آیا موی گربه باعث سقط جنین می شود؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا موی گربه باعث سقط جنین می شود؟

آیا موی گربه باعث سقط جنین می شود؟ پاسخ این سوال یک کلمۀ بله یا خیر نیست و به توضیحات زیادی نیاز دارد. یکی از نگرانی‌های خانم‌های باردار و اطرافیانشان، تماس با موی گربه است. خیلی از افراد بدون دانستن دلیل این موضوع نگران بیماری‌های مختلفی هستند که ممکن است موی گربه به آن‌ها انتقال دهد. ما در ادامه به بررسی پاسخ این پرسش می‌پردازیم که آیا موی گربه باعث سقط جنین می شود؟

خطر موی گربه برای خانم‌ها

آیا موی گربه باعث سقط جنین می شود؟ موی گربه چه ارتباطی با بارداری دارد؟ بیماری سندروم موی گربه چیست؟ توکسوپلاسموز چه ارتباطی با گربه دارد؟ این‌ها سوالاتی هستند که در ادامه مفصل به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

احتمالا شایعاتی مرتبط با سقط جنین در اثر موی گربه به گوش شما نیز خورده است. اما آیا آیا موی گربه باعث سقط جنین می شود؟ موی گربه به خودی خود مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند. مسئله زمانی ایجاد می‌شود که گربه ممکن است به یک انگل به نام توکسوپلاسما گوندی مبتلا باشد. اگر چنین حالتی پیش آید و این انگل از گربه به خانم باردار منتقل شود، ممکن است صدمات جدی به جنین بزند. ما در ادامه و سایر مقالات بیشتر به بیماری توکسوپلاسموز می‌پردازیم تا ببینیم آیا موی گربه باعث سقط جنین می شود؟

آیا موی گربه باعث نازایی می‌شود؟

علاوه بر این پرسش که آیا موی گربه باعث سقط جنین می شود؟ بسیاری از افراد نگران نازایی در اثر ارتباط با گربه هستند. تحقیقات انجام‌شده در این زمینه نتایج متفاوتی را به دنبال داشته‌اند. برخی از این تحقیقات ارتباط مستقیمی بین بیماری توکسوپلاسموز درمان‌نشده و ناباروری یافتند در حالی که برخی از دیگر تحقیقات ارتباطی بین این دو مورد پیدا نکردند.

آیا موی گربه باعث نازایی می شود

البته قابل‌توجه است که موی گربه همواره حامل توکسوپلاسما نیست و تنها در مواردی ممکن است به این انگل آلوده شود. پس اگر از بهداشت و سلامت گربۀ خود مطمئن هستید، جای نگرانی نیست. اما آیا آیا موی گربه باعث سقط جنین می شود؟ در ادامه بیشتر به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

انتقال میکروب توکسوپلاسموز از طریق موی گربه در بارداری

انگلی به نام توکسوپلاسما گوندی می‌تواند موجب ایجاد بیماری توکسوپلاسموز در بارداری شود. این انگل از حیوان به انسان منتقل می‌شود. اگر این انگل برای اولین بار در دوران بارداری یک خانم وارد بدن او شده و بیماری ایجاد کند، می‌تواند به جنین نیز منتقل شده و توکسوپلاسموز جنینی ایجاد کند که در مقالۀ توکسوپلاسموز در بارداری مفصل به آن پرداخته‌ایم. 

پس از ورود انگل به بدن انسان، انگل در درون کیست‌هایی در قسمت‌های مختلف بدن تجمع می‌کند اما سیستم ایمنی بدن فرد سالم با این انگل مبارزه کرده و اجازۀ پخش شدن آن و انتقال آن به فرد دیگر را نمی‌دهد. البته افرادی که دارای هر نوع نقص ایمنی هستند، عوارض و شدت بیشتری از بیماری را تجربه می‌کنند. اما ببینیم آیا موی گربه باعث سقط جنین می شود؟ اصلا این بیماری از چه راهی به گربه و سپس انسان منتقل می‌گردد؟

علائم توکسوپلاسموز

ما در مقالۀ توکسوپلاسموز در بارداری علائم افراد بزرگسال و کودکان مبتلا به توکسوپلاسموز را بررسی کرده‌ایم. در این قسمت تنها اشاره‌ای به علائم این بیماری می‌کنیم.

  • در اغلب موارد فرد بی‌علامت است حتی این موضوع در نوزادان نیز دیده می‌شود.
  • نوزاد ممکن است علائم چشمی مانند نابینایی، ناشنوایی، مشکلات مغزی مانند عقب‌ماندگی ذهنی را نشان دهد.
  • علائم کمتر شایع نوزادان شامل زردی، تب، راش پوستی و بزرگی کبد و طحال هستند.
  • بزرگسالان مانند مادران باردار ممکن است علائمی مانند آنفولانزا را نشان دهند. همچنین بزرگی غدد لنفی به خصوص در ناحیۀ گردن در این افراد مشاهده شده است.

