واکسن ۱۸ ماهگی | تب واکسن هجده ماهگی و کاهش درد پای کودک

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
واکسن 18 ماهگی

ضرروت تزریق واکسن 18 ماهگی ایمن سازی کودک در مقابل برخی از بیماری‌های شایع است. واکسن باکتری یا ویروس کشته‌ یا ضعیف‌شده‌ای است که به بدن تزریق می‌شود. سپس بدن علیه محتویات واکسن واکنش نشان می‌دهد تا نسبت به بیماری ایمنی ایجاد شود. این مصونیت گاهی دائمی بوده و گاهی نیاز به تزریق دوز یادآور دارد. هر کشور بر اساس بیماری‌هایی که در آن منطقه رایج‌‌تر هستند، برنامه‌ی واکسیناسیون خود را تنظیم و زیر نظر سازمان جهانی بهداشت اجرا می‌کند. در ایران این برنامه از واکسن بدو تولد شروع شده و تا شش سالگی کودک شما ادامه دارد. هر یک از واکسن‌ها در چند مرحله تزریق می‌‌شوند تا کودک را در برابر بیماری‌های بالقوه خطرناک ایمن کنند. یکی از واکسن های جدول واکسیناسیون که شما مادران نگرانی زیادی درباره آن دارید، واکسن سه گانه ۱۸ ماهگی است.

خلاصه مقاله را بصورت صوتی هم میتوانید گوش بدهید.

واکسن‌های هجده ماهگی کدام واکسن‌ها هستند و از چه بیماری‌هایی جلوگیری می‌کنند؟

 واکسن ۱۸ ماهگی چیست یا به بیانی بهتر واکسن ۱۸ ماهگی شامل چیست؟ واکسن ۱۸ ماهگی در ایران شامل موارد زیر است:

  • واکسن سه‌گانه یا ثلاث (DTaP) که علیه بیماری‌های دیفتری، کزاز و سیاه‌سرفه ایمنی ایجاد می‌کند.
  • واکسن (MMR) که علیه بیماری‌های سرخک، سرخجه و اوریون ایمنی ایجاد می‌کند. (دوز اول این واکسن در واکسن یک سالگی تزریق می شود.)
  • ‌واکسن خوراکی فلج اطفال یا (OPV) که علیه بیماری فلج اطفال ایمنی ایجاد می‌کند.
  • البته دوز‌های قبلی این واکسن‌ها در مراحل قبلی تزریق شده‌اند و هیچ کدام برای کودک شما جدید نیستند.

واکسن هجده ماهگی

*حتما بخوانید: بهترین شربت تب بر کودکان و دوز مناسب آن 

واکسن ۱۸ ماهگی به کجا تزریق میشود؟

محل تزریق واکسن ۱۸ ماهگی کجاست؟ به جز واکسن فلج اطفال که به صورت قطره‌ی خوراکی مصرف می‌شود، واکسن‌های دیگر معمولا در کنار قسمت جلویی عضله‌ی ران و یا در عضله‌ی دلتوئید بازو تزریق می‌شوند. اینکه واکسن ۱۸ ماهگی کجا تزریق می‌شود برای پزشک و پرستار از قبل مشخص است؛ 

واکسن ۱۸ ماهگی را چه مدت میتوان به تاخیر انداخت؟ 

اگر می پرسید در صورت تاخیر در زمان دریافت واکسن ۱۸ ماهگی چه باید کرد؟ یا واکسن ۱۸ ماهگی تا کی میشه زد؟ باید بگوییم که بهتر‌ است واکسن در موعد مقرر دریافت شود تا بیشترین کارایی را داشته باشد، اما اگر به علت مواردی مانند مسافرت، تب شدید و علل دیگر کمی دیر‌تر واکسن را بزنید اشکالی ندارد. 

اگر واکسن ۱۸ ماهگی دیر زده شود، نگران نشوید؛ در واقع در صورت فراموشی واکسن ۱۸ ماهگی، دیر زدن واکسن ۱۸ ماهگی، نزدن واکسن ۱۸ ماهگی و یا تاخیر در واکسن ۱۸ ماهگی، نیاز به شروع مجدد دوره‌های واکسیناسیون از ابتدا نیست. در اسرع وقت همان یک نوبت واکسن تزریق می‌شود و سپس واکسیناسیون طبق دستورالعمل وزارت بهداشت ادامه پیدا می‌کند.

