آیا مصرف آنتی‌بیوتیک در اقدام به بارداری مجاز است؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مصرف آنتی‌بیوتیک در اقدام به بارداری مجاز است

هنگام تلاش برای باردار شدن، به احتمال زیاد توجه زیادی به رژیم غذایی خود دارید تا مطمئن شوید که احتمال بارداری شما زیاد است. این همچنین بدان معنی است که شما با تمام توان خود سعی می‌کنید از عوامل بازدارنده احتمالی که شانس بارداری شما را کاهش می‌دهند، جلوگیری کنید. آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از این عوامل بازدارنده در نظر گرفته می‌شوند زیرا این داروها برای کمک به بهبود از بیماری، باعث تغییراتی در بدن می‌شوند.

پزشکان توصیه می‌کنند زنانی که اقدام به بارداری می‌کنند باید از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای سرماخوردگی خودداری کنند. با این حال، هیچ مدرک علمی در دسترس نیست که ثابت کند مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند بر قدرت باروری زن تاثیر بگذارد. در حقیقت، بیمار شدن ممکن است بر تخمک‌گذاری هیچ تاثیری نداشته باشد اما می‌تواند در تمایل شما به برقراری رابطه جنسی موثر باشد. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا خواهید شد که ِآیا مصرف آنتی‌بیوتیک در اقدام به بارداری مجاز است؟

 

آیا آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند روی باروری تاثیر بگذارند؟

اکثر شما در مورد مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری و عوارض آن زیاد شنیده‌اید اما در مورد تاثیر آن در قدرت باروری زنان و مردان کمتر می‌دانید. قبل از پرداختن به این موضوع که آیا مصرف آنتی‌بیوتیک در اقدام به بارداری مجاز است، لازم است بدانید آنتی‌بیوتیک‌ها به مجموعه‌ای از داروهای ضد میکروبی اشاره دارند که به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا داروهای توصیه‌شده در طب مدرن هستند. در ادامه به این موضوع پرداخته شده است که تاثیر این داروها روی باروری چیست:

تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها بر باروری زنان

بسیاری از زنانی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند نگران این مسئله هستند که این داروها ممکن است بر باروری آن‌ها تاثیر بگذارد. ترس اصلی آن‌ها این است که آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است مانع قاعدگی، تخمک‌گذاری یا لقاح شوند و بارداری را برای آن‌ها دشوار کنند اما لازم است بدانید هیچ دلیل قطعی مبنی بر تاثیر مضر آنتی‌بیوتیک‌ها بر روی هورمون‌های کنترل‌کننده چرخه قاعدگی، تخمک‌گذاری یا لقاح وجود ندارد.

تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها بر باروری مردان

بیشتر تحقیقات انجام‌شده در مورد مطالعه پیامدهای آنتی‌بیوتیک‌ها بر باروری، بیشتر بر باروری مردان متمرکز بود تا باروری زنان. مطالعات نشان می‌دهد که چندین آنتی‌بیوتیک مانند تتراسایکلین، جنتامایسین، اریترومایسین، نئومایسین و نیتروفورانتوئین می‌توانند بر تعداد و تحرک اسپرم و باروری مردان تاثیر منفی بگذارند. همچنین، در نتایج مطالعات نشان داده شد که برخی از داروها منجر به کاهش کیفیت اسپرم می‌شوند.

در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، چقدر احتمال بارداری وجود دارد؟

بسیار بعید است که مصرف آنتی‌بیوتیک، بر احتمال باردار شدن شما تاثیر بگذارد. در برخی موارد، زنانی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند گزارش کرده‌اند که انحراف در الگوهای تخمک‌گذاری، به ویژه در تولید مخاط دهانه رحم را تجربه کرده‌اند. با این حال، هیچ داده قطعی برای حمایت از صحت این امر وجود ندارد. در حقیقت، ممکن است عفونت در بدن زن در مقایسه با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها دلیل مهم‌تری برای ناباروری موقتی او باشد. برعکس، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها با درمان موثر عفونت احتمالا می‌تواند به شما در باردار شدن کمک کند. درمان با آنتی‌بیوتیک ممکن است به بهبود دوباره سیستم تولید مثل که ممکن است در اثر عفونت باکتریایی ضعیف شده باشد، کمک کند.

