شیر مادر برای گوش درد | آیا شیر مادر برای گوش درد مفید است؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شیر مادر برای گوش درد

آیا می‌دانید که برخی افراد در دوران شیردهی از شیر مادر به عنوان درمان خانگی برخی مشکلات جزئی استفاده می‌کنند؟ در حالی که بسیاری از افراد از گزینه‌های مختلفی مانند ویکس برای گوش درد نوزاد یا سیر برای گوش درد نوزاد را امتحان می‌کنند، یکی از این کاربردها، استفاده از شیر مادر برای گوش درد کودکان است که اگر می‌خواهید بدانید آیا شیر مادر برای گوش درد نوزاد مفید است در این مقاله با جزئیات بیشتری به این موضوع پرداخته شده است اما قبل از آن لازم است در مورد خاصیت شیر مادر اطلاعات بیشتری کسب کنید. شیر مادر، منبع تغذیه‌ای مهمی برای فرزند شما است و نه تنها مغذی است بلکه حاوی مواد دیگری است که باعث سلامتی کودک شده و به او در مقابله با بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کند. این آنتی‌بادی‌های طبیعی موجود در شیر مادر، به همراه خاصیت ضدعفونی، آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب، باعث می‌شود که استفاده از آن فراتر از یک تغذیه برای نوزاد باشد.

خاصیت شیر مادر

ویژگی‌های مثبت شیر مادر و فوایدش، آن را به یک داروی خانگی برای بسیاری از دردها از جمله کاربرد شیر مادر برای گوش درد تبدیل کرده است. بهترین مزیت این مسئله این است که شیر مادر رایگان بوده و نیازی به خرید کرم و لوسیون نیست و شما می‌توانید با آن بسیاری از دردها را بهبود ببخشید.

شیر مادر حاوی آنتی‌بادی و ضدعفونی برای کمک به کودک در مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها و بیماری نوزاد است در حالی که سیستم ایمنی بدن او، هنوز در حال رشد است. این ویژگی شیر مادر باعث می‌شود که احتمال ابتلای کودک به آسم یا آلرژی کمتر شده و به علاوه احتمال عفونت‌ها و در نتیجه اسهال نیز کاهش پیدا کند.

کاربردهای درمانی شیر مادر

اعتقاد بر این است که داروهای خانگی، به طور کلی راه‌های طبیعی برای درمان بیماری‌ها یا مشکلات جزئی هستند. این درمان‌ها معمولا شیوه‌های فرهنگی، آداب و رسوم یا داروهایی هستند که مردم سال‌ها از آن‌ها استفاده کرده و این روش‌ها نسل به نسل منتقل شده‌اند. با این حال، به یاد داشته باشید که اثربخشی هیچ‌کدام از این روش‌ها از نظر پزشکی اثبات نشده‌اند. در ادامه با برخی از کاربردهای درمانی شیر مادر آشنا می‌شوید.

  • درمان عفونت چشم و عفونت گوش
  • درمان زخم‌ها و سوختگی‌های کوچک
  • تقویت سیستم ایمنی
  • از بین بردن زگیل
  • درمان خارش و گزیده شدن
  • کاهش درد نوک سینه
  • مرطوب‌کننده پوست
  • بهبودی پس از ختنه
  • درمان گلودرد
  • پاک‌سازی پوست
  • پاک‌کننده لنز چشم

به یاد داشته باشید استفاده از شیر مادر برای هر کدام از این اهداف  از نظر علمی اثبات نشده و کاربرد آن‌ها، نیاز به مشورت با پزشک دارد. در این مقاله به طور اختصاصی به تاثیر شیر مادر برای گوش درد و عفونت گوش پرداخته شده است که در ادامه با این موضوع، بیشتر آشنا می‌شوید.

کاربردهای درمانی شیر مادر

از کجا بفهمیم نوزاد گوش درد دارد 

برای استفاده از خواص شیر مادر برای گوش درد ابتدا باید با علائم گوش درد نوزاد آشنا شوید. وقتی کودک شما نمی‌تواند حرف بزند (مثلاً در مورد گوش درد نوزاد هفت ماهه یا زیر دو سال)، علائم زیر نشان دهد که ناراحتی‌های کودک ناشی از گوش دردی ست:

  • کشیدن گوش
  • گریه و عصبانیت
  • مشکل در خوابیدن
  • تب، به ویژه در کودکان کوچکتر
  • تخلیه مایع از گوش
  • از دست دادن تعادل
  • مشکل در شنیدن یا پاسخ دادن به نشانه‌های شنوایی
  • علائمی که نیاز به توجه فوری دارند عبارتند از تب بالا، درد شدید یا ترشحات خونی یا چرک مانند از گوش.