قبل از واکسن ۱۸ ماهگی موارد زیر را در نی نی خود بررسی کنید. در صورتی که کودک شما در زمان دریافت واکسن دارای هر یک از شرایط زیر باشد، می‌توانید آن را تزریق کنید. به این معنی که نیازی به عقب انداختن زمان واکسن ندارید. 

  • تب کمتر از 5/38 درجه
  • علائم سرما‌خوردگی نوزاد مانند آبریزش بینی و سرفه 
  • عفونت گوش میانی 
  • شل بودن مدفوع
  • مصرف آنتی‌بیوتیک برای بیماری که شدید نیست

در صورتی که در زمان تعیین‌شده برای تزریق واکسن، کودک علائم متوسط یا شدیدی را تحمل می‌کند و بی‌حال است، به پزشک مراجعه کنید. یک هفته تا بهبودی علائم صبر‌ کنید. سپس برای دریافت واکسن مراجعه ‌کنید. توجه داشته باشید که اگر حواستان هم به تزریق واکسن و هم به وضعیت جسمانی کودک باشد، مطمئن باشید که مهلت واکسن ۱۸ ماهگی را از دست نمی‌دهید و به موقع می‌توانید کودک خود را واکسینه کنید. 

محل تزریق واکسن 18 ماهگی

*واکسن فلج اطفال در چه سنی تزریق میشود + عوارض و مراقبتهای بعد از تزریق 

عوارض واکسن‌ هجده ماهگی را بیشتر بشناسید!

توصیه های واکسن ۱۸ ماهگی در مورد علائم واکسن ۱۸ ماهگی به شما کمک می‌‌کند تا بهتر بتوانید از کودک خود پرستاری کنید. همواره پس از تزریق واکسن، برخی عوارض خفیف، کوتاه مدت و شایع رخ می‌دهد. در کنار این موارد برخی عوارض نادر اما خطرناک نیز وجود دارد که توجه مادر را می‌طلبد. در هر صورت هیچ‌گاه فراموش نکنید که خطر نزدن واکسن بسیار بیشتر از عوارض آن است؛ شما می‌توانید به کمک مراقبت‌های واکسن ۱۸ ماهگی به راحتی از فواید تزریق این واکسن بهره ببرید. 

از جمله دانستنی های واکسن ۱۸ ماهگی این است که عوارض این واکسن به سه دسته عوارض مربوط به محل تزریق واکسن، عوارض سراسری و عوارض تاخیری تقسیم‌بندی می‌شوند.

عوارض مربوط به محل تزریق واکسن با بی قراری، درد، تورم، قرمز شدن جای واکسن ۱۸ ماهگی، خارش، راش پوستی یاجوش زدن بعد از واکسن 18 ماهگی و سفتی جای واکسن ۱۸ ماهگی روی ران یا بازو و یا کبودی جای واکسن ۱۸ ماهگی کبودی جای نشان داده می‌شوند. آن‌ها معمولا در 24ساعت اول پس از تزریق شروع شده و 3 تا 5 روز طول می-کشند.

عوارض مربوط به سراسر بدن مانند تب کمتر از 38 درجه، بی‌قراری کودک، کاهش اشتها و استفراغ بعد از واکسن 18 ماهگی معمولا در 24 ساعت اول پس از تزریق شروع شده و 1 تا 2 روز طول می‌کشد.

علائم تاخیری مانند تب خفیف، آبریزش بینی نوزاد، راش پوستی سراسر بدن، درد بدن، تورم غدد اطراف گوش و گردن نشان‌دهنده ابتلا به سرخک، سرخجه یا اوریون خفیف ناشی از واکسن MMR هستند. آن‌ها معمولا 1 تا 4 هفته پس از تزریق واکسن ایجاد می‌شوند.