علائم توکسوپلاسموز

توکسوپلاسما چطور منتقل می‌شود؟

  • تماس با مدفوع آلودۀ گربه
  • مصرف گوشت در بارداری به صورت آلوده و خوب پخته نشده 
  • سبزیجات شسته نشده و آلوده 
  • آب آلوده 
  • شیر حیواناتی مانند بز در صورتی که به این انگل آلوده شوند. 
  • دریافت خون آلوده یا پیوند عضو آلوده 

همۀ گربه‌ها این انگل را در بدن خود ندارند و تنها اگر گربه در محیط بیرون از منزل مانند پارک‌ها در معرض توکسوپلاسمای خاک یا غذای آلوده قرار بگیرد و آن را بخورد، می‌تواند این انگل را در بدن خود داشته باشد. انتقال از این طریق خیلی رایج نیست و از طریق گوشت یا سبزیجات آلوده بیشتر اتفاق می‌افتد. 

این انگل در مدفوع گربه دفع می‌شود نه از راه موی گربه. اگر موی گربه از ناحیۀ مقعد باشد، می‌تواند به این انگل آلوده باشد. پس اگر به دنبال جواب این سوال هستید که آیا موی گربه باعث سقط جنین می شود؟ بهتر است بگوییم خیر. موی گربه تنها در موارد خاصی ممکن است به انگل آلوده باشد. 

سندروم موی گربه در بارداری

ما در علم پزشکی چیزی به نام سندروم موی گربه نداریم اما اگر این اصطلاح را شنیدید، بدانید که منظور آن همان توکسوپلاسموز است. حال شما می‌توانید به این پرسش پاسخ دهید که آیا موی گربه باعث سقط جنین می شود؟ ما در ادامه به بررسی بیماری توکسوپلاسموز در خانم‌های باردار می‌پردازیم. 

سندروم موی گربه

روش تشخیص موی گربه در لوازم شخصی

جنس، اندازه و رنگ موی گربه معمولا طوری است که تشخیص آن را آسان می‌کند. شما در دوران بارداری، همانطور که در سایر زمینه‌ها بیشتر مراقب هستید، این موضوع دربارۀ تغذیۀ شما نیز صدق می‌کند. پس علاوه بر دقت جهت تشخیص موی گربه، در شستشوی دستان خود قبل از غذا و شستشو و پخت کامل مواد گوشتی و گیاهی نیز دقت به خرج دهید تا دچار عوارض ناخواسته نشوید. 

رفتن موی گربه در رحم

برخی افراد می‌گویند که نگران ورود موی گربه به رحم در دوران بارداری هستند. ممکن است این سوال پیش بیاید که با ورود این مو به رحم، آیا موی گربه باعث سقط جنین می شود؟ در جواب باید بگوییم که موی گربه نمی‌تواند از راه واژن وارد رحم شود زیرا اگر موی گربه با احتمال خیلی پایین وارد واژن شود، ترشحات واژن آن را به بیرون تخلیه می‌کنند. همچنین دهانۀ رحم باز نیست که موی گربه وارد آن شود. نه تنها رحم، بلکه این اتفاق برای سایر اعضای بدن مانند ریه نیز نخواهد افتاد. تنها ممکن است شما سهوا موی گربه را بخورید.

خوردن موی گربه 

خوردن موی گربه به تنهایی نمی‌تواند موجب آلودگی شما به انگل توکسوپلاسما شود. نکتۀ اول این است که احتمال این اتفاق بسیار پایین است. همانطور که شما موی خود را تشخیص داده و نمی‌خورید، این موضوع دربارۀ موی سایر جانوران نیز صادق است. 

حال اگر بر حسب اتفاق موی گربه خوردید چه می‌شود؟ آیا موی گربه باعث سقط جنین می شود؟ اگر موی این گربه از ناحیۀ مقعد بوده باشد و گربۀ شما آلوده به انگل باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد و انگل وارد بدن شما نیز بشود. در این موارد می‌توانید با متخصص عفونی مشورت کنید تا در صورت نیاز شما را تحت نظر گرفته و آزمایشات و بررسی‌های لازم را انجام دهد.

خوردن موی گربه

پیشگیری از آلودگی به موی گربه در بارداری

روشهای پیشگیری از آلودگی به موی گربه عبارتند از:

  • تا جایی که می‌توانید سعی کنید در دوران بارداری از تماس با حیواناتی مثل گربه بپرهیزید به خصوص اگر نمی‌دانید که گربه آلوده به انگل است یا نه. 
  • اگر در خانه بَچّه گربه یا گربه نگه می‌دارید، حواستان به غذایی که می‌خورد باشید. همچنین سعی کنید برای گربۀ خود غذاهای بهداشتی و مناسب گربه تهیه کنید.
  • اگر می‌خواهید در خانۀ خود گربه نگه دارید، سعی کنید کس دیگری در خانه خاک او را عوض کند. 
  • اگر خودتان می‌خواهید خاک او را عوض کنید با دستکش و ماسک این کار را انجام دهید.
  • قبل از غذا خوردن حتما دستان خود را بشویید به خصوص اگر با گربه تماس داشتید.
  • ظروف و سطوحی که با گوشت خام و سبزیجات شسته‌نشده در تماس بوده‌اند را حتما شسته و ضدعفونی نمایید.
  • اگر با گربه‌ای که نمی‌دانستید سالم است یا نه تماس داشتید، یا اگر علائم توکسوپلاسموز را در خود مشاهده کردید حتما با پزشک مشورت کنید.

در مورد کسب اطلاعات بیشتر در مورد سقط جنین و روشهای بروز علائم پاک شدن رحم بعد از سقط به این مقاله مراجعه کنید.