در هفته سی و سوم بارداری چه می گذرد؟ | علائم و توصیه‌ها

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
هفته سی و سوم بارداری

هفته سی و سوم بارداری نیز فرا رسید. احتمالاً دیگر کلافه شده‌اید و روزشماری می‌کنید تا دوران بارداری شما بالاخره به پایان برسد. نگران نباشید این موضوعی است که بسیاری از مادران باردار در هفته‌های آخر بارداری تجربه می‌کنند. به این بیندیشید که راه زیادی تا پایان نمانده است و به زودی فرزند دلبندتان را در آغوش خواهید گرفت. در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا هفته سی و سوم بارداری را نیز به خوبی به پایان برسانید.

جنین در هفته سی و سوم بارداری چه شکلی است؟

اندازه جنین در هفته سی و سوم بارداری تغییر می کند. وزن جنین در هفته 33 بارداری حدود 2000 گرم بوده و طول قد او حدود 24 سانتی‌متر است. اگر بخواهیم اندازه جنین در هفته سی و سوم بارداری را به یک میوه تشبیه کنیم، می‌توان جنین را به یک آناناس متوسط تشبیه کرد.

  • در هفته سی و سوم بارداری کودک به طور کامل شکل می‌گیرد؛ ولی هنوز هم اندامش ظریف و باریک است. 
  • تناسب بدن کودک به مقدار زیاد همان حالتی است که در زمان تولد انتظارش را خواهید داشت.
  • اگر کودک در این هفته متولد شود، شانس بالایی برای زنده ماندن خواهد داشت. البته بعد از تولد، کودک حتماً نیاز به قرار گرفتن در دستگاه انکوباتور (دستگاه نگه‌دارنده کودکان نارس یا مبتلا به بیماری‌های خاص) دارد؛ زیرا چربی زیر پوستی کودک هنوز کم است.
  • کودک دیگر قادر است به خوبی در رحم خوابیده و سپس از خواب بلند شود.
  • حرکات کودک در هفته سی و سوم بارداری با قدرت زیادی همراه بوده و ممکن است کاملاً دردناک باشد؛ به خصوص زمانی که پای کودک در زیر دنده شما گیر کند.
  • با گذشت هفته‌ها فضای خالی دور کودک در رحم مادر، کمتر و کمتر می‌شود؛ در نتیجه آزادی حرکت کودک کمتر می‌شود و بیشتر حرکات او به صورت چرخش خواهد بود.
  • بعد از این هفته باید وضعیت قرارگیری کودک نظیر وضعیت سر کودک در رحم مادر کنترل شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "بریج بودن جنین | وضعیت قرار گیری وارونه جنین در رحم" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

جنین در هفته سی و سوم بارداری

تغییرات بدن مادر در هفته سی و سوم بارداری

حجم رحم در هفته سی و سوم بارداری 500 برابر حالت طبیعی است. کم خونی فیزیولوژیک به علت افزایش گلبول‌های قرمز برطرف می‌شود. مادر ممکن است در هفته سی و سوم بارداری خواب‌های آشفته و نیاز مرتب به تخلیه ادرار داشته باشد.

به طور کلی علائمی که در هفته سی و سوم بارداری در بدن خود مشاهده خواهید کرد عبارتند از:

بی خوابی مادر در هفته سی و سوم بارداری

بی خوابی یک مشکل رایج در دوران بارداری است، اما این مشکل در سه ماهه سوم بارداری بیشتر است. تغییرات هورمونی، اضطراب درباره تولد نوزاد، تکرر ادرار، سوء هاضمه، گرفتگی عضلات پا و ناراحتی‌های افزایش ناگهانی شکم بزرگ، دلایل احتمالی بی خوابی در دوران بارداری و هفته سی و سوم بارداری می‌باشند.

برای کمک به خواب بهتر می‌توانید دوش آب گرم بگیرید، یک لیوان شیر بخورید یا به یک موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید. قبل از خواب چیزی نخورید یا ننوشید تا از سوزش سر دل و ناراحتی‌های مرتبط با آن جلوگیری شود؛ اما اگر احساس گرسنگی کردید، قبل از خواب یک میان وعده سبک بخورید. از خوردن قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌های غنی از کافئین اجتناب کنید؛ زیرا تنظیم خوابتان را به هم می‌زند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "بی‌خوابی در بارداری و روش‌ درمان آن" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