علائمی مانند خواب‌آلودگی طولانی، کاهش هوشیاری، تورم کل بازو یا پا، تب بالای 5/40 درجه، گریه‌ بدون وقفه به مدت بیشتر از 3 ساعت، علائم پوستی شدید مانند کهیر و علائم آنافیلاکسی خیلی نادرند. اما نیاز به پیگیری اورژانسی دارند. اگر هر‌یک از این علائم را مشاهده کردید، سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

بنابراین در پاسخ به این دو سوال که تب واکسن ۱۸ ماهگی تا چند روز ادامه دارد یا درد واکسن ۱۸ ماهگی چند روز طول میکشد باید بگوییم که مدت زمان تب واکسن ۱۸ ماهگی حداکثر تا 24 ساعت بعد از تزریق واکسن است و شروع تب واکسن ۱۸ ماهگی  هم چند ساعت پس از تزریق خواهد بود؛ درد هم ممکن است بین 3 تا 5 روز پس از تزریق واکسن ادامه داشته باشد. بنابراین انتظار می‌رود عوارض واکسن 18 ماهگی بعد از دو هفته به طور کامل رفع شده باشد.

*همچنین در این مقاله بخوانید واکسن آبله مرغان در چند ماهگی تزریق می‌شود.

اقدامات قبل از واکسن ۱۸ ماهگی به کاهش بی‌قراری کودک شما کمک می‌کند

  • کارت واکسن کودک خود را هیچ‌گاه فراموش نکنید. اسباب بازی و کتاب مورد علاقه او را هم به مرکز بهداشت ببرید تا بازی کند.
  • برای کاهش درد قبل از تزریق واکسن ۱۸ماهگی می‌توانید محل تزریق را ماساژ داده و گرم‌ کنید.
  • استفاده از دارو‌های بی‌حس‌کننده‌ی موضعی 30 الی 60 دقیقه قبل از تزریق واکسن به کاهش درد در ناحیه کمک می‌کنند. 
  • با کمک کادر درمان کودک را به درستی روی پاهای خود بنشانید. یک بازوی او را در زیر بغل خود نگاه داشته و به آرامی مانند به آغوش گرفتن فشار دهید. با دست‌ خود دیگر بازوی کودک را نگه دارید. پاهای او را بین ران‌های خود قفل کنید و با دست دیگر محکم نگه دارید.
  • قبل و بعد از دریافت واکسن از سینه یا توسط شیشه به کودک شیر بدهید تا درد کمتری احساس کند. آب‌نبات شیرین هم شما را دو هیچ جلو می‌اندازد!
  • درست قبل از تزریق اسم کودک خود را صدا کنید و تماس چشمی برقرار کنید. در حین تزریق می-توانید با پرت‌کردن حواس کودکتان و بازی‌کردن با او موجب کاهش توجه به درد و همکاری بهترش شوید.
  • اگر قرار‌ است چند واکسن هم‌‌زمان با هم تزریق شوند، ابتدا واکسنی که درد کمتری ایجاد می‌کند تزریق می‌شود؛ مثلا تزریق واکسن سه‌گانه عضلانی است و درد کمتری نسبت به تزریق واکسن زیرجلدی MMR خواهد داشت.

عوارض واکسن‌ هجده ماهگی

مراقبت‌های بعد از تزریق واکسن هجده ماهگی

یکی از مهمترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید روشهایی ست که به کمک آن بتوانید باعث کاهش درد واکسن 18 ماهگی شوید. در این راستا کافی ست مراقبت های بعد از واکسن یک سال و نیم که در ادامه آمده را رعایت کنید:

