز
  • زنان شیرده 19 ساله و بالاتر: 12 میلی گرم در روز

با وجود آنکه زنیک ماده‌ی معدنی مفیدی برای بارداری ست اما پزشکان مصرف زینک در سه ماهه اول بارداری را توصیه نمی‌کنند و تنها مکمل توصیه شده در این دوران اسید فولیک است.

منابع زینک در بارداری

عوارض کمبود زینک در بارداری

بعضی مطالعات کمبود ویتامین زینک در بارداری را با وزن کم هنگام تولد و سایر مشکلات در دوران بارداری و زایمان مرتبط می‌دانند. پایین بودن زینک در بارداری در کشور ما نادر است، اما می‌‌تواند باعث اختلال در حس بویایی یا چشایی، از دست دادن اشتها، عدم رشد (در کودکان) و مقاومت کمتر در برابر عفونت‌ها، از دست دادن جنین، ناهنجاری‌های مادرزادی، تاخیر رشد داخل رحمی، کاهش وزن هنگام تولد، زایمان طولانی مدت و زایمان زودرس یا پس از ترم شود.

بهترین زمان مصرف قرص زینک در بارداری

روی اغلب بخشی از مولتی ویتامین‌ها است اما به تنهایی یا همراه با ویتامین C نیز مصرف می‌شود. جذب آن با معده‌ی خالی بسیار موثر است، اما می‌تواند باعث ناراحتی معده شود. در این صورت باید همراه با غذا مصرف شود و بنابراین بهتر است در اواخر شب مصرف نشود.

خواص قرص زینک پلاس در بارداری

زینک پلاس (zink plus) نوعی مکمل است که به جز زینک حاوی ویتامین‌های دیگر مانند ویتامین‌های گروه B یا ب کمپلکس (b complex)، ویتامین C و بعضی مواد معدنی ست. از این مکمل به طور ویژه برای سلامت پوست و مو و ناخن استفاده می‌شود. شربت زینک پلاس به کلاژن‌سازی و طراوت پوست کمک می‌کند. دوران بارداری دوران حساسی برای پوست و موست و آسیب‌های زیادی می‌بیند. از این رو مصرف قرص یا شربت زینک می‌تواند کمک زیادی کند.

پماد زینک اکساید در بارداری

زدن پماد زینک یکی از عوامل موثر در درمان مشکلات پوستی از جمله جوش و آکنه است. در دوران بارداری، پوست مادران دچار آسیب‌های زیادی می‌شود کرم زینک در بارداری می‌تواند پوست بهتر و شاداب‌تری به شما بدهد و از آن مهم‌تر مصرفش در دوران بارداری برای زنان بی‌خطر است.

شربت ویتا زینک در بارداری 

شربت ویتا زینک حاوی زینک، کلسیم و انواع ویتامین‌هاست. این شربت نه تنها قدرت ایمنی را افزایش می‌دهد و احساس خستگی که در بارداری بسیار شایع است را برطرف می‌کند؛ بلکه منجر به رشد و سلامت مو می‌شود و باعث می‌شود پوست سالم و شفاف‌تری در این دوران داشته باشید. 

قرص فولایرون زینک در بارداری

قرص فولایرون زینک در بارداری

این قرص ترکیبی از آهن و زینک است. همانطور که مصرف زینک و بارداری سالم بهم گره خورده‌اند، مصرف آهن در بارداری نیز برای خون سازی و ساخت بافت‌های جنینی لازم است. از این رو با مصرف قرص فولایرون زینک جدا از اینکه از تاثیر زینک در بارداری بهره‌مند می‌شوید آهن کافی نیز دریافت خواهید کرد. 

قرص اسکور زینک در بارداری

این مکمل دیگر زینک هم حاوی ویتامین سی و سولفات روی است. از این قرص هم برای سلامت پوست، کمک به ترمیم زخم‌ها، تقویت و جلوگیری از ریزش مو و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کنند. ( به مقاله بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو مراجعه کنید) شربت زینک سولفات در بارداری ترکیب محلولی در آب است که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند و در واقع معروفترین شکل ترکیبی این شربت است. 

مصرف قرص یونی زینک در بارداری

قرص یونی زینک (قرص uni zinc) یکی دیگر از مکمل‌های گروه روی است که علاوه بر زینک حاوی ویتامین‌های گروه B و ویتامین C ست. از فواید قرص یونی زینک در بارداری این است که نیاز به زینک در اوایل بارداری را برطرف می‌کند و ویتامین c کافی را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد.

تاثیر زینک پلاس بر جنسیت جنین

مصرف زینک در بارداری به منظور افزایش منابع زینک برای جلوگیری از مشکلات بارداری مانند سقط جنین یا نواقص مادرزادی است. هیچ تحقیقی نشان نداده است که مصرف این مکمل‌ها به داشتن جنسیت خاصی کمک می‌کند. تعیین جنسیت یک پروسه‌ی کاملاً تصادفی است و هنوز عوامل موثر بر آن به درستی شناخته نشده‌اند. 

آیا خوردن زینک در بارداری ضرر دارد

آیا خوردن قرص زینک در بارداری ضرر دارد ؟

مصرف روی در دوران بارداری به کاهش وقوع زایمان زودرس کمک می‌کند، اما از مشکلات دیگری مانند نوزادان کم وزن جلوگیری نمی‌کند. بسیاری از زنان در سنین باروری ممکن است کمبود خفیف تا متوسط روی داشته باشند. غلظت کم روی ممکن است باعث زایمان زودرس یا حتی طولانی شدن زایمان شود. با این حال نکته این است که باید به میزان درست و حد نیاز مصرف شود و عوارض مصرف زینک در بارداری زمانی رخ می‌دهد که بیش از حد و در زمان درست مصرف شود. اگر در خوردن مکمل زینک در بارداری افراط شود، علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، گرفتگی معده، اسهال و سردرد رخ می‌دهد. هنگامی که افراد برای مدت طولانی بیش از حد روی مصرف می‌کنند، گاهی اوقات مشکلاتی مانند سطح مس پایین، ایمنی پایین و سطوح پایین کلسترول HDL دارند.