خوردن کشک در بارداری | فواید و مضرات کشک در بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن کشک در بارداری

خوردن کشک در بارداری نیز مانند سایر فراورده‌های لبنی کمک فراوانی برای رشد و تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن دارند. کشک یکی از فرآورده‌های شیر است که به روش سنتی از جوشاندن،تغلیظ یا خشک کردن دوغی که پس از کره‌ گیری باقی می‌ماند یا از ماست بدون چربی تهیه می‌شود.ماده‌ اولیه کشک عبارت است از شیر میش،بز،گاو یا مخلوطی از آنها.کشک با حجم کم خود،یک ماده غذایی معجزه‌ آساست که در بردارنده تمامی خواص شیر و حاوی کلسیم،چربی،نمک، پروتئین و ویتامین است. این سوال پیش می‌آید که آیا خوردن کشک توسط زن باردار کار درستی است و در لیست مواد غذایی مفید در بارداری قرار دارد یا خیر که ما در این مقاله سعی در پاسخ دادن به این سوال داریم. 

فواید کشک در بارداری

  1. کشک همانند منشا خود یعنی شیر، حاوی کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و ویتامین نیاسین فراوانی است. کلسیم در بارداری کشک برای تشکیل استخوان‌های جنین بسیار ضروری است. همچنین در رشد و نمو قلب جنین و حفظ سلامت آن، شکل‌گیری مناسب عضلات جنین، تشکیل یک سیستم عصبی و هورمون‌های مهم و جلوگیری از مشکلات پوستی در او ضروری ست. 
  2. حفظ فشار خون طبیعی نیز یکی دیگر از خواص کشک در بارداری است. کشک حاوی پتاسیم، ماده‌ای معدنی، است که انقباضات ماهیچه‌ها را در بدن کنترل می‌کند؛ از جمله ماهیچه‌ی قلب. مصرف کافی پتاسیم به قلب کمک می‌کند بتواند خون را به طور موثر و با ریتم صحیح در بدن به گردش در آورد؛ و به این ترتیب، کشک فشار خون را در سطوح طبیعی حفظ می‌کند.
  3. کشک در حدود 55 تا 75 درصد پروتئین دارد. پروتئینی که از خوردن کشک در بارداری بدست می‌آورید می‌تواند به طور ویژه در سه ماه‌ی سوم بارداری مفید باشد. از این پروتئین در تشکیل جفت و بافت غشایی استفاده می‌شود. به هر میزان که پروتئین کمتری مصرف کنید، خطر تولد نوزاد کم وزن و بروز مشکلات قلبی افزایش می‌یابد. 
  4. کشک یک غذای تخمیر شده محسوب می‌شود و فواید فراوانی برای حفظ سلامت مغز دارد. پروبیوتیک‌های موجود در کشک، نقش مهمی را در حفظ تعادلی سالم بین مغز و روده ایفا می‌کنند. مغز و روده از طریق غدد درون‌ریز HPA axis به یکدگیر متصل هستند.
  5. این ماده‌ی غذایی حاوی مقداری اسیدهای آلی ست که می‌تواند باعث ضدعفونی شدن دستگاه گوارش شود. همچنین میزان زیادی فسفر در کشک وجود دارد که برای تشکیل مغز جنین ضروری ست.
  6. کشک خشک به این دلیل که کم کم در دهان آب می‌شود می‌تواند زمان لازم برای مغز برای صادر کردن پیام سیری را فراهم کند لذا در کنترل اشتها نقش موثری دارد. کشک حاوی ویتامین B12 نیز هست این ویتامین برای تولید گلبول‌های قرمز خون و عملکرد درست اعصاب کودک نقش داد و در صورت کمبود این ویتامین در بدن زوال عقلی رخ می‌دهد. 
  7. کشک برای زنانی که به بیماری عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند و نمی‌توانند شیر مصرف کنند گزینه‌ی بسیار مناسبی ست زیرا در کشک لاکتوز به اسید لاکتیک تبدیل می‌شود و گوارشش آسان می‌گردد. 
  8. کشک حاوی پتاسیم نیز هست. پتاسیم از انباشته شدن مایعات در بدن در دوران بارداری جلوگیری می‌کند و گرفتگی و بی‌قراری پا که یک مشکل شایع در این دوران است را تخفیف داده و برطرف می‌سازد. 

خواص مصرف کشک در حالت ناشتا

کشک از محصولات تخمیری شیر است که اگر به صورت ناشتا مصرف شود؛ اسید هیدروکلریدریک تولید می‌کند که باکتری‌های اسید لاکتیکی این محصول را از بین می‌برد و منجر به افزایش اسیدیته در بدن می‌شود پس نباید با معده‌ی خالی مصرف شوند.