  • برای کاهش درد و رفع سفت شدن جای واکسن ۱۸ ماهگی بعد از تزریق ابتدا از کمپرس سرد محل و سپس از کمپرس گرم استفاده کنید.
  • در مواردی که درد کودک زیاد است، می‌توانید از دارو‌هایی مانند ایبوپروفن و یا استامینوفن، زیر نظر پزشک و با دوز مناسب استفاده‌کنید. این دوز بسته به وزن کودک شما متفاوت است. بهتر است نیم ساعت قبل از دریافت واکسن به کودک شربت استامینوفن بدهید و پس از آن نیز در صورت تب، درد و بی‌قراری هر 4  تا 6  ساعت تکرار کنید. 
  • دوز مناسب تعداد قطره‌‌های استامینوفن، دو برابر وزن کودک و مقدار سی‌سی مناسب شربت استامینوفن کودکان، نصف وزن کودک است. برای مثال اگر کودک 10 کیلوگرم وزن دارد، میتواند به او 5 سی سی شربت استامینوفن و یا 20 قطره از قطره استامینوفن بدهید. 
  • در صورت بروز تب مایعات بیشتری به کودک بدهید و با پاشویه کردن به کاهش تب او کمک کنید. کودک خود را بیش از حد با پتو و لباس نپوشانید. می توانید از روشهای سنتی و موثری مانند پایین آوردن تب کودک با گلاب استفاده کنید.
  • ممکن ‌است به علت درد و سنگین شدن پا بعد از دریافت واکسن، مقداری محدودیت حرکت در کودک خود مشاهده کنید. شاید او پایش را مقداری بکشد و یا بیشتر تمایل به بازی‌های نشسته داشته‌ باشد. به همین دلیل معمولا واکسن ثلاث را در هجده ماهگی به دست می‌زنند، اما قبل از هجده ماهگی واکسن‌ها به عضله‌ی ران پا تزریق می‌شوند، چرا که کودک هنوز شروع به راه رفتن نکرده است.
  • در صورتی که کودک تا 10 دقیقه بعد از خوردن قطره‌ی فلج اطفال استفراغ کرد، دوز باید تکرار‌شود. در صورتی که کودک اسهال شدید داشت به فاصله‌ی حداقل یک ماه بعد باید یک دوز اضافی دریافت‌ کند.
  • شیر‌دهی به کودک با قطره‌ی خوراکی فلج اطفال تداخلی ندارد و نیازی به قطع شیر‌دهی نیست.
  • لطفا تا نیم ساعت بعد از تزریق واکسن در مرکز بهداشت حضور‌ داشته ‌باشید تا در‌صورتی که کودک واکنش غیرعادی به واکسن نشان داد، توسط کادر درمان بررسی شود.

توجه داشته باشید که اگر قرمز شدن محل واکسن ۱۸ ماهگی غیر عادی شده است، حتما پزشک را در جریان قرار دهید تا با بررسی علت قرمزی جای واکسن بتواند این عارضه را کنترل کند.

*واکسن ب ث ژ مخفف چیست و چه زمانی تزریق میشود

مراقبت‌های بعد از تزریق واکسن هجده ماهگی

در چه مواردی نباید به کودکان واکسن تزریق کرد؟

مادر عزیز توجه داشته باشید مطالبی که در ادامه می‌خوانید جهت افزایش آگاهی شما نوشته ‌شده‌ و نباید جایگزین مراجعه به پزشک شود. زیرا تصمیم‌گیری درباره دریافت یا عدم دریافت واکسن کودک بر عهده پزشک متخصص اطفال خواهد بود. 

  • کودکانی که در دوز‌های قبلی واکسن، دچار علائم واکنش حساسیت شدید یا آنافیلاکسی مانند خارش کل بدن، درد و گرفتگی عضلات، تهوع و اسهال شدید، تورم و بسته‌شدن راه تنفسی، کاهش شدید فشار خون شده‌اند
  • ممکن است دریافت واکسن برای کودکانی که حساسیت‌های غذایی شدید ثابت شده به برخی مواد غذایی مانند تخم مرغ دارند، توسط پزشک منع شود.
  • کودکانی که در دوزهای قبلی دچار کوما و تشنج‌های مکرر در هفت روز اول پس از تزریق شده‌اند.
  •  کودکان دارای مشکلات سیستم عصبی مانند صرع
  • کودکانی که تا 6 هفته بعد از دوز قبلی واکسن به بیماری سندروم گیلن‌باره مبتلا شده‌اند
  • تورم، قرمزی و درد نزدیک‌ترین مفصل به محل تزریق که بیش از سه روز ادامه‌ یابد و یا نیاز به بستری‌شدن داشته‌ باشد.
  • در کودکان مبتلا به نقص ایمنی ذاتی یا اکتسابی، مصرف‌کننده‌های داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی به جای قطره خوراکی فلج اطفال باید واکسن تزریقی تجویز شود.
  • کودکانی که در دوز‌ اول واکسن سه‌گانه، تب بیش از 40 درجه‌ی سانتی‌گراد، گریه‌ی مداوم بیش از 3ساعت که قابل آرام کردن نبوده و یا تشنج بعد از واکسن ۱۸ ماهگی در طی 72 ساعت پس از تزریق واکسن را نشان داده‌اند، دیگر نباید واکسن سه‌گانه را دریافت‌ کنند و به‌جای آن باید واکسن دو‌گانه ویژه‌ کودکان تزریق شود.

