پوست پوست شدن کف پا، علت علائم و درمان آن

آبان ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پوست پوست شدن کف پا

اینکه علت پوست پوست شدن کف پا چیست و این عارضه دقیقا چه معنایی دارد، برای بسیاری از افراد که از این عارضه رنج می‌برند، مهم است؛ زیرا در واقع علت‌یابی درست و به موقع می‌تواند کمک کند تا وضعیت پا و پوسته‌های آن بهتر شود و بهبود پیدا کند. برای اطلاعات بیشتر در این مقاله گهواره همراه ما باشید.

دلیل پوست پوست شدن کف پا چیست؟

پوست پوست شدن کف پا می‌تواند معلولِ علت‌های مختلف و متفاوتی باشد.

عفونت قارچی، اگزما، خشکی پوست، کفش‌‎های تنگ یا تماس مستقیم با سطوح آلوده و بسیاری موارد دیگر می‌تواند علت پوست پوست شدن کف پا باشد. در ادامه در مورد هر یک از علل پوست پوست شدن کف پا بیشتر توضیح خواهیم داد.

  • عفونت قارچی

عفونت قارچی که به پوست پوست شدن کف پا منتهی شود، معمولا در کف پای ورزشکاران رخ می‌دهد و علائم متعددی دارد؛ این عفونت در ابتدا از بین انگشتان پا شروع شده و می‌تواند یک یا هر دو پا را آلوده کند. ظاهر شدن راش قرمز، فلس مانند و دارای خارش، سوزش، گز گز، پوسته ریز، بروز تاول و ترک کف پا از جمله نشانه‌های عفونت قارچی در پای ورزشکاران هستند.

به عبارت دیگر تماس با قارچ ِ عامل این عفونت می‌تواند به ابتلا منجر شود. این تماس می تواند از طریق تماس مستقیم با فرد مبتلا به بیماری پای ورزشکاران باشد یا به صورت لمس سطوح آلوده به این قارچ اتفاق بیفتد. همچنین، در صورت وجود گرما، رطوبت، عدم تهویه مناسب کفش‌ها یا عدم جذب تعریق توسط جوراب‌ها زمینه ابتلا به عفونت قارچی نیز فراهم می‌شود.

  • خشکی پوست

خشکی پوست یکی دیگر از دلایل پوست پوست شدن کف پا است. پوستی که خشک می‌شود، معمولا ظاهری خشن و پوسته پوسته دارد و با خارش همراه است و به راحتی تحریک می‌شود.

گاهی ممکن است خشکی پوست به دلیل یک بیماری زمینه‌ای باشد؛ گاهی نیز خشکی پوست ناشی از رطوبت کم هوا، استفاده از دوش آب داغ، کم آبی بدن، قرار گرفتن بیش از حد در معرض تابش نور خورشید، استرس و حتی سیگار کشیدن باشد. در مورد بهترین روغن برای پوست خشک در این مقاله بیشتر بخوانید.

  • اگزما

اگزما یک بیماری التهابی پوست است که باعث پیدایش واکنش بیش ‎از حد بدن در برابر انواع آلرژن می‎‌شود. ممکن است در اثر اگزما پوست خشک شود و لکه‎‌های قرمز رنگ یا سفید دردناک و حتی تاول روی پوست ایجاد شود.

بد نیست بدانید که درماتیت آتوپیک رایج‎ترین شکل اگزما است؛ این شکل از اگزما وقتی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به پوست آسیب برساند و باعث خشک شدن آن شود. این مسئله معمولا با پوسته‎ پوسته شدن کف پا هم همراه است.

اگرچه اگزما مسری نیست؛ اما ممکن است در دوره‌های مختلفی از زندگی به دلایل متفاوت عود کند. امکان عود کردن اگزما با افزایش سن وجود دارد.

معمولا و غالبا افراد مبتلا به آلرژی و آسم دچار اگزما هم می‌‏شوند.