کشک برای تهوع در بارداری

کمبود پروتئین یکی از دلایل بروز حالت تهوع است و گفته می‌شود که گذاشتن یک تکه کشک خشک در گوشه‌ی دهان می‌تواند حالت تهوع را کاهش دهد. با این حال باید توجه داشته باشید که مصرف غذاهای نمکی به میزان زیاد خود باعث ایجاد حالت تهوع در زنان باردار می‌شود. سدیم برای تعادل به آب احتیاج دارد بنابراین خوردن نمک زیاد می‌تواند آب بدن شما را کشیده و مصرف کند که خود منجر به سرگیجه و حالت تهوع بیشتر می‌شود. همچنین نمک کوجود در کشک می‌تواند برای خانم های باردار مضر باشد.

آیا ویار کشک در بارداری ربطی به جنسیت جنین دارد؟

خیلی از خانمها در مقطعی از بارداری خود با ویار و هوس های غذایی گوناگون روبرو می شوند. در حالیکه این هوس ها ممکن است برای یک نوع غذای مشخص یا غیرمعمول باشد، معمولا علاقه به خوردن چیزهای شیرین، شور، تند یا غذاهای چرب را شامل می شود. برخی افراد بین ویار کشک و تعیین جنسیت جنین ارتباطی برقرار می‌کنند. کشک جزو غذاهای شور قرار دارد و برخی بر این باورند که ویار کشک می‌تواند نشان از فرزند پسر باشد حال آنکه تشخیص جنسیت جنین از روی ویار غذایی از نظر علمی اثبات نشده است و در واقع ویارها نشان از کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های بدن و تداخلات هورمونی هستند.

 

ویار کشک و جنسیت جنین

مضرات کشک در بارداری کدامند؟

  • خوردن کشک در بارداری ماگر به صورت افراطی باشد می‌تواند با بروز مشکلاتی نیز همراه باشد. کشک منبع خوب کلسیم است اما متاسفانه کشک‌هایی که به صورت خشک در بازار عرضه می‌شوند، مقدار زیادی نمک دارند که جذب کلسیم را در سلول‌های بدن کاهش می‌دهند.کشک یک ماده‌ی نفاخ است و باعث سفتی در روده می‌شود برای همین برای هضم بهتر باید همراه با نعناع استفاده شود. کسانی که مبتلا به‌فشار خون بالا و چربی خون هستند، لازم است در مصرف کشک احتیاط کنند.از آنجایی که کشک حاوی پروتئین‌های حیوانی ست می‌تواند منبع خوبی برای رشد ارگانیسم‌ها شود برای همین باید نسبت به محل خریداری و نگهداری آن توجه زیادی نمود. بهتر است از کشک‌های پاستوریزه استفاده کنید و آن را در یخچال نگهداری کنید. از نظر احتمال رشد باکتری‌ها محیط کشک مایع به دلیل وجود رطوبت می‌تواند بسیار مناسب‌تر از کشک خشک باشد. 
  • خوردن کشک در بارداری به میزان بیش از حد، باعث کاهش pH بدن می‌شود. برقراری شرایط اسیدیته در بدن می‌تواند روی ذخایر استخوانی اثرات سوء داشته باشد و باعث پوکی استخوان، دیابت بارداری و بیماری‌های قلبی شود.

بهترین زمان مصرف کشک در بارداری چه زمانی ست؟

بهترین زمان مصرف پروتئین‌ها در صبح و شب قبل از خواب است. اما گفته شده است که چون کشک یک ماده‌ی تخمیری ست نباید به صورت ناشتا و با معده‌ی خالی مصرف شود.

خوردن آش کشک در بارداری مجاز است؟

آش کشک غذایی به شدت مقوی و پرکالری ست. با وجود آنکه می‌تواند مواد مغذی زیادی در اختیار شما قرار بدهد با این حال باید در مصرف آن احتیاط کنید. به ویژه در صورت استفاده از پیاز داغ، نعناع داغ و... میزان مصرف چربی در بارداری را بالا می‌برد که برای زن باردار چندان مناسب نیست. با این حال مصرف هر غذایی در حد اعتدال در زنانی که سابقه‌ی بیماری‌های نظیر فشار خون، افزایش وزن و.. ندارند، ایرادی ندارد. 

مصرف کشک در بارداری از نظر طب سنتی

خوردن کشک در بارداری در طب سنتی نیز توصیه می‌شود. در کتب طب سنتی آمده است که کشک طبع سردی دارد و افزایش مصرف آن باعث غلبه‌ی سردی در بدن می‌شود. کشک در طب سنتی به عنوان یک ماده‌ی غذایی موثر برای درمان اسهال شدید معرفی شده است. طبق نظر متخصصین طب سنتی، بهترین حالت مصرف کشک به صورت کله جوش است و سیر و نعناع مصلح آن می‌باشند.