در‌صورتی که بعد از تزریق واکسن ۱۸ماهگی هر‌یک از عوارض جانبی شدید مشاهده شد و یا در‌صورتی که احساس کردید نیاز به معاینه و اقدام درمانی وجود دارد، حتما به مراکز درمانی مراجعه‌کنید.

* شربت ایبوپروفن کودکان برای چیست + دوز مجاز و عوارض مصرف

نحوه کنترل درد احتمالی واکسن ۱۸ ماهگی

به هر حال تزریق واکسن و فرو کردن آمپول در عضله بدون درد نیست.، آن هم برای اطفال که آستانه تحمل دردشان خیلی زیاد نیست و در واقع نمی‌توانند از پس تحمل درد تزریق واکسن به خوبی برآیند. اگر می پرسید که واکسن ۱۸ ماهگی تا چند روز درد دارد؟ باید بگوییم که درد ناشی از تزریق واکسن کوتاه و گذراست و جایی برای نگرانی وجود ندارد. ممکن است کودک حتی تا 3 روز نتواند و تمایل نداشته باشد که پاهایش را تکان بدهد، اما به مرور بهتر می‌شود. فقط در صورت مشاهده علائم و عوارض غیر عادی حتما با پزشک مشورت کنید. 

پاسخ کوتاه به رایج‌ترین سوالات در مورد تزریق واکسن 18 ماهگی

آیا شیاف برای واکسن ۱۸ ماهگی مناسب است؟

استفاده از شیاف استامینوفن 125 برای کاهش تب و درد ناشی از تزریق واکسن در مرحله دوم کنترل عوارض واکسن است. ابتدا از دوز مناسب قطره استامینوفن به فاصله هر 4 ساعت یک بار در 24 ساعت اول استفاده کنید. برای استفاده از شیاف استامینوفن حتما با اعلام شرح حال کودک به پزشک، از پزشک اجازه بگیرید. می‌توانید این کار را قبل از تزریق واکسن انجام دهید تا در هنگام اضطرار و ضرورت بدانید که دقیقا باید چه کاری انجام دهید. استفاده همزمان یا بی نظم از شیاف و قطره به هیچ وجه صحیح نیست و می‌تواند عوارض بدی به دنبال داشته باشد. 

آیا تزریق واکسن 18 ماهگی و کرونا با هم منافات دارند؟

در این مورد حتما با پزشک متخصص کودکان و متخصص طب عفونی مشورت کنید. اگر از ابتلا به کرونا در مراکز بهداشت می‌ترسید، بهتر است با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برای زدن واکسن اقدام کنید. اگر هم فرزندتان به کرونا مبتلا شده یا هم اکنون مبتلا است، حتما قبل از تزریق واکسن ۱۸ ماهگی با پزشک مشورت کنید.

آیا تزریق واکسن ۱۸ ماهگی و سرماخوردگی با هم منافات دارند؟

در مورد پاسخ این سوال بین پزشکان و مادران اتفاق نظر وجود ندارد؛ مراکز بهداشت اینگونه عنوان می‌کنند که سرماخوردگی مانعی برای تزریق واکسن نیست؛ یا اگر نوزاد شما کمی سرماخورده است و یا مدفوع او شل است، هیچ مانعی برای انجام واکسیناسیون وجود ندارد و می‌توان واکسن را به نوزاد تزریق کرد؛ اما بیشتر مادران ترجیح می‌دهند تزریق واکسن را تا بهبودی کامل کودک به تاخیر بیندازند. بهترین تصمیم این است که قبل از تزریق واکسن نظر پزشک متخصص اطفالِ کودک خود را جویا شوید.

برای واکسن ۱۸ ماهگی کمپرس سرد یا گرم استفاده کنیم؟

استفاده از کمپرس سرد در 24 ساعت اول و کمپرس گرم در 24 ساعت دوم بعد از تزریق واکسن می‌تواند در کنترل درد، سفتی و ورم محل تزریق واکسن موثر باشد.

