کاهش استرس زایمان طبیعی

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کاهش استرس زایمان طبیعی

به دنیا آوردن فرزند می‌تواند یکی از بزرگترین تجربه‌ها باشد، اما فرایند ساده‌ای نیست. بارداری و زایمان کار سختی است. یکی از بزرگترین مشکلاتی که زنان در مورد زایمان دارند، استرس از فرایند و انجام جراحی ست که این استرس در زنانی که برای اولین بار مادر می‌شوند بسیار بیشتر است. خبر خوب این است که روش‌های زیاد برای کاهش استرس زایمان طبیعی وجود دارد. وقتی بدانید که باید انتظار چه چیزی را داشته باشید و برای زایمان آماده ‌شوید، اضطراب و استرس کمتری خواهید داشت. برنامه‌ریزی برای آینده و مقابله با نگرانی‌ها قبل از زمان مراجعه به بیمارستان به شما کمک می‌کند تا بدن و ذهنتان را برای انجام زایمان آماده کنید.

خطرات ترسیدن شدید در بارداری

احساس استرس در دوران بارداری شایع است زیرا بارداری زمان تغییرات بزرگی است. زندگی خانوادگی، بدن و احساسات شما در حال تغییر است. ممکن است از این تغییرات استقبال کنید، اما آنها می‌توانند استرس‌های جدیدی را به زندگی شما وارد کنند. سطح بالای استرس که برای مدت طولانی ادامه داشته باشد ممکن است باعث مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا در بارداری و بیماری‌ قلبی در بارداری شود. در دوران بارداری، استرس می‌تواند شانس تولد نوزاد نارس (زایمان قبل از 37 هفته بارداری) یا نوزاد کم وزن (وزن کمتر از 5 پوند، 8 اونس) را افزایش دهد. نوزادانی که خیلی زود یا خیلی کوچک متولد می‌شوند در معرض خطر ابتلا به مشکلات سلامتی هستند.

ما اثرات استرس بر بارداری را کاملاً درک نمی‌کنیم. اما برخی از هورمون‌های مرتبط با استرس ممکن است در ایجاد برخی از عوارض حاملگی نقش داشته باشند. استرس جدی یا طولانی مدت ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تحت‌تأثیر قرار دهد و شما را نسبت عفونت آسیب‌پذیر ‌کند. اضطراب می‌تواند شانس ابتلا به عفونت رحم را افزایش دهد و این نوع عفونت می‌تواند باعث زایمان زودرس شود.

ناراحتی‌های رایج دوران بارداری، مانند مشکل در خواب، درد بدن و حالت تهوع صبحگاهی ممکن است در اثر استرس بدتر شوند. اضطراب می‌تواند باعث کم‌خوری یا پرخوری شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری و زایمان زودرس را نیز افزایش دهد. استرس شما را در معرض خطرات جدی دوران بارداری از جمله پره اکلامپسی، تولد زودرس و داشتن یک نوزاد کم وزن قرار می‌دهد.

همچنین استرس ممکن است بر نحوه‌ی پاسخگویی به موقعیت‌های خاص تأثیر بگذارد. بسیاری از خانم‌ها نگران این هستند که استرس ممکن است منجر به سقط جنین یعنی مرگ نوزاد قبل از ‌هفته‌ی بیستم بارداری شود. در حالی که استرس برای سلامتی کلی شما مناسب نیست، با این حال هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استرس باعث سقط جنین می‌شود.برخی از مطالعات نشان می‌دهد که استرس زیاد مادر در دوران بارداری ممکن است باعث ایجاد مشکلات خاصی در دوران کودکیِ فرزند شود. استرس ممکن است بر رشد مغزی یا سیستم ایمنی کودک شما نیز تأثیر بگذارد.

خطرات ترسیدن شدید در بارداری

کدام نوع استرس می‌تواند باعث مشکلات بارداری شود؟

استرس همیشه بد نیست. هنگامی که به درستی رفتار کردید، کمی استرس می‌تواند به شما در غلبه بر چالش‌های جدید کمک کند. استرس رایج در دوران بارداری، مانند ترس از زمان زایمان، احتمالاً باعث مشکلات بارداری نمی‌شود. با این حال، انواع جدی استرس در دوران بارداری ممکن است احتمال بروز برخی مشکلات مانند تولد زودرس را افزایش دهند. بیشتر زنانی که در دوران بارداری استرس جدی دارند، می‌توانند نوزادان سالم داشته باشند. اما اگر این استرس‌هایی مانند شرایط زیر را دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید:

