زرشک در بارداری| مصرف زرشک در بارداری مفید است یا مضر؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زرشک در بارداری

دوران بارداری به دلیل حساسیت‌هایی که دارد، دوران خاصی از نظر تغذیه‌ای محسوب می‌شود. غذاهایی که قبل از این خوردنشان هیچ ایرادی نداشت، اکنون می‌تواند خطرناک باشد و باید به طور کامل از مصرفشان اجتناب کرد. در کنار آنها بعضی مواد غذایی می‌توانند بسیار مفید بوده و به رشد بیشتر جنین کمک کنند. یکی از مواد غذایی که محبوبیت‌ زیادی در آشپزی ایرانی دارد، زرشک است. آیا خوردن زرشک در بارداری خطرناک است؟ آیا ممکن است مشکلاتی برای شما یا جنین به وجود بیاورد؟ در ادامه این مقاله از وبسایت گهواره به توضیح بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

فواید زرشک در بارداری

زرشک در بسیاری از غذاهای ایرانی، به صورت دمنوش زرشک، آب زرشک، مربای زرشک، لواشک زرشک، زرشک پلو و ... استفاده می‌شود. در حالت طبیعی و دوران غیربارداری، خواص زیادی برای زرشک برشمرده‌اند. برای مثال خوردن زرشک باعث درمان کم خونی، رفع عطش، کاهش غلظت خون، درمان خونریزی‌های نامنظم قاعدگی و می‌شود. اما آیا این خواص زرشک در بارداری نیز ادامه دارند؟

حقیقت این است که اطلاعات زیادی در مورد مصرف زرشک در بارداری وجود ندارد. یعنی تحقیقات نشان نمی‌دهند که خوردن زرشک در بارداری می‌تواند تاثیر خاص یا مفیدی در رشد جنین داشته باشد. این موضوع در مورد خوردن لواشک زرشک در بارداری، خوردن زرشک پلو در بارداری، مربای زرشک در بارداری، زرشک تازه در بارداری و به طور کلی همه‌ی اشکال زرشک صدق می‌کند. یعنی طرز تهیه تاثیری در خاصیت زرشک ندارد. بنابراین این یعنی زرشک در بارداری مضر است؟

فواید زرشک در بارداری

عوارض زرشک در بارداری

توصیه می‌شود زن باردار از خوردن زرشک در بارداری تا حد امکان خودداری کند زیرا اطلاعات زیادی در مورد فواید و مضرات زرشک در بارداری وجود ندارد و تحقیقات تا این لحظه نشان می‌دهد که این ماده‌ی غذایی می‌تواند عوارض به مراتب بیشتری داشته باشد. در درجه‌ی اول مشخص شده که زرشک در بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شود. جدا از این مشکلات دیگری مانند زایمان زودرس و بروز ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین نیز ممکن است.

*کارهای ممنوعه در دوران بارداری + نبایدهای بارداری

خوردن زرشک در سه ماه اول بارداری نیز خطرناک است؟ شاید مصرف مقدار کم زرشک در بارداری در روزهای اولیه یا زمانی که علائم بارداری هنوز مشخص نشده است کم‌خطرتر باشد (توجه شود مقدار بسیار کم تنها برای رفع هوس) اما خوردن زرشک در ماه اخر بارداری به دلیل افزایش خطر انقباضات رحم به مراتب خطرناک‌تر است و باید به طور کامل از آن اجتناب کرد. خوردن زرشک و زعفران در بارداری در کنار هم به طور ویژه می‌تواند خطرناک باشد. زیرا زعفران خود یک ماده‌ی غیرمجاز در بارداری ست و خطر خونریزی رحمی را افزایش می‌دهد. بنابراین به طور کامل از خوردن زعفران و زرشک در بارداری به طور کامل خودداری کنید به ویژه در ماه‌های انتهایی مانند خوردن زرشک و زعفران در ماه هفتم بارداری.

سایر عوارض مصرف زرشک در بارداری برای مادر عبارتند از:

  • استفراغ
  • یبوست
  • مشکلات گوارشی
  • نفخ
  • خونریزی بینی
  • ضایعات پوستی و ایجاد حساسیت به نور
  • حساسیت و آلرژی 
  • و...

آیا اب زرشک در بارداری مضر است

بله در میان همه‌ی اشکال و مصرف زیاد زرشک در بارداری باید توجه داشته باشید که به طور کامل و جدی از خوردن آب زرشک در بارداری خودداری کامل کنید. زیرا برای تهیه آب زرشک از حجم زیادی زرشک استفاده می‌شود که می‌تواند خطرناک باشد. حتی از خوردن اب زرشک در ماه اول بارداری نیز کامل خودداری شود. بعضی ممکن است مصرف اب زرشک برای دیابت بارداری را تجویز کنند. درست است که زرشک قند خون را کم می‌کند اما به هیچ عنوان روش مناسبی برای کنترل قند خون در بارداری نیست و عوارضی که دارد به مراتب خطرناک‌تر و بیشتر است. 

آب زرشک در بارداری

عسل زرشک در بارداری

عسل زرشک فراورده‌ای است که از شهد زرشک گرفته می‌شود و در شرایط عادی خواص زیادی برای تصفیه و کاهش فشار خون دارد. قند موجود در این عسل نسبت به دیگر عسل‌ها کمتر است و از این رو برای افرادی که قند خون بالایی دارند مناسب‌تر است. از خواص این عسل می‌توان به درمان ناباروری، اختلالات جنسی، زودانزالی و افزایش میل جنسی در مردان نیز اشاره کرد. کاهش درد پریود، بهبود پوست، تقویت سیستم ایمنی و ... نیز از دیگر مزایای این عسل در بارداری هستند.

اما در بارداری چطور؟ آیا مصرف عسل زرشک در بارداری بدون خطر است؟ حقیقت این است در حالی که بسیاری از افراد آن را برای کنترل دیابت بارداری یا بهبود رشد جنین مناسب می‌دانند، اما تحقیقات کامل و زیادی در این باره انجام نشده و بنابراین توصیه می‌شود از خوردن آن در این دوران اجتناب کنید. اگر با مشکلاتی مانند دیابت بارداری مواجه هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده از مصرف این گونه مواد غذایی به صورت خودسرانه خودداری کنید.