رشد سریع‌تر مو و ناخن در هفته سی و سوم بارداری

آیا در هفته سی و سوم بارداری احساس می‌کنید که ناخن‌های شما سریع‌تر از حد معمول رشد می‌کنند؟ آیا موهای شما ضخیم‌تر از حد معمول هستند؟ این تغییرات توسط هورمون استروژن ایجاد می‌شود که برای کمک به رشد کودک، در دوران بارداری بیشتر ترشح می‌شوند. در طول بارداری، استروژن از جفت و تخمدان‌ها آزاد می‌شوند. این هورمون به کودک کمک می‌کنند تا ارگان‌های حیاتی مانند کبد، کلیه و غیره در بدن او تکامل یابد و حتی مادر را برای شیردهی آماده می‌کند. استروژن همچنین مسئول تغييرات خلقی است که در سه ماهه سوم بارداری با آن مواجه می‌شوید.

احساس کرختی در دست و پا در هفته سی و سوم بارداری

ممکن است در این هفته احساس کنید که دست، پا و یا انگشتانتان دچار بی حسی شده‌اند. سندرم تونل کارپل در سه ماهه سوم بارداری در میان زنان رایج است. تورم و احتباس مایعات بر روی اعصاب ناحیه مچ دست فشار وارد می‌کنند که باعث ایجاد بی‌حسی در انگشتان دست می‌شود. سعی کنید هنگام خواب دستان خود را روی یک بالش قرار دهید تا از ایجاد بی حسی در انگشتان دست و دستانتان جلوگیری شود.

معده درد در بارداری

دردهای معده در هفته سی و سوم بارداری

دردهای معده نیز در هفته 33 بارداری رایج هستند. رباط‌هایی که از رحم شما پشتیبانی می‌کنند، به طور مداوم و هم‌زمان با رشد رحم، گسترش می‌یابند. این باعث بروز درد در طرفین شکم شما می‌شود. درد در داخل و اطراف شکم نگران‌کننده نیست؛ مگر اینکه با تب و یا خونریزی همراه باشد. کار خاصی وجود ندارد که برای مقابله با این درد انجام دهید به جز اینکه موقعیت خود را تا جایی تغییر دهید که احساس راحتی کنید.

سایر علائم هفته سی و سوم بارداری

  • تنگی نفس
  • بی حسی در انگشتان دست
  • افزایش وزن
  • ادم یا احتباس آب و تورم اندام‌ها
  • انقباضات رحمی که تحت عنوان انقباضات براکستون هیکس (Braxton Hicks) نامیده می‌شود.
  • مثانه بسیار فعال که منجر به تکرر ادرار خواهد شد.
  • افزایش حرکات جنین
  • بالا آمدن ناف
  • رخوت عمومی
  • درد معده
  • یبوست
  • واریس
  • ضعیف شدن حافظه

پیشنهاد می‎کنیم مقاله "سفر در دوران بارداری | خطرات مسافرت رفتن در بارداری" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

بایدها و نبایدهای هفته سی و سوم بارداری

احتمالاً با ورودتان به هفته سی و سوم بارداری تحمل ادامه مسیر بارداری برایتان قدری طاقت‌فرسا شده است. خستگی و بی‌حالی رمق شما را گرفته است و صبرتان لبریز شده است. در اینجا به شما نکاتی را خواهیم گفت تا اندک راه باقیمانده را با قدرت بیشتری سپری کنید:

  • برای خودتان فعالیت‌هایی در نظر بگیرید که فکرتان را مشغول کند. به عنوان مثال می‌توانید به خرید لباس نوزاد و دیگر لوازم جانبی او مشغول شوید. یکی از فعالیت‌هایی که به نفع نوزادتان نیز خواهد بود این است که لباس‌ها و ملحفه‌های نوزادتان را آبکشی کنید. پوست بدن نوزادتان به شدت حساس است و با این کار می‌توانید مواد شیمیایی موجود در لباس‌های نوزاد را بزدایید.
  • در هفته سی و سوم بارداری فرصتی خواهید داشت تا با شریک زندگی خود درباره دوران بارداری و بزرگ کردن فرزند دلبندتان بیشتر صحبت کنید. شما همچنین می‌توانید درباره روش به دنیا آوردن فرزندتان و همچنین داروها و تمرینات لازم برای زایمان بهتر با پزشکتان مشورت و بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.
  • در این هفته خودتان و ترجیحاً به همراه همسرتان در کلاسهای ویژه زایمان شرکت کنید. شرکت در این کلاس‌ها دانش شما را در جهت داشتن زایمانی بهتر افزایش خواهد داد. درواقع شما در این کلاس‌ها درباره روش‌های کنترل تنفس و CPR در زمان زایمان می‌آموزید که به تسهیل زایمان کمک خواهد کرد.
  • به شما پیشنهاد می‌کنیم که در هفته سی و سوم بارداری و هفته‌های بعد زمان بیشتری را برای استراحت و آرامش خود اختصاص دهید؛ زیرا با به دنیا آمدن فرزند دلبندتان تا مدت زیادی خواب آرام از شما و همسرتان سلب خواهد شد!
  • در این هفته‌ها زمان بیشتری را برای بودن در کنار عزیزان و دوستانتان صرف کنید. می‌توانید برای تفریح و گردش با افرادی که دوستشان دارید برنامه‌ریزی کنید. به زودی فرزندتان تمام دنیای شما را تسخیر خواهد کرد و زمان کمتری برای خودتان خواهید داشت. شاید فکر خوبی باشد که زمان بیشتری را با همسرتان و در صورتی که فرزند دیگری دارید، با فرزندانتان بگذرانید. در صورتی که فرزند دیگری دارید باید او را برای ورود یک عضو جدید آماده کنید و به او اطمینان دهید که همیشه دوستش خواهید داشت.
  • در این هفته سعی کنید تمرینات ورزشی نظیر کگل را بیشتر انجام دهید. این تمرینات مربوط به تقویت ماهیچه لگن، رحم شما را تقویت خواهد کرد و برای کارکرد مثانه و روده‌هایتان نیز مفید خواهید بود. اگر به طور منظم این حرکات ورزشی را انجام دهید نیازی به اعمال جراحی نظیر اپی زیاتومی نخواهید داشت. در این جراحی، برشی در ناحیه خروج جنین از واژن ایجاد خواهد شد تا نوزاد به راحتی از گردن رحم عبور کند. علاوه بر حرکات ورزشی کگل، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب نیز نیاز شما به اپی زیاتومی را برطرف خواهد کرد.

زایمان زودرس

پیشگیری از زایمان زودرس در هفته سی و سوم بارداری

در هفته سی و سوم بارداری و به طور کلی بعد از ماه هشتم بارداری، زایمان زودرس امری محتمل است. انقباضات رحمی در هفته سی و سوم بارداری می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود. این انقباضات می‌توانند به دلایل مختلف فیزیکی و شیمیایی رخ دهند. مثلاً ایستادن زیاد و یا استرس بیش از حد در هفته سی و سوم بارداری می‌تواند یکی از دلایل شروع انقباضات رحمی و زایمان زودرس باشد.

برای پیشگیری از زایمان زودرس در هفته 33 بارداری به نکات زیر توجه کنید:

  • به طور کلی بنا بر توصیه انجمن پزشکی امریکا، از هفته 24 بارداری ، زنان باردار نباید بیش از 4 ساعت سر پا بایستند. زمانی که به هفته سی و سوم بارداری می‌رسید حتی ایستادن برای مدت 30 دقیقه نیز خطرناک خواهد بود. علت آن است که ایستادن طولانی مادران باردار در یک وضعیت ثابت، باعث جمع شدن خون در ناحیه شکم و رحم و افزایش فشار در شریان‌های این نواحی خواهد شد؛ بنابراین در صورتی که بیش از حد در یک موقعیت خاص بایستید، رگ‌های این نواحی فشرده ‌شده که حتی ممکن است جریان خون در آن‌ها قطع شود. در مقابل به عنوان یک مکانیسم دفاعی، بدن سعی می‌کند با انقباضات رحمی به راه می‌افتند که خون را به جریان بیندازند. همین افزایش انقباضات رحمی، می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود.
  • زنان باردار نباید از هفته بیستم بارداری اشیائی که بیش از 22-10 کیلوگرم وزن دارند را بلند کنند. در این حالت فشار زیادی بر ماهیچه‌های معده و به دنبال آن رحم وارد خواهد شد. زمانی که صحبت از هفته سی و سوم بارداری و بعد از آن باشد، مسلماً این قضیه جدی‌تر است و بهتر است بلند کردن اشیاء سبک‌تر را نیز به دیگران محول کنید.
  • از هر عاملی که آرامشتان را به هم می‌زند دوری کنید؛ زیرا در این مواقع بدنتان هورمون‌هایی برای مقابله با این وضعیت ترشح خواهد شد که ممکن است منجر به بروز بیماری پره اکلامپسی در شما شود. این بیماری که مختص زنان باردار است منجر به افزایش فشار خون آن‌ها خواهد شد؛ بنابراین سعی کنید در دوران بارداری آرامش خود را حفظ کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "شیردهی به نوزاد زودرس چگونه باید باشد؟" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.