برای کنترل درد پای کودک ناشی از تزریق واکسن 18 ماهگی چه کار کنیم؟

درد پا بعد از واکسن هجده ماهگی را چه باید کرد؟ از کمپرس سرد و گرم و قطره استامینوفن استفاده کنید. توجه داشته باشید که زمان استفاده از این تکنیک‌ها را رعایت کنید و بی نظم و قاعده کاری انجام ندهید. 

قبل از واکسن ۱۸ ماهگی استامینوفن بدم؟

گرچه گفته می‌شود که تجویز استامینوفن قبل از واکسن، احتمال بروز تب بالای 38 درجه در 24 تا 48 ساعت بعد از واکسیناسیون کودکان زیر شش سال را کاهش می‌دهد. اما تجربه نشان داده است که تجویز استامینوفن قبل از واکسن صددرصد هم به پیشگیری تب کودک کمک نمی‌کند. 

به علاوه مصرف استامینوفن قبل از واکسن مخصوصا در واکسن هموفیلوس آنفولانزا (از انواع واکسن‌ پنج گانه) می‌تواند موجب کاهش تولید پادتن شود که سلامت عمومی جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد. پس برای تجویز استامینوفن قبل از واکسن با پزشک مشورت کنید و تنها در صورت صلاحدید او و طبق دستور او این کار را انجام دهید.

استحمام بعد از تزریق واکسن 18 ماهگی ممنوعیت دارد؟

استحمام نوزاد بعد از واکسن منعی ندارد؛ اما بد نیست بدانید که اگر دمای بدن کودک افزایش یابد، بی‌قراری کند و یا خوب نخوابد، بهتر است که استحمام نوزاد را به تعویق بیندازید. 

علائم عفونت جای واکسن شامل چیست؟

یک علت قرمز شدن جای واکسن 18 ماهگی بروز عفونت است. تورم مواج، چرکی شدن جای واکسن، جیغ کشیدن های ممتد و طولانی کودک، آبسه کردن جای واکسن و التهاب و عفونت ناحیه پوست همگی می‌توانند زنگ خطر باشند. به طور کلی می‌توان گفت عوارضی مانند قرمزی جای واکسن اگر بعد ار 3 الی 4 روز از بین نرود و یا اگر ورم، التهاب و قرمزی متوقف نشود و به اندام‌های دیگر سرایت کند، ممکن است زنگ خطر یک مشکلی جدی باشد و مراجعه سریع به پزشک ضروری خواهد بود.

تزریق واکسن 18 ماهگی به دست یا پا؟

واکسن 18 ماهگی ممکن است به تشخیص پزشک به دست یا پا زده شود  یا حتی یک تزریق به دست و دیگری به پا انجام شود. معمولا این طور است که یکی به پا و دیگری به دست تزریق می‌شود و واکسنی که به پا زده می‌شود، درد بیشتری دارد. به طور کلی تزریق واکسن یک سال و نیم باید در عضله به شکل عمیق باشد. اگر کودک تپل و چاق باشد،  ممکن است هر دو تزریق در دست انجام شود. در نهایت پزشک در این مورد تصمیم می‌گیرد.

واکسن  18 ماهگی و اوتیسم

اگر در مورد تیمروسل موجود در واکسن‌ها و ابتلا به ا وتیسم چیزهایی شنیده‌‌اید، باید بگوییم که گرچه برخی معتقدند تیمروسل-یک ماده نگهدارنده موجود در واکسن‌ها- برای سیستم اعصاب مرکزی کودک سمی است و علت افزایش هشداردهنده اوتیسم در کودکان است، اما هیچ شواهد علمی معتبری وجود ندارد که نشان دهد واکسن‌های کودکان باعث اوتیسم می‌شوند.

در واقع اغلب موسسات پزشکی بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ ارتباطی بین اوتیسم و قرار گرفتن در معرض تیمروسل وجود ندارد. علاوه بر این، در برخی کشورها این ماده نگهدارنده از بیشتر واکسن‌های کودکان حذف شده است.

