آیا مصرف حلوا شکری در بارداری ضرر دارد؟

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
حلوا شکری در بارداری

یکی از اولین نکاتی که به هر زن بارداری توضیح می‌شود این است که باید توجه ویژه‌ای به خورد خوراکش در دوران بارداری داشته باشد و حتی بسیاری از مواد غذایی طبیعی نیز ممکن است برای سلامت او و جنینش مشکل ساز شد. یکی از مواد غذایی که ممکن است خوردنش برایتان مورد سوال باشد، حلوا شکری است. حلوا شکری یکی از گزینه‌های رایج در صبحانه‌ی ایرانی به ویژه برای فصل زمستان است. اما آیا از باید و نباید خوردن حلوا شکری در بارداری مطلع‌اید؟ پس با ادامه‌ی مقاله همراهمان باشید.

حلوا شکری از چه موادی ساخته شده است

در دستور طرز تهیه حلوا شکری آمده است که پایه‌ی اصلی این غذا کنجد و شکر است که با سایر مواد افزودنی و نگهدارنده و مغزها ترکیب می‌شود. در نتیجه حتماً در مقاله خوردن کنجد در بارداری با مزایا و معایب این ماده در این دوران بیشتر آشنا شوید. در واقع حلوا شکری ترکیبی شبیه ارده کنجد منهای شکر است که بعضی آن را با شیره انگور مصرف می‌کنند. از این نظر شاید مصرف ارده شیره جایگزین بهتری برای خوردن حلوا شکری در بارداری باشد زیرا حلوا شکری حاوی قند افزوده و سفید است که در بارداری می‌تواند عوارضی مانند دیابت بارداری یا اضافه وزن و افزایش سرعت وزن گیری مادر در بارداری را به همراه داشته باشد. با این حال در این مقاله قصد داریم در مورد خواص حلوا شکری در بارداری و شرایط مصرف آن در این دوران توضیح دهیم.

خواص حلوا شکری در بارداری

خواص مصرف حلوا شکری در بارداری

در حدود 75 درصد از حلوا شکری را کنجد تشکیل می‌دهد. کنجد حاوی کلسیم زیادی است که می‌تواند دربارداری بسیار موثر باشد. کلسیم در بارداری جدا از این که در تشکیل استخوان‌های مادر و جلوگیری از تخلیه‌ی منابع کلسیمی مادر نقش دارد، به افزایش ضریب هوشی جنین نیز کمک می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد خوردن حلوا شکری در سه ماه اول بارداری که زمان اصلی تشکیل مغز و سیستم‌های عصبی درگیر آن است بتواند در حد اعتدال کمک کننده باشد. مصرف کلسیم با رشد جنین افزایش می‌یابد بنابراین خوردن حلوا در ماه هشتم بارداری نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

کنجد حاوی مواد معدنی اساسی مانند منگنز، مس، آهن، روی، فسفر و منیزیم نیز هست که هر کدام در رشد و نموی جنین نقش مخصوص به خود را دارند. از این رو مادرانی که دچار کم خونی هستند می‌توانند از مصرف این ماده در قالب خوردنِ در حد اعتدالِ حلوا شکری در دوران بارداری نقش داشته باشند. اگر به انواع مغز مانند پسته یا بادام حساسیت دارید بهتر از انواع حلوا شکری ساده استفاده کنید. از دیگر فواید حلوا شکری در بارداری می‌توان به خاصیت آنتی اکسیدانی کنجد اشاره کرد که به تقویت سیستم ایمنی مادر و جنین کمک می‌کند.

خوردن حلوا ارده در بارداری ضرر دارد؟

خوردن حلوا ارده در بارداری ضرر دارد

حلوا شکری به دلیل وجود ارده کنجدی و شکر دارای کالری بسیار زیادی است. این موضوع برای زنان بسیار مهم است که وزن خود را در محدوده‌ی طبیعی و ایمن نگه دارند. در غیر این صورت دچار مشکلاتی مانند فشار خون بالا در بارداری و دیابت بارداری و حتی زایمان زودرس می‌شود. به جز این کنجد خاصیت ملین دارد و می‌تواند اسهال در بارداری را شدیدتر کند. این موضوع در صورتی که حلوا شکری در بارداری به صورت کنترل شده مصرف نشود می‌تواند منجر به کاهش آب بدن و آسیب رساندن به جنین شود. در هر حال مانند هر غذایی به نظر می‌رسد مصرف حلوا شکری برای زن باردار در حد اعتدال مشکلی نداشته باشد.

آیا حلواشکری منجر به سقط جنین می‌شود

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، حلوا شکری تا درصد زیادی از کنجد ساخته شده است. تحقیقات زیادی در مورد مزایا و معایب مصرف کنجد در بارداری انجام شده است. در بعضی از این تحقیقات مشخص شده است که دانه‌های کنجد منجر به تحریک ماهیچه‌های رحم شده و در نتیجه ممکن است بتوانند باعث دفع تخمک بارور شده و سقط جنین شوند. از این رو به نظر می‌رسد بهتر باشد تا حد امکان از مصرف حلوا شکری در این دوران خودداری کرده یا در حد اعتدال مصرف کنید تا ریسک این احتمالات به حداقل کاهش پیدا کند. شما همیشه می‌توانید منبع مناسب‌تری برای دریافت کلسیم یا آنتی اکسیدان و مواد معدنی ضروری برای رشد و نموی جنین پیدا کنید.