  • بیماری پسوریازیس

پسوریازیس در کودکان و بزرگسالان یک بیماری خودایمنی مزمن است. در این بیماری بدن به بافت سالم حمله می‏‌کند. این مسئله باعث می‌‏شود که سلول‌های پوست خیلی سریع‌تر از حد معمول تکثیر شوند و حالتی پوسته پوسته به خود بگیرند. علائم پسوریازیس ممکن است در هر نقطه از بدن دیده شود، اما به‌طور معمول بر روی آرنج، زانو و پایین پا (کف پا) تاثیر می‎‌گذارد.

  • تاول‌ها

تاول‌ها نقاط برجسته و پر از مایعات در روی پوست هستند که معمولا خطری ندارند. اما می‌توانند دردناک باشند. تاول‌ها در اثر وارد کردن فشار، معمولا می‌‎ترکند و علاوه ‎بر خونریزی باعث پوسته شدن پوست هم می‏‌شوند. ایجاد تاول در کف پا ممکن است خطر عفونت کف پا را افزایش دهد.

  • بیماری هایپرهیدروز

بیماری هایپرهیدروز منجر به ایجاد تعریق زیاد می‎‌شود. این بیماری ممکن است کل بدن یا فقط یک ناحیه را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا کف پاها تحت تاثیر این عارضه قرار می‎‌گیرند و علائمی مثل قرمزی و پوسته پوسته شدن از خود نشان می‌‎دهد.

درمان پوست پوست شدن کف پا

درمان پوست پوست شدن کف پا

بسته به اینکه علت پوست پوست شدن کف پا دقیقا چه چیزی باشد، راه درمان آن متفاوت است؛ در ادامه بیشتر در این زمینه توضیح می‌دهیم؛

درمان پوست پوست شدن کف پا وقتی علت آن عفونت قارچی است:

  • استفاده از داروی موضعی و خوراکی ضد قارچ
  • استفاده از مرطوب‏ کننده، مخصوصاً بلافاصله بعد از استحمام
  • استفاده از مرطوب‏ کننده فاقد رایحه و رنگ
  • استفاده از کرم هیدروکورتیزون
  • استفاده از دستگاه بخور و افزایش رطوبت محیط کنید که باعث تحریک پوست شما نشوند.
  • استفاده از آب ولرم در استحمام به جای آب داغ

درمان پوست پوست شدن کف پا وقتی علت اگزما باشد:

استفاده از داروهای آنتی‏ هیستامین

  • استفاده از داروهای موضعی که ممکن است شامل کرم‌‏های استروئیدی باشند.
  • استفاده از مرطوب‏ کننده ‏ها
  • فتوتراپی (نوردرمانی)
  • استفاده از داروهایی که سرکوب سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‎‌دهند.
  • استفاده از استروئیدهای خوراکی، البته فقط در موارد شدید

درمان پوست پوست شدن کف پا وقتی علت آن بیماری پسوریازیس باشد:

  • ‌ استفاده از  کورتیکواستروئیدهای موضعی برای کاهش پوسته پوسته شدن پوست
  • استفاده از مرطوب‏ کننده ‎ها
  • استفاده از اسید سالیسیلیک
  • استفاده از فوتوتراپی، به ویژه اگر مناطق وسیعی از پوست تحت تاثیر قرار بگیرند
  • استفاده از سرکوب‎ کننده‏ های سیستم ایمنی یا داروهای بیولوژیکی، البته اگر وضعیت شدید باشد یا سایر روش‌‏های درمانی موثر نباشد.

درمان پوست پوست شدن کف پا به کمک داروهای گیاهی در طب سنتی

درمان پوست پوست شدن کف پا در طب سنتی فقط به‌‏صورت موضعی ممکن نیست و حتما لازم است بدن از سموم مختلف پاکسازی شود. برای از بین بردن پوست مرده کف پا، می‌‏توانید از ترکیب آرد عدس و گل سرخ کوبیده با آب استفاده کنید. البته درمان ترک پا با جوش شیرین یا خمیر آرد جو نیز ممکن است.

در صورت موثر واقع نشدن این ترکیبات، لعاب تخم کتان را با لعاب تخم ختمی مخلوط کرده و به کف پای خود بمالید. از اثرات روغن‏‌های اساسی مثل روغن زیتون یا روغن بنفشه نیز غافل نشوید. برای پاکسازی بدن نیز می‌‏توانید از سیاهدانه و عرق کاسنی، روزانه به میزان کم، استفاده کنید.

