درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد

ترک اعتیاد می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد و مسیر پر پیچ و خمی دارد. به عنوان فردی که قصد ترک یک عادت اشتباه راه دارد، باید خود را برای چالش‌های احتمالی در مسیر آماده کنید. چه در پروسه‌ی ترک داروهایی مانند ترک متادون باشید یا ترک مواد مخدر قوی مانند ترک تریاک، اعتیاد به شیشه، شیشه، هروئین و ... اگرچه چالش‌های دوره‌ی سم زدایی برای هر فردی بسته به شدت اعتیاد و وضعیت جسمانی می‌تواند متفاوت باشد، با این حال برخی عوارض از دیگری شایع‌تر هستند. یکی از این عوارض شایع، بی‌خوابی است. با این حال مانند دیگر اختلالاتی که در دوره‌ی ترک اعتیاد رخ می‌دهد، بی‌خوابی نیز راه حل‌هایی دارد که در ادامه در موردشان توضیح خواهیم داد.

بی‌خوابی و ترک اعتیاد چه ارتباطی به هم دارند؟

بی‌خوابی یکی از علائم ترک بسیار رایج در افرادی است که به دلیل مصرف الکل یا سایر مواد مخدر در پروسه‌ی سم زدایی قرار دارند، زیرا ذهن، بدن و روح آنها به آرامی با عدم وجود مواد شیمیاییِ تغییر دهنده‌ی خلق و خو در بدن سازگار می‌شود. مشکلات خواب ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته باشد که می‌تواند منجر به افزایش اضطراب، افسردگی، خستگی، بی‌حالی، تمرکز ضعیف، اشتیاق کم و تحریک‌پذیری شود و حتی روند ترک اعتیاد را دچار مشکل کند.. نگران‌کننده‌تر این است که بی‌خوابی مداوم، به‌ویژه اگر درمان نشود، می‌تواند در بهبودی فرد اختلال ایجاد کند و به بازگشت بیماری کمک کند. خوشبختانه، بی‌خوابی معمولاً با گذشت زمان کاهش می‌یابد و فرد به زندگی عادی برمی‌گردد با این حال، بسیاری از مهارت های مقابله‌ای وجود دارد که می‌توان برای بهبود خواب خود با اجرای عادات خواب سالم تمرین کرد.

راه‌هکارهایی برای درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد : 

در ادامه نکاتی برای درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد آمده است که می‌توانید در این دوران استفاده کنید.

داشتن یک برنامه‌ی خواب منظم

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای درمان بی‌خوابی انجام دهید، داشتن یک برنامه‌ی خواب منظم و متعهد بودن به آن است. شما باید روزانه یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و یک ساعت از خواب بیدار شوید. این کار باعث تنظیم ساعت داخلی بدنتان و هماهنگی با ریتم شبانه‌روزی می‌شود که برای داشتن یک خواب آرام بسیار مهم است. هر چه به این برنامه متعهدتر باشید کیفیت خوابتان بهتر می‌شود. ایجاد این برنامه‌ باید به صورت منطقی باشد تا خواب کافی را دریافت کنید و می‌تواند توسط متخصص درمانی‌تان به عنوان یک روش موثر برای درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد استفاده شود.

داشتن روتین قبل از خواب

داشتن یک روتین آرامش بخش قبل از خواب

داشتن یک روتین قبل از خواب مشخص که به افزایش آرامشتان کمک کند می‌تواند در داشتن یک خواب آرام بسیار موثر باشد. مهم نیست این روتین چه باشد. می‌توانید موسیقی گوش دهید، کتاب بخوانید، حمام آب گرم بگیرید در هر صورت آن را به یک روتین روزانه تبدیل کنید تا از نظر ذهنی به آن عادت کنید و به محض شروعش بدنتان وارد فاز آرامش شود. این روتین نمی‌تواند شامل فعالیت‌های مربوط به وسایل دیجیتالی مانند تلویزیون یا گوشی موبایل باشد زیرا این فعالیت‌ها مغزتان را بیشتر فعال می‌کند و مدت بیشتری بیدار خواهید ماند. در راستای رفع مشکل بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد،‌ محدود کردن استفاده از صفحه نمایش‌های روشن حداقل 30 دقیقه قبل از خواب می‌تواند به ذهن و بدن شما کمک کند تا سرعت خود را کاهش دهد و آرام شود. 