واکسن 18 ماهگی و اسهال

اسهال نوزاد بعد از واکسن لزوما برای همه اتفاق نمی‌افتد. برای کودکان 18 ماهه که غذاخور هستند، مصرف غذاهای کمکی مایع مثل سوپ، حریره و مصرف مایعات کم‌شیرین می‌تواند در درمان اسهال موثر باشد. برخی نیز قطره پدی لاکت را تجویز می‌کنند. می‌توانید در این مورد با پزشک کودک خود مشورت کنید.

واکسن 18 ماهگی چندتاست؟

واکسن سه‌گانه یا ثلاث (DTaP) که علیه بیماری‌های دیفتری، کزاز و سیاه‌سرفه ایمنی ایجاد می‌کند.

واکسن (MMR) که علیه بیماری‌های سرخک، سرخجه و اوریون ایمنی ایجاد می‌کند.

‌واکسن خوراکی فلج اطفال یا (OPV) که علیه بیماری فلج اطفال ایمنی ایجاد می‌کند.

البته دوز‌های قبلی این واکسن‌ها در مراحل قبلی تزریق شده‌اند و هیچ کدام برای کودک شما جدید نیستند

جای واکسن 18 ماهگی سفت شده، چه کار کنم؟

سفت شدن جای واکسن ممکن است بر اثر واکنش حساسیتی به عامل بیماری‌زای واکسن به وجود بیاید. این واکنش حساسیتی در بیشتر موارد به شکل خفیف و گذرا است. در بیشتر موارد، سفت شدن جای واکسن حدود دو ماه بعد به صورت خود به‌ خود از بین می‌رود. پس نیاز به روش خاصی برای درمان سفت شدن واکسن دو ماهگی یا هر زمان دیگری ندارید. اما می‌توان با قرار دادن کمپرس سرد در محل سفتی، تا حدی به بهبود عارضه کمک کرد. تا آنجا که این سفتی تغییر رنگ ندهد، شدیدا دردناک و یا دچار زخم و تخریب بافت نشود، جای نگرانی نیست.

واکسن 18 ماهگی را  کی باید زد؟

مشخص است، وقتی کودک 18 ماه تمام دارد، باید به مراکز بهداشت مراجه کنید و این واکسن را بزنید. در مورد تاخیر در تزریق واکسن 18 ماهگی در همین مقاله توضیح داده‌ایم.

واکسن 18 ماههگی چه جوریه؟

بسیاری از مادران از تزریق واکسن 18 ماهگی ترس و واهمه دارند. واقعیت این است بترسید یا نترسید در هر صورت باید این کار را انجام دهید. پس قورباغه را قورت دهید و با آمادگی کامل برای مراقبت از فرزند خود، این مرحله از زندگی را نیز پشت سر بگذارید. واکنش هر کودک نسبت به تزریق واکسن متفاوت است، اما معمولا به دلیل درد بیشترِ واکسنی که به پا تزریق می‌شود، درد پای کودک بعد از واکسن ۱۸ ماهگی طبیعی ست و بیشتر کودکان تا 3 روز در تکان دادن پای خود مشکل خواهند داشت که جایی برای نگرانی نیست. 

ارتباط واکسن 18 ماهگی با بی اشتهایی؟

تب، درد و بی‌قراری ناشی از تزریق واکسن در بی‌اشتها شدن کودک تاثیر دارد. معمولا کودک در این شرایط نق می‌زند و مدام بغل می‌خواهد؛ این مشکل گذرا است و به زودی شرایط به حالت عادی برخواهد گشت. در این شرایط سعی کنید مایعات بیشتری به کودک بدهید. 

برای کنترل درد واکسن 18 ماهگی چه کار کنیم؟

استفاده از کمپرس سرد و گرم و قطره و شربت استامینوفن برای واکسن ۱۸ ماهگی در کنترل درد ناشی از تزریق این واکسن موثر است. 

آیا واکسن کزاز در واکسن 18 ماهگی تزریق می‌شود؟

بله؛ این واکسن از باکتری‌های کشته شده سیاه سرفه، دیفتری و کزاز تهیه می‌شود.