داروهای گیاهی زیر می‌توانند در پوست پوست شدن کف پا موثر باشند:

  • آلوئه‏ ورا
  • گل سرخ
  • تخم کتان
  • گل نیلوفر
  • گل بنفشه

علاوه ‏بر این، از عسل، سرکه انگبین، روغن بادام شیرین و روغن زیتون نیز می‌توان استفاده کرد. خوشبختانه برخلاف داروهای موضعی شیمیایی، این کرم‏‌های گیاهی عوارض پوستی خاصی ندارند.

علت پوست پوست شدن کف پا در کودکان چیست؟

 معمولا پوست پوست شدن کف پا در کودکان خیلی خطرناک نیست و ناشی از خشکی پوست یا اگزما است.

البته علت پوسته پوسته شدن انگشتان پا در کودکان می‌تواند نشانه آلرژی، التهاب، عفونت یا آسیب پوستی باشد. دلایل جدی‌تر دیگر این مسئله می‌تواند شامل واکنش‌های شدید آلرژیک، حساسیت به مصرف برخی داروها و ابتلا به عفونت‌های مختلف مانند قارچ پوستی باشد.

درمان پوسته پوسته شدن کف پا در کودکان

لایه‌برداری منظم و استفاده از کرم مرطوب کننده پا می‌تواند به درمان و جلوگیری از پوسته پوسته شدن کف پا در کودکان، خارش و خشکی پا کمک کند. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند ابتدا پاهای کودک را در آب گرم خیسانده تا پوست نرم شود و سپس با استفاده از اسکراب لایه بردار پوسته‌ها را  آرام از بین ببرید.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که خطرات پوسته پوسته شدن کف دست و پای کودکان به عامل بیماری یا اختلالی که باعث بروز این علامت می‌شود، بستگی دارد. تشخیص و درمان عامل ایجاد کننده پوسته پوسته شدن کف دست و پای کودک برای رفع هر گونه مشکل احتمالی دیگر اهمیت دارد. در برخی موارد خود پوست پوست شدن کف دست و پا می‌تواند منجر به بروز مشکلات دیگر شود؛ به خصوص در زمانی که آسیب یا عفونت پوستی رخ داده باشد.

پوست پوست شدن کف پا در بارداری

پوست پوست شدن کف پا در بارداری

معمولا پوست پوست شدن کف پا در بارداری خطرناک نیست و جزء صدها علائم و عوارض بارداری به شمار می‌شود. همه ما می‌دانیم که عوارض بارداری ناشی از کم و زیاد شدن هورمون‌ها در بدن است. اگر دست و پای شما در دوران بارداری پوست پوست شده است و این مسئله آزارتان می‌دهد، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید و از یک کرم مرطوب کننده قوی و مناسب برای رفع این عارضه استفاده کنید.

کمبود کدام ویتامین باعث پوسته شدن کف پا میشود؟

اینطور گفته می‌شود که با کمبود ویتامین A ، B کمپلکس و E احتمال پوسته پوسته شدن کف پا یا تشدید این عارضه را بیشتر می‌کند.

نکات کلی در مورد پوست پوست شدن کف پا

باید همین جا به این نکته اشاره کنیم که معمولا علت پوسته شدن انگشت شست پا، علت ریش ریش شدن پوست کف پا، علت پوسته شدن انگشتان پا، علت ترک و پوسته شدن کف پا و به طور کلی مواردی از این دست چیزی خارج از عللی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، نیست. با این وجود اگر شدت این عارضه برای شما بیش از اندازه و غیرقابل کنترل است، حتماً از یک متخصص پوست کمک بگیرید و درمان جدی و سریع را آغاز کنید.

کلام آخر

اینکه پوست پوست شدن کف پا چطور درمان و کنترل شود، به علت ایجاد این عارضه و شرایط ایجاد آن بستگی دارد. معمولا این عارضه خیلی خطرناک نیست، مگر اینکه پای بیماری خاص یا عفونت خاصی در میان باشد. در هر صورت برای کنترل و بهبود این عارضه حتما از یک پزشک متخصص پوست کمک بگیرید تا زودتر به نتیجه مطلوب برسید.