  • وقایع منفی زندگی. مواردی مانند طلاق، بیماری جدی یا مرگ در خانواده یا از دست دادن شغل یا خانه.
  • وقایع فاجعه بار. شامل زلزله، طوفان یا حملات تروریستی.
  • استرس طولانی مدت. این نوع استرس می‌تواند ناشی از مشکلات مالی، سوءاستفاده، بی‌خانمان بودن یا داشتن مشکلات جدی سلامتی باشد.
  • افسردگی یا اضطراب. افسردگی بارداری نوعی وضعیت پزشکی است که باعث احساس غم و اندوه و از بین رفتن علاقه به کارهایی می‌شود که به صورت روزانه انجام می‌دادید. این موضوع می‌تواند بر نحوه‌ی احساس، فکر و عمل شما تأثیر بگذارد و می‌تواند در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد کند. در این شرایط شما برای بهتر شدن به درمان نیاز دارید. اضطراب، احساس نگرانی یا ترس از چیزهایی است که ممکن است اتفاق بیفتد. هر دو شرایط ممکن است سلامت شما و کودک را به خطر بیاندازد. افسردگی و اضطراب امری عادی و قابل درمان است بنابراین اگر احساس افسردگی یا اضطراب دارید با پزشکتان مشورت کنید. اگر قبل از بارداری این شرایط را دارید، قبل از قطع یا شروع هرگونه دارو، با پزشک صحبت کنید. ترک ناگهانی داروها می‌تواند مشکلات جدی برای شما و کودکتان ایجاد کند. در صورت نیاز به قطع مصرف دارو یا تعویض دارو، پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا با خیال راحت تغییرات را انجام دهید.
  • استرس مربوط به بارداری. بعضی از خانم‌ها ممکن است در مورد بارداری استرس جدی داشته باشند. ممکن است آنها نگران بارداری زودرس، سلامتی کودک و یا نحوه‌ی کنار آمدن با زایمان و مسئولیت‌های جدید باشند 