شیر مادر برای عفونت گوش

به موضوع اصلی مقاله برمی‌گردیم: ایا شیر مادر برای گوش درد خوب است؟ حتما بارها شنیده‌اید که می‌توان از شیر مادر برای عفونت گوش کودکان استفاده کرد اما مسئله‌ای که در اینجا مطرح است این است که بیشتر عفونت‌های گوش در گوش میانی ایجاد شده و عفونت در پشت پرده گوش وجود دارد. در ارتباط با موضوع استفاده از شیر مادر برای گوش درد لازم است بدانید پرده گوش اجازه عبور شیر مادر را نمی‌دهد تا مستقیما با باکتری‌های ایجادکننده عفونت مبارزه کند.

شیر مادر تنها زمانی با عفونت تماس پیدا می‌کند که این عفونت در گوش بیرونی ایجاد شده باشد (مثل بیماری گوش شناگر). لازم است بدانید بیشتر عفونت‌های گوش، بدون درمان از بین می‌روند. توصیه‌های فعلی این است که قبل از مصرف آنتی‌بیوتیک برای گوش درد و برای درمان سرماخوردگی در کودکان زیر یکسال، 48 تا 72 ساعت پس از تشخیص عفونت صبر کنید زیرا بسیاری از عفونت‌های گوش در زمان مشخصی خودبه‌خود از بین می‌روند. برای اطلاع از فواید شیر مادر برای نوزاد به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

شیر مادر برای درمان گوش درد نوزاد

اگر شیر مادر در از بین بردن عفونت گوش موثر نیست چرا از آن برای گوش درد استفاده می‌شود؟ اگرچه شیر مادر مستقیما با عفونت گوش درگیر نمی‌شود اما شیر مادر یک مایع گرم است که انداختن قطره‌هایی از آن در گوش، به تسکین درد گوش کمک می‌کند همان‌طور که یک کمپرس گرم یا قطره روغن در آرام کردن درد تاثیر دارند.

برخی از مادران گزارش کرده‌اند که برای درمان سریع گوش درد، انداختن یک قطره شیر مادر هر چند ساعت یک بار در گوش کودک، می‌تواند به کاهش ناراحتی و درد ناشی از عفونت گوش او کمک کند. لازم است بدانید که در این میان شیر دادن به کودک و حرکت مکیدن توسط کودک می‌تواند به کودک کمک کند که راحت‌تر با عفونت گوش کنار بیاید.

موارد احتیاطی در درمان گوش درد نوزاد با شیر مادر

نظرات در مورد استفاده از شیر مادر برای گوش درد، کمی متناقض است. برخی از متخصصان می‌گویند ریختن شیر مادر در گوش نوزاد می‌تواند به کاهش درد و پاک‌سازی سریع عفونت کمک کند اما برخی دیگر توصیه می‌کنند که مایعات نباید وارد گوش بشوند. اگر عفونت گوش در گوش میانی باشد شیر مادر نمی‌تواند با آن برخورد داشته باشد و اگر در گوش بیرونی باشد ممکن است باعث بیماری گوش شناگر شود.

وقتی مایعی وارد گوش می‌شود همین مسئله می‌تواند منجر به عفونت در کانال گوش شود. ممکن است شیر مادر در گوش گیر افتاده و پس از فاسد شدن، باکتری‌ها را به خود جذب کند. بنابراین توصیه می‌شود که به جای استفاده از شیر مادر برای گوش درد، علاوه بر پیدا کردن علت گوش درد، از یک کمپرس آب گرم استفاده کنید تا منجر به اضافه کردن بر مشکلات نشود اما اگر می‌خواهید حتما این روش را امتحان کنید قبل از آن، لازم است با پزشک متخصص در این مورد، مشورت کنید.

در نهایت لازم به ذکر است که اگرچه اکنون به این سوال پاسخ دادیم که ایا شیر مادر برای گوش درد مفید است یا حتی سایر درمان‌های خانگی اما همان‌طور که مطرح شد استفاده از شیر مادر برای گوش درد می‌تواند در شرایطی مضر باشد. اگر شیر مادر فراوانی دارید، کارهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با شیر خود انجام دهید. همچنین، می‌توانید شیر اضافه خود را به بانک شیر اهدا کنید تا به نوزادان نارس و سایر بیماران در بیمارستان که می‌توانند از سخاوت شما بهره‌مند شوند کمک کنید.