برای کنترل تب واکسن 18 ماهگی چه قدر قطره آستامینوفن بدهیم؟

تعداد قطره‌های استامینوفن را باید بر اساس وزن کودک محاسبه کنید. براى درمان تب کودک باید دو برابر وزن کودک، به او قطره بدهید. براى مثال اگر کودکى 15 کیلو وزن دارد، باید 30 قطره استامینوفن در دهان او بچکانید. فاصله زمانی را نیز در این بین رعایت کنید؛ در 24 ساعت اول هر 4 ساعت و در 24 ساعت دوم هر 6 ساعت. 

اگر از شربت استامینوفن استفاده می‌کنید، باید نصف وزن کودک به او شربت بدهید (بر حسب سى سى). یعنى به یک کودک 15 کیلویى، باید 7.5 سی سی شربت استامینوفن بدهید؛ با همان فاصله زمانی یاد شده در قسمت قبل. 

آیا در واکسن 18 ماهگی، واکسن فلج اطفال هم وجود دارد؟

بله؛ واکسن ۱۸ ماهگی شامل واکسن‌های سه گانه (دیفتری، کزاز و سیاه سرفه)، واکسن خوراکی فلج اطفال، واکسن MMR (در صورت عدم تزریق نوبت قبل) است.

فرق واکسن 18 ماهگی با واکسن شش ماهگی چیست؟

واکسن شش ماهگی شامل واکسن پنج گانه، واکسن هپاتیت B و قطره خوراکی فلج اطفال است. این واکسن ها در واقع تکرار واکسن‌های 4 ماهگی هستند، با این تفاوت که در 4 ماهگی واکسن تزریقی فلج اطفال نیز وجود دارد. واکسن‌های شش ماهگی از بیماری های کزاز، دیفتری، سیاه سرفه، هپاتیت B و مننژیت ….. پیشگیری می‌کنند.

واکسن ۱۸ ماهگی شامل واکسن‌های سه گانه (دیفتری، کزاز و سیاه سرفه)، واکسن خوراکی فلج اطفال، واکسن MMR (در صورت عدم تزریق نوبت قبل) است.

* همه چیز در مورد زمان و برنامه تزریق واکسن مننژیت برای نوزادان

آیا در واکسن 18 ماهگی، واکسن mmr هم وجود دارد؟

بله؛ واکسن ۱۸ ماهگی شامل واکسن‌های سه گانه (دیفتری، کزاز و سیاه سرفه)، واکسن خوراکی فلج اطفال، واکسن MMR (در صورت عدم تزریق نوبت قبل) است.

آیا می‌توانم برای  کنترل درد و تب واکسن 18 ماهگی از شربت بروفن استفاده کنم؟

استفاده از شربت بروفن برای کنترل تب ناشی از واکسن 18 ماهگی ممنوعیت ندارد؛ اما حتما برای استفاده از این دارو با پزشک مشورت کنید و دوز مناسب و فاصله زمانی را رعایت کنید. خودسرانه از این دارو استفاده نکنید. گفته می‌شود که بروفن خیلی برای بچه ها تایید شده نیست و معمولا در تب ۴۰ درجه با ضرورت بالا تجویز می‌شود. برای کنترل تب واکسن استامینوفن بهتر است. 

آیا راه رفتن بعد از واکسن 18 ماهگی برای کودک سخت است؟

به علت درد ناشی از تزریق واکسنی که به پای کودک تزریق می‌شود، معمولا کودک تا 3 روز در راه رفتن مشکل دارد که امری عادی است و به زودی خوب می‌شود. 

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم همه چیز را درباره واکسن 18 ماهگی برای همه مادران به طور شفاف و واضح شرح دهیم. یادآوری می‌کنیم که برای استفاده از تجربه های واکسن ۱۸ ماهگی دیگر مادران محتاط باشید و همیشه دستور پزشک را ملاک عمل قرار دهید. واکسن 18 ماهگی و عوارض آن را به خوبی مطالعه کنید و با آگاهی کامل برای واکسینه کردن فرزند خود اقدام کنید. خوشبخانه در زمان تزریق این واکسن فرزند شما دیگر نوزاد نیست. نوزاد نبودن کودک خوبی‌ها و بدی‌های خاص خود را دارد. به هر حال تزریق این واکسن تجربه‌ای است که همه مادران خواه یا ناخواه آن را به دست خواهند آورد.