عوارض تاخیر در زایمان چیست؟

مهر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض تاخیر در زایمان

بسیاری از مادران که دچار زایمان دیررس می‌شوند از بابت عوارض تأخیر در زایمان نگران خواهند بود. به دنیا آمدن نوزاد پس از گذشتن از وقت زایمان، می‌تواند با عوارض و بیماری‌ها همراه باشد. این بیماری‌ها به قدری جدی هستند که می‌توانند سبب شوند تا نوزادان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند. 

 

دلایل به تاخیر افتادن زایمان

طبق تحقیقات انجام شده بانوانی که بین هفته ۳۹ تا ۴۲ بارداری فرزند خود را به دنیا آورده‌اند، خود و نوزادشان دچار عارضه نشده‌اند. از نظر علمی به ۴۰ هفته کامل، بارداری فول ترم گفته می‌شود. در واقع نوزادانی که پس از هفته ۴۲ به دنیا می‌آیند نسبت به دیگر نوزادان بیشتر دچار مشکلات عفونی و تنفسی خواهند شد. در نتیجه احتمال بستری شدن آن‌ها در آی سی یو ویژه نوزادان بیشتر خواهد بود. در ادامه به بررسی عوارض تأخیر در زایمان خواهیم پرداخت.

ماکروزومی جنین

زمانی که نوزاد هنگام تولد از حد طبیعی بزرگتر باشد اصطلاحا به آن ماکروزومی جنین گفته می‌شود که این مسئله یکی از عوارض تأخیر در زایمان است. جنین ماکروزوم سبب می‌شود تا ریسک دیستوشی شانه یا زایمان سزارین افزایش یابد. زیرا افزایش سایز جنین سبب می‌شود تا عبور او از درون کانال زایمان مشکل شود. در نتیجه شانه او در کانال زایمان حین خروج گیر می‌کند که اصطلاحا به آن، دیستوشی شانه گفته می‌شود.

سندرم پست مچوریتی

در این شرایط به دلیل گذشتن از وقت زایمان، جفت دچار نارسایی می‌شود. در نتیجه رشد جنین کاهش می‌یابد یا متوقف می‌شود. چربی روی پوست جنین که با نام ورنیکس شناخته می‌شود از بین می‌رود. در نتیجه پوست جنین خشک می‌شود. ناخن‌های دست و پای او بیش از حد رشد می‌نماید. تمامی پرزهای روی پوست جنین نیز از بین خواهد رفت. 

حجم کم مایع آمنیوتیک

با افزایش سن بارداری و نارسایی جفت مایع آمنیوتیک کاهش می‌یابد. با کاهش حجم مایع آمنیوتیک بند ناف جنین تحت فشار قرار خواهد گرفت. زیرا با هر انقباض رحمی به بند ناف فشار وارد می‌شود. در نتیجه اکسیژن‌رسانی و غذارسانی به جنین متوقف می‌شود. بنابراین شاهد اختلال یا توقف رشد جنین هستیم. این اختلال رشد یکی از عوارض تاخیر در زایمان می‌باشد.

حجم کم مایع آمنیوتیک

دفع مکونیوم

با گذشتن از وقت زایمان تخمین زده شده ممکن است جنین در درون رحم مدفوع کند. به مدفوع جنینی، مکونیوم گفته می‌شود. این مکونیوم درون مایع آمنیوتیک شناور می‌شود و وارد ریه جنین می‌شود. در نتیجه منجر به مشکلات تنفسی جنین خواهد شد. مشکلات تنفسی از جدیدترین عوارض تاخیر در زایمان می‌باشند. 

مرده‌زایی

زمانی رخ می‌دهد که جنین به دلایل ذکر شده در بالا مرده به دنیا خواهد آمد. که قطعا جدیدترین عوارض تاخیر در زایمان است. اما به همان نسبت نادر می‌باشد.

پارگی‌های شدید واژینال

علاوه بر تمامی عوارض ذکرشده برای جنین، عوارضی وجود دارند که گریبانگیر مادر خواهند شد. یکی از این عوارض تأخیر در زایمان برای مادر، پارگی‌های شدید واژینال است. این پارگی‌های به دلیل زایمان جنین ماکروزوم رخ می‌دهد. زیرا برای زایمان جنین درشت به صورت طبیعی ممکن است درمانگر شما به استفاده از فورسپس یا وکیوم متوسل شود. که خود می‌توانند سبب اصیل جدی به واژن گردند.

پارگی‌های شدید واژینال

انواع عفونت‌ها در بارداری

یکی دیگر از عوارض تاخیر در زایمان برای مادر، عفونت‌ها است. عفونت‌ها یکی دیگر از عوارض حاصل از پارگی‌های واژینال هستند. 

خونریزی پس از زایمان

از دیگر عوارض زایمان دیرتر از موعد خون‌ریزی‌های شدید پس از زایمان می‌باشد. زیرا پارگی‌های شدید واژینال در بدن مادر می‌توانند سبب خون‌ریزی‌های شدید شوند. خون‌ریزی‌های شدید می‌توانند سبب کم‌خونی مادر شوند. در نتیجه از عوارض تاخیر در زایمان که به صورت طولانی مدت بروز خواهد کرد می‌توان به کم‌خونی اشاره کرد.

در هر صورت تأخیر در زایمان طبیعی می‌تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد. در نتیجه برای جلوگیری از تأخیر در زایمان پس از گذشتن از وقت زایمان لازم است که به طور منظم تحت نظر پزشک باشید. تست‌های لازم را انجام دهید تا شاهد عوارض تأخیر در زایمان نباشیم و همچنین گاهی اوقات استفاده از روش‌های القای زایمان طبیعی ضروری است.