آنتی بیوتیک قبل از بارداری

چگونه آنتی‌بیوتیک‌ها باعث بهبود باروری می‌شوند؟

عفونت‌های باکتریایی یکی از مهم‌ترین دلایل ناباروری در مردان و زنان است. عفونت‌های مقاربتی (STIs) مانند کلامیدیا و سوزاک می‌توانند به رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های رحمی در زنان آسیب برسانند. همچنین در مردان نیز باعث می‌شود که لوله‌هایی که اسپرم از آن‌ها عبور می‌کند آسیب ببیند. بعضی اوقات این عفونت‌ها علائمی ایجاد نمی‌کنند. شما حتی ممکن است ندانید که مبتلا به یک بیماری مقاربتی هستید. بدون درمان، باکتری‌ها می‌توانند در رحم، تخمدان‌ها یا لوله‌های رحمی گسترش پیدا کنند و باعث بیماری التهاب لگن (PID) شوند.

PID می‌تواند باعث زخم در لوله‌های رحمی شوند. این زخم‌ها ممکن است لوله‌ها را مسدود کرده و از حرکت کردن تخمک به سمت پایین و بارور شدن جلوگیری کند. پزشکان برای درمان عفونت‌های باکتریایی، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند؛ بنابراین، درمان این عفونت‌ها می‌تواند از آسیب به دستگاه تناسلی جلوگیری کرده و احتمال بارداری را بهبود بخشد. قرص دوفاستون هم یکی از داروهای هورمونی است که برای درمان خونریزی غیر طبیعی ،ناباروری به دلیل نارسایی لوتئال و مواردی مشابه تجویز می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله "مصرف قرص دوفاستون در بارداری" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

خطرات مصرف آنتی‌بیوتیک در دوران بارداری چیست؟

مصرف برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای سرماخوردگی ممکن است در صورت حامله شدن زن خطرناک باشد. آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند کلیندامایسین و سفالوسپورین ها در دوران بارداری معمولا بی‌خطر تلقی می‌شوند اما سایر آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند بر بارداری شما تاثیر منفی بگذارند. مصرف آنتی‌بیوتیک‌های قوی در دوران بارداری می‌توانند باعث نقص در رشد جنین در حال رشد شوند یا ممکن است منجر به خاتمه حاملگی شوند. برای مصرف هرگونه دارویی اعم از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها در بارداری لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

آیا آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند تاثیر روش‌های پیشگیری از بارداری را کاهش دهند؟

چند آنتی‌بیوتیک ممکن است مشکلاتی را برای افرادی که نمی‌خواهند باردار شوند ایجاد کند. ریفامپیسین (ریفامپین) و ریفابوتین می‌توانند با قرص‌های ضد بارداری تداخل داشته و اثر آن‌ها را کم کنند. پزشکان این آنتی‌بیوتیک‌ها را برای درمان مننژیت و سل تجویز می‌کنند. اکثر آنتی‌بیوتیک‌های دیگر این عارضه جانبی را ایجاد نمی‌کنند؛ بنابراین، در صورت نیاز به مصرف ریفامپین یا ریفابوتین، از پزشک خود بپرسید که برای جلوگیری از بارداری ناخواسته، آیا باید از کاندوم یا نوع دیگری از روش‌های پیشگیری استفاده کنید یا خیر.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که آیا مصرف آنتی‌بیوتیک در اقدام به بارداری مجاز است؟ با توجه به موضوعاتی که مطرح شد در نهایت لازم به ذکر است اگر می‌خواهید باردار شوید یا باردار هستید پیش از مصرف آنتی‌بیوتیک یا هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. اگر دارویی که به آن نیاز دارید بر باروری یا بارداری شما تاثیر بگذارد ممکن است پزشک بتواند داروی جایگزینی برای شما تجویز کند. عوارض پنی‌سیلین در بارداری" نیز مقاله دیگری است که خواندن آن را به شما توصیه‌ می‌کنیم. همچنین در مورد کودکان میتوانید در مورد بهترین آنتی بیوتیک برای سرماخوردگی کودکان بیشتر بخوانید.