غلبه بر ترس از زایمان

روش‌های غلبه بر ترس از زایمان و کاهش استرس زایمان طبیعی

بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند كه چگونه برای زایمان آماده شوند. اگرچه شما نمی‌توانید برای هر اتفاقی آماده شوید، اما مطمئنا می‌توانید اقداماتی را برای اطمینان از داشتن یک تجربه‌ی راحت‌تر انجام دهید. پس از مراجعه به بیمارستان، همه‌ی اتفاقات به سرعت و پشت سر هم رخ می‌دهند و بدون برنامه ممکن است دچار مشکل شوید. بنابراین برای تولد برنامه‌ای تنظیم کنید و تصمیمات شخصیتان را قبل از فرارسیدن موعد زایمان بگیرد این کار تا حجم زیادی به کاهش استرس زایمان طبیعی کمک می‌کند. اما روش‌های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. در یک کلاس آمادگی زایمان ثبت نام کنید: قبل از هر چیز لازم است بدانید که باید سریع‌تر در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنید زیرا نه تنها آنها سریع پر می‌شوند، بلکه برخی از این کلاس‌ها از قبیل دوره‌های روش بِردلی، 12 هفته به طول می‌انجامند، این بدان معناست که باید آنها را در سه ماهه‌ی دوم آغاز کنید. از پرسیدن سوال در این دوره‌ها خجالت نکشید، حتی سوالاتی که به نظرتان احمقانه می‌رسند هر چه شما بیشتر از روند مراحل مختلف زایمان اطلاعات داشته باشید، استرس شما کمتر می‌شود و از انتخاب‌هایی که دارید بیشتر مطلع می‌شوید. همچنین در بسیاری از این کلاس‌ها، تمرین‌های فیزیکی کاهش استرس زایمان طبیعی آموزش داده می‌شود که از نظر علمی اثبات شده‌اند.
  2. تمرکز داشته باشید: مهمترین چیزی که زنان از طریق یوگا یاد می‌گیرند این است که چطور تمرکز داشته باشند. این کار باعث تقویت کل بدن و افزایش انعطاف‌پذیری نیز می‌شود و به شما استقامت می‌بخشد. اما آنچه که ممکن است مفیدتر باشد این است که به ذهن شما کمک می‌کند تا آرام شوید. 
  3. منفی بودن ممنوع: برخی از مربیان زایمان بر این باورند که تصاویر گرافیکی، داستان‌های فاجعه بار و سخنان دلسردی کننده در مورد زایمان‌های ناموفق می‌تواند بر ناخودآگاه شما تأثیر بگذارد و در حین زایمان بلوک ذهنی ایجاد کند. در بهترین حالت، افکار منفی تنها باعث استرس در زمان زایمان می‌شوند که می‌تواند مشکلات زیادی به بار آورد و مانع از همکاری مادر با تیم زایمان شود. در بدترین حالت، آنها باعث درد شدید می‌شوند. اگر موضوعی در تلویزیون باعث ناراحتی شما می‌شود، کانال را تغییر دهید یا از آنجا دور شوید.
  4. آماده شوید: هنگامی که شما درگیر زایمان شده باشید دیگر وقت برای انجام برخی کارها و تصمیم‌گیری‌ها نیست. برای مثال، چمباتمه زدن، اندازه‌ی باز شدن لگن را حدود 28 درصد افزایش می‌دهد. اما اگر صبر کنید تا در روز زایمان آن را امتحان کنید، استقامت چمباتمه‌زنی شما زیاد نخواهد بود. اگر احساس ترس از زایمان دارید، در آغاز بارداری با نگرانی‌های خود کنار بیایید، نه در پایان. فکر کنید چه چیزی در روند زایمان باعث ترس شما می‌شود و اقدام به رفعش نمایید.
  5. به دنبال پشتیبانی باشید: ماماها کسانی هستند که برای ارائه پشتیبانی عاطفی و جسمی و همچنین اطلاع‌رسانی به زنان در دوران بارداری و زایمان آموزش دیده‌اند. مطالعات نشان داده‌اند که با پشتیبانی مداوم مامای آموزش دیده، زمان زایمان کوتاه‌تر می‌شود و نیاز به اپیدورال، سزارین، اکسی‌توسین برای القاء و فورسپس تا حدود پنجاه درصد کاهش پیدا می‌کند. یک مطالعه دیگر به این نتیجه رسید که زنانی که از طریق مامای مستقر در بیمارستان حمایت می‌شوند، احتمال بیشتری برای تغذیه با شیر مادر دارند.
  6. بیمارستان مناسب را انتخاب کنید: محیط بیمارستان تاثیر بسیار زیادی بر کاهش استرس زایمان طبیعی دارد. کاملاً راجع به بیمارستانتان تحقیق کنید. محیطی آرامش‌بخش و کادر پزشکی و پرستارانی دلسوز و مهربان از استرس شما به میزان زیادی می‌کاهد. حتماً همانطور که در مورد مهارت جراحتان تحقیق می‌کنید در مورد تسلط و میزان روحیه‌دهی و آرامش‌بخشی او در حین زایمان نیز از مراجعان قبلی پرس و جو کنید. 
  7. تمرین آرامش: یکی از جدیدترین تکنیک‌های کاهش استرس زایمان طبیعی، هیپنوبریسینگ یا همان تمرین تفسی در هنگام هیپنوتیزم است که در آن مادران باید یاد بگیرند که چگونه خود را در وضعیتی کاملاً آرام قرار دهند. مطالعه‌ای در دانشگاه فلوریدا نشان می‌دهد كه زنان آموزش دیده در هیپنوتیزم، بهتر می‌توانند اضطراب و ناراحتی خود را مدیریت كنند و در مقایسه با سایر زنان عوارض پس از زایمان كمتری دارد و مدت زمان بستری آنها در بیمارستان کاهش می‌یابد. اما خیلی از زنان از انجام هیپنوتیزم مطمئن نیستند. برای این زنان پیشنهاد می‌شود که تجسم را امتحان کنند. خودشان را در حال زایمان کردن و انقباض تصور کنند. اثبات شده است که این کار نیز به میزان زیادی به کاهش استرس زایمان طبیعی کمک می‌نماید.
  8. ماساژ را امتحان کنید: استفاده از ماساژ برای کاهش استرس ناشی از زایمان یک روش نسبتاً جدید است. ماساژ، اندورفین‌ها را آزاد می‌کند، که یک مسکن طبیعی مغز است و تا میزان زیادی استرس ناشی از زایمان را می‌کاهد. شما می‌توانید این کار را در طول دوره‌ی بارداری و حتی تا قبل از زایمان انجام دهید و روش انجام آن را از متخصصتان یاد بگیرید.
  9. در مورد ترس‌های خود صحبت کنید: از اینکه به پزشکتان بگویید از چه چیزی می‌ترسید خجالت نکشید خیلی از مواقع اطلاعات و باورهای غلط سبب ترس ما شده‌اند یا در سایر مواقع، فقط صحبت کردن در مورد آنها ممکن است کمک کند، و ممکن است پزشک ایده‌هایی در مورد چگونگی کاهش استرس زایمان طبیعی برای شما داشته باشد. اگر به نظر می‌رسد پزشکتان به شما گوش نمی‌کند یا برایتان دلسوزی نمی‌کند پزشک جدیدی پیدا کنید.