کنترل غذا و نوشیدنی‌هایی که قبل از خواب می‌خورید

همانطور که بیشتر شما می‌دانید؛ خوردن کافئین قبل از خواب، می‌تواند منجر به بی‌خوابی شود زیرا یک ماده‌ی محرک است و باعث افزایش هوشیاری می‌شود. بنابراین باید از خوردن چای یا قهوه یا سایر مواد کافئین دار قبل از خواب خودداری کنید. بعلاوه نباید با معده خالی به رختخواب بروید زیرا ممکن است گرسنه شوید، که باعث اختلال در خواب می‌شود. اگر گرسنه هستید و نزدیک به زمان خوابتان است، یک میان وعده کوچک و سالم بخورید. همچنین در مورد مقدار مایعاتی که قبل از خواب می‌نوشید احتیاط کنید، زیرا این امر برای جلوگیری از بیدار شدن از خواب برای استفاده از دستشویی در نیمه شب مهم است. به جز این به عنوان یک درمان گیاهی بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد می‌توانید از دمنوش‌هایی مانند دمنوش بابونه یا سنبل الطیب استفاده کنید که خواب‌آورند.

چرت‌های کوتاه در طول روز

اگر عادت به خواب بعد از ظهر دارید نباید بلند باشد زیرا مانع از خواب شب می‌شود و در روند درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد مشکل ایجاد می‌کند. حداکثر 30 دقیقه بخوابید. ممکن است بیدار شدن کار دشواری باشد پس حتماً ساعت کوک کنید. تحقیقات نشان می‌دهد اگر زمان چرت زدن را به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه محدود کنید پس از بیدار شدن احساس شادابی بیشتری خواهید داشت. چرت زدن به مدت بیش از 30 دقیقه در طول روز می‌تواند ساعت داخلی بدن شما را مختل کند که ریتم شبانه روزی را بهم می‌زند و خوابیدن در زمان برنامه ریزی شده برای خواب را دشوار می‌کند. همچنین می‌تواند باعث افزایش خواب آلودگی در طول روز شود.

داشتن محل خواب مشخص

داشتن محل خواب مشخص 

محل خواب خود را مدام تغییر ندهید. داشتن یک جای مشخص برای خوابیدن می‌تواند در درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد بسیار موثر باشد. جای خواب شما باید راحت باشد بعلاوه شرایط عمومی یک خواب راحت مانند تاریکی، آرامی و دمای مناسب را داشته باشد.

ورزش کردن

یکی از روش‌های رفع بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد و به طور کلی درمان بیقراری بعد از ترک اعتیاد، تقویت بدن با ورزش است. اجرای یک برنامه‌ی ورزشی منظم می‌تواند در سریعتر به خواب رفتن، داشتن خواب آرام‌تر و بیدار شدن با انرژی بیشتر به شما کمک کند. ورزش همچنین به شما کمک می‌کند تا خواب عمیق و ترمیمی بیشتری داشته باشید، که می‌تواند سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کند، سلامت قلب را بهبود بخشد و همچنین استرس و اضطراب را کاهش دهد. هنگامی که از نظر بدنی فعال هستید، انرژی بیشتری مصرف می‌کنید، که بهتان کمک می‌کند در پایان هر روز احساس خستگی و آمادگی بیشتری برای استراحت کنید، که همه اینها ورزش را به یک درمان قوی برای بی‌خوابی تبدیل می‌کند.

وسواس نداشتن در مورد زمان 

خیره شدن به ساعت و منتظر خواب ماندن می‌تواند نتایج معکوس داشته باشد زیرا می‌تواند سطح استرس و اضطراب را افزایش دهد و به خواب رفتن را دشوارتر کند. نداشتن ساعت در اتاق خواب می‌تواند به کاهش وسوسه‌ی نگاه کردن به آن کمک کند. اگر متوجه شدید که به مدت 20 دقیقه یا بیشتر در رختخواب دراز کشیده‌اید بدون اینکه بخوابید، توصیه می‌شود از رختخواب بلند شوید و در حالی که منتظر خواب هستید، کاری آرام انجام دهید.

داروی گیاهی برای بی خوبی بعد از ترک اعتیاد

داروی گیاهی برای بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد

درست است که داروهای گیاهی همیشه راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات ما دارند اما تحقیقات زیادی رویشان انجام نشده که نشان دهد داروهای گیاهی برای درمان بی‌خوابی نتیجه می‌دهند یا آیا مصرفشان بی‌خطر است یا خیر. همچنین از آنجایی که مکمل‌های گیاهی می‌توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند، در صورت استفاده از آنها، همیشه به پزشک خود اطلاع دهید. بعضی از گیاه‌هایی که می‌توانید برای درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد استفاده کنید به شرح زیر است:

  • ریشه سنبل الطیب: برخی از مطالعات نشان داده اند که ریشه سنبل الطیب (Valeriana officinalis) می‌تواند در خواب راحت به افراد کمک کند. با این حال این امکان وجود دارد که با برخی داروها تداخل داشته باشد. همچنین عوارض جانبی دارد و مصرف آن در دوران بارداری بی‌خطر نیست.
  • بابونه: یکی دیگر از گیاهان رایج مورد استفاده برای درمان بی‌خوابی است. FDA بابونه را بی‌خطر می‌داند و این گیاه هیچ عارضه جانبی شناخته شده‌ای ندارد. با این حال، اگر به گل داوودی یا سایر اعضای خانواده مرکب مانند گل‌های مروارید یا آفتابگردان حساسیت دارید، نباید آن را مصرف کنید. زیرا در غیر این صورت می‌تواند علائم آلرژی ایجاد کنید.
  • جینسینگ هندی: یک مطالعه نشان می‌ده که برگ این گیاه حاوی تری اتیلن گلیکول (TEG) است که تاثیر مثبتی بر خواب حرکت سریع چشم (REM) دارد. مطالعه دیگری نشان می‌دهد که مصرف 300 میلی گرم دو بار در روز می‌تواند به شما کمک کند سریعتر بخوابید و کیفیت خواب را بهبود بخشد.
  • گیاه کاوا: تصور می‌شود که این ریشه اثر آرام بخشی دارد. این گیاه دارای اثرات خواب آور است و همچنین کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. اما نگرانی‌هایی در مورد تأثیر کاوا بر روی کبد نیز وجود دارد، بنابراین توصیه نمی‌شود.

سایر گیاهانی که به عنوان داروهای موثر خواب پیشنهاد می‌شوند عبارتند از گل ساعتی، رازک و بادرنجبویه. اینها هنوز نیاز به مطالعه دارند تا ایمنی و اثربخشی‌شان مشخص شود.

بی خوابی بعد از ترک اعتیاد چند روز طول میکشد

بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد چند روز طول می‌کشد؟

پاسخ به این سوال کار آسانی نیست زیرا بسته به مقاومت فرد می‌تواند پاسخ‌های متفاوتی داشته باشد. نکته‌ی مهم این است که باید به دنبال راه درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد بگردید. گذراندن دوره‌های طولانی بدون خواب کافی می‌تواند بر سلامت کلی جسمی و روانی فرد تأثیر منفی بگذارد و روند درمان را مختل کند. بر اساس مطالعه‌ای که توسط موسسه ملی بهداشت انجام شده است، علائم بی‌خوابی که بیش از یک ماه ادامه دارد با اختلال در طول روز، ناراحتی روانی، افزایش غیبت سر کار، عملکرد ضعیف بین فردی، افزایش خطر اختلالات روانپزشکی و افزایش خطر برگشت به سراغ مواد همراه است. نوع ماده‌ی اعتیادآور مهم نیست. بی‌خوابی بعد از ترک الکل هم دیده می‌شود.

بنابراین، بهترین برخورد این است که به دنبال روش‌هایی درمانی برای این مشکل بگردید. می‌توانید از متخصصی که زیر نظر او ترک می‌کنید بپرسید برای رفع این مشکل چه بخوریم، چه داروهایی مصرف کنید یا چه تمارینی داشته باشید. درمان بی‌خوابی با اجرای عادات خواب سالم، همراه با بحث در مورد علائم با یک متخصص پزشکی، می‌تواند پشتیبانی لازم برای رسیدن به خواب بهتر را در اختیارتان قرار دهد که همه این موارد به پیشرفت بهبودی شما کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دریافت کمک برای خود یا یکی از عزیزان، همین امروز با یک ارائه دهنده خدمات درمانی تماس بگیرید.